\n",
"\n",
"![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"Temat opracowany na podstawie książki Toma de Marco i Timothy Listera\n",
"\"Czynnik ludzki. Skuteczne przedsięwzięcia i wydajne zespoły\"\n",
"\n",
""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 1. Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n",
"## ... czyli czym różni się zarządzanie projektem B+R od kierowania barem szybkiej obsługi\n",
"Różnice w zarządzaniu można zobrazować w kilku aspektach:\n",
" * Podejście do popełniania błędów przez pracowników \n",
" * Sposób motywowania: bodźce negatywne i pozytywne\n",
" * Podejście do indywidualistów\n",
" * Podejście do kreatywności i samodoskonalenia się pracowników"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 1.1. Popełnianie błędów przez pracowników\n",
"
\n",
"
\n",
"
Problem
Bar szybkiej obsługi
Projekt B+R
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy błąd jest grzechem?
Oczywiście
It's OK. to fail
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy za popełnianie błędów należy karać?
Niestety, tak
Niestety, nie
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy ludzi należy zachęcać do popełniania błędów?
Zdecydowanie nie
Tak
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy wadliwą wersję hamburgera / systemu należy wyrzucić?
Ależ TAK!
Niekoniecznie
\n",
"
\n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 1.2. Sposób motywowania: bodźce negatywne i pozytywne\n",
"
Czy wyjątkowość pracownika należy podtrzymywać czy tępić?
Tępić (lub awansować)
Hołubić
\n",
"
\n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 1.4. Podejście do kreatywności i samodoskonalenia się pracowników\n",
"
\n",
"
\n",
"
Problem
Bar szybkiej obsługi
Projekt B+R
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Jaką część czasu poświęcać na realizację zadania, a jaką na dyskusję?
99 / 1
Dyskusja jest ważnym elementem pracy.
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy warto poświęcać czas pracownika na doskonalenie innych umiejętności?
To zależy
Warto
\n",
"
\n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 2. Praca pod presją"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 2.1. \"Wiedeń czeka na Ciebie\"\n",
"\n",
"Czy pracodawca może oczekiwać, że dla pracownika nie ma nic ważniejszego niż jego praca?\n",
"\n",
"* https://www.youtube.com/watch?v=CIp1yrvfqtk\n",
"* https://www.quora.com/What-do-the-lyrics-mean-in-Vienna-by-Billy-Joel"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 2.2. Praca w nadgodzinach\n",
"\n",
"Najlepsi pracownicy biorą nadgodziny, ale tylko wtedy, kiedy mogą.\n",
"Pozostali to...pracoholicy."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 2.3. Pracocholicy\n",
" * Pracoholik, to ktoś, kto bierze nadgodziny. \n",
" * Praocholik poświęca swoje życie dla pracy.\n",
" * Pracoholik ... w końcu się wypala i odchodzi."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 2.4. Nacisk na zwiększenie wydajności pracy\n",
"\n",
"\"Skuteczne\" (w cudzysłowie) metody zwiększenia wydajności pracy:\n",
" * Wywiera się nacisk, by ludzie pracowali dłużej.\n",
" * Mechanizuje się proces tworzenia.\n",
" * Obniża się jakość produktu.\n",
" * Wprowadza się procedury postępowania.\n",
" \n",
"**Wszystko to powoduje, że praca przestaje sprawiać przyjemność.**"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## WNIOSEK:\n",
"\n",
"**Ludzie pod presją czasu nie pracują lepiej, a jedynie szybciej.\n",
"Czynią to kosztem jakości produktu i satysfakcji z pracy.**"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 3. Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywistość?"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"
\n",
"
Prawo Parkinsona
\n",
" \n",
">Praca będzie się rozrastać, aby wypełnić cały czas na nią przewidziany. \n",
" \n",
"Cyril Northcote Parkonson - brytyjski historyk, pisarz, doradca konserwatywnych rządów Wielkiej Brytanii.\n",
"\n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 3.1. Kto najlepiej szacuje czas przewidziany na pracę?\n",
"\n",
"
\n",
"
\n",
"
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Kierownik
6,6
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Kierownik w konsultacji z programistą
7,8
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Programista
8,0
\n",
"
\n",
"\n",
" **Wniosek 1. Programista pracuje bardziej wydajnie, gdy musi wypełnić własne oczekiwania niż wymagania swojego szefa.** \n",
" * Ten fakt potwierdza prawo Parkinsona: gdy szef zarezerwuje za dużo czasu, to pracownik to wykorzysta i zmniejszy wydajność. Ale...\n",
"\n",
"
\n",
"
\n",
"
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Programista
8,0
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Osobna z zewnątrz
9,5
\n",
"
\n",
"\n",
" **Wniosek 2. Programista zwiększa wydajnośc w odpowiedzi na oczekiwania z zewnątrz, które motywują go silniej niż oczekiwania przełożonego. Ale...**\n",
" \n",
"
\n",
"
\n",
"
Kto szacował?
Jaką osiagnięto wydajność?
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Osoba z zewnątrz
9,5
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Nikt
12,0
\n",
"
\n",
"\n",
"**Wniosek 3. Programista to z natury osoba pracowita, którą najmocniej motywuje wewnętrzna chęć jak najszybszego ukończenia zadania.**"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"
\n",
"
Wniosek końcowy
\n",
"Prawo Parkinsona odnosi się do organizacji formalnych typu biurokratycznego. \n",
"\n",
"Prawo Parkinsona nie stosuje się do pracy programistycznej.\n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 4. Siedem syrenich śpiewów...\n",
"## ...czyli o pokusach w zarządzaniu, które prowadzą na manowce\n",
"\n",
" * 1. Jest jakaś magiczna sztuczka, którą przeoczyłeś.\n",
" \n",
" * 2. Inni menadżerowie mają sposoby na to, by gwałtownie zwiększyć wydajność.\n",
" \n",
" * 3. Technika zmienia się tak szybko, że zostajesz w tyle.\n",
" \n",
" * 4. Zmiana języków programowania przyniesie Ci ogromne korzyści.\n",
" \n",
" * 5. Ze względu na zaległości musisz od razu podwoić wydajność.\n",
" \n",
" * 6. Automatyzować można dosłownie wszystko - można więc zredukować zespół programistów. \n",
" \n",
" * 7. Twoi ludzie będa lepiej pracować, gdy będziesz wywierał na nich większa presję.\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 5. Jakie czynniki faktycznie wpływają na lepszą pracę informatyków?"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## Gry wojenne w programowaniu\n",
"W celu wykrycia czynników faktycznie wpływających na wydajność pracy informatyków przeprowadzono eksperyment nazwany \"Gry wojenne\". Oto zasady eksperymentu:\n",
"\n",
" * Uczestnicy dostają zadania polagające na programowaniu i debugowaniu swojego kodu.\n",
" * W grze biorą udział pary programistów z jednej firmy. Każdy z nich pracuje na własną rękę.\n",
" * Zapisywany jest czas wykonania poszczególnych zadań.\n",
" * Produkty pracy poddawane są standardowemu testowi odbioru.\n",
" * Uczestnicy pracują w swoim środowisku pracy: miejsce pracy, ulubione języki, narzędzia, swoje terminale i komputery."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## Wyniki eksperymentu"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"### Porównanie wydajności pracy programistów\n",
"\n",
"
\n",
"
\n",
"
Porównanie między...
Stosunek wydajności
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Najlepszy a średni
2,5 : 1
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Najlepszy a najgorszy
10 : 1
\n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"### Czynniki, ktore nie mają wpływu na wydajność pracy\n",
"\n",
" * Język programowania\n",
" * wyjątkiem są języki niskiego poziomu (np. assmbler) - w takim przypadku wydajność jestbyła wyraźnie niższa.\n",
" * Doświadczenie programisty\n",
" * Co zaskakujące, nie stwierdzono wysokiej korelacji między doświadczeniem, a wydajnością.\n",
" * Wyjątek: słabsze wyniki uzyskiwali ci, którzy mieli mniej niż 6-miesięczne doświadczenie z danym językiem programowania.\n",
" * Liczba popełnianych błędów\n",
" * Liczba błędów popełnionych w pierwszej wersji programu nie ma znaczącego wpływu na wydajność.\n",
" * Wynagrodzenie pracowników\n",
" * Indywidualne różnice w płacach były bardzo duże.\n",
" * Nie przekładały się one na wydajność."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"### Czynniki, ktore mają wpływ na wydajność pracy\n",
"\n",
" * Zespół ludzki, w którym pracujemy\n",
" * Jeśli jedna osoba w parze miała dobre wyniki, to druga też (i na odwrót).\n",
" * W przeciętnej parze różnica wydajności wyniosła zaledwie 21%.\n",
" * Firma, w której pracujemy\n",
" * Najbardziej wydajni programiści zbierają się w jednej firmie.\n",
" * Najlepsza firma pracowała 11,2 razy szybciej niż najgorsza.\n",
" * Środowisko pracy\n",
" * Środowisko pracy ma decydujący wpływ na wydajność.\n",
" * Wniosek ten wyciągnięto na podstawie ankiety, w której porównano odpowiedzi programistów najbardziej wydajnych (1. kwartyl pod względem wydajności) i najmniej wydajnych (4. kwartyl pod względem wydajności):\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czynnik środowiska
1. kwartyl
4. kwartyl
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Jaką masz powierzchnię do dyspozycji
7 m kw.
4 m kw.
\n",
" \n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy jest dostatecznie cicho?
TAK: 57%
TAK: 29%
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy masz zapewnioną prywatność?
TAK: 62%
TAK: 19%
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy możesz wyłączyć telefon?
TAK: 52%
TAK: 10%
\n",
"
\n",
"
\n",
"
Czy ludzie niepotrzebnie odrywają Cię od pracy?
TAK: 38%
TAK: 76%
\n",
"
\n",
"
\n",
" "
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# Podsumowanie\n",
"## 1. W lepszym miejscu pracy ludzie pracują wydajniej. \n",
"## 2. Wydajni pracownicy grawitują ku firmom, które zapewniają lepsze warunki pracy.\n",
"## 3. Jeśli kierujesz ludźmi, których praca polega na myśleniu, to Twoim głównym zadaniem jest zapewnienie właściwego środowiska pracy."
]
}
],
"metadata": {
"author": "Krzysztof Jassem",
"email": "jassem@amu.edu.pl",
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"lang": "pl",
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.8.5"
},
"subtitle": "14. Zarządzanie pracami badawczo-rozwojowymi[wykład]",
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
"year": "2021"
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}