From 331ea5dba3900857782d032046a55e12dce6f7a5 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Krzysztof Jassem Date: Sun, 22 Jan 2023 12:51:39 +0100 Subject: [PATCH] =?UTF-8?q?Dodano=20materia=C5=82y=20do=20wyk=C5=82adu=201?= =?UTF-8?q?3?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- ...cami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb | 431 ++++++++++++++++++ ...卍zanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb | 431 ++++++++++++++++++ 2 files changed, 862 insertions(+) create mode 100644 .ipynb_checkpoints/13_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb create mode 100644 13_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb diff --git a/.ipynb_checkpoints/13_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb b/.ipynb_checkpoints/13_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb new file mode 100644 index 0000000..aa9de02 --- /dev/null +++ b/.ipynb_checkpoints/13_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb @@ -0,0 +1,431 @@ +{ + "cells": [ + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", + "
\n", + "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", + "

13. Zarz膮dzanie projektami badawczo-rozwojowymi[wyk艂ad]

\n", + "

Krzysztof Jassem (2022)

\n", + "
\n", + "\n", + "![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "Temat opracowany na podstawie ksi膮偶ki Toma de Marco i Timothy Listera\n", + "\"Czynnik ludzki. Skuteczne przedsi臋wzi臋cia i wydajne zespo艂y\"\n", + "\n", + "
\n", + "\"Ok艂adka\"\n", + "
Ok艂adka ksi膮偶ki
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1. Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n", + "## ... czyli czym r贸偶ni si臋 zarz膮dzanie projektem B+R od kierowania barem szybkiej obs艂ugi\n", + "R贸偶nice w zarz膮dzaniu mo偶na zobrazowa膰 w kilku aspektach:\n", + " * Podej艣cie do pope艂niania b艂臋d贸w przez pracownik贸w \n", + " * Spos贸b motywowania: bod藕ce negatywne i pozytywne\n", + " * Podej艣cie do indywidualist贸w\n", + " * Podej艣cie do kreatywno艣ci i samodoskonalenia si臋 pracownik贸w" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1.1. Pope艂nianie b艂臋d贸w przez pracownik贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Czy b艂膮d jest grzechem? Oczywi艣cie It's OK. to fail
Czy za pope艂nianie b艂臋d贸w nale偶y kara膰? Niestety, tak Niestety, nie
Czy ludzi nale偶y zach臋ca膰 do pope艂niania b艂臋d贸w? Zdecydowanie nie Tak
Czy wadliw膮 wersj臋 hamburgera / systemu nale偶y wyrzuci膰? Ale偶 TAK! Niekoniecznie
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1.2. Spos贸b motywowania: bod藕ce negatywne i pozytywne\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Wi臋kszo艣膰 ludzi lubi swoj膮 prac臋. FALSE TRUE
Zarz膮dzanie lud藕mi to \"kopanie ich w ty艂ek\". TRUE FALSE
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1.3. Podej艣cie do indywidualist贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Nie ma ludzi niezast膮pionych TRUE FALSE
Czy wyj膮tkowo艣膰 pracownika nale偶y podtrzymywa膰 czy t臋pi膰? T臋pi膰 (lub awansowa膰) Ho艂ubi膰
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1.4. Podej艣cie do kreatywno艣ci i samodoskonalenia si臋 pracownik贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Jak膮 cz臋艣膰 czasu po艣wi臋ca膰 na realizacj臋 zadania, a jak膮 na dyskusj臋? 99 / 1 Dyskusja jest wa偶nym elementem pracy.
Czy warto po艣wi臋ca膰 czas pracownika na doskonalenie innych umiej臋tno艣ci? To zale偶y Warto
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 2. Praca pod presj膮" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.1. \"Wiede艅 czeka na Ciebie\"\n", + "\n", + "Czy pracodawca mo偶e oczekiwa膰, 偶e dla pracownika nie ma nic wa偶niejszego ni偶 jego praca?\n", + "\n", + "* https://www.youtube.com/watch?v=CIp1yrvfqtk\n", + "* https://www.quora.com/What-do-the-lyrics-mean-in-Vienna-by-Billy-Joel" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.2. Praca w nadgodzinach\n", + "\n", + "Najlepsi pracownicy bior膮 nadgodziny, ale tylko wtedy, kiedy mog膮.\n", + "Pozostali to...pracoholicy." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.3. Pracocholicy\n", + " * Pracoholik, to kto艣, kto bierze nadgodziny. \n", + " * Praocholik po艣wi臋ca swoje 偶ycie dla pracy.\n", + " * Pracoholik ... w ko艅cu si臋 wypala i odchodzi." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.4. Nacisk na zwi臋kszenie wydajno艣ci pracy\n", + "\n", + "\"Skuteczne\" (w cudzys艂owie) metody zwi臋kszenia wydajno艣ci pracy:\n", + " * Wywiera si臋 nacisk, by ludzie pracowali d艂u偶ej.\n", + " * Mechanizuje si臋 proces tworzenia.\n", + " * Obni偶a si臋 jako艣膰 produktu.\n", + " * Wprowadza si臋 procedury post臋powania.\n", + " \n", + "**Wszystko to powoduje, 偶e praca przestaje sprawia膰 przyjemno艣膰.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## WNIOSEK:\n", + "\n", + "**Ludzie pod presj膮 czasu nie pracuj膮 lepiej, a jedynie szybciej.\n", + "Czyni膮 to kosztem jako艣ci produktu i satysfakcji z pracy.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 3. Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywisto艣膰?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Prawo Parkinsona

\n", + " \n", + ">Praca b臋dzie si臋 rozrasta膰, aby wype艂ni膰 ca艂y czas na ni膮 przewidziany. \n", + " \n", + "Cyril Northcote Parkonson - brytyjski historyk, pisarz, doradca konserwatywnych rz膮d贸w Wielkiej Brytanii.\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 3.1. Kto najlepiej szacuje czas przewidziany na prac臋?\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Kierownik 6,6
Kierownik w konsultacji z programist膮 7,8
Programista 8,0
\n", + "\n", + " **Wniosek 1. Programista pracuje bardziej wydajnie, gdy musi wype艂ni膰 w艂asne oczekiwania ni偶 wymagania swojego szefa.** \n", + " * Ten fakt potwierdza prawo Parkinsona: gdy szef zarezerwuje za du偶o czasu, to pracownik to wykorzysta i zmniejszy wydajno艣膰. Ale...\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Programista 8,0
Osobna z zewn膮trz 9,5
\n", + "\n", + " **Wniosek 2. Programista zwi臋ksza wydajno艣c w odpowiedzi na oczekiwania z zewn膮trz, kt贸re motywuj膮 go silniej ni偶 oczekiwania prze艂o偶onego. Ale...**\n", + " \n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Osoba z zewn膮trz 9,5
Nikt 12,0
\n", + "\n", + "**Wniosek 3. Programista to z natury osoba pracowita, kt贸r膮 najmocniej motywuje wewn臋trzna ch臋膰 jak najszybszego uko艅czenia zadania.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Wniosek ko艅cowy

\n", + "Prawo Parkinsona odnosi si臋 do organizacji formalnych typu biurokratycznego. \n", + "\n", + "Prawo Parkinsona nie stosuje si臋 do pracy programistycznej.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 4. Siedem syrenich 艣piew贸w...\n", + "## ...czyli o pokusach w zarz膮dzaniu, kt贸re prowadz膮 na manowce\n", + "\n", + " * 1. Jest jaka艣 magiczna sztuczka, kt贸r膮 przeoczy艂e艣.\n", + " \n", + " * 2. Inni menad偶erowie maj膮 sposoby na to, by gwa艂townie zwi臋kszy膰 wydajno艣膰.\n", + " \n", + " * 3. Technika zmienia si臋 tak szybko, 偶e zostajesz w tyle.\n", + " \n", + " * 4. Zmiana j臋zyk贸w programowania przyniesie Ci ogromne korzy艣ci.\n", + " \n", + " * 5. Ze wzgl臋du na zaleg艂o艣ci musisz od razu podwoi膰 wydajno艣膰.\n", + " \n", + " * 6. Automatyzowa膰 mo偶na dos艂ownie wszystko - mo偶na wi臋c zredukowa膰 zesp贸艂 programist贸w. \n", + " \n", + " * 7. Twoi ludzie b臋da lepiej pracowa膰, gdy b臋dziesz wywiera艂 na nich wi臋ksza presj臋.\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 5. Jakie czynniki faktycznie wp艂ywaj膮 na lepsz膮 prac臋 informatyk贸w?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Gry wojenne w programowaniu\n", + "W celu wykrycia czynnik贸w faktycznie wp艂ywaj膮cych na wydajno艣膰 pracy informatyk贸w przeprowadzono eksperyment nazwany \"Gry wojenne\". Oto zasady eksperymentu:\n", + "\n", + " * Uczestnicy dostaj膮 zadania polagaj膮ce na programowaniu i debugowaniu swojego kodu.\n", + " * W grze bior膮 udzia艂 pary programist贸w z jednej firmy. Ka偶dy z nich pracuje na w艂asn膮 r臋k臋.\n", + " * Zapisywany jest czas wykonania poszczeg贸lnych zada艅.\n", + " * Produkty pracy poddawane s膮 standardowemu testowi odbioru.\n", + " * Uczestnicy pracuj膮 w swoim 艣rodowisku pracy: miejsce pracy, ulubione j臋zyki, narz臋dzia, swoje terminale i komputery." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Wyniki eksperymentu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Por贸wnanie wydajno艣ci pracy programist贸w\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Por贸wnanie mi臋dzy... Stosunek wydajno艣ci
Najlepszy a 艣redni 2,5 : 1
Najlepszy a najgorszy 10 : 1
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Czynniki, ktore nie maj膮 wp艂ywu na wydajno艣膰 pracy\n", + "\n", + " * J臋zyk programowania\n", + " * wyj膮tkiem s膮 j臋zyki niskiego poziomu (np. assmbler) - w takim przypadku wydajno艣膰 jestby艂a wyra藕nie ni偶sza.\n", + " * Do艣wiadczenie programisty\n", + " * Co zaskakuj膮ce, nie stwierdzono wysokiej korelacji mi臋dzy do艣wiadczeniem, a wydajno艣ci膮.\n", + " * Wyj膮tek: s艂absze wyniki uzyskiwali ci, kt贸rzy mieli mniej ni偶 6-miesi臋czne do艣wiadczenie z danym j臋zykiem programowania.\n", + " * Liczba pope艂nianych b艂臋d贸w\n", + " * Liczba b艂臋d贸w pope艂nionych w pierwszej wersji programu nie ma znacz膮cego wp艂ywu na wydajno艣膰.\n", + " * Wynagrodzenie pracownik贸w\n", + " * Indywidualne r贸偶nice w p艂acach by艂y bardzo du偶e.\n", + " * Nie przek艂ada艂y si臋 one na wydajno艣膰." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Czynniki, ktore maj膮 wp艂yw na wydajno艣膰 pracy\n", + "\n", + " * Zesp贸艂 ludzki, w kt贸rym pracujemy\n", + " * Je艣li jedna osoba w parze mia艂a dobre wyniki, to druga te偶 (i na odwr贸t).\n", + " * W przeci臋tnej parze r贸偶nica wydajno艣ci wynios艂a zaledwie 21%.\n", + " * Firma, w kt贸rej pracujemy\n", + " * Najbardziej wydajni programi艣ci zbieraj膮 si臋 w jednej firmie.\n", + " * Najlepsza firma pracowa艂a 11,2 razy szybciej ni偶 najgorsza.\n", + " * 艢rodowisko pracy\n", + " * 艢rodowisko pracy ma decyduj膮cy wp艂yw na wydajno艣膰.\n", + " * Wniosek ten wyci膮gni臋to na podstawie ankiety, w kt贸rej por贸wnano odpowiedzi programist贸w najbardziej wydajnych (1. kwartyl pod wzgl臋dem wydajno艣ci) i najmniej wydajnych (4. kwartyl pod wzgl臋dem wydajno艣ci):\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Czynnik 艣rodowiska 1. kwartyl 4. kwartyl
Jak膮 masz powierzchni臋 do dyspozycji 7 m kw. 4 m kw.
Czy jest dostatecznie cicho? TAK: 57% TAK: 29%
Czy masz zapewnion膮 prywatno艣膰? TAK: 62% TAK: 19%
Czy mo偶esz wy艂膮czy膰 telefon? TAK: 52% TAK: 10%
Czy ludzie niepotrzebnie odrywaj膮 Ci臋 od pracy? TAK: 38% TAK: 76%
\n", + " " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# Podsumowanie\n", + "## 1. W lepszym miejscu pracy ludzie pracuj膮 wydajniej. \n", + "## 2. Wydajni pracownicy grawituj膮 ku firmom, kt贸re zapewniaj膮 lepsze warunki pracy.\n", + "## 3. Je艣li kierujesz lud藕mi, kt贸rych praca polega na my艣leniu, to Twoim g艂贸wnym zadaniem jest zapewnienie w艂a艣ciwego 艣rodowiska pracy." + ] + } + ], + "metadata": { + "author": "Krzysztof Jassem", + "email": "jassem@amu.edu.pl", + "kernelspec": { + "display_name": "Python 3", + "language": "python", + "name": "python3" + }, + "lang": "pl", + "language_info": { + "codemirror_mode": { + "name": "ipython", + "version": 3 + }, + "file_extension": ".py", + "mimetype": "text/x-python", + "name": "python", + "nbconvert_exporter": "python", + "pygments_lexer": "ipython3", + "version": "3.8.5" + }, + "subtitle": "14. Zarz膮dzanie pracami badawczo-rozwojowymi[wyk艂ad]", + "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego", + "year": "2021" + }, + "nbformat": 4, + "nbformat_minor": 4 +} diff --git a/13_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb b/13_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb new file mode 100644 index 0000000..aa9de02 --- /dev/null +++ b/13_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb @@ -0,0 +1,431 @@ +{ + "cells": [ + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", + "
\n", + "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", + "

13. Zarz膮dzanie projektami badawczo-rozwojowymi[wyk艂ad]

\n", + "

Krzysztof Jassem (2022)

\n", + "
\n", + "\n", + "![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "Temat opracowany na podstawie ksi膮偶ki Toma de Marco i Timothy Listera\n", + "\"Czynnik ludzki. Skuteczne przedsi臋wzi臋cia i wydajne zespo艂y\"\n", + "\n", + "
\n", + "\"Ok艂adka\"\n", + "
Ok艂adka ksi膮偶ki
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1. Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n", + "## ... czyli czym r贸偶ni si臋 zarz膮dzanie projektem B+R od kierowania barem szybkiej obs艂ugi\n", + "R贸偶nice w zarz膮dzaniu mo偶na zobrazowa膰 w kilku aspektach:\n", + " * Podej艣cie do pope艂niania b艂臋d贸w przez pracownik贸w \n", + " * Spos贸b motywowania: bod藕ce negatywne i pozytywne\n", + " * Podej艣cie do indywidualist贸w\n", + " * Podej艣cie do kreatywno艣ci i samodoskonalenia si臋 pracownik贸w" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1.1. Pope艂nianie b艂臋d贸w przez pracownik贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Czy b艂膮d jest grzechem? Oczywi艣cie It's OK. to fail
Czy za pope艂nianie b艂臋d贸w nale偶y kara膰? Niestety, tak Niestety, nie
Czy ludzi nale偶y zach臋ca膰 do pope艂niania b艂臋d贸w? Zdecydowanie nie Tak
Czy wadliw膮 wersj臋 hamburgera / systemu nale偶y wyrzuci膰? Ale偶 TAK! Niekoniecznie
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1.2. Spos贸b motywowania: bod藕ce negatywne i pozytywne\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Wi臋kszo艣膰 ludzi lubi swoj膮 prac臋. FALSE TRUE
Zarz膮dzanie lud藕mi to \"kopanie ich w ty艂ek\". TRUE FALSE
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1.3. Podej艣cie do indywidualist贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Nie ma ludzi niezast膮pionych TRUE FALSE
Czy wyj膮tkowo艣膰 pracownika nale偶y podtrzymywa膰 czy t臋pi膰? T臋pi膰 (lub awansowa膰) Ho艂ubi膰
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1.4. Podej艣cie do kreatywno艣ci i samodoskonalenia si臋 pracownik贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Jak膮 cz臋艣膰 czasu po艣wi臋ca膰 na realizacj臋 zadania, a jak膮 na dyskusj臋? 99 / 1 Dyskusja jest wa偶nym elementem pracy.
Czy warto po艣wi臋ca膰 czas pracownika na doskonalenie innych umiej臋tno艣ci? To zale偶y Warto
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 2. Praca pod presj膮" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.1. \"Wiede艅 czeka na Ciebie\"\n", + "\n", + "Czy pracodawca mo偶e oczekiwa膰, 偶e dla pracownika nie ma nic wa偶niejszego ni偶 jego praca?\n", + "\n", + "* https://www.youtube.com/watch?v=CIp1yrvfqtk\n", + "* https://www.quora.com/What-do-the-lyrics-mean-in-Vienna-by-Billy-Joel" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.2. Praca w nadgodzinach\n", + "\n", + "Najlepsi pracownicy bior膮 nadgodziny, ale tylko wtedy, kiedy mog膮.\n", + "Pozostali to...pracoholicy." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.3. Pracocholicy\n", + " * Pracoholik, to kto艣, kto bierze nadgodziny. \n", + " * Praocholik po艣wi臋ca swoje 偶ycie dla pracy.\n", + " * Pracoholik ... w ko艅cu si臋 wypala i odchodzi." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.4. Nacisk na zwi臋kszenie wydajno艣ci pracy\n", + "\n", + "\"Skuteczne\" (w cudzys艂owie) metody zwi臋kszenia wydajno艣ci pracy:\n", + " * Wywiera si臋 nacisk, by ludzie pracowali d艂u偶ej.\n", + " * Mechanizuje si臋 proces tworzenia.\n", + " * Obni偶a si臋 jako艣膰 produktu.\n", + " * Wprowadza si臋 procedury post臋powania.\n", + " \n", + "**Wszystko to powoduje, 偶e praca przestaje sprawia膰 przyjemno艣膰.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## WNIOSEK:\n", + "\n", + "**Ludzie pod presj膮 czasu nie pracuj膮 lepiej, a jedynie szybciej.\n", + "Czyni膮 to kosztem jako艣ci produktu i satysfakcji z pracy.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 3. Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywisto艣膰?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Prawo Parkinsona

\n", + " \n", + ">Praca b臋dzie si臋 rozrasta膰, aby wype艂ni膰 ca艂y czas na ni膮 przewidziany. \n", + " \n", + "Cyril Northcote Parkonson - brytyjski historyk, pisarz, doradca konserwatywnych rz膮d贸w Wielkiej Brytanii.\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 3.1. Kto najlepiej szacuje czas przewidziany na prac臋?\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Kierownik 6,6
Kierownik w konsultacji z programist膮 7,8
Programista 8,0
\n", + "\n", + " **Wniosek 1. Programista pracuje bardziej wydajnie, gdy musi wype艂ni膰 w艂asne oczekiwania ni偶 wymagania swojego szefa.** \n", + " * Ten fakt potwierdza prawo Parkinsona: gdy szef zarezerwuje za du偶o czasu, to pracownik to wykorzysta i zmniejszy wydajno艣膰. Ale...\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Programista 8,0
Osobna z zewn膮trz 9,5
\n", + "\n", + " **Wniosek 2. Programista zwi臋ksza wydajno艣c w odpowiedzi na oczekiwania z zewn膮trz, kt贸re motywuj膮 go silniej ni偶 oczekiwania prze艂o偶onego. Ale...**\n", + " \n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Osoba z zewn膮trz 9,5
Nikt 12,0
\n", + "\n", + "**Wniosek 3. Programista to z natury osoba pracowita, kt贸r膮 najmocniej motywuje wewn臋trzna ch臋膰 jak najszybszego uko艅czenia zadania.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Wniosek ko艅cowy

\n", + "Prawo Parkinsona odnosi si臋 do organizacji formalnych typu biurokratycznego. \n", + "\n", + "Prawo Parkinsona nie stosuje si臋 do pracy programistycznej.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 4. Siedem syrenich 艣piew贸w...\n", + "## ...czyli o pokusach w zarz膮dzaniu, kt贸re prowadz膮 na manowce\n", + "\n", + " * 1. Jest jaka艣 magiczna sztuczka, kt贸r膮 przeoczy艂e艣.\n", + " \n", + " * 2. Inni menad偶erowie maj膮 sposoby na to, by gwa艂townie zwi臋kszy膰 wydajno艣膰.\n", + " \n", + " * 3. Technika zmienia si臋 tak szybko, 偶e zostajesz w tyle.\n", + " \n", + " * 4. Zmiana j臋zyk贸w programowania przyniesie Ci ogromne korzy艣ci.\n", + " \n", + " * 5. Ze wzgl臋du na zaleg艂o艣ci musisz od razu podwoi膰 wydajno艣膰.\n", + " \n", + " * 6. Automatyzowa膰 mo偶na dos艂ownie wszystko - mo偶na wi臋c zredukowa膰 zesp贸艂 programist贸w. \n", + " \n", + " * 7. Twoi ludzie b臋da lepiej pracowa膰, gdy b臋dziesz wywiera艂 na nich wi臋ksza presj臋.\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 5. Jakie czynniki faktycznie wp艂ywaj膮 na lepsz膮 prac臋 informatyk贸w?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Gry wojenne w programowaniu\n", + "W celu wykrycia czynnik贸w faktycznie wp艂ywaj膮cych na wydajno艣膰 pracy informatyk贸w przeprowadzono eksperyment nazwany \"Gry wojenne\". Oto zasady eksperymentu:\n", + "\n", + " * Uczestnicy dostaj膮 zadania polagaj膮ce na programowaniu i debugowaniu swojego kodu.\n", + " * W grze bior膮 udzia艂 pary programist贸w z jednej firmy. Ka偶dy z nich pracuje na w艂asn膮 r臋k臋.\n", + " * Zapisywany jest czas wykonania poszczeg贸lnych zada艅.\n", + " * Produkty pracy poddawane s膮 standardowemu testowi odbioru.\n", + " * Uczestnicy pracuj膮 w swoim 艣rodowisku pracy: miejsce pracy, ulubione j臋zyki, narz臋dzia, swoje terminale i komputery." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Wyniki eksperymentu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Por贸wnanie wydajno艣ci pracy programist贸w\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Por贸wnanie mi臋dzy... Stosunek wydajno艣ci
Najlepszy a 艣redni 2,5 : 1
Najlepszy a najgorszy 10 : 1
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Czynniki, ktore nie maj膮 wp艂ywu na wydajno艣膰 pracy\n", + "\n", + " * J臋zyk programowania\n", + " * wyj膮tkiem s膮 j臋zyki niskiego poziomu (np. assmbler) - w takim przypadku wydajno艣膰 jestby艂a wyra藕nie ni偶sza.\n", + " * Do艣wiadczenie programisty\n", + " * Co zaskakuj膮ce, nie stwierdzono wysokiej korelacji mi臋dzy do艣wiadczeniem, a wydajno艣ci膮.\n", + " * Wyj膮tek: s艂absze wyniki uzyskiwali ci, kt贸rzy mieli mniej ni偶 6-miesi臋czne do艣wiadczenie z danym j臋zykiem programowania.\n", + " * Liczba pope艂nianych b艂臋d贸w\n", + " * Liczba b艂臋d贸w pope艂nionych w pierwszej wersji programu nie ma znacz膮cego wp艂ywu na wydajno艣膰.\n", + " * Wynagrodzenie pracownik贸w\n", + " * Indywidualne r贸偶nice w p艂acach by艂y bardzo du偶e.\n", + " * Nie przek艂ada艂y si臋 one na wydajno艣膰." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Czynniki, ktore maj膮 wp艂yw na wydajno艣膰 pracy\n", + "\n", + " * Zesp贸艂 ludzki, w kt贸rym pracujemy\n", + " * Je艣li jedna osoba w parze mia艂a dobre wyniki, to druga te偶 (i na odwr贸t).\n", + " * W przeci臋tnej parze r贸偶nica wydajno艣ci wynios艂a zaledwie 21%.\n", + " * Firma, w kt贸rej pracujemy\n", + " * Najbardziej wydajni programi艣ci zbieraj膮 si臋 w jednej firmie.\n", + " * Najlepsza firma pracowa艂a 11,2 razy szybciej ni偶 najgorsza.\n", + " * 艢rodowisko pracy\n", + " * 艢rodowisko pracy ma decyduj膮cy wp艂yw na wydajno艣膰.\n", + " * Wniosek ten wyci膮gni臋to na podstawie ankiety, w kt贸rej por贸wnano odpowiedzi programist贸w najbardziej wydajnych (1. kwartyl pod wzgl臋dem wydajno艣ci) i najmniej wydajnych (4. kwartyl pod wzgl臋dem wydajno艣ci):\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Czynnik 艣rodowiska 1. kwartyl 4. kwartyl
Jak膮 masz powierzchni臋 do dyspozycji 7 m kw. 4 m kw.
Czy jest dostatecznie cicho? TAK: 57% TAK: 29%
Czy masz zapewnion膮 prywatno艣膰? TAK: 62% TAK: 19%
Czy mo偶esz wy艂膮czy膰 telefon? TAK: 52% TAK: 10%
Czy ludzie niepotrzebnie odrywaj膮 Ci臋 od pracy? TAK: 38% TAK: 76%
\n", + " " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# Podsumowanie\n", + "## 1. W lepszym miejscu pracy ludzie pracuj膮 wydajniej. \n", + "## 2. Wydajni pracownicy grawituj膮 ku firmom, kt贸re zapewniaj膮 lepsze warunki pracy.\n", + "## 3. Je艣li kierujesz lud藕mi, kt贸rych praca polega na my艣leniu, to Twoim g艂贸wnym zadaniem jest zapewnienie w艂a艣ciwego 艣rodowiska pracy." + ] + } + ], + "metadata": { + "author": "Krzysztof Jassem", + "email": "jassem@amu.edu.pl", + "kernelspec": { + "display_name": "Python 3", + "language": "python", + "name": "python3" + }, + "lang": "pl", + "language_info": { + "codemirror_mode": { + "name": "ipython", + "version": 3 + }, + "file_extension": ".py", + "mimetype": "text/x-python", + "name": "python", + "nbconvert_exporter": "python", + "pygments_lexer": "ipython3", + "version": "3.8.5" + }, + "subtitle": "14. Zarz膮dzanie pracami badawczo-rozwojowymi[wyk艂ad]", + "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego", + "year": "2021" + }, + "nbformat": 4, + "nbformat_minor": 4 +}