Patryk Żywica 41886418cc | ||
---|---|---|
.. | ||
README.md |
README.md
Strona automatycznie zmigrowana z systemu Eduwiki z wykorzystaniem Pandoc
TSIUI2 2012/13
Informacje
21.03.2013
- raport Scrum Mastera oraz Właściela Produktu należy zamieszczać na Eduwiki najpóźniej tydzień po zakończeniu sprintu, którego raport ma dotyczyć
13.03.2013
- na najbliższe zajęcia grupy przygotowują i oddają:
-
- Definition of Done
- Własne Kryteria Oceny Projektu
- opracowany Rejestr Produktu
-
- grupy które tego jeszcze nie zrobiły, proszę o uzupełnienie strony
swojego projektu na eduwiki
-
- dodanie loginów wszystkich osób do acl
- uzupełnienie treści strony o skład zespołu, opis projektu itp
- grupę 1 proszę o kontakt w celu przyznania odpowiednich uprawnień
-
Zasady zaliczenia
Role w projekcie
- Właściciel produktu: 50% oceny to ocena za projekt, 50% oceny za działalność jako Właściciel produktu
- Scrum Master: 50% oceny to ocena za projekt, 50% oceny za działalność jako Scrum Master
- Członkowie zespołu: 100% oceny to ocena za projekt
Ocena za projekt
- prezentacja końcowa projektu: 50 pkt
-
- prezentacja odbędzie się w czerwcu (prawdopodobnie po zakończeniu semestru)
- punktacja będzie ustalana komisyjnie
-
- systematyczność pracy: 20 pkt
-
- obecności za zajęciach: 8 pkt (-0.5 za każdą nieobecność na retrospektywie, wymagane łącznie 50% obecności)
- ocena przyrostu wartości projektu na Przeglądzie sprintu: 16 pkt (po 2 pkt na każdy sprint)
-
- spełnienie Własnych Kryteriów Oceny Projektu: 30 pkt
-
- punkty przyznawane na koniec semestru
- do 6 pkt za realizację każdego z obszarów uwzględnionych w kryteriach
-
Własne Kryteria Oceny Projektu
- ustalane przez Zespół
- po akceptacji prowadzącego zajęcia, zostaną wykorzystane do oceny projektu
- muszę uwzględniać następujące obszary:
-
- zakres projektu, realizacja wymagań
- jakość produktu
- wdrożenie, odbiór przez klienta
- dokumentację projektową i użytkownika
- promocję projektu
-
Ocena działalności Scrum Mastera
Punktacja
- raport na zakończenie sprintu (z wyjątkiem pierwszego): 7 x 5 pkt
- ocena pracy Scrum Mastera przez prowadzącego zajęcia na zakończenie
każdego sprintu: 8 x 4 pkt
-
- obejmuje obecność, zaangażowanie, wywiązywanie się z obowiązków
- zaangażowanie w doskonalenie procesu Scrum i swoich umiejętności
-
- ocena pracy Scrum Mastera przez zespół na zakończenie każdego sprintu: 8 x 4 pkt
Raport na zakończenie sprintu
- sprawozdanie z Codziennych Scrumów
-
- w formie tabeli obejmującej: terminy, obecność, uwagi np: przekroczenie czasy trwania, złe miejsce spotkania itp
-
- podsumowanie działalności Scrum Mastera
-
- lista podjętych działań, rozwiązanych problemów, itp
-
- podsumowanie pracy członków zespołu
-
- w postaci listy
-
- podsumowanie retrospektywy
-
- w postaci listy
- dobre praktyki i metody ich utrwalenia
- złe praktyki oraz problemy wraz z propozycjami ich rozwiązania
-
Ocena działalności Właściciela produktu
Punktacja
- raport na zakończenie sprintu (z wyjątkiem pierwszego): 7 x 5 pkt
- ocena pracy Własciciela Produktu przez prowadzącego na zakończenie
każdego sprintu: 8 x 4 pkt
-
- obejmuje obecność, zaangażowanie, wywiązywanie się z obowiązków
-
- ocena pracy Własciciela Produktu przez zespół na zakończenie każdego sprintu: 8 x 4 pkt
Raport na zakończenie sprintu
- podsumowanie I części spotkania planistycznego
-
- w formie listy zawierającej zaproponowane przez Właściciela US, ich oszacowania, oraz informację o tym czy zostały one wybrane przez zespół
- sformułowanie celu sprintu
-
- zaktualizowany backlog
- podsumowanie realizacji celu sprintu
-
- ogólny opis (1 akapit czy sformułowany cel sprintu został zrealizowany)
- lista poszczególnych US wraz z informacją o tym czy zostały one przyjęte czy odrzucone (niewykonane)
-
- opis dalszego kierunku rozwoju
- wykres wypalenia
Strony grup
- Grupa 1 - Soundforms
- Grupa 2 - Asystent Howodcy Gołębi
- Grupa 3 - Kreator testów
- Grupa 4 - Szalone ziemniaki
Lista obecności
Ściągawka ze SCRUM
Spotkania
- Planowanie Sprintu do 3h (obie części po połowie dostępnego czasu)
-
- Część pierwsza: Co będzie zrobione w tym Sprincie? + poker
- Część druga: Jak wybrana praca będzie wykonana?
- Określenie Celu Sprintu
-
- Codzienny Scrum dokładnie 15 minut (minimum dwa razy w tygodniu)
-
- Co zostało wykonane od ostatniego spotkania?
- Co zostanie wykonane przed kolejnym spotkaniem?
- Jakie przeszkody stoją na drodze?
-
- Przegląd sprintu do 1h (na zajęciach co dwa tygodnie)
-
- Właściciel Produktu stwierdza, które funkcjonalności zostały „Ukończone", a które nie,
- Zespół Deweloperski omawia, co poszło dobrze w trakcie Sprintu, jakie napotkano problemy, oraz jak te problemy rozwiązano,
- Zespół Deweloperski prezentuje „Ukończoną" pracę i odpowiada na pytania dotyczące Przyrostu,
- Właściciel Produktu omawia Rejestr Produktu w aktualnej jego postaci. Na tej podstawie przewiduje termin zakończenia prac biorąc pod uwagę dotychczasowe postępy i tempo prac,
- Cała grupa wspólnie omawia kolejne kroki. W ten sposób Przegląd Sprintu dostarcza wartościowego wkładu w następujące po nim kolejne Planowania Sprintu.
-
- Retrospektywa Sprintu do 45min (zaraz po przeglądzie sprintu)
-
- Sprawdzenie, co działo się w ostatnim Sprincie, biorąc pod uwagę ludzi, zależności, procesy i narzędzia,
- Zidentyfikowanie i uporządkowanie istotnych elementów, które sprawdziły się w działaniu oraz tych, które kwalifikują się do poprawy,
- Stworzenie planu wprowadzania w życie usprawnień sposobu wykonywania pracy przez Zespół Scrumowy.
-
Obowiązki osób
- Właściciel produktu
-
- Jasne artykułowanie elementów Rejestru Produktu,
-
* obecność na Planowaniu Sprintu i przedstawienie elementów Rejestru
-
- Określanie kolejności elementów Rejestru Produktu w sposób zapewniający osiąganie założonych celów i misji,
* określanie priorytetów i zależności pomiędzy US
-
- Zapewnianie wartości pracy wykonywanej przez Zespół Deweloperski
* dbanie o to aby elementy Rejestru odpowiadały wymaganiom klienta
* przyjmowanie lub odrzucanie wykonanych US
-
- Zapewnianie, że Rejestr Produktu jest dostępny, przejrzysty oraz jasny dla wszystkich, a także, że dobrze opisuje to, czym Zespół Scrumowy będzie się zajmował w dalszej kolejności,
* rejestr musi być dostępny za pośrednictwem wybranej aplikacji do zarządzania projektami (JIRA, TFS, Jazz,
BitBucket
)
-
- Zapewnianie, że Zespół Deweloperski rozumie elementy Rejestru Produktu w wymaganym stopniu.
* doprecyzowanie US na żądanie zespołu (ustnie lub pisemnie)
- Scrum Master
-
- wspomaga Właściciela produktu
-
* W ustalaniu technik odpowiedniego zarządzania Rejestrem Produktu,
* Scrum Master konfiguruje aplikacje do zarządzania projektem
* Scrum Master pomaga Właścicielowi produktu w ustaleniu czy dane US spełnia DoD.
* W przejrzystym komunikowaniu Zespołowi Deweloperskiemu wizji, celów i elementów Rejestru Produktu,
* W uczeniu Zespołu Deweloperskiego sposobów konstruowania jasnych i zwięzłych zapisów elementów Rejestru Produktu,
* W rozumieniu zasad długoterminowego planowania produktu w środowisku empirycznym, rozumieniu i praktykowaniu zwinności (ang. agility),
* Wspomagając przebieg zdarzeń scrumowych, kiedy jest to oczekiwane lub wymagane.
* Pod nieobecność Właściciela Produktu to Scrum Master jest odpowiedzialny za nawiązanie z nim kontaktu
-
- wspomaga Zespoł
* Coachując Zespół Deweloperski w zakresie wykorzystania zasad samoorganizacji i wielofunkcyjności,
* Scrum master jest odpowiedzialny za odpowiednie przeprowadzenie podziału US na zadania przez Zespół
* Edukując i przewodząc Zespołowi Deweloperskiemu w zakresie tworzenia produktów o wysokiej wartości,
* Scrum master dba oto, aby zespół korzystał z odpowiednich narzędzi developerskich
* Scrum master dba o szkolenie Członków zespołu w zakresie testowania oprogramowania
* Usuwając przeszkody ograniczające postępy Zespołu Deweloperskiego,
* Scrum master jest odpowiedzialny dostęp do zasobów sprzętowych (np. serwera testowego, produkcyjnego)
* Jeśli ktoś nie wywiązuje się ze swoich obowiązków blokując prace zespołu, to Scrum Master jest odpowiedzialny za kontakt z tą osobą
* Wspomagając przebieg zdarzeń scrumowych, gdy jest to oczekiwane lub wymagane.
* prowadzi Codzienny Scrum, Przegląd Sprintu, Retrospektywe Sprintu
* jest odpowiedzialny za ich odbycie się, czas trwania, odpowiednią formę ich przeprowadzenia
* Coachując Zespół Deweloperski w zakresie sposobu wykonywania pracy w organizacjach, w których Scrum nie jest jeszcze w pełni przyjęty i zrozumiały.