{ "cells": [ { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", "
\n", "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", "

1. Praca zespołowa[wykład]

\n", "

Krzysztof Jassem (2021)

\n", "
\n", "\n", "![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "# Praca zespołowa w projekcie badawczo-rozwojowym\n", "## Cele wykładu\n", "1. Stworzenie zespołów projektowych\n", "2. Zapewnienie dobrej współpracy w zespołach\n", "3. Wybór liderów" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "# 1. Jak działa nasza pamięć?\n", "## Rodzaje pamięci\n", "### Pamięć sensoryczna\n", "Pamięć sensoryczna to inaczej pamięć zmysłów.\n", "#### Charaterystyka pamięci sensorycznej\n", "* krótki czas trwania (do ok. 0,5 s),\n", "* duża pojemność (ok. 99% nadchodzących informacji),\n", "* powiązanie ze zmysłami (węch, wzrok, dotych, słuch, smak)." ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", "

Przykład

\n", " \n", "Dźwięk słyszymy przez pewien czas (min. 0,5 sek. - nawet gdy trwa krócej)" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### Interakcje pamięci sensorycznej\n", "Informacje z pamięci sensorycznej przekazywane są do pamięci krótkotrwałej.\n", "\n", "### Pamięć krótkotrwała\n", "Przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres (bez dokonywania powtórek: kilka do kilkunastu sekund).\n", "\n", "#### Interakcje pamięci krótkotrwałej\n", "Pobiera informacje z pamięci sensorycznej, z pamięci krótkotrwałej oraz z pamięci długotrwałej.\n", "Przekazuje informacje do pamięci krótkotrwałej i długotrwałej.\n", "\n", "#### Liczba Millera\n", "Jest to liczba ustalona przez George'a Millera (1920 - 2012), amerykańskiego psychologa, uważanego za twórzę psychologii poznawczej, w roku 1956 na podstawie badań psychologicznych nad zapamiętywaniem informacji. Liczba ta waha się w zależności od rodzaju informacji do zapamiętania (dźwięk, smak, obraz, liczba), ale zawsze jest to około 7 (±2).\n", "\n", "##### Wnioski w pracy zespołowej\n", "* Nie warto zasypywać kolegi z zespołu nadmiarem informacji zo zapamiętania (bo i tak nie zapamięta).\n", "* Pozycje do zapamiętania lepiej jest podzielić na kategorie, (między 5-9). \n", "* Można dokonać kolejnego podziału pozycji na podkategorie. Takich podziałów można dokonać wgłąb do poziomu 7 :)\n", "\n", "### Pamięć długotrwała\n", "* W pamięci długotrwałej tworzony jest wynik przetwarzania informacji - trwały ślad pamięciowy. \n", "* Pamięć długotrwała zawiera całą naszą wiedzę na temat świata, wszystkie wspomnienia i umiejętności. \n", "* Jest to pamięć o największej pojemności i najdłuższym czasie przechowywania informacji.\n", "\n", "#### Interakcje pamięci długotrwałej\n", "* Pobiera informacje z pamięci krótkotrwałej.\n", "* Przekazuje informacje do pamięci krótkotrwałej." ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "# 2. Motywacja do pracy\n", ">Motywowanie do pracy to proces świadomego i celowego oddziaływania na pracowników poprzez dostarczanie środków i możliwości spełnienia ich oczekiwań w taki sposób, aby obie strony (pracodawca i pracownik) odniosły korzyści (Encyklopedia zarządzania)\n" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Piramida potrzeb Maslova

\n", "
    \n", "
  1. Potrzeby fizjologiczne (najniższy rząd potrzeb)
  2. \n", "
  3. Potrzeby bezpieczeństwa
  4. \n", "
  5. Potrzeby przynależności
  6. \n", "
  7. Potrzeby uznania
  8. \n", "
  9. Potrzeby samorealizacji
  10. \n", "
\n", "\n", "

Teoria Maslova

\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## Typy pracowników\n", "W rzeczywistości po zaspokojeniu potrzeb najniższych kolejność potrzeb wyższego rzędu zależy od osobowości pracownika. Pracownicy różnią się bowiem w aspektach motywacji do pracy (co motywuje najbardziej) i podejścia do pracy (sposób realizacji pracy).\n", "\n", "### Typy pracowników pod względem motywacji\n", "A. Pracownik nastawiony na wykonanie zadania \n", "B. Pracownik nastawiony na siebie (własny rozwój; satysfakcję) \n", "C. Pracownik nastawiony na interakcję (komunikację w grupie)\n", "\n", "### Typy pracowników pod względem podejścia do pracy\n", "1. Posuwający pracę do przodu\n", "2. Wybitny technik; specjalista w dziedzinie\n", "3. Uznający priorytet komunikacji, współpracy między wykonawcami projektu" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "# 3. Zespół projektowy\n", "> Zespół projektowy to niewielka liczba ludzi posiadających komplementarne umiejętności, zaangażowanych w realizację wspólnego celu ogólnego oraz celów cząstkowych, których podejście opiera się na współodpowiedzialności” (J.Katzenach, D.Smith 2001, Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji\", s. 26).\n", "\n", "Na skuteczność pracy w zespole mają wpływ 4 główne czynniki:\n", "* Skład zespołu\n", "* Spójność grupy\n", "* Komunikacja w zespole\n", "* Organizacja zespołu\n", "\n", "## Skład zespołu\n", "### Członkowie zespołu\n", "Grupa powinna zawierać uzupełniające się osobowości:\n", "* ludzi mających własne pomysły - wybitnych techników (B2)\n", "* ludzi nastawionych na komunikację z innymi (C3)\n", "* ludzi nastawionych na posuwanie pracy do przodu (A1) \n", "\n", "### Lider zespołu\n", "* Lider odgrywa najważniejszą rolę w zespole.\n", "* Liderzy z reguły są mianowani i odpowiadają przed menedżerem przedsięwzięcia.\n", "* Liderzy muszą codziennie śledzić pracę swojej grupy i blisko współpracować z menedżerami przedsięwzięcia.\n", "* Lider musi być akceptowany przez zespół.\n", "\n", "## Spójność grupy\n", "Grupa spójna (inaczej: zgrana) to grupa, w której:\n", "* członkowie mają wspólne cele,\n", "* nie występują kliki (podgrupy).\n", "\n", "### Zalety grupy spójnej\n", "* Można wypracować grupowy standard jakości.\n", "* Bliska współpraca – członkowie uczą się od siebie nawzajem.\n", "* Członkowie grupy znają nawzajem swoje prace. Opuszczenie grupy przez jej członka nie powoduje utracenie ciągłości pracy.\n", "* Programowanie jest pozbawione indywidualizmu (program uważany jest za własność grupy).\n", "\n", "### Wady grupy spójnej\n", "* Nieracjonalny opór przed zmianą lidera;\n", "* Myślenie grupowe – krytyczne umiejętności członków grupy osłabione są przez lojalność wobec grupy.\n", "\n", "## Komunikacja w zespole\n", "Proces skutecznej komunikacji to przekazywanie informacji w sposób powodujący realizację celów. \n", "Skutkiem efektywnej komunikacji jest zwiększenie motywacji do pracy oraz zmniejszenie oporu wobec zmian. \n", "\n", "### Zasady skutecznej komunikacji\n", "* Dostosowanie klarowności wypowiedzi do odbiorcy\n", "* Dostosowanie *metod komunikacji* do zespołu\n", "\n", "### Metody komunikacji\n", "* Pionowa lub pozioma\n", "* Jednostronna lub dwustronna\n", "* Werbalna lub pisemna\n", "* Formalna lub nieformalna\n", "\n", "## Organizacja zespołu\n", "Organizacja zespołu to hierarchia ról przypisanych członkom zespołu.\n", "\n", "### Rodzaje organizacji zespołu\n", "#### Organizacja formalna (hierachiczna)\n", "Formalna, hierarchiczna organizacja zespołu jest niezbędna w przypadku pracowników niedoświadczonych.\n", "\n", "#### Organizacja nieformalna\n", "Organizacja nieformalna sprawdza się, gdy większość członków to ludzie doświadczeni i kompetentni.\n" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "# 4. Lider zespołu\n", "Lider zespołu to w ogólności osoba zarządzająca członkami zespołu w celu realizacji celów powierzonego projektu. \n", "W prezentowanym NA TYM WYKŁADZIE podejściu lider to osoba zapewniająca motywację do pracy członkom zespołu.\n", "\n", "## Typy lidera (wg Daniela Goldmana)\n", "\n", "> Daniel Goleman (ur. 7 marca 1946 w Stockton) – amerykański psycholog żydowskiego pochodzenia, publicysta naukowy. Autor bestselleru Inteligencja emocjonalna (1995). (Wikipedia)\n", "\n", "### Wizjoner: \"Chodź ze mną\"\n", "* Pokazuje kierunek działania.\n", "* Motywuje do osiągania wspólnych celów.\n", "* Pozwala ludziom samodzielnie poszukiwać nowych rozwiązań.\n", "* Przyciąga ludzi do siebie, docenia i promuje rolę poszczególnych osób w zespole.\n", "\n", "### Trener: \"Rozwijaj się\"\n", "* Motywuje ludzi do lepszej pracy poprzez rozpoznawanie ich mocnych i słabych stron.\n", "* Zachęca ludzi, aby walczyli z przeciwnościami i rozwijali się.\n", "* Zachęca, by korzystali ze swoich mocnych, pozytywnych cech i czerpali z nich napęd do pracy.\n", "\n", "### Lider afiliacyjny: \"Porozmawiajmy\"\n", "* Szanuje każdą osobę pracującą w organizacji.\n", "* „Ludzie to nie roboty” – odczuwają radość i zmęczenie.\n", "* Szczerze interesuje się życiem swoich pracowników.\n", "* Dba o dobrą atmosferę pracy.\n", "* Posiada wysoką empatię, czyli umiejętność odczytywania uczuć i dostrzegania punktu widzenia innych osób.\n", "\n", "### Demokrata: \"Każdy głos jest ważny\"\n", "* Liczy się zdanie każdego pracownika.\n", "* Potrafi słuchać ludzi i wykorzystywać ich pomysły.\n", "* Potrafi przyjmować również krytykę.\n", "* Pracownicy mają poczucie, że uczestniczą w decyzjach podejmowanych w firmie, przez co bardziej angażują się w pracę.\n", "\n", "### Poganiacz: \"Zrób to natychmiast\"\n", "* Ustawia wysokie standardy pracy zarówno dla siebie jak i dla swoich pracowników\n", "* Jest bardzo mocno nastawiony na sukces, koncentruje się na nieustannym poprawianiu wyników. \n", "* Jego popularne powiedzenie to: „rób to, co ja – natychmiast!”.\n", "\n", "### Dyktator: \"Rób, co każę\"\n", "* Nazywany „zarządzaniem przez strach”.\n", "* Polega na ciągłym kontrolowaniu pracowników, wydawaniu im poleceń i oczekiwaniu, że zostaną one wypełnione dokładnie tak, jak wymaga tego przywódca. \n", "* To on podejmuje decyzje, a polecenia wydaje w sposób zdecydowany, stanowczy i nie znoszący sprzeciwu.\n" ] } ], "metadata": { "author": "Krzysztof Jassem", "email": "jassem@amu.edu.pl", "kernelspec": { "display_name": "Python 3", "language": "python", "name": "python3" }, "lang": "pl", "language_info": { "codemirror_mode": { "name": "ipython", "version": 3 }, "file_extension": ".py", "mimetype": "text/x-python", "name": "python", "nbconvert_exporter": "python", "pygments_lexer": "ipython3", "version": "3.8.5" }, "subtitle": "01. Praca zespołowa[wykład]", "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego", "year": "2021" }, "nbformat": 4, "nbformat_minor": 4 }