"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Minusy modelu Kanban
\n",
+ "
\n",
+ " - Wysoko wskazane jest doświadczenie przynajmniej jednego członka zespołu.
\n",
+ " - Istotne dla sukcesu jest ustawienie zadań w odpowiedniej kolejności.
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "## Pryncypia Prince2"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "
\n",
+ "\n",
+ " Pryncypia Prince 2 to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n",
+ "* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
+ "* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
+ "\n",
+ "### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
+ "* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
+ "* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
+ "\n",
+ "### 3. Określone role i obowiązki\n",
+ "W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
+ "\n",
+ "### 4. Zarządzanie etapami \n",
+ "Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
+ "\n",
+ "### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
+ "Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
+ "\n",
+ "### 6. Koncentracja na produktach\n",
+ "Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n",
+ "\n",
+ "### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
+ "Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "
\n",
+ "\n",
+ " Motyw przewodni to aspekt zarządzania. \n",
+ " \n",
+ "(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 1. Potrzeba biznesowa\n",
+ "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
+ "\n",
+ "### 2. Organizacja\n",
+ "Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz
odpowiedzialności .\n",
+ "\n",
+ "### 3. Jakość\n",
+ "Trzeba mieć jasno określone
aspekty jakości, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
+ "\n",
+ "### 4. Plany\n",
+ "Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
+ "\n",
+ "### 5. Ryzyko\n",
+ "Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany
\"plan B\" na wszelkie okoliczności."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
Ryzyko
\n",
+ "Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 6. Zmiana\n",
+ "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
+ "\n",
+ "### 7. Postępy\n",
+ "Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i
na bieżąco decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"## Procesy Prince2"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
- "## Artefakty w Prince2"
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
Proces
\n",
+ "Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 1. Przygotowanie projektu\n",
+ "CEL: Zapewnienie, że:\n",
+ " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
+ " * znany jest zakres projektu\n",
+ " * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
+ " * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
+ " * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
+ " \n",
+ "### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
+ " CEL: Zapewnienie, że:\n",
+ " * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
+ " * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
+ " * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
+ " \n",
+ "### 3. Inicjowanie projektu\n",
+ " CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
+ " * czas wykonania\n",
+ " * koszt wykonania\n",
+ " * oczekiwana jakość\n",
+ " * zakres\n",
+ " * ryzyko\n",
+ " * korzyści\n",
+ " \n",
+ "### 4. Sterowanie etapem\n",
+ " CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
+ " * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
+ " * praca jest monitorowana\n",
+ " * problemy są zgłaszane\n",
+ " * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
+ " \n",
+ "### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
+ " CEL: zapewnienie, że\n",
+ " * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
+ " * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
+ " \n",
+ "### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
+ " CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
+ " * czy etap zakończył się sukcesem\n",
+ " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
+ " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
+ " * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
+ " \n",
+ "### 7. Zamykanie projektu \n",
+ " CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
+ " * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
+ " * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
+ " * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
+ " * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "## Trzy grupy interesariuszy\n",
+ "W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
+ "\n",
+ " * Biznes\n",
+ " * Użytkowników \n",
+ " * Dostawców.\n",
+ "\n",
+ "### Strona reprezentująca Biznes\n",
+ "„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
+ "\n",
+ "### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
+ "Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
+ "\n",
+ "### Strona reprezentująca dostawców\n",
+ "Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"## Role w Prince2"
]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "
\n",
+ "\n",
+ "
Rola
\n",
+ " Rola to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
+ "
Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
+ " * Przewodniczący (Executive)\n",
+ " * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
+ " * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
+ "* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
+ "* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
+ "* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
+ "* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
+ "* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
+ ]
}
],
"metadata": {
"author": "Krzysztof Jassem",
+ "celltoolbar": "Slideshow",
"email": "jassem@amu.edu.pl",
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR.ipynb
index 2511404..381b3cb 100644
--- a/materiały na PPB (wykład)/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR.ipynb
+++ b/materiały na PPB (wykład)/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR.ipynb
@@ -24,7 +24,9 @@
"\n",
"**Inwestor** to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku. \n",
"\n",
- "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. **Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n",
+ "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. \n",
+ "\n",
+ "**Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n",
"\n",
"**Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital)** to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży."
]
@@ -35,17 +37,19 @@
"source": [
"## Główne atrybuty produktu HT\n",
"Produkt ma wnosić **wartość dodaną**, która spełni **potrzeby klienta** dzięki dobrze przemyślanej **konstrukcji**.\n",
+ "\n",
"1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. \n",
- "Korzyść może być:\n",
- " 1. Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta)\n",
- " 2. Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta\n",
- " 3. Rozwijająca osobowość klienta\n",
- " 4. Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta)\n",
+ "\n",
+ "Korzyść może być: \n",
+ " * Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta) \n",
+ " * Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta \n",
+ " * Rozwijająca osobowość klienta \n",
+ " * Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta) \n",
"\n",
"2. Spełnienie potrzeby użytkowników\n",
">“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.” (Steve Jobs)\n",
"\n",
- "Potrzeby użytkowników:\n",
+ "Potrzeby użytkowników: \n",
" * Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;\n",
" * Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;\n",
" * Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;\n",
@@ -53,9 +57,9 @@
"\n",
"3. Odpowiednia konstrukcja (design)\n",
"Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:\n",
- "* pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n",
- "* użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n",
- "* pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)."
+ "* Pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n",
+ "* Użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n",
+ "* Pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)."
]
},
{
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb
index 7614c45..46ebb20 100644
--- a/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb
+++ b/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb
@@ -16,16 +16,24 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"## Metodologia Prince2\n",
- "Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** *projektami*\n",
- "niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacjakultura, położenie geograficzne."
+ "Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** ***projektami***\n",
+ "niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacja, kultura, położenie geograficzne."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -40,7 +48,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -55,7 +67,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
@@ -64,19 +80,38 @@
" * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
" * Wielofukcyjność - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
" * Wyjątkowość - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
- " * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę.\n",
- " ### Zarządzanie projektem\n",
+ " * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### Zarządzanie projektem\n",
" Zarządzanie projektem to:\n",
" - planowanie zadań\n",
" - delegowanie ludzi do zadań\n",
" - monitorowanie wykonywania zadań\n",
" - kontrolowanie\n",
" aby:\n",
- " - osiągnąć cel projektu\n",
- " - w wyznaczonym czasie\n",
- " - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów\n",
- " \n",
- " ### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
+ " - osiągnąć cel projektu\n",
+ " - w wyznaczonym czasie\n",
+ " - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
" Projekt należy kontrolować pod następującymi apektami:\n",
" - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?)\n",
" - czas (kiedy skończymy?)\n",
@@ -88,7 +123,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"## Metodologie zarządzania projektem \n",
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
@@ -96,7 +135,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"### Metodologie tradycyjne\n",
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
@@ -109,7 +152,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"#### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n",
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
@@ -125,7 +172,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -139,7 +190,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -152,7 +207,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"#### Prince 2\n",
"W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n",
@@ -164,7 +223,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -177,7 +240,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -190,7 +257,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"#### PMBOX (wg Wikipedia)\n",
"Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia.\n",
@@ -210,7 +281,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -223,7 +298,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -236,7 +315,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"### Metodologie zwinne\n",
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
@@ -248,7 +331,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"#### Scrum\n",
"Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
@@ -256,7 +343,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -269,7 +360,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
"
Minusy modelu Scrum
\n",
@@ -281,7 +376,11 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"#### Kanban\n",
"Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
@@ -289,20 +388,28 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
"
Plusy modelu Kanban
\n",
"
\n",
- " - Motywujący wpływ na pracę zespołową
\n",
- " - Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy
\n",
+ " - Motywujący wpływ na pracę zespołową.
\n",
+ " - Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy.
\n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
"
Minusy modelu Kanban
\n",
@@ -314,16 +421,15 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
- "source": [
- "## Pryncypia Prince2"
- ]
- },
- {
- "cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
+ " \n",
+ "
Pryncypia Prince2
\n",
"\n",
"
Pryncypia Prince 2 to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
" \n",
@@ -332,45 +438,102 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
- "### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n",
+ "### 1.Ciągła zasadność biznesowa\n",
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
- "* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
- "\n",
+ "* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
- "* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
- "\n",
+ "* Lekcje te powinny być zapisywane."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
- "W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
- "\n",
+ "W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
- "Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
- "\n",
+ "Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
- "Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
- "\n",
+ "Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
- "Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n",
- "\n",
+ "Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktów."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
- "source": [
- "## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
- ]
- },
- {
- "cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
"\n",
+ "
Motywy przewodnie (tematy) Prince2
\n",
+ "\n",
"
Motyw przewodni to aspekt zarządzania. \n",
" \n",
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
@@ -380,27 +543,71 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
- "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
- "\n",
+ "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 2. Organizacja\n",
- "Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz
odpowiedzialności .\n",
- "\n",
+ "Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz
odpowiedzialności ."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 3. Jakość\n",
- "Trzeba mieć jasno określone
aspekty jakości, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
- "\n",
+ "Trzeba mieć jasno określone
aspekty jakości, które ma spełniać tworzony produkt."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 4. Plany\n",
- "Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
- "\n",
- "### 5. Ryzyko\n",
+ "Zespół projektowy powinien znać **plan** całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ " ### 5. Ryzyko\n",
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany
\"plan B\" na wszelkie okoliczności."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
@@ -415,116 +622,227 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"### 6. Zmiana\n",
- "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
- "\n",
+ "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 7. Postępy\n",
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i
na bieżąco decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
- "source": [
- "## Procesy Prince2"
- ]
- },
- {
- "cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
" \n",
- "
Proces
\n",
- "Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
+ "Procesy Prince 2
\n",
+ " \n",
+ " Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
" \n",
""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
- " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
- " * znany jest zakres projektu\n",
- " * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
- " * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
- " * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
- " \n",
- "### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
- " CEL: Zapewnienie, że:\n",
- " * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
- " * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
- " * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
- " \n",
- "### 3. Inicjowanie projektu\n",
- " CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
- " * czas wykonania\n",
- " * koszt wykonania\n",
- " * oczekiwana jakość\n",
- " * zakres\n",
- " * ryzyko\n",
- " * korzyści\n",
- " \n",
- "### 4. Sterowanie etapem\n",
- " CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
- " * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
- " * praca jest monitorowana\n",
- " * problemy są zgłaszane\n",
- " * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
- " \n",
- "### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
- " CEL: zapewnienie, że\n",
- " * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
- " * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
- " \n",
- "### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
- " CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
- " * czy etap zakończył się sukcesem\n",
- " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
- " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
- " * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
- " \n",
- "### 7. Zamykanie projektu \n",
- " CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
- " * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
- " * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
- " * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
- " * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
+ " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,\n",
+ " * znany jest zakres projektu,\n",
+ " * wyznaczono osoby do roli zarządczych,\n",
+ " * zaplanowano prace do inicjacji projektu,\n",
+ " * odrzucono nierozsądne pomysły."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
+ " CEL: Zapewnienie, że:\n",
+ " * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,\n",
+ " * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,\n",
+ " * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 3. Inicjowanie projektu\n",
+ " CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
+ " * czas wykonania,\n",
+ " * koszt wykonania,\n",
+ " * oczekiwana jakość,\n",
+ " * zakres,\n",
+ " * ryzyko,\n",
+ " * korzyści."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 4. Sterowanie etapem\n",
+ " CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:\n",
+ " * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,\n",
+ " * praca jest monitorowana,\n",
+ " * problemy są zgłaszane,\n",
+ " * każdy etap jest udokumentowany raportem."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
+ " CEL: zapewnienie, że\n",
+ " * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,\n",
+ " * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
+ " CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
+ " * czy etap zakończył się sukcesem,\n",
+ " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,\n",
+ " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,\n",
+ " * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 7. Zamykanie projektu \n",
+ " CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
+ " * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,\n",
+ " * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,\n",
+ " * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,\n",
+ " * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"## Trzy grupy interesariuszy\n",
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
"\n",
- " * Biznes\n",
- " * Użytkowników \n",
- " * Dostawców.\n",
- "\n",
- "### Strona reprezentująca Biznes\n",
- "„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
- "\n",
- "### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
- "Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
- "\n",
- "### Strona reprezentująca dostawców\n",
- "Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
+ " * Biznes,\n",
+ " * Użytkownicy, \n",
+ " * Dostawcy."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### Strona reprezentująca Biznes\n",
+ "„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. \n",
+ "\n",
+ "W Komitecie Sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
+ "Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. \n",
+ "\n",
+ "W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### Strona reprezentująca dostawców\n",
+ "Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. \n",
+ "\n",
+ "Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
"\n",
- "
Rola
\n",
+ " Role w Prince 2
\n",
+ " \n",
" Rola to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
"
Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
" \n",
@@ -533,29 +851,88 @@
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
- "## Role w Prince2"
+ "* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
+ " * Przewodniczący (Executive),\n",
+ " * Główny Użytkownik (Senior User),\n",
+ " * Główny Dostawca (Senior Supplier)."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
- "metadata": {},
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. \n",
+ "\n",
+ "Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: \n",
+ "\n",
+ "- czas, \n",
+ "- koszt, \n",
+ "- jakość, \n",
+ "- zakres, \n",
+ "- ryzyko,\n",
+ "- korzyści."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. \n",
+ "\n",
+ "Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów)."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
"source": [
- "* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
- " * Przewodniczący (Executive)\n",
- " * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
- " * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
- "* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
- "* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
- "* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
- "* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
"* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
]
}
],
"metadata": {
"author": "Krzysztof Jassem",
+ "celltoolbar": "Slideshow",
"email": "jassem@amu.edu.pl",
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",