diff --git a/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR-checkpoint.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR-checkpoint.ipynb index 2511404..381b3cb 100644 --- a/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR-checkpoint.ipynb +++ b/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR-checkpoint.ipynb @@ -24,7 +24,9 @@ "\n", "**Inwestor** to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku. \n", "\n", - "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. **Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n", + "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. \n", + "\n", + "**Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n", "\n", "**Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital)** to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży." ] @@ -35,17 +37,19 @@ "source": [ "## Główne atrybuty produktu HT\n", "Produkt ma wnosić **wartość dodaną**, która spełni **potrzeby klienta** dzięki dobrze przemyślanej **konstrukcji**.\n", + "\n", "1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. \n", - "Korzyść może być:\n", - " 1. Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta)\n", - " 2. Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta\n", - " 3. Rozwijająca osobowość klienta\n", - " 4. Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta)\n", + "\n", + "Korzyść może być: \n", + " * Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta) \n", + " * Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta \n", + " * Rozwijająca osobowość klienta \n", + " * Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta) \n", "\n", "2. Spełnienie potrzeby użytkowników\n", ">“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.” (Steve Jobs)\n", "\n", - "Potrzeby użytkowników:\n", + "Potrzeby użytkowników: \n", " * Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;\n", " * Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;\n", " * Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;\n", @@ -53,9 +57,9 @@ "\n", "3. Odpowiednia konstrukcja (design)\n", "Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:\n", - "* pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n", - "* użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n", - "* pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)." + "* Pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n", + "* Użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n", + "* Pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)." ] }, { diff --git a/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/04_metodologia_prince2-checkpoint.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/04_metodologia_prince2-checkpoint.ipynb index 45777da..d09730d 100644 --- a/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/04_metodologia_prince2-checkpoint.ipynb +++ b/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/04_metodologia_prince2-checkpoint.ipynb @@ -16,7 +16,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "## Metodologia Prince2\n", "Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** *projektami*\n", @@ -25,7 +29,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -35,12 +43,16 @@ "

na określony czas

\n", "

w celu dostarczenia rozwiązania

\n", "

dla określonej potrzeby biznesowej

\n", - "
\n" + "" ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -55,10 +67,14 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "### Cechy charakterystyczne projektu\n", - "Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"buiseness as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n", + "Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n", "\n", " * Zmiana - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n", " * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n", @@ -88,43 +104,607 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ - "## Zasady Prince2\n", - "### Dostosowywanie do potrzeb (tailoring)" + "## Metodologie zarządzania projektem \n", + "(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)" ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ - "## Motywy przewodnie Prince2 (themes)" + "### Metodologie tradycyjne\n", + "Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n", + " * skrupulatne zbieranie wymagań\n", + " * dokładną analizę\n", + " * istotność dokumentacji.\n", + "Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n", + "Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu nie analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. " ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "#### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n", + "> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n", + "> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n", + "> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n", + "> * Projekt systemu (poszczególnych struktur itp.).\n", + "> * Implementacja (wytworzenie kodu).\n", + "> * Testowanie (poszczególnych elementów systemu oraz elementów połączonych w całość).\n", + "> * Wdrożenie i pielęgnacja powstałego systemu.\n", + "\n", + "Model kaskadowy sprawdza się dla małych, krótkich projektów z ustalonymi wymaganiami, które nie mogą zmienić się w trakcie realizacji projektu." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "
Plusy modelu kaskadowego
\n", + "
    \n", + "
  1. Projekty są dobrze określone, a zatem łatwe w zarządzaniu.
  2. \n", + "
  3. Przebieg projektu opisany jest liniowo (sekwencyjnie), przez co łatwiej go zrozumieć.
  4. \n", + "
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "
Minusy modelu kaskadowego
\n", + "
    \n", + "
  1. Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.
  2. \n", + "
  3. Jakikolwiek namacalny efekt działań jest wdoczny dopiero po dłuższym czasie.
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "#### Prince 2\n", + "W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n", + "\n", + "W Prince 2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych produktów biznesowych. \n", + "Struktura organizacyjna jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę. \n", + "Ważną rolę odgrywają procedury raportowania." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "
Plusy modelu Prince2
\n", + "
    \n", + "
  1. Podział projektu na etapy ułatwia kontrolę nad projektem (sprawdzamy, czy na końcu etapu mamy planowany rezultat).
  2. \n", + "
  3. Dobrze dokumentuje przebieg projektu.
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "
Minusy modelu Prince2
\n", + "
    \n", + "
  1. Każda zmiana wymaga \"łańcucha akceptacji\" i wymusza zmiany w dokumentacji.
  2. \n", + "
  3. Tworzenie obszernej dokumentacji jest pracochłonne.
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "#### PMBOX (wg Wikipedia)\n", + "Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia.\n", + "Grupy procesów\n", + "* procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie)\n", + "* procesy planowania - \n", + " * określenie zakresu i celu projektu \n", + " * zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,\n", + " * procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych\n", + " * procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,\n", + " * procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.\n", + "\n", + "Procesy połączone są ze sobą wkładami i rezultatami. Rezultaty z jednego procesu mogą być wkładem do następnych. \n", + "\n", + "PMBOX oferuje wiele różnych procesów do wyboru. Zadaniem menadżera projektu jest wybór procesów odpowiednich do projektu. " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "
Plusy modelu PMBOX
\n", + "
    \n", + "
  1. Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów)
  2. \n", + "
  3. Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "
Minusy modelu PMBOX
\n", + "
    \n", + "
  1. Mała elastyczność
  2. \n", + "
  3. Centralizacja władzy
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "### Metodologie zwinne\n", + "Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n", + " * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n", + " * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n", + " * Współpraca z klientem / uzytkownikiem podczas pracy jest ważniejsza niż negocjowanie umowy.\n", + " * Reakcja na zmiany jest ważniejsza niż stosowanie się do planu." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "#### Scrum\n", + "Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "
Plusy modelu Scrum
\n", + "
    \n", + "
  1. Szybkie dostarczanie działającego systemu - również w wersji końcowej (na rynek).
  2. \n", + "
  3. Elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb biznesowych.
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + "
Minusy modelu Scrum
\n", + "
    \n", + "
  1. Wymagana jest współpraca ze strony klienta (użytkownika) - a o to niełatwo!
  2. \n", + "
  3. Konieczne jest zaangażowanie i zrozumienie koncepcji ze strony całego zespołu wykonawców.
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "#### Kanban\n", + "Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "
Plusy modelu Kanban
\n", + "
    \n", + "
  1. Motywujący wpływ na pracę zespołową
  2. \n", + "
  3. Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + "
Minusy modelu Kanban
\n", + "
    \n", + "
  1. Wysoko wskazane jest doświadczenie przynajmniej jednego członka zespołu.
  2. \n", + "
  3. Istotne dla sukcesu jest ustawienie zadań w odpowiedniej kolejności.
  4. \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "## Pryncypia Prince2" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + "\n", + " Pryncypia Prince 2 to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n", + " \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n", + "* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n", + "* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n", + "\n", + "### 2. Korzystanie z doświadczeń\n", + "* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n", + "* Lekcje te powinny być zapisywane.\n", + "\n", + "### 3. Określone role i obowiązki\n", + "W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n", + "\n", + "### 4. Zarządzanie etapami \n", + "Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n", + "\n", + "### 5. Zarządzanie tolerancją\n", + "Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n", + "\n", + "### 6. Koncentracja na produktach\n", + "Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n", + "\n", + "### 7. Dostosowywanie do warunków\n", + "Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + "\n", + " Motyw przewodni to aspekt zarządzania. \n", + " \n", + "(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n", + " \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 1. Potrzeba biznesowa\n", + "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n", + "\n", + "### 2. Organizacja\n", + "Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz odpowiedzialności .\n", + "\n", + "### 3. Jakość\n", + "Trzeba mieć jasno określone aspekty jakości, które ma spełniać tworzony produkt.\n", + "\n", + "### 4. Plany\n", + "Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n", + "\n", + "### 5. Ryzyko\n", + "Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany \"plan B\" na wszelkie okoliczności." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "

Ryzyko

\n", + "Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n", + "
\n", + " \n", + "Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n", + " \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 6. Zmiana\n", + "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n", + "\n", + "### 7. Postępy\n", + "Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i na bieżąco decydować, czy i jak się powinno kontynuować." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "## Procesy Prince2" ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ - "## Artefakty w Prince2" + "
\n", + " \n", + "

Proces

\n", + "Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n", + " \n", + "
" ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 1. Przygotowanie projektu\n", + "CEL: Zapewnienie, że:\n", + " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n", + " * znany jest zakres projektu\n", + " * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n", + " * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n", + " * odrzucono nierozsądne pomysły\n", + " \n", + "### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n", + " CEL: Zapewnienie, że:\n", + " * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n", + " * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n", + " * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n", + " \n", + "### 3. Inicjowanie projektu\n", + " CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n", + " * czas wykonania\n", + " * koszt wykonania\n", + " * oczekiwana jakość\n", + " * zakres\n", + " * ryzyko\n", + " * korzyści\n", + " \n", + "### 4. Sterowanie etapem\n", + " CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n", + " * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n", + " * praca jest monitorowana\n", + " * problemy są zgłaszane\n", + " * każdy etap jest udokumentowany raportem\n", + " \n", + "### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n", + " CEL: zapewnienie, że\n", + " * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n", + " * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n", + " \n", + "### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n", + " CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n", + " * czy etap zakończył się sukcesem\n", + " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n", + " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n", + " * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n", + " \n", + "### 7. Zamykanie projektu \n", + " CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n", + " * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n", + " * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n", + " * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n", + " * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, + "source": [ + "## Trzy grupy interesariuszy\n", + "W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n", + "\n", + " * Biznes\n", + " * Użytkowników \n", + " * Dostawców.\n", + "\n", + "### Strona reprezentująca Biznes\n", + "„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n", + "\n", + "### Strona reprezentująca Użytkowników\n", + "Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n", + "\n", + "### Strona reprezentująca dostawców\n", + "Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "## Role w Prince2" ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "
\n", + "\n", + "

Rola

\n", + " Rola to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n", + "
Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n", + " \n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n", + " * Przewodniczący (Executive)\n", + " * Główny Użytkownik (Senior User)\n", + " * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n", + "* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n", + "* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n", + "* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n", + "* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n", + "* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu." + ] } ], "metadata": { "author": "Krzysztof Jassem", + "celltoolbar": "Slideshow", "email": "jassem@amu.edu.pl", "kernelspec": { "display_name": "Python 3", diff --git a/materiały na PPB (wykład)/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR.ipynb index 2511404..381b3cb 100644 --- a/materiały na PPB (wykład)/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR.ipynb +++ b/materiały na PPB (wykład)/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR.ipynb @@ -24,7 +24,9 @@ "\n", "**Inwestor** to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku. \n", "\n", - "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. **Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n", + "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. \n", + "\n", + "**Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n", "\n", "**Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital)** to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży." ] @@ -35,17 +37,19 @@ "source": [ "## Główne atrybuty produktu HT\n", "Produkt ma wnosić **wartość dodaną**, która spełni **potrzeby klienta** dzięki dobrze przemyślanej **konstrukcji**.\n", + "\n", "1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. \n", - "Korzyść może być:\n", - " 1. Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta)\n", - " 2. Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta\n", - " 3. Rozwijająca osobowość klienta\n", - " 4. Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta)\n", + "\n", + "Korzyść może być: \n", + " * Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta) \n", + " * Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta \n", + " * Rozwijająca osobowość klienta \n", + " * Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta) \n", "\n", "2. Spełnienie potrzeby użytkowników\n", ">“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.” (Steve Jobs)\n", "\n", - "Potrzeby użytkowników:\n", + "Potrzeby użytkowników: \n", " * Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;\n", " * Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;\n", " * Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;\n", @@ -53,9 +57,9 @@ "\n", "3. Odpowiednia konstrukcja (design)\n", "Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:\n", - "* pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n", - "* użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n", - "* pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)." + "* Pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n", + "* Użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n", + "* Pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)." ] }, { diff --git a/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb index 7614c45..46ebb20 100644 --- a/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb +++ b/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb @@ -16,16 +16,24 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "## Metodologia Prince2\n", - "Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** *projektami*\n", - "niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacjakultura, położenie geograficzne." + "Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** ***projektami***\n", + "niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacja, kultura, położenie geograficzne." ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -40,7 +48,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -55,7 +67,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "### Cechy charakterystyczne projektu\n", "Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n", @@ -64,19 +80,38 @@ " * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n", " * Wielofukcyjność - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n", " * Wyjątkowość - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n", - " * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę.\n", - " ### Zarządzanie projektem\n", + " * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### Zarządzanie projektem\n", " Zarządzanie projektem to:\n", " - planowanie zadań\n", " - delegowanie ludzi do zadań\n", " - monitorowanie wykonywania zadań\n", " - kontrolowanie\n", " aby:\n", - " - osiągnąć cel projektu\n", - " - w wyznaczonym czasie\n", - " - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów\n", - " \n", - " ### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n", + " - osiągnąć cel projektu\n", + " - w wyznaczonym czasie\n", + " - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n", " Projekt należy kontrolować pod następującymi apektami:\n", " - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?)\n", " - czas (kiedy skończymy?)\n", @@ -88,7 +123,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "## Metodologie zarządzania projektem \n", "(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)" @@ -96,7 +135,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "### Metodologie tradycyjne\n", "Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n", @@ -109,7 +152,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "#### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n", "> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n", @@ -125,7 +172,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -139,7 +190,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -152,7 +207,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "#### Prince 2\n", "W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n", @@ -164,7 +223,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -177,7 +240,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -190,7 +257,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "#### PMBOX (wg Wikipedia)\n", "Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia.\n", @@ -210,7 +281,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -223,7 +298,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -236,7 +315,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "### Metodologie zwinne\n", "Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n", @@ -248,7 +331,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "#### Scrum\n", "Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia." @@ -256,7 +343,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -269,7 +360,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", "
Minusy modelu Scrum
\n", @@ -281,7 +376,11 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "#### Kanban\n", "Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)." @@ -289,20 +388,28 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", "
Plusy modelu Kanban
\n", "
    \n", - "
  1. Motywujący wpływ na pracę zespołową
  2. \n", - "
  3. Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy
  4. \n", + "
  5. Motywujący wpływ na pracę zespołową.
  6. \n", + "
  7. Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy.
  8. \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", "
Minusy modelu Kanban
\n", @@ -314,16 +421,15 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, - "source": [ - "## Pryncypia Prince2" - ] - }, - { - "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "
\n", + " \n", + "

Pryncypia Prince2

\n", "\n", " Pryncypia Prince 2 to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n", " \n", @@ -332,45 +438,102 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ - "### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n", + "### 1.Ciągła zasadność biznesowa\n", "* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n", - "* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n", - "\n", + "* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 2. Korzystanie z doświadczeń\n", "* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n", - "* Lekcje te powinny być zapisywane.\n", - "\n", + "* Lekcje te powinny być zapisywane." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 3. Określone role i obowiązki\n", - "W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n", - "\n", + "W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 4. Zarządzanie etapami \n", - "Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n", - "\n", + "Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 5. Zarządzanie tolerancją\n", - "Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n", - "\n", + "Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 6. Koncentracja na produktach\n", - "Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n", - "\n", + "Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktów." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 7. Dostosowywanie do warunków\n", "Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp." ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, - "source": [ - "## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)" - ] - }, - { - "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "
\n", "\n", + "

Motywy przewodnie (tematy) Prince2

\n", + "\n", " Motyw przewodni to aspekt zarządzania. \n", " \n", "(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n", @@ -380,27 +543,71 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "### 1. Potrzeba biznesowa\n", - "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n", - "\n", + "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 2. Organizacja\n", - "Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz odpowiedzialności .\n", - "\n", + "Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz odpowiedzialności ." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 3. Jakość\n", - "Trzeba mieć jasno określone aspekty jakości, które ma spełniać tworzony produkt.\n", - "\n", + "Trzeba mieć jasno określone aspekty jakości, które ma spełniać tworzony produkt." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 4. Plany\n", - "Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n", - "\n", - "### 5. Ryzyko\n", + "Zespół projektowy powinien znać **plan** całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + " ### 5. Ryzyko\n", "Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany \"plan B\" na wszelkie okoliczności." ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", @@ -415,116 +622,227 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "### 6. Zmiana\n", - "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n", - "\n", + "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ "### 7. Postępy\n", "Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i na bieżąco decydować, czy i jak się powinno kontynuować." ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, - "source": [ - "## Procesy Prince2" - ] - }, - { - "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "
\n", " \n", - "

Proces

\n", - "Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n", + "

Procesy Prince 2

\n", + " \n", + " Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ "### 1. Przygotowanie projektu\n", "CEL: Zapewnienie, że:\n", - " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n", - " * znany jest zakres projektu\n", - " * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n", - " * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n", - " * odrzucono nierozsądne pomysły\n", - " \n", - "### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n", - " CEL: Zapewnienie, że:\n", - " * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n", - " * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n", - " * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n", - " \n", - "### 3. Inicjowanie projektu\n", - " CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n", - " * czas wykonania\n", - " * koszt wykonania\n", - " * oczekiwana jakość\n", - " * zakres\n", - " * ryzyko\n", - " * korzyści\n", - " \n", - "### 4. Sterowanie etapem\n", - " CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n", - " * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n", - " * praca jest monitorowana\n", - " * problemy są zgłaszane\n", - " * każdy etap jest udokumentowany raportem\n", - " \n", - "### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n", - " CEL: zapewnienie, że\n", - " * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n", - " * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n", - " \n", - "### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n", - " CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n", - " * czy etap zakończył się sukcesem\n", - " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n", - " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n", - " * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n", - " \n", - "### 7. Zamykanie projektu \n", - " CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n", - " * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n", - " * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n", - " * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n", - " * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu" + " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,\n", + " * znany jest zakres projektu,\n", + " * wyznaczono osoby do roli zarządczych,\n", + " * zaplanowano prace do inicjacji projektu,\n", + " * odrzucono nierozsądne pomysły." ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n", + " CEL: Zapewnienie, że:\n", + " * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,\n", + " * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,\n", + " * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 3. Inicjowanie projektu\n", + " CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n", + " * czas wykonania,\n", + " * koszt wykonania,\n", + " * oczekiwana jakość,\n", + " * zakres,\n", + " * ryzyko,\n", + " * korzyści." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 4. Sterowanie etapem\n", + " CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:\n", + " * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,\n", + " * praca jest monitorowana,\n", + " * problemy są zgłaszane,\n", + " * każdy etap jest udokumentowany raportem." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n", + " CEL: zapewnienie, że\n", + " * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,\n", + " * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n", + " CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n", + " * czy etap zakończył się sukcesem,\n", + " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,\n", + " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,\n", + " * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### 7. Zamykanie projektu \n", + " CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n", + " * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,\n", + " * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,\n", + " * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,\n", + " * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "## Trzy grupy interesariuszy\n", "W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n", "\n", - " * Biznes\n", - " * Użytkowników \n", - " * Dostawców.\n", - "\n", - "### Strona reprezentująca Biznes\n", - "„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n", - "\n", - "### Strona reprezentująca Użytkowników\n", - "Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n", - "\n", - "### Strona reprezentująca dostawców\n", - "Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**." + " * Biznes,\n", + " * Użytkownicy, \n", + " * Dostawcy." ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### Strona reprezentująca Biznes\n", + "„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. \n", + "\n", + "W Komitecie Sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### Strona reprezentująca Użytkowników\n", + "Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. \n", + "\n", + "W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "### Strona reprezentująca dostawców\n", + "Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. \n", + "\n", + "Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "slide" + } + }, "source": [ "
\n", "\n", - "

Rola

\n", + "

Role w Prince 2

\n", + " \n", " Rola to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n", "
Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n", " \n", @@ -533,29 +851,88 @@ }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ - "## Role w Prince2" + "* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n", + " * Przewodniczący (Executive),\n", + " * Główny Użytkownik (Senior User),\n", + " * Główny Dostawca (Senior Supplier)." ] }, { "cell_type": "markdown", - "metadata": {}, + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. \n", + "\n", + "Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: \n", + "\n", + "- czas, \n", + "- koszt, \n", + "- jakość, \n", + "- zakres, \n", + "- ryzyko,\n", + "- korzyści." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. \n", + "\n", + "Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów)." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, + "source": [ + "* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": { + "slideshow": { + "slide_type": "subslide" + } + }, "source": [ - "* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n", - " * Przewodniczący (Executive)\n", - " * Główny Użytkownik (Senior User)\n", - " * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n", - "* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n", - "* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n", - "* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n", - "* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n", "* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu." ] } ], "metadata": { "author": "Krzysztof Jassem", + "celltoolbar": "Slideshow", "email": "jassem@amu.edu.pl", "kernelspec": { "display_name": "Python 3",