\<``{=html}\> # Operatory agregacji oraz Zastosowania teorii zbiorów nieostrych we wspomaganiu podejmowania decyzji {#operatory_agregacji_oraz_zastosowania_teorii_zbiorów_nieostrych_we_wspomaganiu_podejmowania_decyzji} ## Operacje triangularne {#operacje_triangularne} Patrz: [chris/MIN_2013/Zajecia_4](chris/MIN_2013/Zajecia_4 "wikilink") ## Operatory kompensujące {#operatory_kompensujące} ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/operatorykompensujace.jpg}} ``` ### Przykłady ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/operatorykompensujace1.jpg}} ``` ## Miękkie t-normy i t-konormy {#miękkie_t_normy_i_t_konormy} ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/miekkie1.jpg}} ``` ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/miekkie2.jpg}} ``` ### Przykłady {#przykłady_1} ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/miekkie3.jpg}} ``` ## Operatory uśredniające {#operatory_uśredniające} ### Średnie matematyczne {#średnie_matematyczne} ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/srednie.jpg}} ``` ### Ważone średnie matematyczne {#ważone_średnie_matematyczne} ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/srednie1.jpg}} ``` ### Operatory OWA (uporządkowana średnia ważona) {#operatory_owa_uporządkowana_średnia_ważona} ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/owa.jpg}} ``` ```{=mediawiki} {{attachment:chris/MIN_2013/Zajecia_11/owa1.jpg}} ``` # Zadania #### Zad 1 {#zad_1} Zagreguj zbiór ocen: - Ocena_pozytywna = 0.5/o1 + 0.9/o2 + 0.7/o3 + 0.4/o4 za pomocą operatora: - t-normy minium - t-normy algebraicznej - t-normy Łukasiewicza - średnia ważona wektorem wag w = \[0.1, 0.5, 0.3, 0.1\] - OWA z wektorem wag w = \[0.1, 0.5, 0.3, 0.1\] #### Zad 2 {#zad_2} **Odpowiedz na pytanie:** Jaki agregat (wymień wszystkie możliwe) można użyć, gdy chcemy: - ocenić obiekt bardzo restrykcyjnie (istotne są najgorsze wartości) - ocenić obiekt bardzo łagodnie (istotne są najlepsze wartości) - uśrednić agregowane wartości - złagodzić działanie t-normy (w kierunku średniej arytmetycznej) - uwypuklić znaczenie określonej wielkości (np. największej) - uwypuklić znaczenie określonego atrybutu (np. cena) - zignorować jakiś rodzaj wielkości (np. wielkości bardzo małe) - otrzymać minimalną/maksymalną wartość ## Podejmowanie decyzji - model Bellmana-Zadeha {#podejmowanie_decyzji___model_bellmana_zadeha} Zadanie - znajdź opcję najlepiej spełniającą cel, jednocześnie nie naruszając ograniczeń **krok 1** - definicja celu (celów) i ograniczeń - nieostrych - **M** -- zbiór opcji, alternatyw decyzyjnych, - **G**: M › \[0, 1\] -- cel nieostry, - **C**: M › \[0, 1\] -- ograniczenie nieostre. Liczby G(x) i C(x) są interpretowane -- odpowiednio -- jako poziomy zadowolenia decydenta z realizacji celu i realizacji ograniczenia, towarzyszące wyborowi opcji x. **krok 2** - znalezienie decyzji nieostrej: - D = G \* C, gdzie \* -- operator agregacji zbiorów nieostrych, nazywa się decyzją nieostrą. W przypadku wielu celów (G1, \..., Gj) i wielu ograniczeń (C1, \..., Ck), decyzja nieostra ma postać - D = G1 \* \... \* Gj \* C1 \* \... \* Ck **krok 3** - wyostrzenie decyzji - d = max D(x) - decyzja maksymalizująca - d = COG(D) - decyzja kompromisowa ## Zadania {#zadania_1} ### Zadanie 3 {#zadanie_3} Stosując model Bellmana-Zadeha wybrać odpowiednią osobę spełniającą cel i ograniczenia. Obliczeń dokonaj używając operatorów agregujących: - miniumum, - ważonej średniej arytmatycznej z wagami: (1, 0.5, 1, 0.5, 0) - OWA dla wi={0.1, 0.3, 0.4, 0.1, 0.1) Niech M={k1,k2,k3,k4} - zbiór kandydatów - **G - Cel**: wybrać najlepszego kandydata na doktoranta będącego jak najwyżej w rankingu ` . G=0.6/k1+0.3/k2+0.9/k3+1/k4` - **C- Ograniczenia**: Eksperci ocenili kandydatów (ocena z \[0,1\]): - C1 - pasuje do grupy badawczej `  . C1=0.9/k1+0.7/k2+0.6/k3+0.5/k4` - - C2 - znajomość tematyki badawczej `  . C2=0.2/k1+0.6/k2+0.2/k3+0.2/k4` - - C3 - znajomość angielskiego `  . C3=0.7/k1+0.5/k2+0.7/k3+0.8/k4` - - C4 - rekomendacje `  . C4=0.3/k1+0.4/k2+0.6/k3+0.9/k4` ### Zadanie 4 {#zadanie_4} Dysponujesz następującymi informacjami o komputerach: \|\|model\|\|cena(PLN)\|\|wielkość pamięci(GB)\|\|wielkość dysku(GB)\|\|częstotliwość procesora(Ghz)\|\|rozmiar monitora(Cal)\|\| \|\|asus1\|\|1500\|\|2\|\|128\|\|1,4\|\|19\|\| \|\|asus2\|\|2400\|\|8\|\|500\|\|3,2\|\|24\|\| \|\|acer1\|\|1900\|\|4\|\|500\|\|2,4\|\|21\|\| \|\|acer2\|\|2900\|\|8\|\|1000\|\|3,2\|\|24\|\| \|\|dell1\|\|1400\|\|4\|\|128\|\|1,4\|\|17\|\| \|\|dell2\|\|2200\|\|8\|\|256\|\|2,4\|\|21\|\| Zaproponuj metodę (opartą o model Bellmana -Zadeha) wyboru najlepszego dla ciebie komputera. Model powinien odzwierciedlać twoje preferencje co do poszczególnych ograniczeń. Uzasadnij wybór poszczególnych elementów modelu.