Czy wyjątkowość pracownika należy podtrzymywać czy tępić?
Tępić (lub awansować)
Hołubić
\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 1.4. Podejście do kreatywności i samodoskonalenia się pracowników\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Problem
Bar szybkiej obsługi
Projekt B+R
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Jaką część czasu poświęcać na realizację zadania, a jaką na dyskusję?
99 / 1
Dyskusja jest ważnym elementem pracy.
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy warto poświęcać czas pracownika na doskonalenie innych umiejętności?
To zależy
Warto
\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 2. Praca pod presją"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 2.1. \"Wiedeń czeka na Ciebie\"\n",
+ "\n",
+ "Czy pracodawca może oczekiwać, że dla pracownika nie ma nic ważniejszego niż jego praca?\n",
+ "\n",
+ "* https://www.youtube.com/watch?v=CIp1yrvfqtk\n",
+ "* https://www.quora.com/What-do-the-lyrics-mean-in-Vienna-by-Billy-Joel"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 2.2. Praca w nadgodzinach\n",
+ "\n",
+ "Najlepsi pracownicy biorą nadgodziny, ale tylko wtedy, kiedy mogą.\n",
+ "Pozostali to...pracoholicy."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 2.3. Pracocholicy\n",
+ " * Pracoholik, to ktoś, kto bierze nadgodziny. \n",
+ " * Praocholik poświęca swoje życie dla pracy.\n",
+ " * Pracoholik ... w końcu się wypala i odchodzi."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 2.4. Nacisk na zwiększenie wydajności pracy\n",
+ "\n",
+ "\"Skuteczne\" (w cudzysłowie) metody zwiększenia wydajności pracy:\n",
+ " * Wywiera się nacisk, by ludzie pracowali dłużej.\n",
+ " * Mechanizuje się proces tworzenia.\n",
+ " * Obniża się jakość produktu.\n",
+ " * Wprowadza się procedury postępowania.\n",
+ " \n",
+ "**Wszystko to powoduje, że praca przestaje sprawiać przyjemność.**"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## WNIOSEK:\n",
+ "\n",
+ "**Ludzie pod presją czasu nie pracują lepiej, a jedynie szybciej.\n",
+ "Czynią to kosztem jakości produktu i satysfakcji z pracy.**"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 3. Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywistość?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Prawo Parkinsona
\n",
+ " \n",
+ ">Praca będzie się rozrastać, aby wypełnić cały czas na nią przewidziany. \n",
+ " \n",
+ "Cyril Northcote Parkonson - brytyjski historyk, pisarz, doradca konserwatywnych rządów Wielkiej Brytanii.\n",
+ "\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 3.1. Kto najlepiej szacuje czas przewidziany na pracę?\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kierownik
6,6
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kierownik w konsultacji z programistą
7,8
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Programista
8,0
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ " **Wniosek 1. Programista pracuje bardziej wydajnie, gdy musi wypełnić własne oczekiwania niż wymagania swojego szefa.** \n",
+ " * Ten fakt potwierdza prawo Parkinsona: gdy szef zarezerwuje za dużo czasu, to pracownik to wykorzysta i zmniejszy wydajność. Ale...\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Programista
8,0
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Osobna z zewnątrz
9,5
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ " **Wniosek 2. Programista zwiększa wydajnośc w odpowiedzi na oczekiwania z zewnątrz, które motywują go silniej niż oczekiwania przełożonego. Ale...**\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Osoba z zewnątrz
9,5
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Nikt
12,0
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ "**Wniosek 3. Programista to z natury osoba pracowita, którą najmocniej motywuje wewnętrzna chęć jak najszybszego ukończenia zadania.**"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Wniosek końcowy
\n",
+ "Prawo Parkinsona odnosi się do organizacji formalnych typu biurokratycznego. \n",
+ "\n",
+ "Prawo Parkinsona nie stosuje się do pracy programistycznej.\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 4. Siedem syrenich śpiewów...\n",
+ "## ...czyli o pokusach w zarządzaniu, które prowadzą na manowce\n",
+ "\n",
+ " * 1. Jest jakaś magiczna sztuczka, którą przeoczyłeś.\n",
+ " \n",
+ " * 2. Inni menadżerowie mają sposoby na to, by gwałtownie zwiększyć wydajność.\n",
+ " \n",
+ " * 3. Technika zmienia się tak szybko, że zostajesz w tyle.\n",
+ " \n",
+ " * 4. Zmiana języków programowania przyniesie Ci ogromne korzyści.\n",
+ " \n",
+ " * 5. Ze względu na zaległości musisz od razu podwoić wydajność.\n",
+ " \n",
+ " * 6. Automatyzować można dosłownie wszystko - można więc zredukować zespół programistów. \n",
+ " \n",
+ " * 7. Twoi ludzie będa lepiej pracować, gdy będziesz wywierał na nich większa presję.\n"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 5. Jakie czynniki faktycznie wpływają na lepszą pracę informatyków?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Gry wojenne w programowaniu\n",
+ "W celu wykrycia czynników faktycznie wpływających na wydajność pracy informatyków przeprowadzono eksperyment nazwany \"Gry wojenne\". Oto zasady eksperymentu:\n",
+ "\n",
+ " * Uczestnicy dostają zadania polagające na programowaniu i debugowaniu swojego kodu.\n",
+ " * W grze biorą udział pary programistów z jednej firmy. Każdy z nich pracuje na własną rękę.\n",
+ " * Zapisywany jest czas wykonania poszczególnych zadań.\n",
+ " * Produkty pracy poddawane są standardowemu testowi odbioru.\n",
+ " * Uczestnicy pracują w swoim środowisku pracy: miejsce pracy, ulubione języki, narzędzia, swoje terminale i komputery."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Wyniki eksperymentu"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Porównanie wydajności pracy programistów\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Porównanie między...
Stosunek wydajności
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Najlepszy a średni
2,5 : 1
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Najlepszy a najgorszy
10 : 1
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Czynniki, ktore nie mają wpływu na wydajność pracy\n",
+ "\n",
+ " * Język programowania\n",
+ " * wyjątkiem są języki niskiego poziomu (np. assmbler) - w takim przypadku wydajność jestbyła wyraźnie niższa.\n",
+ " * Doświadczenie programisty\n",
+ " * Co zaskakujące, nie stwierdzono wysokiej korelacji między doświadczeniem, a wydajnością.\n",
+ " * Wyjątek: słabsze wyniki uzyskiwali ci, którzy mieli mniej niż 6-miesięczne doświadczenie z danym językiem programowania.\n",
+ " * Liczba popełnianych błędów\n",
+ " * Liczba błędów popełnionych w pierwszej wersji programu nie ma znaczącego wpływu na wydajność.\n",
+ " * Wynagrodzenie pracowników\n",
+ " * Indywidualne różnice w płacach były bardzo duże.\n",
+ " * Nie przekładały się one na wydajność."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Czynniki, ktore mają wpływ na wydajność pracy\n",
+ "\n",
+ " * Zespół ludzki, w którym pracujemy\n",
+ " * Jeśli jedna osoba w parze miała dobre wyniki, to druga też (i na odwrót).\n",
+ " * W przeciętnej parze różnica wydajności wyniosła zaledwie 21%.\n",
+ " * Firma, w której pracujemy\n",
+ " * Najbardziej wydajni programiści zbierają się w jednej firmie.\n",
+ " * Najlepsza firma pracowała 11,2 razy szybciej niż najgorsza.\n",
+ " * Środowisko pracy\n",
+ " * Środowisko pracy ma decydujący wpływ na wydajność.\n",
+ " * Wniosek ten wyciągnięto na podstawie ankiety, w której porównano odpowiedzi programistów najbardziej wydajnych (1. kwartyl pod względem wydajności) i najmniej wydajnych (4. kwartyl pod względem wydajności):\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czynnik środowiska
1. kwartyl
4. kwartyl
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Jaką masz powierzchnię do dyspozycji
7 m kw.
4 m kw.
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy jest dostatecznie cicho?
TAK: 57%
TAK: 29%
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy masz zapewnioną prywatność?
TAK: 62%
TAK: 19%
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy możesz wyłączyć telefon?
TAK: 52%
TAK: 10%
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy ludzie niepotrzebnie odrywają Cię od pracy?
TAK: 38%
TAK: 76%
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ " "
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# Podsumowanie\n",
+ "## 1. W lepszym miejscu pracy ludzie pracują wydajniej. \n",
+ "## 2. Wydajni pracownicy grawitują ku firmom, które zapewniają lepsze warunki pracy.\n",
+ "## 3. Jeśli kierujesz ludźmi, których praca polega na myśleniu, to Twoim głównym zadaniem jest zapewnienie właściwego środowiska pracy."
+ ]
+ }
+ ],
+ "metadata": {
+ "author": "Krzysztof Jassem",
+ "email": "jassem@amu.edu.pl",
+ "kernelspec": {
+ "display_name": "Python 3",
+ "language": "python",
+ "name": "python3"
+ },
+ "lang": "pl",
+ "language_info": {
+ "codemirror_mode": {
+ "name": "ipython",
+ "version": 3
+ },
+ "file_extension": ".py",
+ "mimetype": "text/x-python",
+ "name": "python",
+ "nbconvert_exporter": "python",
+ "pygments_lexer": "ipython3",
+ "version": "3.8.5"
+ },
+ "subtitle": "14. Zarządzanie pracami badawczo-rozwojowymi[wykład]",
+ "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
+ "year": "2021"
+ },
+ "nbformat": 4,
+ "nbformat_minor": 4
+}
diff --git a/13_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb b/13_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb
new file mode 100644
index 0000000..aa9de02
--- /dev/null
+++ b/13_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb
@@ -0,0 +1,431 @@
+{
+ "cells": [
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n",
+ "
Czy wyjątkowość pracownika należy podtrzymywać czy tępić?
Tępić (lub awansować)
Hołubić
\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 1.4. Podejście do kreatywności i samodoskonalenia się pracowników\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Problem
Bar szybkiej obsługi
Projekt B+R
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Jaką część czasu poświęcać na realizację zadania, a jaką na dyskusję?
99 / 1
Dyskusja jest ważnym elementem pracy.
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy warto poświęcać czas pracownika na doskonalenie innych umiejętności?
To zależy
Warto
\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 2. Praca pod presją"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 2.1. \"Wiedeń czeka na Ciebie\"\n",
+ "\n",
+ "Czy pracodawca może oczekiwać, że dla pracownika nie ma nic ważniejszego niż jego praca?\n",
+ "\n",
+ "* https://www.youtube.com/watch?v=CIp1yrvfqtk\n",
+ "* https://www.quora.com/What-do-the-lyrics-mean-in-Vienna-by-Billy-Joel"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 2.2. Praca w nadgodzinach\n",
+ "\n",
+ "Najlepsi pracownicy biorą nadgodziny, ale tylko wtedy, kiedy mogą.\n",
+ "Pozostali to...pracoholicy."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 2.3. Pracocholicy\n",
+ " * Pracoholik, to ktoś, kto bierze nadgodziny. \n",
+ " * Praocholik poświęca swoje życie dla pracy.\n",
+ " * Pracoholik ... w końcu się wypala i odchodzi."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 2.4. Nacisk na zwiększenie wydajności pracy\n",
+ "\n",
+ "\"Skuteczne\" (w cudzysłowie) metody zwiększenia wydajności pracy:\n",
+ " * Wywiera się nacisk, by ludzie pracowali dłużej.\n",
+ " * Mechanizuje się proces tworzenia.\n",
+ " * Obniża się jakość produktu.\n",
+ " * Wprowadza się procedury postępowania.\n",
+ " \n",
+ "**Wszystko to powoduje, że praca przestaje sprawiać przyjemność.**"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## WNIOSEK:\n",
+ "\n",
+ "**Ludzie pod presją czasu nie pracują lepiej, a jedynie szybciej.\n",
+ "Czynią to kosztem jakości produktu i satysfakcji z pracy.**"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 3. Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywistość?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Prawo Parkinsona
\n",
+ " \n",
+ ">Praca będzie się rozrastać, aby wypełnić cały czas na nią przewidziany. \n",
+ " \n",
+ "Cyril Northcote Parkonson - brytyjski historyk, pisarz, doradca konserwatywnych rządów Wielkiej Brytanii.\n",
+ "\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 3.1. Kto najlepiej szacuje czas przewidziany na pracę?\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kierownik
6,6
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kierownik w konsultacji z programistą
7,8
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Programista
8,0
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ " **Wniosek 1. Programista pracuje bardziej wydajnie, gdy musi wypełnić własne oczekiwania niż wymagania swojego szefa.** \n",
+ " * Ten fakt potwierdza prawo Parkinsona: gdy szef zarezerwuje za dużo czasu, to pracownik to wykorzysta i zmniejszy wydajność. Ale...\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Programista
8,0
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Osobna z zewnątrz
9,5
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ " **Wniosek 2. Programista zwiększa wydajnośc w odpowiedzi na oczekiwania z zewnątrz, które motywują go silniej niż oczekiwania przełożonego. Ale...**\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Osoba z zewnątrz
9,5
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Nikt
12,0
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ "**Wniosek 3. Programista to z natury osoba pracowita, którą najmocniej motywuje wewnętrzna chęć jak najszybszego ukończenia zadania.**"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Wniosek końcowy
\n",
+ "Prawo Parkinsona odnosi się do organizacji formalnych typu biurokratycznego. \n",
+ "\n",
+ "Prawo Parkinsona nie stosuje się do pracy programistycznej.\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 4. Siedem syrenich śpiewów...\n",
+ "## ...czyli o pokusach w zarządzaniu, które prowadzą na manowce\n",
+ "\n",
+ " * 1. Jest jakaś magiczna sztuczka, którą przeoczyłeś.\n",
+ " \n",
+ " * 2. Inni menadżerowie mają sposoby na to, by gwałtownie zwiększyć wydajność.\n",
+ " \n",
+ " * 3. Technika zmienia się tak szybko, że zostajesz w tyle.\n",
+ " \n",
+ " * 4. Zmiana języków programowania przyniesie Ci ogromne korzyści.\n",
+ " \n",
+ " * 5. Ze względu na zaległości musisz od razu podwoić wydajność.\n",
+ " \n",
+ " * 6. Automatyzować można dosłownie wszystko - można więc zredukować zespół programistów. \n",
+ " \n",
+ " * 7. Twoi ludzie będa lepiej pracować, gdy będziesz wywierał na nich większa presję.\n"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 5. Jakie czynniki faktycznie wpływają na lepszą pracę informatyków?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Gry wojenne w programowaniu\n",
+ "W celu wykrycia czynników faktycznie wpływających na wydajność pracy informatyków przeprowadzono eksperyment nazwany \"Gry wojenne\". Oto zasady eksperymentu:\n",
+ "\n",
+ " * Uczestnicy dostają zadania polagające na programowaniu i debugowaniu swojego kodu.\n",
+ " * W grze biorą udział pary programistów z jednej firmy. Każdy z nich pracuje na własną rękę.\n",
+ " * Zapisywany jest czas wykonania poszczególnych zadań.\n",
+ " * Produkty pracy poddawane są standardowemu testowi odbioru.\n",
+ " * Uczestnicy pracują w swoim środowisku pracy: miejsce pracy, ulubione języki, narzędzia, swoje terminale i komputery."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Wyniki eksperymentu"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Porównanie wydajności pracy programistów\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Porównanie między...
Stosunek wydajności
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Najlepszy a średni
2,5 : 1
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Najlepszy a najgorszy
10 : 1
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Czynniki, ktore nie mają wpływu na wydajność pracy\n",
+ "\n",
+ " * Język programowania\n",
+ " * wyjątkiem są języki niskiego poziomu (np. assmbler) - w takim przypadku wydajność jestbyła wyraźnie niższa.\n",
+ " * Doświadczenie programisty\n",
+ " * Co zaskakujące, nie stwierdzono wysokiej korelacji między doświadczeniem, a wydajnością.\n",
+ " * Wyjątek: słabsze wyniki uzyskiwali ci, którzy mieli mniej niż 6-miesięczne doświadczenie z danym językiem programowania.\n",
+ " * Liczba popełnianych błędów\n",
+ " * Liczba błędów popełnionych w pierwszej wersji programu nie ma znaczącego wpływu na wydajność.\n",
+ " * Wynagrodzenie pracowników\n",
+ " * Indywidualne różnice w płacach były bardzo duże.\n",
+ " * Nie przekładały się one na wydajność."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Czynniki, ktore mają wpływ na wydajność pracy\n",
+ "\n",
+ " * Zespół ludzki, w którym pracujemy\n",
+ " * Jeśli jedna osoba w parze miała dobre wyniki, to druga też (i na odwrót).\n",
+ " * W przeciętnej parze różnica wydajności wyniosła zaledwie 21%.\n",
+ " * Firma, w której pracujemy\n",
+ " * Najbardziej wydajni programiści zbierają się w jednej firmie.\n",
+ " * Najlepsza firma pracowała 11,2 razy szybciej niż najgorsza.\n",
+ " * Środowisko pracy\n",
+ " * Środowisko pracy ma decydujący wpływ na wydajność.\n",
+ " * Wniosek ten wyciągnięto na podstawie ankiety, w której porównano odpowiedzi programistów najbardziej wydajnych (1. kwartyl pod względem wydajności) i najmniej wydajnych (4. kwartyl pod względem wydajności):\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czynnik środowiska
1. kwartyl
4. kwartyl
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Jaką masz powierzchnię do dyspozycji
7 m kw.
4 m kw.
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy jest dostatecznie cicho?
TAK: 57%
TAK: 29%
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy masz zapewnioną prywatność?
TAK: 62%
TAK: 19%
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy możesz wyłączyć telefon?
TAK: 52%
TAK: 10%
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ "
Czy ludzie niepotrzebnie odrywają Cię od pracy?
TAK: 38%
TAK: 76%
\n",
+ "
\n",
+ "
\n",
+ " "
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# Podsumowanie\n",
+ "## 1. W lepszym miejscu pracy ludzie pracują wydajniej. \n",
+ "## 2. Wydajni pracownicy grawitują ku firmom, które zapewniają lepsze warunki pracy.\n",
+ "## 3. Jeśli kierujesz ludźmi, których praca polega na myśleniu, to Twoim głównym zadaniem jest zapewnienie właściwego środowiska pracy."
+ ]
+ }
+ ],
+ "metadata": {
+ "author": "Krzysztof Jassem",
+ "email": "jassem@amu.edu.pl",
+ "kernelspec": {
+ "display_name": "Python 3",
+ "language": "python",
+ "name": "python3"
+ },
+ "lang": "pl",
+ "language_info": {
+ "codemirror_mode": {
+ "name": "ipython",
+ "version": 3
+ },
+ "file_extension": ".py",
+ "mimetype": "text/x-python",
+ "name": "python",
+ "nbconvert_exporter": "python",
+ "pygments_lexer": "ipython3",
+ "version": "3.8.5"
+ },
+ "subtitle": "14. Zarządzanie pracami badawczo-rozwojowymi[wykład]",
+ "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
+ "year": "2021"
+ },
+ "nbformat": 4,
+ "nbformat_minor": 4
+}