3
1
Fork 0
dydaktyka/bikol/ZAPOLI0_201819L
Patryk Żywica 41886418cc poprawki po migracji cz.3 2021-10-04 17:31:55 +02:00
..
README.md poprawki po migracji cz.3 2021-10-04 17:31:55 +02:00

README.md

Strona automatycznie zmigrowana z systemu Eduwiki z wykorzystaniem Pandoc

Analiza i projektowanie obiektowe - APO

Strona przedmiotu Analiza i projektowanie obiektowe, studia zaoczne

<<TableOfContents(3)>>

Zajęcia

||Termin || Zagadnienia wykład || Zagadnienia ćwiczenia|| ||24.02.2019 || Wprowadzenie || Zakresu systemu || ||10.03.2019 || Zbieranie wymagań, przypadki użycia || - || ||16.03.2019 || Model wiedzy dziedzinowej || Ocena zakresu systemu, Pełne przypadki użycia || ||17.03.2019 || Model wiedzy dziedzinowej - zadanie domowe || - || ||31.03.2019 || UML, diagramy interakcji || - || ||07.04.2019 || - || (praca własna nad modelem wiedzy dziedzinowej) || ||27.04.2019 || diagramy interakcji, przypisywanie odpowiedzialności || Ocenianie modelu wiedzy dziedzinowej || ||18.05.2019 || UML, diagramy klas, wzorce projektowe (10,11,12) || UML, diagramy interakcji || ||19.05.2019 || - || UML, diagramy klas i wzorce projektowe || ||02.06.2019 || - || Ocena diagramu klas i wzorców projektowych, zakończenie zajęć || ||połowa czerwca || Egzamin || - ||

Aktualności

Punktacja i obecności

Zasady zaliczenia przedmiotu

  • Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie ćwiczeń oraz zdanie egzaminu
  • Egzamin zostanie przeprowadzony po zakończeniu zajęć i będzie obejmował materiał z wykładów i ćwiczeń
  • Zaliczenie w pierwszym terminie otrzymają tylko ci studenci, którzy do końca czerwca zaliczą ćwiczenia oraz zdadzą egzamin w pierwszym terminie
  • Przewidziana jest jedna poprawka egzaminu we wrześniu

Zasady zaliczenia ćwiczeń

  • Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
  • W przypadku zadań ocenianych grupowo wszyscy członkowie zespołu otrzymują jednakową liczbę punktów.
  • Oddanie zadania po terminie, skutkuje obniżeniem punktacji o 25% + {liczba rozpoczętych tygodni spóźnienia} * 25%.
    • Zadania oddane z opóźnieniem przekraczającym 2 tygodnie nie uzyskują punktów.
  • Liczba punktów przyznana za zadanie ustalana jest jako maksimum z liczby uzyskanych punktów oraz zera.
  • Zadania muszą być wykonywane po kolei. Nie jest możliwe zaliczenie zadania o numerze wyższym bez wcześniejszego zaliczenia wszystkich zadań o numerach niższych.
    • Zasada ta dotyczy również ostatniego zadania.
  • Do zaliczenia ćwiczeń konieczne jest zaliczenie wszystkich zadań.
  • Zadanie uznaje się za zaliczone jeśli możliwe jest przyznanie za nie dodatniej liczby punków bez uwzględniania kary za spóźnienie.
  • Ostateczna ocena z ćwiczeń, ustalana jest na podstawie sumy punktów przyznanych za wszystkie zadania domowe zgodnie ze skalą ocen.

Zadania domowe

  • W trakcie semestru student zobowiązany jest to oddania 4 zadań domowych.
  • Niektóre z zadań realizowane są grupowo.
  • Wszystkie zadania należy przesłać do odpowiedniego repozytorium Git
      • W ramach zajęć korzystać będziemy z wydziałowego Gita
      • Każda grupa projektowa tworzy swoje własne repozytorium (grupowe repozytorium Git) o nazwie ZAPO-2018L-<id_grupy>{=html}.
      • Repozytorium grupy musi mieć strukturę identyczną jak repozytorium wzorcowe. Najłatwiej uzyskać to poprzez skopiowanie tego repozytorium na początku semestru. Ewentualne zmiany w strukturze będą ogłaszane na zajęciach.
      • Prowadzący zajęcia musi mieć uprawnienia do edycji grupowego repozytorium Git. Repozytorium musi być prywatne.

Recenzje

  • Student zobowiązany jest do recenzowania rozwiązań innych grup.
  • Każdy student będzie recenzował 3 rozwiązania każdego zadania.
      • Recenzje wystawiane są w skali: nie spełnia wymagań(0), spełnia wymagania(1), wyróżniające/doskonałe(2).
      • Poprawność recenzji można sprawdzić korzystając ze skryptu: ''scripts/check_reviews.sh
        <task>
        
        <index_number>{=html}''.
  • Przydziału rozwiązań do recenzji dokonuje prowadzący.
  • Recenzja musi zostać wykonana w terminie 2 tygodni od momentu udostępnienia rozwiązań na grupowym repozytorium Git.
  • Punkty za dane zadanie domowe przyznawane są tylko w przypadku gdy dany student wykonał przydzielone mu 3 recenzje rozwiązań innych grup.
      • W przypadku braku realizacji recenzji punktacja danego zadania obniżana jest o połowę.
  • Recenzje wykonywane i rozliczane są indywidualnie, nawet w przypadku zadań grupowych.

Grupy i projekty

  • Każdy uczestnik zajęć przynależy do jednej grupy.
  • Grupa składa się z 3-4 osób.
  • Skład grup zostaje ustalony podczas pierwszych zajęć. Każda grupa ma przypisany numer.
  • Poszczególne grupy realizują jeden projekt wylosowany podczas pierwszych zajęć. Lista projektów: Projekty.doc
  • Projekt określa dziedzinę i tematykę realizowanych zadań.

Zadania

||<:> Numer<
>zadania
||<:> Nazwa ||<:> Termin oddania ||<:> Forma oddania ||<:> Punktacja ||<:> Forma oceny || ||<|2> 2 || Zakres systemu ||<:> 15 III 23:59 ||<:> Git ||<:> 2 ||<:> grupowa || ||<-5> Charakterystyka aktorów, lista aktor-cel, lista IN-OUT, kompletna lista wszystkich przypadków użycia, skrócony opis 4 kluczowych przypadków użycia|| ||<|2> 3 || Pełny przypadek użycia (przykład)||<:> 6 IV 23:59 ||<:> Git ||<:> 3 ||<:> indywidualna || ||<-5> pełny opis 1 wybranego przypadku użycia|| ||<|2> 4 || Model wiedzy dziedzinowej||<:> 27/28 IV ||<:> Git + na zajęciach||<:> 5 ||<:> grupowa || ||<-5> Kompletny model wiedzy dziedzinowej całego systemu uwzględniający klasy, asocjacje oraz atrybuty|| ||<|2> 5 || Diagramy interakcji ||<:> 26 V 23:59 ||<:> Git ||<:> 5 ||<:> indywidualna || ||<-5> 1 zaawansowany diagram sekwencji, 1 zaawansowany diagram komunikacji, diagramy muszą uwzględniać notację UML 2.x|| ||<|2> 6 || Diagram klas ||<:> 2 VI ||<:> na zajęciach ||<:> 2 ||<:> grupowa || ||<-5> Diagram klas systemu (pokrycie diagramów interakcji)|| ||<|2> 7 || Wzorce projektowe ||<:> 2 VI ||<:> na zajęciach ||<:> 3 ||<:> grupowa || ||<-5> Diagram klas systemu zawierający zastosowanie 1 wzorca projektowego||

Skala ocen

Łącznie do zdobycia jest 20 punktów.

|| Liczba punktów || Ocena|| ||<:> <=50% ||<:> ndst || ||<:> (50%,60%] ||<:> dst || ||<:> (60%,70%] ||<:> dst+ || ||<:> (70%,80%] ||<:> db || ||<:> (80%,90%] ||<:> db+ || ||<:> >90% ||<:> bdb ||

Literatura

  • Kurs Edumatic ze wzorców projektowych
  • Materiały e-learningowe z systemu Olat (diagramy interakcji i wzorce projektowe)
  • Craig Larman: Applying UML and Patterns An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and the Unified Process, Prentice Hall 2002
  • Jaroslav Tulach: Practical API Design: Confessions of a Java Framework Architect, Apress 2008
  • Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John M. Vlissides: Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion 2010
  • Alistair Cockburn: Writing effective use cases, Addison-Wesley 2000
  • Dąbrowski W., Stasiak A., Wolski M.: Modelowanie systemów informatycznych w języku UML 2.1, PWN 2009