From 100ef3bf838314c4ef3215b783643e4022587fba Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Krzysztof Jassem Date: Sat, 22 Jan 2022 12:38:14 +0100 Subject: [PATCH] =?UTF-8?q?Wyk=C5=82ad=20nr=2014.=20Demonstracje=20-=20uzu?= =?UTF-8?q?pe=C5=82nienie?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- Organizacja demonstracji projekt贸w.ipynb | 24 +- ...prac badawczo-rozwojowych-checkpoint.ipynb | 739 ++++++++++++++++++ ...cami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb | 87 +++ ...卍zanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb | 360 ++++++++- .../obrazy/czynnik ludzki.jpg | Bin 0 -> 9883 bytes 5 files changed, 1190 insertions(+), 20 deletions(-) create mode 100644 materia艂y na PPB (wyk艂ad)/.ipynb_checkpoints/12_planowanie prac badawczo-rozwojowych-checkpoint.ipynb create mode 100644 materia艂y na PPB (wyk艂ad)/.ipynb_checkpoints/14_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb create mode 100644 materia艂y na PPB (wyk艂ad)/obrazy/czynnik ludzki.jpg diff --git a/Organizacja demonstracji projekt贸w.ipynb b/Organizacja demonstracji projekt贸w.ipynb index 93680fe..5224289 100644 --- a/Organizacja demonstracji projekt贸w.ipynb +++ b/Organizacja demonstracji projekt贸w.ipynb @@ -15,9 +15,9 @@ "source": [ "## Termin i forma demonstracji\n", " * Demonstracje b臋d膮 prowadzone w formie zdalnej za pomoc膮 platformy MS-Teams.\n", - " * Czas na demonstracj臋: 9 minut (+ 1 minuta przerwy)\n", - " * Niezb臋dnym elementem demonstracji jest interakcja demenstrowanego systemu z widowni膮.\n", - " * Zaj臋cia rozpoczn膮 si臋 o 14.00, a zako艅cz膮 o 17.10." + " * Czas na demonstracj臋: 8 minut (+ 1 minuta przerwy)\n", + " * Niezb臋dnym elementem demonstracji jest interakcja demonstrowanego systemu z widowni膮.\n", + " * Zaj臋cia rozpoczn膮 si臋 o 13:45, a zako艅cz膮 o 17:00." ] }, { @@ -70,18 +70,18 @@ "## Plan zaj臋膰\n", "\n", "### Wprowadzenie\n", - "* Czas 14.00 - 14.10\n", + "* Czas 13.45 - 13.50\n", "\n", "### Cyberware\n", "\n", - "* Czas: 14.10 - 14.40\n", + "* Czas: 13.50 - 14.15\n", " * HoneyPot\n", " * RandomSec\n", " * Phish&Ware\n", " \n", "### Learn and Play\n", "\n", - "* Czas: 14.40 - 15.20\n", + "* Czas: 14.20 - 14.55\n", " * Rozpoznawanie komend g艂osowych w grach\n", " * Tao Testing\n", " * Testy\n", @@ -89,7 +89,7 @@ " \n", "### Music\n", "\n", - "* Czas: 15.20 - 15.50\n", + "* Czas: 15.00 - 15.25\n", " * Wyszukiwanie s艂uchaczy podobnej muzyki\n", " * Rekomandacje muzyczne\n", " * Odgadywanie utworu muzycznego\n", @@ -97,7 +97,7 @@ "\n", "### Natural Language Processing\n", "\n", - "* Czas: 15.50 - 16.30\n", + "* Czas: 15.30 - 16.05\n", " * Transfix\n", " * BitSearch\n", " * Automatyczne generowanie kampanii\n", @@ -105,12 +105,12 @@ "\n", "### Sport Analysis\n", "\n", - "* Czas: 16.30 - 17.00\n", - "* Kolejno艣膰 trzech prezentacji - do ustalenia.\n", + "* Czas: 16.10 - 16.50\n", + "* Kolejno艣膰 pi臋ciu prezentacji - do ustalenia.\n", "\n", "### Wype艂nienie ankiet i zako艅czenie\n", "\n", - "* Czas: 17.00 - 17.10\n", + "* Czas: 16.50 - 17.00\n", "\n", "\n" ] @@ -132,7 +132,7 @@ "name": "python", "nbconvert_exporter": "python", "pygments_lexer": "ipython3", - "version": "3.7.6" + "version": "3.8.5" } }, "nbformat": 4, diff --git a/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/.ipynb_checkpoints/12_planowanie prac badawczo-rozwojowych-checkpoint.ipynb b/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/.ipynb_checkpoints/12_planowanie prac badawczo-rozwojowych-checkpoint.ipynb new file mode 100644 index 0000000..630a277 --- /dev/null +++ b/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/.ipynb_checkpoints/12_planowanie prac badawczo-rozwojowych-checkpoint.ipynb @@ -0,0 +1,739 @@ +{ + "cells": [ + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", + "
\n", + "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", + "

13. Planowanie prac badawczo-rozwojowych[wyk艂ad]

\n", + "

Krzysztof Jassem (2021)

\n", + "
\n", + "\n", + "![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "

Harmonogram projektu

\n", + " \n", + "Harmonogram projektu to plan uzyskania cel贸w projektu uwzgl臋dniaj膮cy:\n", + "" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1. Zasady planowania harmonogramu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 1.1. Bierz pod uwag臋 ograniczenia" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Ograniczenia

\n", + " \n", + "Ograniczenia to czynniki, kt贸re wp艂ywaj膮 na realizacj臋 harmonogramu.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Rodzaje ogranicze艅:\n", + "Wyr贸偶niamy nast臋pujace typy ogranicze艅:\n", + " * Ograniczenia czasowe\n", + " * Ograniczenia techniczne\n", + " * Ograniczenia organizacyjne " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Ograniczenia czasowe\n", + "**Ograniczenie czasowe** to ramy czasowe, w kt贸rych musi si臋 zmie艣ci膰 projekt lub jego etap.\n", + "\n", + "* Rodzaje ogranicze艅 czasowych:\n", + " * Nie wcze艣niej ni偶,\n", + " * Nie p贸藕niej ni偶,\n", + " * W konkretnym dniu.\n", + "\n", + "* Przyk艂ady ogranicze艅 czasowych:\n", + " * wykonanie pewnego zadania jest uwarunkowane uko艅czeniem innego zadania,\n", + " * projekt ma by膰 zako艅czony w okre艣lonym terminie.\n", + " \n", + "* Wskaz贸wki: jak radzi膰 sobie z ograniczaniami czasowymi?\n", + " * Ustawia膰 zale偶no艣ci mi臋dzy zadaniami\n", + " * Ustawia膰 hamronogram \"od ko艅ca\"." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Ograniczenia techniczne\n", + "**Ograniczenie techniczne** to ograniczenia wynikaj膮ce z przyczyn zewn臋trznych, niezale偶nych od zespo艂u projektowego.\n", + "\n", + "* Przyk艂ady ogranicze艅 technicznych:\n", + " * termin dostawy sprz臋tu,\n", + " * za艂amanie pogody,\n", + " * pandemia,\n", + " * wsp贸艂praca z podmiotami zewn臋trznymi.\n", + " \n", + "* Wskaz贸wki: jak radzi膰 sobie z ograniczeniami technicznymi?\n", + "\n", + " * Ustawia膰 zale偶no艣膰 ZR (Zako艅czenie Rozpocz臋cie) dla zada艅 zale偶nych od innych przedsi臋biorstw,\n", + " * Dodawa膰 do zada艅 odst臋py czasowe,\n", + " * Dodawa膰 rezerw臋 kierownicz膮." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Ograniczenia organizacyjne\n", + "**Ograniczenia organizacyjne** to ograniczenia wynikaj膮ce z zale偶no艣ci pomi臋dzy kilkoma projektami realizowanymi:\n", + " * w jednym zespole,\n", + " * przez dan膮 osob臋, \n", + " * z wykorzystaniem tych samych zasob贸w.\n", + "\n", + " * Wskaz贸wki: jak radzi膰 sobie z ograniczeniami organizacyjnymi?\n", + " * Odpowiednio zarz膮dza膰 zasobami: technicznymi i ludzkimi,\n", + " * Wsp贸艂dzieli膰 zasoby mi臋dzy projektami,\n", + " * Ustawia膰 indywidualne czasy pracy." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 1.2. Zarz膮dzaj zapasem czasu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Zapas czasu

\n", + " \n", + " Zapas czasu 聽to czas, o kt贸ry mo偶e op贸藕ni膰 si臋 realizacja zadania, nie wp艂ywaj膮c na termin uko艅czenia projektu.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "

艢cie偶ka krytyczna

\n", + " \n", + " 艢cie偶ka krytyczna to sekwencja zada艅 od rozpocz臋cia do zako艅czenia projektu, kt贸rej czas przej艣cia jest najd艂u偶szy.\n", + "\n", + "Zadania na 艣cie偶ce krytycznej maj膮 zerowy zapas czasu.\n", + "\n", + "
\n", + "\"Przyk艂ad\n", + "
Przyk艂ad 艣cie偶ki krytycznej
\n", + "
\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "**Zarz膮dzanie zapasem czasu** mo偶e polega膰 na:\n", + "\n", + "聽* dodawaniu zapasu czasu do zada艅 obarczonych ryzykiem,\n", + "聽* dodawaniu zapasu czasu z powod贸w ogranicze艅 technicznych lub organizacyjnych, \n", + " * zmniejszaniu zapasu czasu (dla zada艅 le偶膮cych poza 艣cie偶k膮 krytyczn膮),\n", + " * analizie (i ew. modyfikacji) zada艅 le偶膮cych na 艣cie偶ce krytycznej." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 1.3. Zarz膮dzaj rezerw膮 kierownicz膮\n", + "**Rezerwa kierownicza** to fikcyjne zadanie dodane na ko艅cu siatki zada艅. Czas na jego realizacj臋 to oko艂o 10-15% czasu ca艂ego projektu.\n", + " * Rezerw臋 kierownicz膮 dodajemy po stworzeniu ca艂o艣ci harmonogramu.\n", + " * Tworz膮c rezerw臋 pomocnicz膮, pami臋taj o prawie Parkinsona." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Prawo Parkinsona

\n", + " \n", + "Praca b臋dzie si臋 rozrasta膰, aby wype艂ni膰 ca艂y czas na ni膮 przewidziany.\n", + "\n", + "
\n", + "\"Prawo\n", + "
Prawo Parkinsona, 藕r贸d艂o: https://www.timeflies.us/blog/what-is-parkinson-s-law-and-how-it-can-make-you-more-productive
\n", + "
\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 2. Struktura podzia艂u pracy" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Struktura Podzia艂u Pracy

\n", + " \n", + "Struktura Podzia艂u Pracy to hierarchiczna reprezentacja podzia艂u pracy w projekcie.\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + " * Wykonanie prac w projekcie podzielone jest na **etapy**. \n", + " * Etap jest cz臋艣ci膮 projektu, kt贸ra musi by膰 doko艅czona przed zacz臋ciem nast臋pnej. Etap sk艂ada si臋 z **zada艅**.\n", + " * Zadania mog膮 by膰 wykonywane r贸wnolegle.\n", + " * Zadania mog膮 zosta膰 podzielone na **podzadania**. \n", + " \n", + " * Elementy Struktury Podzia艂u Pracy a efekty pracy: \n", + " * Etap 鈥 efekt jest widoczny dla klienta,\n", + " * Zadanie 鈥 efekt jest widoczny dla kierownika,\n", + " * Podzadanie 鈥 efekt jest widoczny dla programisty.\n", + " \n", + "
\n", + "\"Struktura\n", + "
Struktura Podzia艂u Pracy, 藕r贸d艂o: http://pm2pm.pl/slownik-project-managera-wbs/
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Zasada 8 - 80

\n", + "Wykonanie najmniejszej jednostki harmonogramu powinno zajmowa膰 mi臋dzy 8 a 80 godzin.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 3. Tworzenie harmonogramu w programie MS-Project" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 3.1. Ustawienie daty pocz膮tku projektu\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawienie\n", + "
Ustawienie daty pocz膮tku projektu
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.2. Stworzenie Struktury Podzia艂u Pracy\n", + "\n", + "W nomenklaturze MS Project wyr贸偶niamy:\t\n", + " * zadania sumaryczne (odpowiednik Etapu),\n", + " * zadania,\n", + " * podzadania. \n", + "\n", + "#### Wskaz贸wka \n", + "Ustawiaj hierarchi臋 zada艅 poprzez tworzenie wci臋膰 w zadaniach podrz臋dnych.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Stworzenie\n", + "
Stworzenie SPP
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.3. Ustawienie tryb贸w zada艅\n", + "\n", + "* Tryb r臋czny (oznaczony przez pinesk臋) stosujemy dla zadania, gdy chcemy mie膰 pe艂n膮 kontrol臋 nad jego czasem trwania.\n", + "* Tryb automatyczny wykonuje wa偶n膮 jednak prac臋 wspomagaj膮c膮 - przesuwa na osi czasu zadania, kt贸re s膮 od siebie zale偶ne.\n", + "\n", + "Stosowanie trybu automatycznego oznacza, 偶e brana jest pod uwag臋 wskaz贸wka: \"Bierz pod uwag臋 ograniczenia czasowe\". \n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie tryb贸w zada艅
\n", + "
\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.4. Okre艣lenie punkt贸w kontrolnych" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Punkt kontrolny

\n", + " \n", + "Punkt kontrolny (ang. milestone) 鈥 punkt na osi czasu, kt贸ry podsumowuje okre艣lony zestaw zada艅, b膮d藕 dan膮 faz臋 projektu.\n", + "
    \n", + "
  • Mo偶e to by膰: podpisanie dokumentu, otrzymanie wyniku, wa偶ne spotkanie, zatwierdzenie pracy itp.\n", + "
  • Zazwyczaj osi膮gni臋cie punktu kontrolnego wi膮偶e si臋 z dalszymi decyzjami odno艣nie rozwoju projektu.\n", + "
  • Punkt kontrolny ma zerowy czas trwania.\n", + "
  • Poj臋cie punktu kontrolnego zast膮pi艂o poj臋cie kamienia milowego.\n", + "
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie punktu kontrolnego
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Punkt\n", + "
Oznaczenie punktu kontrolnego w MS-Project
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.5. Okre艣lenie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla zespo艂u\n", + "\n", + "Tygodniowy plan pracy dla zespo艂u obowi膮zuje tych cz艂onk贸w zespo艂u, dla kt贸rych nie okre艣lono planu indywidualnego. \n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie czasu pracy dla zespo艂u - przycisk
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie czasu pracy dla zespo艂u - kalendarz
\n", + "
\n", + " " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.6. Modyfikacja diagramu Gantta" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Diagram Gantta

\n", + " \n", + " Diagram Gantta to graficzny spos贸b reprezentacji harmonogramu, w kt贸rym uwzgl臋dnia si臋 podzia艂 projektu na \n", + "poszczeg贸lne zadania, oraz rozplanowanie ich w czasie.\n", + "\n", + "
\n", + "
\n", + "\"diagram\n", + "
Przyk艂adowy diagram Gantta, 藕r贸d艂o: https://kierownikprojektu.com/2020/06/11/16-zalet-wykresu-gantta/
\n", + "
\n", + "\n", + "\n", + "

Zalety wykresu Gantta

\n", + "
    \n", + "
  • przedstawia nast臋pstwo zdarze艅,
  • \n", + "
  • uwzgl臋dnia zadania wykonywane r贸wnolegle,
  • \n", + "
  • dobrze sprawdza si臋 dla niewielkich projekt贸w.
  • \n", + "
\n", + "\n", + "

Wady wykresu Gantta

\n", + "
    \n", + "
  • nie zawiera szczeg贸艂owych opis贸w zada艅,
  • \n", + "
  • wymusza podanie konkretnych dat.
  • \n", + "
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "#### Diagram Gantta w MS-Project\n", + "\n", + "Diagram Gantta tworzony jest cz臋艣ciowo manualne, a cz臋艣ciowo automatycznie.\n", + "\n", + " * Czas trwania zadania mo偶na wpisa膰 r臋cznie w kolumnie **czas trwania** (w godzinach, dniach).\n", + " * W czasie trwania zadania uwzgl臋dniane s膮 tylko dni robocze 鈥 zgodnie z kalendarzem.\n", + " * Je艣li wpiszemy czasy rozpocz臋cia i zako艅czenia, to czas trwania oblicza si臋 sam. Analogicznie sam oblicza si臋 koniec zadania o znanym rozpocz臋ciu i czasie trwania.\n", + " * Dni wolne od pracy s膮 zaznaczone kolorem szarym." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.7. Ustawienie zale偶no艣ci mi臋dzy zadaniami" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Zale偶no艣ci mi臋dzy zadaniami

\n", + " \n", + "Zadanie B jest zale偶ne od A, gdy zmiana terminu wykonania A wp艂ywa na termin wykonania B. Zadanie A nazywamy poprzednikiem, a B 鈥 nast臋pnikiem . \n", + " \n", + "

Typy zale偶no艣ci

\n", + "
    \n", + "
  • Zadania typu ZR (zako艅czenie-rozpocz臋cie). Nast臋pnik (B) mo偶e si臋 rozpocz膮膰 dopiero po zako艅czeniu poprzednika (A).\n", + "
  • Zadania typu RR (rozpocz臋cie-rozpocz臋cie). Nast臋pnik (B) mo偶e si臋 rozpocz膮膰 dopiero po rozpocz臋ciu poprzednika(A).\n", + "
  • Zadania typu ZZ (zako艅czenie-zako艅czenie). Nast臋pnik (B) mo偶e si臋 zako艅czy膰 dopiero po zako艅czeniu poprzednika (A).\n", + "
  • Zadania typu RZ (rozpocz臋cie-zako艅czenie). Nast臋pnik (B) mo偶e si臋 zako艅czy膰 dopiero po rozpocz臋ciu poprzednika (A).\n", + "
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "#### Ustawianie zale偶no艣ci mi臋dzy zadaniami w MS-Project\n", + "\n", + " * Aby okre艣li膰 zadania zale偶ne, nale偶y zaznaczy膰 dwa zadania i po艂膮czy膰 je (ikon膮 w臋z艂a).\n", + " * Aby zmieni膰 typ zale偶no艣ci mi臋dzy zadaniami, nale偶y klikn膮膰 na strza艂eczk臋 艂膮cz膮c膮 zadania na wykresie Gantta.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie zale偶no艣ci mi臋dzy zadaniami
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.8. Ustawienie odst臋p贸w mi臋dzy zadaniami\n", + "Pomi臋dzy zadaniami zale偶nymi mo偶na ustawi膰 odst臋p czasowy (tzw. zw艂ok臋). Pe艂ni on rol臋 bufora 鈥 aby zapewni膰 zako艅czenie zadania przed rozpocz臋ciem nast臋pnego.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie odst臋p贸w czasowych
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.9 Okre艣lenie zasob贸w w projekcie" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Zasoby

\n", + " \n", + "Zasoby (ang. resources) 鈥 wszystko, co jest potrzebne do wykonania projektu, a czego brak spowodowa艂by niewykonanie planu. \n", + "W MS-Project wyr贸偶niamy nast臋puj膮ce typy zasob贸w:\n", + "
    \n", + "
  • Praca (ludzie lub komputery),\n", + "
  • Materia艂 (np. energia),\n", + "
  • Koszt (np. koszt podr贸偶y).\n", + "
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "#### Zdefiniowanie zasob贸w w MS-Project\n", + "\n", + "Prawid艂owe okre艣lenie wszystkich zasob贸w niezb臋dnych w聽projekcie umo偶liwia prawid艂owe oszacowanie koszt贸w projektu.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Zdefiniowanie\n", + "
Definiowanie zasob贸w - arkusz zasob贸w
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "\n", + "
\n", + "\"Zdefiniowanie\n", + "
Definiowanie zasob贸w - dane zasob贸w
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 10. Ustawienie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla poszczeg贸lnych os贸b (zasob贸w)\n", + "\n", + "W programie MS-Project mo偶liwe jest zindywidualizowanie czasu pracy ka偶dej osoby - lub og贸lniej - dowolnego zasobu. \n", + "\n", + "Wykres Gantta reprezentuj膮cy harmonogram pracy dostosowuje si臋 do czasu pracy zasob贸w. Na przyk艂ad wykonanie zadania szacowanego na 16 godzin przez osob臋, kt贸ra pracuje 8 godzin w tygodniu, b臋dzie zajmowa艂o dwa tygodnie w harmonogramie.\n", + "\n", + "

\n", + "\n", + "
\n", + "\"Czas\n", + "
Ustawianie indywidualnego czasu pracy - wybranie zasobu
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Czas\n", + "
Ustawianie indywidualnego czasu pracy - zmiana tygodniowego planu pracy
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 11. Przydzielenie zasob贸w do zada艅\n", + "Do kazego zadania powinny by膰 przydzielone zasoby niezb臋dne do jego wykonania (w tym zasoby ludzkie). \n", + "\n", + " * Mo偶na przydzieli膰 ca艂o艣膰 lub cz臋艣膰 zasobu do danego zadania (np. 50%). B臋dzie to oznacza艂o, 偶e zas贸b jest zaanga偶owany w to zadanie tylko w okre艣lonym procencie swojego czasu.\n", + " * Do jednego zadania mo偶na przydzieli膰 kilka zasob贸w (np. os贸b).\n", + " * Zas贸b (np. osoba) mo偶e by膰 jednocze艣nie przypisany do kilku zada艅.\n", + " \n", + "

\n", + "\n", + "
\n", + "\"Przydzielanie\n", + "
Przydzielanie zasob贸w do zada艅
\n", + "
\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 12. Sprawdzenie poprawno艣ci alokacji zasob贸w\n", + "\n", + "* Skoro zas贸b mo偶e by膰 jednocze艣nie przypisany do kilku zada艅, to mo偶na pope艂ni膰 b艂膮d, nadmiernie przeci膮偶aj膮c zas贸b, tak 偶e musia艂by pracowa膰 wi臋cej ni偶 to wynika z jego kalendarza.\n", + "\n", + " * Obci膮偶enie zasob贸w mo偶na sprawdzi膰 nast臋puj膮co:\n", + "\n", + "
\n", + "\"Sprawdzenie\n", + "
Sprawdzenie przeci膮偶enia zasob贸w
\n", + "
\n", + "\n", + " \n", + "

\n", + "
\n", + "\"Zasoby\n", + "
Zasoby z nadmiern膮 alokacj膮 pracy (zasoby przeci膮偶one) - przyk艂ad
\n", + "
\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 13. Wyeliminowanie przeci膮偶e艅 zasob贸w\n", + "\n", + "Nadmiern膮 alokacj臋 (przeci膮偶enie) zasob贸w nale偶y eliminowa膰. Mo偶na to zrobi膰 na dwa sposoby:\n", + " * manualne odci膮偶anie zasob贸w,\n", + " * automatyczne bilansowanie zasob贸w.\n", + " \n", + "Manualne odci膮偶anie zasob贸w mo偶e polega膰 na zmniejszeniu zaanga偶owania danego zasobu w zadanie:\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Odci膮偶anie\n", + "
Zmniejszenie zaanga偶owania zasobu w zadanie
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "Automatyczne bilansowanie zasobu wykonywane jest przez MS-Porject na 偶膮danie u偶ytkownika.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"automatyczne\n", + "
Automatyczne bilansowanie zasob贸w
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "Efekt bilansowania mo偶e spowodowa膰 przesuni臋cie pracy w czasie, a co za tym idzie, op贸藕nienie realizacji projektu:\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"obci膮偶enie\n", + "
Obci膮偶enie zasobu przez bilansowaniem
\n", + "
\n", + "\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"obci膮偶enie\n", + "
Obci膮偶enie zasobu po bilansowaniu
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 14. Analiza 艣cie偶ki krytycznej\n", + "\n", + "Zadania le偶膮ce na 艣cie偶ce krytycznej nazywne s膮 **zadaniami krytycznymi**.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"艣cie偶ka\n", + "
艢cie偶ka krytyczna - przyk艂ad
\n", + "
\n", + "\n", + "W wyniku analizy 艣cie偶ki krytycznej mo偶na przyk艂adowo:\n", + " * zmieni膰 zale偶no艣ci mi臋dzy zadaniami na 艣cie偶ce krytycznej (mo偶e to przyspieszy膰 realizacj臋 planu)\n", + " * zwi臋kszy膰 zapasy czasu dla zada艅 krytycznych (zwi臋kszaj膮c bezpiecze艅stwo kosztem czasu)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 15. Generowanie raport贸w\n", + "MS-Project umo偶liwia generowanie r贸偶nego typu raport贸w. Umo偶liwiaj膮 one m.in:\n", + " * obliczenie koszt贸w projektu,\n", + " * wyznaczenie, jaki procent planu jest wykonany,\n", + " * obliczenie zaanga偶owania poszczeg贸lnych os贸b w projekt,\n", + " \n", + "

\n", + "
\n", + "\"raport\n", + "
Przyk艂ad raportu ca艂o艣ciowego
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"raport\n", + "
Przyk艂ad raportu zasob贸w
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"raport\n", + "
Przyk艂ad raportu koszt贸w
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 16. Poprawianie harmonogramu (czyli co robi膰, gdy harmonogram si臋 鈥瀗ie spina鈥)\n", + "\n", + "Nast臋puj膮ce dzia艂ania mog膮 pom贸c w poprawieniu harmonogramu\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"modyfikacja\n", + "
Metody poprawiania harmonogramu
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# Wnioski\n", + " * Zarz膮dzanie projektem jest procesem zindywidualizowanym\n", + " * Gdyby tak nie by艂o, to MS Project sk艂ada艂by si臋 tylko z jednego przycisku " + ] + } + ], + "metadata": { + "author": "Krzysztof Jassem", + "email": "jassem@amu.edu.pl", + "kernelspec": { + "display_name": "Python 3", + "language": "python", + "name": "python3" + }, + "lang": "pl", + "language_info": { + "codemirror_mode": { + "name": "ipython", + "version": 3 + }, + "file_extension": ".py", + "mimetype": "text/x-python", + "name": "python", + "nbconvert_exporter": "python", + "pygments_lexer": "ipython3", + "version": "3.7.6" + }, + "subtitle": "13. Planowanie prac badawczo-rozwojowych[wyk艂ad]", + "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego", + "year": "2021" + }, + "nbformat": 4, + "nbformat_minor": 4 +} diff --git a/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/.ipynb_checkpoints/14_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb b/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/.ipynb_checkpoints/14_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb new file mode 100644 index 0000000..7a7fdc9 --- /dev/null +++ b/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/.ipynb_checkpoints/14_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb @@ -0,0 +1,87 @@ +{ + "cells": [ + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", + "
\n", + "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", + "

14. Zarz膮dzanie projektami badawczo-rozowjowymi[wyk艂ad]

\n", + "

Krzysztof Jassem (2021)

\n", + "
\n", + "\n", + "![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n", + "## ... czyli czym r贸偶ni si臋 zarz膮dzanie projektem B+R od kierowania barem szybkiej obs艂ugi\n", + "R贸偶nice w zarz膮dzaniu mo偶na zobrazowa膰 w kilku aspektach:\n", + " * Podej艣cie do pope艂niania b艂臋d贸w przez pracownik贸w\n", + " * Spos贸b motywowania: bod藕ce negatywne i pozytywne\n", + " * Podej艣cie do indywidualist贸w\n", + " * Podej艣cie do kreatywno艣ci i samodoskonalenia si臋 pracownik贸w" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Czy ludzie pracuj膮 lepiej pod presj膮?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywisto艣膰?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 7 syrenich 艣piew贸w...\n", + "## ...czyli o pokusach w zarz膮dzaniu, kt贸re prowadz膮 na manowce" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Jakie czynniki faktycznie wp艂ywaj膮 na lepsz膮 prac臋 informatyk贸w?" + ] + } + ], + "metadata": { + "author": "Krzysztof Jassem", + "email": "jassem@amu.edu.pl", + "kernelspec": { + "display_name": "Python 3", + "language": "python", + "name": "python3" + }, + "lang": "pl", + "language_info": { + "codemirror_mode": { + "name": "ipython", + "version": 3 + }, + "file_extension": ".py", + "mimetype": "text/x-python", + "name": "python", + "nbconvert_exporter": "python", + "pygments_lexer": "ipython3", + "version": "3.7.6" + }, + "subtitle": "14. Zarz膮dzanie pracami badawczo-rozwojowymi[wyk艂ad]", + "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego", + "year": "2021" + }, + "nbformat": 4, + "nbformat_minor": 4 +} diff --git a/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/14_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb b/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/14_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb index 35efcf6..1f30984 100644 --- a/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/14_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb +++ b/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/14_zarz膮dzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb @@ -7,7 +7,7 @@ "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", "
\n", "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", - "

14. Zarz膮dzanie projektami badawczo-rozowjowymi[wyk艂ad]

\n", + "

14. Zarz膮dzanie projektami badawczo-rozwojowymi[wyk艂ad]

\n", "

Krzysztof Jassem (2021)

\n", "
\n", "\n", @@ -18,10 +18,23 @@ "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n", + "Temat opracowany na podstawie ksi膮偶ki Toma de Marco i Timothy Listera\n", + "\"Czynnik ludzki. Skuteczne przedsi臋wzi臋cia i wydajne zespo艂y\"\n", + "\n", + "
\n", + "\"Ok艂adka\"\n", + "
Ok艂adka ksi膮偶ki
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1. Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n", "## ... czyli czym r贸偶ni si臋 zarz膮dzanie projektem B+R od kierowania barem szybkiej obs艂ugi\n", "R贸偶nice w zarz膮dzaniu mo偶na zobrazowa膰 w kilku aspektach:\n", - " * Podej艣cie do pope艂niania b艂臋d贸w przez pracownik贸w\n", + " * Podej艣cie do pope艂niania b艂臋d贸w przez pracownik贸w \n", " * Spos贸b motywowania: bod藕ce negatywne i pozytywne\n", " * Podej艣cie do indywidualist贸w\n", " * Podej艣cie do kreatywno艣ci i samodoskonalenia si臋 pracownik贸w" @@ -31,29 +44,360 @@ "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## Czy ludzie pracuj膮 lepiej pod presj膮?" + "# 1.1. Pope艂nianie b艂臋d贸w przez pracownik贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Czy b艂膮d jest grzechem? Oczywi艣cie It's OK. to fail
Czy za pope艂nianie b艂臋d贸w nale偶y kara膰? Niestety, tak Niestety, nie
Czy ludzi nale偶y zach臋ca膰 do pope艂niania b艂臋d贸w? Zdecydowanie nie Bez przesady, ale nie zniech臋ca膰
Czy wadliw膮 wersj臋 hamburgera / systemu nale偶y ratowa膰 czy wyrzuci膰? Ale偶 TAK! Niekoniecznie
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywisto艣膰?" + "# 1.2. Spos贸b motywowania: bod藕ce negatywne i pozytywne\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Wi臋kszo艣膰 ludzi lubi swoj膮 prac臋. FALSE TRUE
Zarz膮dzanie lud藕mi to \"kopanie ich w ty艂ek\". TRUE FALSE
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## 7 syrenich 艣piew贸w...\n", - "## ...czyli o pokusach w zarz膮dzaniu, kt贸re prowadz膮 na manowce" + "# 1.3. Podej艣cie do indywidualist贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Nie ma ludzi niezast膮pionych TRUE FALSE
Czy wyj膮tkowo艣膰 pracownika nale偶y podtrzymywa膰 czy t臋pi膰? T臋pi膰 (lub awansowa膰) Ho艂ubi膰
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## Jakie czynniki faktycznie wp艂ywaj膮 na lepsz膮 prac臋 informatyk贸w?" + "# 1.4. Podej艣cie do kreatywno艣ci i samodoskonalenia si臋 pracownik贸w\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obs艂ugi Projekt B+R
Jak膮 cz臋艣膰 czasu po艣wi臋ca膰 na realizacj臋 zadania, a jak膮 na dyskusj臋? 99 / 1 Dyskusja jest wa偶nym elementem pracy.
Czy warto po艣wi臋ca膰 czas pracownika na doskonalenie innych umiej臋tno艣ci? To zale偶y Warto
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 2. Praca pod presj膮" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.1. \"Wiede艅 czeka na Ciebie\"\n", + "\n", + "Czy pracodawca mo偶e oczekiwa膰, 偶e dla pracownika nie ma nic wa偶niejszego ni偶 jego praca?\n", + "\n", + "* https://www.youtube.com/watch?v=CIp1yrvfqtk\n", + "* https://www.quora.com/What-do-the-lyrics-mean-in-Vienna-by-Billy-Joel" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.2. Praca w nadgodzinach\n", + "\n", + "Najlepsi pracownicy bior膮 nadgodziny, ale tylko wtedy, kiedy mog膮.\n", + "Pozostali to...pracoholicy." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.3. Pracocholicy\n", + " * Pracoholik, to kto艣, kto bierze nadgodziny. \n", + " * Praocholik po艣wi臋ca swoje 偶ycie dla pracy.\n", + " * Pracoholik ... w ko艅cu si臋 wypala i odchodzi." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.4. Nacisk na zwi臋kszenie wydajno艣ci pracy\n", + "\n", + "\"Skuteczne\" (w cudzys艂owie) metody zwi臋kszenia wydajno艣ci pracy:\n", + " * Wywiera si臋 nacisk, by ludzie pracowali d艂u偶ej.\n", + " * Mechanizuje si臋 proces tworzenia.\n", + " * Obni偶a si臋 jako艣膰 produktu.\n", + " * Wprowadza si臋 procedury post臋powania.\n", + " \n", + "**Wszystko to powoduje, 偶e praca przestaje sprawia膰 przyjemno艣膰.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## WNIOSEK:\n", + "\n", + "**Ludzie pod presj膮 czasu nie pracuj膮 lepiej, a jedynie szybciej.\n", + "Czyni膮 to kosztem jako艣ci produktu i satysfakcji z pracy.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 3. Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywisto艣膰?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Prawo Parkinsona

\n", + " \n", + ">Praca b臋dzie si臋 rozrasta膰, aby wype艂ni膰 ca艂y czas na ni膮 przewidziany. \n", + " \n", + "Cyril Northcote Parkonson - brytyjski historyk, pisarz, doradca konserwatywnych rz膮d贸w Wielkiej Brytanii.\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 3.1. Kto najlepiej szacuje czas przewidziany na prac臋?\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Kierownik 6,6
Kierownik w konsultacji z programist膮 7,8
Programista 8,0
\n", + "\n", + " **Wniosek 1. Programista pracuje bardziej wydajnie, gdy musi wype艂ni膰 w艂asne oczekiwania ni偶 wymagania swojego szefa.** \n", + " * Ten fakt potwierdza prawo Parkinsona: gdy szef zarezerwuje za du偶o czasu, to pracownik to wykorzysta i zmniejszy wydajno艣膰. Ale...\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Programista 8,0
Osobna z zewn膮trz 9,5
\n", + "\n", + " **Wniosek 2. Programista zwi臋ksza wydajno艣c w odpowiedzi na oczekiwania z zewn膮trz, kt贸re motywuj膮 go silniej ni偶 oczekiwania prze艂o偶onego. Ale...**\n", + " \n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacowa艂? Jak膮 osiagni臋to wydajno艣膰?
Osoba z zewn膮trz 9,5
Nikt 12,0
\n", + "\n", + "**Wniosek 3. Programista to z natury osoba pracowita, kt贸r膮 najmocniej motywuje wewn臋trzna ch臋膰 jak najszybszego uko艅czenia zadania.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Wniosek ko艅cowy

\n", + "Prawo Parkinsona odnosi si臋 do organizacji formalnych typu biurokratycznego. \n", + "\n", + "Prawo Parkinsona nie stosuje si臋 do pracy programistycznej.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 4. Siedem syrenich 艣piew贸w...\n", + "## ...czyli o pokusach w zarz膮dzaniu, kt贸re prowadz膮 na manowce\n", + "\n", + " * 1. Jest jaka艣 magiczna sztuczka, kt贸r膮 przeoczy艂e艣.\n", + " \n", + " * 2. Inni menad偶erowie maj膮 sposoby na to, by gwa艂townie zwi臋kszy膰 wydajno艣膰.\n", + " \n", + " * 3. Technika zmienia si臋 tak szybko, 偶e zostajesz w tyle.\n", + " \n", + " * 4. Zmiana j臋zyk贸w programowania przyniesie Ci ogromne korzy艣ci.\n", + " \n", + " * 5. Ze wzgl臋du na zaleg艂o艣ci musisz od razu podwoi膰 wydajno艣膰.\n", + " \n", + " * 6. Automatyzowa膰 mo偶na dos艂ownie wszystko - mo偶na wi臋c zredukowa膰 zesp贸艂 programist贸w. \n", + " \n", + " * 7. Twoi ludzie b臋da lepiej pracowa膰, gdy b臋dziesz wywiera艂 na nich wi臋ksza presj臋.\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 5. Jakie czynniki faktycznie wp艂ywaj膮 na lepsz膮 prac臋 informatyk贸w?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Gry wojenne w programowaniu\n", + "W celu wykrycia czynnik贸w faktycznie wp艂ywaj膮cych na wydajno艣膰 pracy informatyk贸w przeprowadzono eksperyment nazwany \"Gry wojenne\". Oto zasady eksperymentu:\n", + "\n", + " * Uczestnicy dostaj膮 zadania polagaj膮ce na programowaniu i debugowaniu swojego kodu.\n", + " * W grze bior膮 udzia艂 pary programist贸w z jednej firmy. Ka偶dy z nich pracuje na w艂asn膮 r臋k臋.\n", + " * Zapisywany jest czas wykonania poszczeg贸lnych zada艅.\n", + " * Produkty pracy poddawane s膮 standardowemu testowi odbioru.\n", + " * Uczestnicy pracuj膮 w swoim 艣rodowisku pracy: miejsce pracy, ulubione j臋zyki, narz臋dzia, swoje terminale i komputery." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Wyniki eksperymentu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Por贸wnanie wydajno艣ci pracy programist贸w\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Por贸wnanie mi臋dzy... Stosunek wydajno艣ci
Najlepszy a 艣redni 2,5 : 1
Najlepszy a najgorszy 10 : 1
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Czynniki, ktore nie maj膮 wp艂ywu na wydajno艣膰 pracy\n", + "\n", + " * J臋zyk programowania\n", + " * wyj膮tkiem s膮 j臋zyki niskiego poziomu (np. assmbler) - w takim przypadku wydajno艣膰 jestby艂a wyra藕nie ni偶sza.\n", + " * Do艣wiadczenie programisty\n", + " * Co zaskakuj膮ce, nie stwierdzono wysokiej korelacji mi臋dzy do艣wiadczeniem, a wydajno艣ci膮.\n", + " * Wyj膮tek: s艂absze wyniki uzyskiwali ci, kt贸rzy mieli mniej ni偶 6-miesi臋czne do艣wiadczenie z danym j臋zykiem programowania.\n", + " * Liczba pope艂nianych b艂臋d贸w\n", + " * Liczba b艂臋d贸w pope艂nionych w pierwszej wersji programu nie ma znacz膮cego wp艂ywu na wydajno艣膰.\n", + " * Wynagrodzenie pracownik贸w\n", + " * Indywidualne r贸偶nice w p艂acach by艂y bardzo du偶e.\n", + " * Nie przek艂ada艂y si臋 one na wydajno艣膰." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Czynniki, ktore maj膮 wp艂yw na wydajno艣膰 pracy\n", + "\n", + " * Zesp贸艂 ludzki, w kt贸rym pracujemy\n", + " * Je艣li jedna osoba w parze mia艂a dobre wyniki, to druga te偶 (i na odwr贸t).\n", + " * W przeci臋tnej parze r贸偶nica wydajno艣ci wynios艂a zaledwie 21%.\n", + " * Firma, w kt贸rej pracujemy\n", + " * Najbardziej wydajni programi艣ci zbieraj膮 si臋 w jednej firmie.\n", + " * Najlepsza firma pracowa艂a 11,2 razy szybciej ni偶 najgorsza.\n", + " * 艢rodowisko pracy\n", + " * 艢rodowisko pracy ma decyduj膮cy wp艂yw na wydajno艣膰.\n", + " * Wniosek ten wyci膮gni臋to na podstawie ankiety, w kt贸rej por贸wnano odpowiedzi programist贸w najbardziej wydajnych (1. kwartyl pod wzgl臋dem wydajno艣ci) i najmniej wydajnych (4. kwartyl pod wzgl臋dem wydajno艣ci):\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Czynnik 艣rodowiska 1. kwartyl 4. kwartyl
Jak膮 masz powierzchni臋 do dyspozycji 7 m kw. 4 m kw.
Czy jest dostatecznie cicho? TAK: 57% TAK: 29%
Czy masz zapewnion膮 prywatno艣膰? TAK: 62% TAK: 19%
Czy mo偶esz wy艂膮czy膰 telefon? TAK: 52% TAK: 10%
Czy ludzie niepotrzebnie odrywaj膮 Ci臋 od pracy? TAK: 38% TAK: 76%
\n", + " " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# Podsumowanie\n", + "## 1. W lepszym miejscu pracy ludzie pracuj膮 wydajniej. \n", + "## 2. Wydajni pracownicy grawituj膮 ku firmom, kt贸re zapewniaj膮 lepsze warunki pracy.\n", + "## 3. Je艣li kierujesz lud藕mi, kt贸rych praca polega na my艣leniu, to Twoim g艂贸wnym zadaniem jest zapewnienie w艂a艣ciwego 艣rodowiska pracy." ] } ], diff --git a/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/obrazy/czynnik ludzki.jpg b/materia艂y na PPB (wyk艂ad)/obrazy/czynnik ludzki.jpg new file mode 100644 index 0000000000000000000000000000000000000000..6c999201ce20a21ac25ce692f7f3d6485ef63ba4 GIT binary patch literal 9883 zcmY*dbx<2Xvkwl%iwB1gDDF;y0s%^KcL-A49ZHen1c&18Zo!HbQkl;;I_`U&_1c!7mYN=iyWN=8OW zK|uus0x2n|o{0kZ%qS_JcOZ~~lNm_+ih%+M5(d5E;ujDQpkfw%Ey^#&$uGcgO6U{!{7y5jp?`6%7Lu>)H5*2!M)$ijIbXj){%&U$18qfEfKH zBOivWCJB?JdnhJRa-W~7CM&<;lG6{jvs1UAZWbk%5FFSB$(-XEuW2S z!fw$vgCcG0`?sXZ&s-4~nZq`=9iUxDvM~&kNh*~xg$O5AboLZtx~5^=y4Cv=rgC?d z#7=({6#jOPZwbyQo70>gN-;r&uZ(k&=me8+4+7uA{~|-f(wIN0-C0h>E#N6zQ#H~GLXKCYTpCSyN0CaxbVxg>Zng|PWW`=+YBXVuNJ?R+-Rz()%vY+4PEg%xI?c34@3SZ>L+1W=ZBST`Uz_pUY zNOq>WL4v!F{7(S4La8NuRWZ`Ks!|18hiITfa^(-1DxhvbJfhbMh_pGglUIb)a2)N{=#OoSnk834s@5plli#us8~8jv-vE^jTcEs$|QqNH4l)s$#wv zq{I0dtvir^RqOG)6EtV*el=C)^UHuZ+dAgWSUbpQB(a;Sj{g|rBQYk%I=}M{NX-(M zv`-UP^*C8$vseY6ivVbqJB)3xD#^(YEZ-_}DnpfpJ3*-ys4(>qw2>D}qLf*AWPuXF zvGQ42(I?xXG(^MPx+E+1!M{31gnY3Rz$vV}+vB3qLlY-KV<+o)A1+6&pjbh^3Y?nB zF`FbxMP`Z|<)3nh1SuYmjPp($>dsU6vBy(F0GOW}MRdW7>^RdTmSgilP_dV!qqa_x z-xIT<-!(&b6ke$Np;4hXfx?8DuJC*a1mzgeIeW6gy9u&9Rf9W$Ge?u%ub?5;h>@>@ z0z}8OS2G1Ywk~yRt}!)p(Gvnj5URKoCvKJd?U&pFo~ZqQD&(95yL+?gubXt#fRy*5 z*^pHhcG_Hd`ZjC-k-2zD3omF$XHc{fBe zdzS8;Q|;5PWm;DXH_Vy4lp3Wz3_0`rcE!iE!1gRQfsa|#N8WGw7@Iu!bOknlrprx8 zpx=6$R3$*UmD!aFM9V;YvBL4ju=pYJN+%Cf>z7Zid{L*(R4QB-c)AqT1n<+iip5N{qJw9p}GGjwI-#`({Et z%l@rO2HBydC`b^wZoVGFB8y7mOU7Ar6S@6hsWtFx*?_NI0_IxT{q$w+0l-HbD>I^iq|HO#4;iaBb(E}>x= zQU%)0X%!lr@4W0*qY(66D%NT`4Z*zZ}Fh z2J%~*aq+&ZIh_Rm?zIZ!gKpj|xAffYIi5ObLsdZb%|o?-o-5z?o*N!A?FwY3EM(#s z9YH$D>n+K%*S(51J#9S+UkYFbnSW&`K!M8|5aD6-TCL_*txTwB~>SX!{Qt|Jd=HV~) zw3WW7$<;2u2AsUZusaVX1XC8KGJeM~f#t}^NJeQI{vgV=t&@-~&*M8$n-3}faQN#@ z^u`ka9(R}g1PGX(S0|KKp}1oHcU36${Vv-|{ewMlVm`D;1(M_gBhtque9s{>Jw23H0>5A7a>N%t8jBG^&o@4vh+rI2>QYLo)Z0ZP$xOVg zx+F^+=*Zb9wP%Je@pniFJKkg?Ov3A?_#I9OzY);>u_1^r1HpP0PQK8Mq|beJ=Z$Z+ z_}ICzEl`)8A68XyzVQ*OE`!Oj5?k~qEwhk2Z&UQP(_0)q26Xnk>P~6hY*)Lw=Ni?j z7P@sM`~-E+YonFdL|wa2k4GysZMhEb=4l%Ypbr7RR66HZj+|vg;wtTg2|Gf%V9kLm zfBaquAlI0-@bO$aS+ca0C+mV@0a^hW3oFgY<_>!DK{?WSe47!Qdg4eHE-LvKW&YW;+71!CQu2$-xmlcBX5 zuW*-Nb?xJSQN=XhysX%wF-D6%%RGN0ODQicPm0lNoG{aH=2hq3U9I851DA%<13$nF zZk>1{2UVi!<;ZDv0Ucslsa(wl$o@aTWD{TF6mU|emEBfj^OyIIe?&kJ+&=Z`A1Wio z7z`FPqm+WniSE(_OYgVc;w2XRX4NX1EU zU$b%7zEKi)M;YM?rV^#adML+?q{Ma8M=j|yBVf!%L0jBi)ARG1M_c82XaB;=Fgsc3 zbM(N7X*7_YcGwS;%k z+)h@V6tj;f&T^YSwmilIMI=o8fnm58J2~pLrH_3PWZB{U%q>)O_Xg(bAqTfJr8;N> z1(rLvI(FTdELPq=F)RSOt+=WV_`^5*d-W(eFnu$O1RlmZ5`vNs`N)IfIa}=Cv8~~# zc5};C;xIvES5J>94ULoE!66q0thhq4CHJ#BFj+te$He zjoEJuF|)HYZ5nbUIjd-lBCKU9qp=R1;OwrOH>KS#HzlD#GMbzb11U1iAvh~HGKCGM zzJO~VgKh2CWY)0z(iUc)0P^n|Bp>Q3XYXMNB8T>6DK0}yV<{tT7&2z}Hsm0C%dy69 z^OkY$amqZxH8v|OdJ|o5TKQuZzBLdFERzDlXRLApDw)FKuv{FWKAfvV(T6s;ABtxSnTv zf@f*VXd&vJt`why@R)Q{yRIWQ=&Y<*H8c}%5zd?~uZyP9a(I*aB1DL4pwF4`3i{kL zBd7;HBIF+J`c{n41EWjlGg9?zOF5{?`1F%yXQKPcOHS%i1Q#sc9DyLMkxGH~F>*@N2p(N?dhXFg4L z3#>Rg=ROF+DKwNfMcLwy87{VnH#8A9uBH8IMT!YwgVb0W%((JPHQ$7Az7%d@H z|CFE~^Gl_@Ml|uYueDNp%f8|%9Ogu!eyvWMUrU&TnY*lCK%%lJ+H(lth_8rU7@j?6 zbU|0W48_{Q&)FaEZmU2H-3dD%W=|*djc-(Fg{i&j&G$W|jH(^?Z1amBY0X>woE)~$ zl$s;HT-W~nB1|s9ciJAvRd=nmVIoa5yJ;o1^=ZuP4H_rx{dv)BR8 zSR^->GrYxEsvfa!ntrKc+caLZ^i$4g4Qa70;FFgdfv&lm%AAI7LNn!v<~i}F)_Y4d zX;)St(t&9*YvTYm6qx&)}uWALfqrGLdA|)NK&bzfEH#mcu-*EdfU76 zsD0V!5;#TUasxj0o^vz{sX_bX6_~_jHKCaq&)=~aT=MasPEnSLsp?4|`}gE+eqO!T z=ZzCs0)^;d4%j?j`}em=ycrIKd%kri?iq1kg7K{<*C!omN8qR8^y1t<(DPsV+f1h?~(F{{1}3DB93DWuCzmjdV$_K!-&ky=nVB6kO6434&OF6%UpC-UMG-Sfq= z#UzfFN|gawW$)pOdT6E%j%Lk`&B`Q-ys9`(5p#mBE=Qr6hIQFPKVJ$9)qW@)N-TBt zQG8ETd?)rgT4n@iW|~by28_Txf}m(GA0!xWYv>dF&FV+t;-!z~i|{0@@u=Wg7Osg`y^rcf&F1#* z1R(8YB*d11rTI&xzBNT7cyZzGkkdg}P~!pBn~f5Jn}nKWg-4YpUK44V9-9+7<$PI_ zvz)8RDIwI=!bn@H&mDv0XPff1=vwlU!Z-Lg4b@WMPOhz#726mG2Tw4yX4QTTGy3U* z-%uxqKg^0jE~s{#$X?7SbsbZjwDi(BIrDFdt11iy>L))l)ZFc_*}Sx?1@Y$0N_#n; ziK;NnZi4r5{_B5RPdn`}OST~Ff~W}7twI9bq$YEhUGVXT@sink&G(+=hgZ|Pwel+*-WLe?PwlaVd-iz2 z&QfDsL;eS`hlBD>f?6G$Mpn0vK-39IsoYN44vvk#+xAv&=Z7jbtXfh>>$kq;{Q^q6 za*gEV)8-WePXHjfNwMNY=}nHx&m-E)9)LPQUK|;Cb8+#*u+;t?HCi;@+iHx)-l*}x zp=hR0`Q(rS!p3?0cPD?(D}nPPI`fwyg+%pV!ZzK`Ev@|D5dVA!QkyhWCi-fVaNUKs zV=UBvdS;OM@KTW+s7e7h#BKbpgu|ec^c@mzwr>jWTxf0T9qG1Q8jE7JGaGSfsvgsl ztN%VjhE~-J$4fKCA{)4lR*F`n!RF89=S>MJ6ieFXN+ZG_s<2QPedQO4E+0D*|24H$ z_fw4k&UkmM$1-urG`DBbc$%wRdvk4rZPuHl(^{h3-@|ww-PMIFOJgKF8fx>}fuLq( z;5P=DnKyF$J*62+*@`arzTD)0F-H2nSZWsgkgu4d8wvTsW(YW+0FgE@^yZ=8J8Bd0 zUrFPasWn`CCU{@|Doqhh)?A9$kb#Z~j0!pvST2kIn~?fa%Dq6-vT^NfjlEioz%zh| zOJ)_2UqEs%&)E7H1L&!a=M-_3E{5H6uiyLVq#=}gcMnzT8rLqTm#ZjwiukcLr{@(aD6$mhy3 z;udvcFsl5wQBv7~CYES#_68bz68S)|&7I8VqA`(*uToI~ahTzjwVk}oYmKI{=E_If zG@oXYDt-@!Jl8-yyK4uNtPFW>s}xzH@AXy*nl#zzxFw{*P@ZX{#DPGj)j~rM1op1# z6@<+yTQojY%?4wra8-61h#%&z9rpNAC>mj_O*V$9#|D)uw-~sYvT&IkISABqZFvH0 zJ`Xbg>6bO`4+Kh9FI!5OeLm!H{Y!04Z0$;rRS50V)VTKh_~Us{s-w86Q>Ih5FXSU6 zu$`z7x?2ATqhk}}o%tf-x4RMoDPW(Nj-)E)TG0XyH>^2O=DO&QkttEHI0PUoNZC>h z$R{)IkP8p7v|}H*PBQaPZl?1p@pYIp)>CCiqvMryihmlzBhET!kw;~w5qWPTFt^z{ zE&#x(9F{Wh@}C^!vs!4!3lz^T`Kg z|0366@^$vTME{&`=He;#o&f2K2Lh=-V$$@|VGgfxPb%B+RtWl{$>?%ee?+6Fe8JGO zwJ3~0PpQV~eDMr?RJC1sT9sS$k22y_*ZI>#%7co9ru=o98YN7A224L1*rk5Omx~}z zP&u}hCeLhrM^h9j6w8zq`l5Y)B`4K0Sl++@pWXdD*C<7wm<^2F1Kr5tR_){WBByCc zXC>(d_GHB7-ML24h=;(?PNise`B1A4V;L2BHK?+UE%;`wIyFXZ#EQQY0!n9<%W8pt zzvfzNTU_{2bl2&h*mJA8dmj zTWsMyOBeTF&r-RKcd1&8ZWb?X#qI+hx zlfx&0i;o&w7qV7&?eyP!QbT_e%llieC=T@ zNc-{_{UDRqNSZaV8`{dxK0B{fl`T$_42>L;j`G`g;Qu8H^+ayx7+3wN7_@w=r23^z zScKM#yl4Lv5rt!;+4+39^8*_`4VZ|TeDVXAqj9Fl%4PNY{#Tq(kFxfvmvS8`SX? zC{<-yb1Jnb2>YhF3xIIOF4*h!?wMI=(*CTa>x0^PP!_N_maq%zda%jt8fn2H>fLPa z$#=**pmsjgH<>j>IXCtD;GHE#R0R)N9oB%@GsN)ff{%CSzF}jwl2_F7(gW5G>tFc* zAiR)ceooG&` zBKD@Repk{FZkSS$nYLH$j=1v@V*Rd&i?DH9xN!<57n&x9%MQVIZnSe)qbX~1-Rx-! zDR9RvH&q=`3=hOhMl+Eo<)8L(4h%mt59Wp1OCd}eGaUx?rklaE7C13m8^>7jpBn*O>0=K%A7|aJx$!xKR znfVCet+U7#9X=fDa7Gr7+|r*OlCSSVRPed|X@{0&&UbEsoO5#6vS~s7spBK`L zg|j<*%P|i#7iRj^FLra)R+pWezf7%EpttzpQpR+RZfi5St%$9ahuR|O zuYRH1JAP0qI=P0G?3VRp&Z6{KgQNrBU$z~W6yb$Z2M%=ua^gx@)g&)6I&_M??%LI; z^#|z2_+gz%0l@NJJ>m@_3(yHhde;$gh!77hXXXxSslWCDwcvij_Qael>oorSwuCyt z;+xJAKF;j+pY?PVKm={lABx}W9}C9no<9+jN2j4j=f6FGTRhDqgHx_{UjM(-gbc^q z>a`}x6`!TwiZe*qwx7oRUA6NWRPekk5PD!kD@N3$raeSgX)LiNE06tcU36xPeVM@S z>HvO&;-O42!`!ZxE}uWIw8$#lH&6hxa>qJL+@ZHGIx`E8|B&E~3+cX~F_z2#%cW88 zXcnT?^~@*^#8;sHW?|m0q!~@^@iB0ro}fiSeXfBVdS1pM z&PjDv@rSUj9gJW%+S6_h^?ChPNGLo+TA4oc;i1M8HE(6xH#Y-}TsoEvsaH!qaXN}Y zL-r|so+*6-{0R2mqgwzu3PgXavj{R;-3o3Ozg_Ejx0vSsK;&UsGCz@O*;FOXW9^rqAY6Cgr3Mgn1z1>b2fkZC5 z@H9#UoEh7Egv9fkOO>dxT70DmcYE7N-qVimy>O?gD?ey31-X|c`{3TltZC#^Zl=TF z*`pyfxaD~+QnT;(1hAD(`w*6odP*pxfd~MH{A#(e|I5( z?C0u}7H^>V6!b00gf2?+!z0^>p>DiG8^E?NuhNb$ONHZt%jHY{Sspf5zhx|{dUvpl z-&IkQsDet1*!({KVGz8g@ny>wK4d>Zxbe^LA>V6vN;#3oT)%t1MWqAOae+-c&W~zo z-iO`7jAk3MBI1rDXApc*_y8KUgp~Ri{4t28| zO}q;z@W`TcU(95E$MC!NRo#R{nr=^QV}}j0HOF9!v^Btd*lT*6b<~vm+iGd3qCK-v zD{fY7B1vZM&-OQ+VDgQj^Vn9vfo=TTtmJxWabhED7rr~)d~i^zOFk@^LPAU!z3^_> zF}$(&&fF!vm4hPc-1`~ABW?@%xFv;}uh@TQ)~28CE@HExTMph+6Vov{)1s*~sB3eb z;<>FPUU>qr-B*%_cU=6o;ioGk}PY)J|dnGsWS-^i-f5_+oG? zr)FfDWbMH92xc#aos)ItNgyx7Ql1c++LwiRN(DLZ-Yy5%EltVS0(FUqd4r-xfud8U zWM}VoY33e0bHYjLXQbeMrqNOtXN;g1TqP+a-iP>jq(aI`m2k3LMQygz9gr%o>t?AZ zu>)FL?8I`sM5}vSn!a)oBYIr%Z@c1Q0&Daza+6==j9!@aq{n#BFW3FwEYqDmlrsqb z-y!Gy+Yn#gqg{mgHXK=Y;jws~1rv-qO#S`vYT~6(R>?H2YL4s&wQEwxKutz+gDvwb zVEDQJHhCb1NS_LrJmO7v%J zle(yzdbJA}=f0IWv6){iSWr((qu9Rbiy6EUYijI|5Gg!AZ7WIic5Y+ta*ab=0Q~jme6LIO>X+p!7}tSKVTqA1-_7Ri9H?Aok-eQvNoFt0r*y zAInd991$-uM6n&Ydk-y_?7Q=4W-N}E=wgVF0d?rkvl{s*eMfbag0`6FXt z?Uig|tA%|iJSV3Ct|p`#1V_oZj+`B6r`3h%0*->)+OqSiWB9BqsdVh2PSQ+Ok1Qun zYo(~cAd|)SY-JF^B@>rUCQvpk*J=gZRwk6)k{*URdyVe8bxGbno+EDYb;E1L$7b1^*L9+cWCc zsEf>Agr&I9s{DCB_mNrxQH&p>ZDm063d`t#iFVbyHi2D`{MP%bL7(Q*(>wEa$rTMT zO!fU3wZ8P0u(u%Q{A@O?nxiywLf6whB~R%7_?Fp_ zU6%g}lAnr;8L*MfMK!RcP!vxH465#M_a+|uE1~0MlTT%3qAMZM?|^6jwcOG)>eWl< z-jzwHyBPx=X#5G_v7Lx69{$fUh(n#8%5D|1qeLH7zXqSM_&xcGU5tbG&t1uU@}FY7 zT+!wxNvk7X=8^q%WFLtRwl${?WGC{FG=mPhNCTHrFddktLKFEy$uE*(5PIlb=Hw;_ zlC0~F4+i8s0q$5Ig+M?`J9)dx*Ol(jSh%vg%LyA{2z#D%P=(e>zszFWzs= zzG6R04sFt#hPBhQH$csJ=(TqO7bu9XGYIB+p!G82NKs?QGsViK5Rt}?`ZC&U-n4>9 z_YQMgcf1<*A}{INi@s2FH22?Cqy09$jVe3KqpnHyf1{Jk8!mlqvlh$wEuD_Cc zt>Z(V!0b}$_fy?0-3zHx{GRP%9qivr9}fK!PD4V3f3f2?WPyz(fYOlA3!nd2lCNWO zPMR|A>#xmth+1fMRNnXE;0a(f+%t^OdVEiBG~lPRGdlcUkFMD7^BmZ-rXNH>fDNG4 zn^4{c07Eww%iLECKe?vJ94>SS&v-K-XpLQT4;7<_{C{|CSy|cw5+aAU9S&bYQjgwC zw1i%3M-6j`D=&}LO3f-c!eWgka+c!aVBT==4i`K|lMa6~2Gud5l&aTEvbmQtUyGV@ zsWHICeAKSl%t`C@+2*rVB;%2^D>@zxAcWoZelxgY9@vK~#*(ty@bSu*GfnY{D zU%%_l>{GBL(M~!z`qGA=*J8!QFVx^c8@asRNlBErc9Z)A;NTs5js91U$U~XaF!OXm zh3^lz4o`o3a{F3he)C+pHJR@m489dMUSNgin*DlHXm6E94THol?98|>+%HNgYY^zw zk+Xjo$O|8*f+~x!diY9q`s>Rc=i}jQ2IhqPGb+(jfY(PYXWaP>hkvxvW->AKYw0jj zeFrD{6&Hp*r{N+*0Zc?CtZa}xpoknp{bh$eo4HMs+=u;-tkJRiD7TyxxuQo;4E z+|Ghwwa<%IDw2I&ZMWVF8?Z}wEA_E(A&-?#sycP2hUptP@|R-^QP;|&F}+bZuu}5o zvh7H=*+Jd(@G!JND*+-dhIu2MZ>H-v)MrGORK>u2Ikff!kkAs{JCYNEl#y9lMN1nc zZSu@d3q~k2!eE|PiA8X2h48~FYYyzQs+%Cm}9+j61M;il*iNBU{` Fe*lLKrhEVZ literal 0 HcmV?d00001