3
1
Fork 0
dydaktyka/bikol/DTSIUI2_2012
Patryk Żywica 41886418cc poprawki po migracji cz.3 2021-10-04 17:31:55 +02:00
..
README.md poprawki po migracji cz.3 2021-10-04 17:31:55 +02:00

README.md

Strona automatycznie zmigrowana z systemu Eduwiki z wykorzystaniem Pandoc

TSIUI2 2012/13

Informacje

21.03.2013

  • raport Scrum Mastera oraz Właściela Produktu należy zamieszczać na Eduwiki najpóźniej tydzień po zakończeniu sprintu, którego raport ma dotyczyć

13.03.2013

  • na najbliższe zajęcia grupy przygotowują i oddają:
      • Definition of Done
      • Własne Kryteria Oceny Projektu
      • opracowany Rejestr Produktu
  • grupy które tego jeszcze nie zrobiły, proszę o uzupełnienie strony swojego projektu na eduwiki
      • dodanie loginów wszystkich osób do acl
      • uzupełnienie treści strony o skład zespołu, opis projektu itp
      • grupę 1 proszę o kontakt w celu przyznania odpowiednich uprawnień

Zasady zaliczenia

Role w projekcie

  • Właściciel produktu: 50% oceny to ocena za projekt, 50% oceny za działalność jako Właściciel produktu
  • Scrum Master: 50% oceny to ocena za projekt, 50% oceny za działalność jako Scrum Master
  • Członkowie zespołu: 100% oceny to ocena za projekt

Ocena za projekt

  • prezentacja końcowa projektu: 50 pkt
      • prezentacja odbędzie się w czerwcu (prawdopodobnie po zakończeniu semestru)
      • punktacja będzie ustalana komisyjnie
  • systematyczność pracy: 20 pkt
      • obecności za zajęciach: 8 pkt (-0.5 za każdą nieobecność na retrospektywie, wymagane łącznie 50% obecności)
      • ocena przyrostu wartości projektu na Przeglądzie sprintu: 16 pkt (po 2 pkt na każdy sprint)
  • spełnienie Własnych Kryteriów Oceny Projektu: 30 pkt
      • punkty przyznawane na koniec semestru
      • do 6 pkt za realizację każdego z obszarów uwzględnionych w kryteriach

Własne Kryteria Oceny Projektu

  • ustalane przez Zespół
  • po akceptacji prowadzącego zajęcia, zostaną wykorzystane do oceny projektu
  • muszę uwzględniać następujące obszary:
      • zakres projektu, realizacja wymagań
      • jakość produktu
      • wdrożenie, odbiór przez klienta
      • dokumentację projektową i użytkownika
      • promocję projektu

Ocena działalności Scrum Mastera

Punktacja

  • raport na zakończenie sprintu (z wyjątkiem pierwszego): 7 x 5 pkt
  • ocena pracy Scrum Mastera przez prowadzącego zajęcia na zakończenie każdego sprintu: 8 x 4 pkt
      • obejmuje obecność, zaangażowanie, wywiązywanie się z obowiązków
      • zaangażowanie w doskonalenie procesu Scrum i swoich umiejętności
  • ocena pracy Scrum Mastera przez zespół na zakończenie każdego sprintu: 8 x 4 pkt

Raport na zakończenie sprintu

  • sprawozdanie z Codziennych Scrumów
      • w formie tabeli obejmującej: terminy, obecność, uwagi np: przekroczenie czasy trwania, złe miejsce spotkania itp
  • podsumowanie działalności Scrum Mastera
      • lista podjętych działań, rozwiązanych problemów, itp
  • podsumowanie pracy członków zespołu
      • w postaci listy
  • podsumowanie retrospektywy
      • w postaci listy
      • dobre praktyki i metody ich utrwalenia
      • złe praktyki oraz problemy wraz z propozycjami ich rozwiązania

Ocena działalności Właściciela produktu

Punktacja

  • raport na zakończenie sprintu (z wyjątkiem pierwszego): 7 x 5 pkt
  • ocena pracy Własciciela Produktu przez prowadzącego na zakończenie każdego sprintu: 8 x 4 pkt
      • obejmuje obecność, zaangażowanie, wywiązywanie się z obowiązków
  • ocena pracy Własciciela Produktu przez zespół na zakończenie każdego sprintu: 8 x 4 pkt

Raport na zakończenie sprintu

  • podsumowanie I części spotkania planistycznego
      • w formie listy zawierającej zaproponowane przez Właściciela US, ich oszacowania, oraz informację o tym czy zostały one wybrane przez zespół
      • sformułowanie celu sprintu
  • zaktualizowany backlog
  • podsumowanie realizacji celu sprintu
      • ogólny opis (1 akapit czy sformułowany cel sprintu został zrealizowany)
      • lista poszczególnych US wraz z informacją o tym czy zostały one przyjęte czy odrzucone (niewykonane)
  • opis dalszego kierunku rozwoju
  • wykres wypalenia

Strony grup

Lista obecności

Ściągawka ze SCRUM

Spotkania

  • Planowanie Sprintu do 3h (obie części po połowie dostępnego czasu)
      • Część pierwsza: Co będzie zrobione w tym Sprincie? + poker
      • Część druga: Jak wybrana praca będzie wykonana?
      • Określenie Celu Sprintu
  • Codzienny Scrum dokładnie 15 minut (minimum dwa razy w tygodniu)
      • Co zostało wykonane od ostatniego spotkania?
      • Co zostanie wykonane przed kolejnym spotkaniem?
      • Jakie przeszkody stoją na drodze?
  • Przegląd sprintu do 1h (na zajęciach co dwa tygodnie)
      • Właściciel Produktu stwierdza, które funkcjonalności zostały „Ukończone", a które nie,
      • Zespół Deweloperski omawia, co poszło dobrze w trakcie Sprintu, jakie napotkano problemy, oraz jak te problemy rozwiązano,
      • Zespół Deweloperski prezentuje „Ukończoną" pracę i odpowiada na pytania dotyczące Przyrostu,
      • Właściciel Produktu omawia Rejestr Produktu w aktualnej jego postaci. Na tej podstawie przewiduje termin zakończenia prac biorąc pod uwagę dotychczasowe postępy i tempo prac,
      • Cała grupa wspólnie omawia kolejne kroki. W ten sposób Przegląd Sprintu dostarcza wartościowego wkładu w następujące po nim kolejne Planowania Sprintu.
  • Retrospektywa Sprintu do 45min (zaraz po przeglądzie sprintu)
      • Sprawdzenie, co działo się w ostatnim Sprincie, biorąc pod uwagę ludzi, zależności, procesy i narzędzia,
      • Zidentyfikowanie i uporządkowanie istotnych elementów, które sprawdziły się w działaniu oraz tych, które kwalifikują się do poprawy,
      • Stworzenie planu wprowadzania w życie usprawnień sposobu wykonywania pracy przez Zespół Scrumowy.

Obowiązki osób

  • Właściciel produktu
      • Jasne artykułowanie elementów Rejestru Produktu,

    * obecność na Planowaniu Sprintu i przedstawienie elementów Rejestru

    • Określanie kolejności elementów Rejestru Produktu w sposób zapewniający osiąganie założonych celów i misji,

    * określanie priorytetów i zależności pomiędzy US

    • Zapewnianie wartości pracy wykonywanej przez Zespół Deweloperski

    * dbanie o to aby elementy Rejestru odpowiadały wymaganiom klienta
    * przyjmowanie lub odrzucanie wykonanych US

    • Zapewnianie, że Rejestr Produktu jest dostępny, przejrzysty oraz jasny dla wszystkich, a także, że dobrze opisuje to, czym Zespół Scrumowy będzie się zajmował w dalszej kolejności,

    * rejestr musi być dostępny za pośrednictwem wybranej aplikacji do zarządzania projektami (JIRA, TFS, Jazz, BitBucket)

    • Zapewnianie, że Zespół Deweloperski rozumie elementy Rejestru Produktu w wymaganym stopniu.

    * doprecyzowanie US na żądanie zespołu (ustnie lub pisemnie)

  • Scrum Master
      • wspomaga Właściciela produktu

    * W ustalaniu technik odpowiedniego zarządzania Rejestrem Produktu,
      * Scrum Master konfiguruje aplikacje do zarządzania projektem
      * Scrum Master pomaga Właścicielowi produktu w ustaleniu czy dane US spełnia DoD.
    * W przejrzystym komunikowaniu Zespołowi Deweloperskiemu wizji, celów i elementów Rejestru Produktu,
    * W uczeniu Zespołu Deweloperskiego sposobów konstruowania jasnych i zwięzłych zapisów elementów Rejestru Produktu,
    * W rozumieniu zasad długoterminowego planowania produktu w środowisku empirycznym, rozumieniu i praktykowaniu zwinności (ang. agility),
    * Wspomagając przebieg zdarzeń scrumowych, kiedy jest to oczekiwane lub wymagane.
      * Pod nieobecność Właściciela Produktu to Scrum Master jest odpowiedzialny za nawiązanie z nim kontaktu

    • wspomaga Zespoł

    * Coachując Zespół Deweloperski w zakresie wykorzystania zasad samoorganizacji i wielofunkcyjności,
      * Scrum master jest odpowiedzialny za odpowiednie przeprowadzenie podziału US na zadania przez Zespół
    * Edukując i przewodząc Zespołowi Deweloperskiemu w zakresie tworzenia produktów o wysokiej wartości,
      * Scrum master dba oto, aby zespół korzystał z odpowiednich narzędzi developerskich
      * Scrum master dba o szkolenie Członków zespołu w zakresie testowania oprogramowania
    * Usuwając przeszkody ograniczające postępy Zespołu Deweloperskiego,
      * Scrum master jest odpowiedzialny dostęp do zasobów sprzętowych (np. serwera testowego, produkcyjnego)
      * Jeśli ktoś nie wywiązuje się ze swoich obowiązków blokując prace zespołu, to Scrum Master jest odpowiedzialny za kontakt z tą osobą
    * Wspomagając przebieg zdarzeń scrumowych, gdy jest to oczekiwane lub wymagane.
      * prowadzi Codzienny Scrum, Przegląd Sprintu, Retrospektywe Sprintu
      * jest odpowiedzialny za ich odbycie się, czas trwania, odpowiednią formę ich przeprowadzenia
    * Coachując Zespół Deweloperski w zakresie sposobu wykonywania pracy w organizacjach, w których Scrum nie jest jeszcze w pełni przyjęty i zrozumiały.