Merge pull request 'Generator Sprawdzianów - Dodanie Wizji Projektu i Wymagań Projektowych.' (#36) from s434735/DPRI_doc_20-21:master into master

Reviewed-on: #36
This commit is contained in:
Bartłomiej Przybylski 2020-12-14 08:42:18 +01:00
commit 68cb530d66
2 changed files with 502 additions and 0 deletions

View File

@ -0,0 +1,197 @@
**Dokument wizji projektu**
**Nazwa projektu:**\
**\"Platforma do generowania i publikacji sprawdzianów z matematyki --
Gen-Mat\"**
**Autorzy:**
**Damian Kuich**
**Mikołaj Kowalczyk**\
**Łukasz Adam Kubiak**\
**Mateusz Michalski**
**Data: 31.10.2020**
**1. Executive summary.**
Projekt "Gen-Mat" jest to nowy serwis do generowania i publikacji
sprawdzianów z matematyki na poziomie szkół ponadpodstawowych. Generator
ma za zadanie znacznie uprościć proces tworzenia sprawdzianów, dzięki
czemu użytkownik zaoszczędzi cenny czas. Zakładamy też, że możliwość
generowania unikalnych sprawdzianów pozwoli na zmniejszenie procentu
uczniów wymieniających się odpowiedziami do zadań. Skutkiem czego będzie
bardziej sumienne przygotowywanie się do testów sprawdzających wiedzę i
umiejętności z matematyki.
**2. Cel i grupa docelowa.**
Celem projektu jest zaoszczędzenie czasu potrzebnego na własnoręczne
tworzenie sprawdzianów z matematyki. Rozwiązaniem tego problemu będzie
serwis pozwalający na automatyczne generowanie takich sprawdzianów
korzystając z gotowej i sprawdzonej bazy zadań. "Gen-Mat" jest
skierowany głównie dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych, ponieważ w
aktualnej swej formie baza będzie zawierać tylko zadania z matur za
zgodą uzyskaną od CKE. Dotarcie do grup docelowych umożliwią nam np.
Grupy dla nauczycieli z matematyki na platformie Facebook albo
komunikacja ze zaznajomionymi szkołami ponadpodstawowymi. Głównym
produktem naszego projektu będzie aplikacja webowa, ponieważ jest to
temat w którym każdy z członków zespołu jest zaznajomiony.
**3. Rynek (min. 3 konkurencyjne produkty).**
W fazie rozwoju platforma będzie darmowym serwisem. Gdy serwis zostanie
doprowadzony do pełnej funkcjonalności przewidywana jest płatna
subskrypcja, a dla studentów uczących się na uczelniach, gdzie nasz
produkt będzie wykorzystywany, dostęp do niego będzie darmowy. Wiele
generatorów testów i sprawdzianów z matematyki (np. klasowki.pl,
kompozytorklasowek.gwo.pl, dlanauczyciela.pl/generator) jest do siebie
podobnych. Naszym zadaniem jest stworzyć system spełniający oczekiwania
klientów. Zawierałby ulepszone funkcjonalności konkurencyjnych serwisów
i dodawał nowe, które ułatwiłyby pracę z naszym serwisem i rozszerzyły
jego możliwości. Generator w odróżnieniu od istniejących serwisów
umożliwiających generowanie sprawdzianów z matematyki może na podstawie
wygenerowanych wcześniej sprawdzianów utworzyć sprawdzian poprawkowy a
także wygenerować powtórkę przed sprawdzianem, zawierającą część
praktyczną jak i teoretyczną, gdzie zadanie może zawierać podpowiedzi
np. potrzebne wzory lub sposób rozwiązania.
**4. Opis produktu (min. 3 moduły/epiki)**
- Panel Administratora :
- Obszar: zarządzanie danymi, kontrola danych.
- Rodzaj: Administrator
- Generator Sprawdzianów:
- Obszar: przetwarzanie danych
- Rodzaj: autoryzowany użytkownik
- Panel Rejestracji:
- Obszar: przetwarzanie danych, autoryzacja
- Rodzaj: użytkownik o ograniczonych prawach
- Panel Logowania:
- Obszar: przetwarzanie danych, autoryzacja
- Rodzaj: autoryzowany uzytkownik
**5. Zakres i ograniczenia.**
**5.1 Skład zespołu:**
Damian Kuich(Backend) - odpowiedzialny za wdrożenie RESTful API do
projektu i deploy aplikacji na serwer. Zajmuje się także wprowadzaniem
zadań do bazy. Preferowane technologie: Python
Mikołaj Kowalczyk(Backend) - odpowiedzialny za utworzenie bazy danych i
pomoc przy tworzeniu API. Zajmujesię także wprowadzaniem zadań do bazy.
Preferowane technologie: Python
Łukasz Kubiak(Frontend)- odpowiedzialny za funkcjonalność Frontend'u i
odbierania endpointów od Backend'u. Pomaga przy tworzeniu UI projektu.
Preferowane technologie: JavaScript
Mateusz Michalski(Frontend) - odpowiedzialny za tworzenie UI projektu.
Pomaga przy funkcjonalnościach. Preferowane technologie: JavaScript
**5.2 Kamienie milowe:**
- **I faza, I semestr(02.2020 - 07.2020):**
- Przygotowanie backlogu serwisu
- Przygotowanie prototypu interfejsu
- Rozpoczęcie prac programistycznych
- Przygotowanie MVP serwisu
- Poddanie MVP testom funkcjonalnym
- **II faza, II semestr(10.2020 - 03.2021):**
- Przygotowanie sprintów na drugi semestr
- Ukończenie prac wraz ze wszystkimi zdefiniowanymi
funkcjonalnościami
- Publikacja serwisu na domenie publicznej i włączenie jej na
serwer
**5.3 Szkic Harmonogramu:**
**Semestr I:**
- Utworzenie konta użytkownika (logowanie i rejestracja)
- Utworzenie bazy danych z zadaniami
- Edycja konta użytkownika
- Resetowanie hasła
- Dodanie możliwości wyboru działów i umiejętności
- Wyszukiwarka zadań
- Ręczne tworzenie sprawdzianu
- Podział na grupy(Dla ręcznego tworzenia)
- Możliwość dodania obrazka
- Prototyp generatora(Wybór: trudności zadań i ich ilości, działów i
umiejętności)
- Generowanie karty odpowiedzi i klucza odpowiedzi
- Eksport sprawdzianu do PDF
**Semestr II:**
- Edycja wygenerowanego sprawdzianu
- Dodawanie obrazka do zadania(jpg,png)
- Miejsce pod zadaniem
- Dodawanie własnych zadań
- Edycja dodanych zadań
- Ustawienie zadań na prywatne/publiczne
- Możliwość udostępniania swoich zadań innym nauczycielom
- Możliwość oszacowania czasu na rozwiązanie zadania
- Edytor równań
- Postawienie strony na serwerze
- Dodanie publicznej domeny
**5.4 Ograniczenia:**
W pierwszej fazie projektu, produkt oferować będzie ograniczoną ilość
działów, co za tym idzie ograniczoną ilość umiejętności potrzebnych do
rozwiązania zadania i zadań z powodu praw autorskich. Możliwa będzie
edycja wyłącznie zadań dodanych przez użytkowników (jeżeli autor zadania
wyrazi na to zgodę). Do tej pory udało nam się otrzymać pozwolenie od
CKE na korzystanie z ich zadań, jednakże pod dwoma warunkami: brak
możliwości edycji zadań oraz obowiązkowe podanie autora zadania wraz z
zasadami oceniania. Możliwy będzie wybór trudności zadań wraz z ich
liczbą, podział na grupy (maks. 4), edytowanie i eksport sprawdzianu do
pdf, ustalenie punktacji do zadań, możliwość stworzenia własnego
sprawdzianu. Będzie możliwość stworzenia konta użytkownika i jego edycji
ale nie będzie posiadał możliwości uwierzytelniania czy osoba jest
uprawniona do używania serwisu.

View File

@ -0,0 +1,305 @@
**Dokument wymagań projektowych**
**Nazwa projektu:**\
**\"Platforma do generowania i publikacji sprawdzianów z matematyki --
Gen-Mat\"**
**Autorzy:**
**Damian Kuich**
**Mikołaj Kowalczyk**\
**Łukasz Adam Kubiak**\
**Mateusz Michalski**
**Data: 31.10.2020**
**1. Wersja dokumentu**
**1. Elementy składowe projektu (produkty projektu)**
**Semestr I:**
- Instancja serwera bazy danych oparta o silnik MySQL.
- Business Model Canvas.
- Value Proposition Canvas.
- Dokument Wizji Projektu.
- Prezentacja projektu.
- Harmonogram prac.
- Prototyp UI wykonany z użyciem Adobe XD.
- Arkusz z wynikami testów UI.
- Zakres Projektu.
- Dokumentacja Techniczna.
- Repozytorium Git.
- Strona projektowa na Jira.
**Semestr II:**
- Instancja serwerowa oparta o Heroku.
- Prezentacja prac na 2 semestr
- Aplikacja webowa w języku Python oparta o framework Django.
- Pomocnicza aplikacja webowa w Node JS
**2. Granice projektu**
Projekt jest tworzony jako serwis webowy, ponieważ większość nauczycieli
swoją pracę spędza przy komputerach. Przy tworzeniu sprawdzianu mniejszy
ekran(np. Telefon, tablet) byłby ogromnym minusem przy tego typu
aplikacji. Serwis, też będzie posiadał ograniczoną bazę danych
posiadającą tylko zadania z CKE, ponieważ korzystanie z innych źródeł
jest narażone na opłatę praw do użytku. Kolejnym problemem jest obsługa
ogromnej ilości użytkowników na raz co przy aktualnym serwerze jest
niemożliwe bez własnego wkładu finansowego. Aplikacja też nie posiada
funkcjonalności autoryzacji, czy podana osoba jest nauczycielem. Taka
funkcjonalność byłaby bardzo ciężka do wdrożenia, ponieważ
potrzebowałaby bardzo dobrych zabezpieczeń i bardzo dobrego pomysłu na
autoryzację. Niektóre funkcję nie zostaną wdrożone, ponieważ po upływie
czasu okazywały się albo za trudne do implementacji albo niepotrzebne.
Np. możliwość rysowania własnych grafik jest funkcjonalnością, która
byłaby bardzo trudna do dobrej implementacji przy responsywnym tworzeniu
pdf'a. Tworzenie arkusza powtórzeniowego do matury jest też
funkcjonalnością niepotrzebną, ponieważ jest to bardzo zbliżone do
tworzenia normalnego sprawdzianu.
**3. Lista wymagań funkcjonalnych**
- Rejestracja i logowanie użytkowników (Użytkownik podczas rejestracji
podaje nazwę użytkownika, hasło oraz email, na który wysłana
zostanie wiadomość z linkiem aktywującym konto. Podczas logowania
wymagane jest podanie nazwy użytkownika oraz hasła)
- Wylogowywanie
- Odzyskiwanie hasła (Mail zawierający hasło użytkownika lub token)
- Możliwość wyboru działów i umiejętności zawartych w bazie zadań (Po
wybraniu opcji "utwórz sprawdzian" użytkownik zobaczy listę z
dostępnymi działami i związanych z nimi umiejętnościami. Działy i
umiejętności pozyskiwane są z akruszy zadaniowych CKE.)
- Tworzenie ręczne sprawdzianów (Użytkownik wybiera dział oraz
umiejętności, a następnie tworzy sprawdzian z zadań znajdujących się
w zbiorze zadań należących do wybranego działu lub umiejętności.
Istnieje opcja pominięcia wyboru działów lub umiejętności.)
- Wyszukiwarka zadań (Wyszukiwanie na podstawie działów,
umiejętności.)
- Możliwość dodania grafiki do sprawdzianu (jpg,png)
- Eksport sprawdzianów do PDF
- Generowanie kart i arkuszy odpowiedzi (Karty i arkusze dostosowane
do ilości grup w sprawdzianie.)
- Edytor równań oparty o LaTeX
- Automatyczne generowanie sprawdzianów (Na podstawie wybranych
działów i umiejętności, losowane są zadania a następnie dodawane do
sprawdzianu. Użytkownik może wybrać czy chce, aby generowane były
arkusze i karty odpowiedzi.
- Edycja wygenerowanych sprawdzianów (Możliwa będzie zmiana układu
zadań w sprawdzianie oraz usunięcie zadania, które nam nie odpowiada
i dodanie nowego.)
- Dodawanie własnych zadań i możliwość ich edycji (Zadania będą
dzielić się na publiczne i prywatne. Użytkownik może zdecydować czy
chce, aby inni użytkownicy mieli dostęp do jego zadań.)
- Możliwość oszacowania czasu potrzebnego na rozwiązanie
sprawdzianu/zadania (Autor zadania będzie musiał podać szacowany
czas na rozwiązanie go, szacowany czas na ukończenie sprawdzianu
będzie suma czasów potrzebnych na rozwiązanie poszczególnych zadań.)
- Miejsce pod zadaniem na rozwiązanie (Użytkownik może wybrać czy
miejsce do rozwiązania zadania ma znajdować się pod nim. )
**4. Lista wymagań niefunkcjonalnych**
- Niski czas reakcji na zapytania ze strony użytkowników.
- Łatwość korzystania z aplikacji, estetyka, szybkość uczenia się obsługi aplikacji.
- brak wad, szybki czas naprawy wad i błędów, dostępność korzystania z wszystkich cech aplikacji.
- Możliwość korzystania z serwisu na wielu wyszukiwarkach.
**5. Mierzalne wskaźniki wdrożeniowe**
Semestr II:
- System zostanie udostępniony w domenie internetowej gen-mat i będzie
mogło jednocześnie z niego korzystać od 5 do 20 osób.
- Na koniec drugiego semestru system opublikowany w wersji testowej
beta.
- Baza zadań zostanie zasilona pozyskanymi danymi od CKE.
**6. Kryteria akceptacji projektu dla I semestru prac**
- **Wymagane :**
- Rejestracja i logowanie/wylogowanie użytkowników (użytkownik
posiada konto, na którym może zapisywać swoje sprawdziany)
- Tworzenie ręczne sprawdzianów
- Możliwość wyboru działów i umiejętności
- Wyszukiwarka zadań (wyszukiwanie wg. działów, umiejętności)
- Możliwość dodania grafiki do sprawdzianu
- Generowanie kart i arkuszy odpowiedzi
- Możliwość stworzenia duplikatu sprawdzianu
**7. Kryteria akceptacji projektu dla II semestru prac**
- **Wymagane :**
- Eksport sprawdzianów do PDF
- Edytor równań
- Automatyczne generowanie sprawdzianów na podstawie wybranych
umiejętności, działów, trudności i ilości zadań
- Tworzenie grup sprawdzianu
- Edycja sprawdzianu
- Edycja wygenerowanych sprawdzianów
- Dodawanie własnych zadań i możliwość ich edycji
- Publikacja serwisu na publicznej domenie
- Możliwość udostępniania swoich zadań innym nauczycielom
- Możliwość oszacowania czasu potrzebnego na rozwiązanie
sprawdzianu/zadania
- Miejsce pod zadaniem
- **Oczekiwane:**
- Integracja z zewnętrznym serwisem hostingowym.
- **Planowane:**
- Rozszerzenie bazy o dodatkowe zadania spoza CKE
- Autoryzacja nauczycieli
**8. Organizacja pracy zespołu**
**Organizacja zespołu:**
Zespół jest podzielony na dwie osoby odpowiedzialne za Front'end i dwie
za Back'end. Obraliśmy też metodykę pracy Scrum. Głównym narzędziem
wspomagającym pracę jest PyCharm ale też serwis Heroku na którym mamy
wdrożoną naszą aplikacje. Kody są przechowywane w rezpozytorium kodu na
GitHub'ie. Przebieg projektu jest kontrolowany przy pomocy Jiry, gdzie
dla każdej osoby z projektu przydzielane są zadania na dany Sprint.
Zadania są przypisywane przez Scrum Mastera na podstawie umiejętności
danego członka zespołu. Potem, co jakiś czas sprawdzany jest postęp
danego zadania na podstawie tzw. "Task Review". Ostatni punkt zadania to
testowanie, czy zostało wykonane dobrze, dopisanie należytych podzadań,
które są uważane za najbardziej kluczowe i podanie logtime'u.
**Organizacja prac w zespole:**
- **Damian Kuich**
- Implementacja aplikacji serwerowej API
- Zarządzanie dokumentacją
- Pomoc przy tworzeniu bazy danych na potrzeby aplikacji API
- Reprezentatywna rola przed klientem
- Projektowanie architektury aplikacji serwerowej
- Komunikacja na linii zespół - klient(nauczyciele matematyki dla
szkół ponadpodstawowych, jak i podstawowych). Komunikacja
odbywała się mailowo, bądź przy pomocy portali
społecznościowych(np. facebook).
- **Mikołaj Kowalczyk**
- Implementacja aplikacji serwerowej API
- Zarządzanie dokumentacją
- Stworzenia bazy danych na potrzeby aplikacji API
- Projektowanie architektury aplikacji serwerowej
- **Łukasz Kubiak**
- Implementacja aplikacji webowej
- Obsługa API i formularzy.
- Zarządzanie dokumentacją
- Projektowanie architektury aplikacji webowej
- **Mateusz Michalski**
- Projektowanie interface'u użytkownika
- Zarządzanie dokumentacją
- Projektowanie architektury aplikacji webowej
**9. Ryzyka projektowe**
- W projekcie planujemy wykorzystać moduł LaTeX do tworzenia własnych
zadań. Generuje to problem, ponieważ nakłada to niepotrzebną
trudność do naszego projektu. Najlepszym rozwiązaniem, będzie
utworzenie jak najłatwiejszego panelu wprowadzania zadań do bazy i
dobrze napisanej instrukcji obsługi.
**10. Kamienie milowe**
- **I faza, I semestr(02.2020 - 07.2020):**
- Przygotowanie backlogu serwisu
- Przygotowanie prototypu interfejsu
- Rozpoczęcie prac programistycznych
- Przygotowanie MVP serwisu
- Poddanie MVP testom funkcjonalnym
- **II faza, II semestr(10.2020 - koniec 01.2021):**
- Przygotowanie sprintów na drugi semestr
- Ukończenie prac wraz ze wszystkimi zdefiniowanymi
funkcjonalnościami
- Publikacja serwisu na domenie publicznej i włączenie jej na
serwer
- Zdanie produktu klientowi