forked from AITech/aitech-ppb-pbr
Update wykładu nr 4
This commit is contained in:
parent
cd30999fa0
commit
a2e7588fc3
@ -24,7 +24,9 @@
|
||||
"\n",
|
||||
"**Inwestor** to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. **Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n",
|
||||
"**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"**Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"**Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital)** to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży."
|
||||
]
|
||||
@ -35,17 +37,19 @@
|
||||
"source": [
|
||||
"## Główne atrybuty produktu HT\n",
|
||||
"Produkt ma wnosić **wartość dodaną**, która spełni **potrzeby klienta** dzięki dobrze przemyślanej **konstrukcji**.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. \n",
|
||||
"Korzyść może być:\n",
|
||||
" 1. Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta)\n",
|
||||
" 2. Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta\n",
|
||||
" 3. Rozwijająca osobowość klienta\n",
|
||||
" 4. Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta)\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Korzyść może być: \n",
|
||||
" * Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta) \n",
|
||||
" * Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta \n",
|
||||
" * Rozwijająca osobowość klienta \n",
|
||||
" * Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta) \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"2. Spełnienie potrzeby użytkowników\n",
|
||||
">“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.” (Steve Jobs)\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Potrzeby użytkowników:\n",
|
||||
"Potrzeby użytkowników: \n",
|
||||
" * Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;\n",
|
||||
" * Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;\n",
|
||||
" * Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;\n",
|
||||
@ -53,9 +57,9 @@
|
||||
"\n",
|
||||
"3. Odpowiednia konstrukcja (design)\n",
|
||||
"Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:\n",
|
||||
"* pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n",
|
||||
"* użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n",
|
||||
"* pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)."
|
||||
"* Pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n",
|
||||
"* Użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n",
|
||||
"* Pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
|
@ -16,7 +16,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Metodologia Prince2\n",
|
||||
"Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** *projektami*\n",
|
||||
@ -25,7 +29,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -35,12 +43,16 @@
|
||||
"<p> na <b>określony czas</b> </p>\n",
|
||||
"<p> w celu dostarczenia <b>rozwiązania</b></p>\n",
|
||||
" <p> dla określonej <b>potrzeby</b> biznesowej </p> \n",
|
||||
"</div>\n"
|
||||
"</div>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -55,10 +67,14 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
|
||||
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"buiseness as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
|
||||
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
|
||||
"\n",
|
||||
" * Zmiana - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
|
||||
" * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
|
||||
@ -88,43 +104,607 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Zasady Prince2\n",
|
||||
"### Dostosowywanie do potrzeb (tailoring)"
|
||||
"## Metodologie zarządzania projektem \n",
|
||||
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Motywy przewodnie Prince2 (themes)"
|
||||
"### Metodologie tradycyjne\n",
|
||||
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
|
||||
" * skrupulatne zbieranie wymagań\n",
|
||||
" * dokładną analizę\n",
|
||||
" * istotność dokumentacji.\n",
|
||||
"Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n",
|
||||
"Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu nie analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. "
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n",
|
||||
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
|
||||
"> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n",
|
||||
"> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n",
|
||||
"> * Projekt systemu (poszczególnych struktur itp.).\n",
|
||||
"> * Implementacja (wytworzenie kodu).\n",
|
||||
"> * Testowanie (poszczególnych elementów systemu oraz elementów połączonych w całość).\n",
|
||||
"> * Wdrożenie i pielęgnacja powstałego systemu.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Model kaskadowy sprawdza się dla małych, krótkich projektów z ustalonymi wymaganiami, które nie mogą zmienić się w trakcie realizacji projektu."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Plusy modelu kaskadowego</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Projekty są dobrze określone, a zatem łatwe w zarządzaniu. </li>\n",
|
||||
" <li> Przebieg projektu opisany jest liniowo (sekwencyjnie), przez co łatwiej go zrozumieć.</li>\n",
|
||||
" </ol>\n",
|
||||
"</div>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Minusy modelu kaskadowego</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.</li>\n",
|
||||
" <li> Jakikolwiek namacalny efekt działań jest wdoczny dopiero po dłuższym czasie.</li>\n",
|
||||
"</ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### Prince 2\n",
|
||||
"W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"W Prince 2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych produktów biznesowych. \n",
|
||||
"Struktura organizacyjna jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę. \n",
|
||||
"Ważną rolę odgrywają procedury raportowania."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Plusy modelu Prince2</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Podział projektu na etapy ułatwia kontrolę nad projektem (sprawdzamy, czy na końcu etapu mamy planowany rezultat).</li>\n",
|
||||
" <li> Dobrze dokumentuje przebieg projektu.</li>\n",
|
||||
" </ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Minusy modelu Prince2</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Każda zmiana wymaga \"łańcucha akceptacji\" i wymusza zmiany w dokumentacji. </li>\n",
|
||||
" <li> Tworzenie obszernej dokumentacji jest pracochłonne. </li>\n",
|
||||
"</ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### PMBOX (wg Wikipedia)\n",
|
||||
"Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia.\n",
|
||||
"Grupy procesów\n",
|
||||
"* procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie)\n",
|
||||
"* procesy planowania - \n",
|
||||
" * określenie zakresu i celu projektu \n",
|
||||
" * zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,\n",
|
||||
" * procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych\n",
|
||||
" * procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,\n",
|
||||
" * procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Procesy połączone są ze sobą wkładami i rezultatami. Rezultaty z jednego procesu mogą być wkładem do następnych. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"PMBOX oferuje wiele różnych procesów do wyboru. Zadaniem menadżera projektu jest wybór procesów odpowiednich do projektu. "
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Plusy modelu PMBOX</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów) </li>\n",
|
||||
" <li> Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.</li>\n",
|
||||
" </ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Minusy modelu PMBOX</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Mała elastyczność </li>\n",
|
||||
" <li> Centralizacja władzy </li>\n",
|
||||
"</ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Metodologie zwinne\n",
|
||||
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
|
||||
" * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n",
|
||||
" * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n",
|
||||
" * Współpraca z klientem / uzytkownikiem podczas pracy jest ważniejsza niż negocjowanie umowy.\n",
|
||||
" * Reakcja na zmiany jest ważniejsza niż stosowanie się do planu."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### Scrum\n",
|
||||
"Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Plusy modelu Scrum</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Szybkie dostarczanie działającego systemu - również w wersji końcowej (na rynek).</li>\n",
|
||||
" <li> Elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb biznesowych.</li>\n",
|
||||
" </ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\"> \n",
|
||||
"<h5>Minusy modelu Scrum</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Wymagana jest współpraca ze strony klienta (użytkownika) - a o to niełatwo! </li>\n",
|
||||
" <li> Konieczne jest zaangażowanie i zrozumienie koncepcji ze strony całego zespołu wykonawców. </li>\n",
|
||||
"</ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### Kanban\n",
|
||||
"Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Plusy modelu Kanban</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową </li>\n",
|
||||
" <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy</li>\n",
|
||||
" </ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\"> \n",
|
||||
"<h5>Minusy modelu Kanban</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Wysoko wskazane jest doświadczenie przynajmniej jednego członka zespołu. </li>\n",
|
||||
" <li> Istotne dla sukcesu jest ustawienie zadań w odpowiedniej kolejności. </li>\n",
|
||||
"</ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Pryncypia Prince2"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"<b> Pryncypia Prince 2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
|
||||
" \n",
|
||||
"</div>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n",
|
||||
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
|
||||
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
|
||||
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
|
||||
"* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
|
||||
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
|
||||
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
|
||||
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
|
||||
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
|
||||
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n",
|
||||
" \n",
|
||||
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"</div>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
|
||||
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 2. Organizacja\n",
|
||||
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności </b>.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 3. Jakość\n",
|
||||
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 4. Plany\n",
|
||||
"Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 5. Ryzyko\n",
|
||||
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h3>Ryzyko</h3> \n",
|
||||
"Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
|
||||
"<BR>\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"</div>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 6. Zmiana\n",
|
||||
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 7. Postępy\n",
|
||||
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Procesy Prince2"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Artefakty w Prince2"
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h3>Proces</h3> \n",
|
||||
"Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"</div>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
|
||||
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
|
||||
" * znany jest zakres projektu\n",
|
||||
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
|
||||
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
|
||||
" * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
|
||||
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
|
||||
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
|
||||
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
|
||||
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
|
||||
" * czas wykonania\n",
|
||||
" * koszt wykonania\n",
|
||||
" * oczekiwana jakość\n",
|
||||
" * zakres\n",
|
||||
" * ryzyko\n",
|
||||
" * korzyści\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 4. Sterowanie etapem\n",
|
||||
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
|
||||
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
|
||||
" * praca jest monitorowana\n",
|
||||
" * problemy są zgłaszane\n",
|
||||
" * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
|
||||
" CEL: zapewnienie, że\n",
|
||||
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
|
||||
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
|
||||
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
|
||||
" * czy etap zakończył się sukcesem\n",
|
||||
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
|
||||
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
|
||||
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 7. Zamykanie projektu \n",
|
||||
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
|
||||
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
|
||||
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
|
||||
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
|
||||
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Trzy grupy interesariuszy\n",
|
||||
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
|
||||
"\n",
|
||||
" * Biznes\n",
|
||||
" * Użytkowników \n",
|
||||
" * Dostawców.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
|
||||
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
|
||||
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
|
||||
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Role w Prince2"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"<h3> Rola </h3>\n",
|
||||
"<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
|
||||
"<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"</div>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
|
||||
" * Przewodniczący (Executive)\n",
|
||||
" * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
|
||||
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
|
||||
"* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
|
||||
"* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
|
||||
"* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
|
||||
"* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
|
||||
"* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
],
|
||||
"metadata": {
|
||||
"author": "Krzysztof Jassem",
|
||||
"celltoolbar": "Slideshow",
|
||||
"email": "jassem@amu.edu.pl",
|
||||
"kernelspec": {
|
||||
"display_name": "Python 3",
|
||||
|
@ -24,7 +24,9 @@
|
||||
"\n",
|
||||
"**Inwestor** to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. **Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n",
|
||||
"**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"**Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"**Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital)** to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży."
|
||||
]
|
||||
@ -35,17 +37,19 @@
|
||||
"source": [
|
||||
"## Główne atrybuty produktu HT\n",
|
||||
"Produkt ma wnosić **wartość dodaną**, która spełni **potrzeby klienta** dzięki dobrze przemyślanej **konstrukcji**.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. \n",
|
||||
"Korzyść może być:\n",
|
||||
" 1. Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta)\n",
|
||||
" 2. Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta\n",
|
||||
" 3. Rozwijająca osobowość klienta\n",
|
||||
" 4. Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta)\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Korzyść może być: \n",
|
||||
" * Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta) \n",
|
||||
" * Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta \n",
|
||||
" * Rozwijająca osobowość klienta \n",
|
||||
" * Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta) \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"2. Spełnienie potrzeby użytkowników\n",
|
||||
">“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.” (Steve Jobs)\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Potrzeby użytkowników:\n",
|
||||
"Potrzeby użytkowników: \n",
|
||||
" * Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;\n",
|
||||
" * Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;\n",
|
||||
" * Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;\n",
|
||||
@ -53,9 +57,9 @@
|
||||
"\n",
|
||||
"3. Odpowiednia konstrukcja (design)\n",
|
||||
"Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:\n",
|
||||
"* pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n",
|
||||
"* użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n",
|
||||
"* pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)."
|
||||
"* Pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n",
|
||||
"* Użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n",
|
||||
"* Pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
|
@ -16,16 +16,24 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Metodologia Prince2\n",
|
||||
"Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** *projektami*\n",
|
||||
"niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacjakultura, położenie geograficzne."
|
||||
"Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** ***projektami***\n",
|
||||
"niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacja, kultura, położenie geograficzne."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -40,7 +48,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -55,7 +67,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
|
||||
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
|
||||
@ -64,19 +80,38 @@
|
||||
" * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
|
||||
" * Wielofukcyjność - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
|
||||
" * Wyjątkowość - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
|
||||
" * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę.\n",
|
||||
" ### Zarządzanie projektem\n",
|
||||
" * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Zarządzanie projektem\n",
|
||||
" Zarządzanie projektem to:\n",
|
||||
" - planowanie zadań\n",
|
||||
" - delegowanie ludzi do zadań\n",
|
||||
" - monitorowanie wykonywania zadań\n",
|
||||
" - kontrolowanie\n",
|
||||
" aby:\n",
|
||||
" - osiągnąć cel projektu\n",
|
||||
" - w wyznaczonym czasie\n",
|
||||
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów\n",
|
||||
" \n",
|
||||
" ### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
|
||||
" - osiągnąć cel projektu\n",
|
||||
" - w wyznaczonym czasie\n",
|
||||
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
|
||||
" Projekt należy kontrolować pod następującymi apektami:\n",
|
||||
" - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?)\n",
|
||||
" - czas (kiedy skończymy?)\n",
|
||||
@ -88,7 +123,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Metodologie zarządzania projektem \n",
|
||||
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
|
||||
@ -96,7 +135,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Metodologie tradycyjne\n",
|
||||
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
|
||||
@ -109,7 +152,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n",
|
||||
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
|
||||
@ -125,7 +172,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -139,7 +190,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -152,7 +207,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### Prince 2\n",
|
||||
"W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n",
|
||||
@ -164,7 +223,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -177,7 +240,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -190,7 +257,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### PMBOX (wg Wikipedia)\n",
|
||||
"Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia.\n",
|
||||
@ -210,7 +281,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -223,7 +298,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -236,7 +315,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Metodologie zwinne\n",
|
||||
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
|
||||
@ -248,7 +331,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### Scrum\n",
|
||||
"Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
|
||||
@ -256,7 +343,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -269,7 +360,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\"> \n",
|
||||
"<h5>Minusy modelu Scrum</h5> \n",
|
||||
@ -281,7 +376,11 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"#### Kanban\n",
|
||||
"Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
|
||||
@ -289,20 +388,28 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h5>Plusy modelu Kanban</h5> \n",
|
||||
"<ol>\n",
|
||||
" <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową </li>\n",
|
||||
" <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy</li>\n",
|
||||
" <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową. </li>\n",
|
||||
" <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy.</li>\n",
|
||||
" </ol>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\"> \n",
|
||||
"<h5>Minusy modelu Kanban</h5> \n",
|
||||
@ -314,16 +421,15 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Pryncypia Prince2"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h3> Pryncypia Prince2 </h3>\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"<b> Pryncypia Prince 2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -332,45 +438,102 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n",
|
||||
"### 1.Ciągła zasadność biznesowa\n",
|
||||
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
|
||||
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
|
||||
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
|
||||
"* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"* Lekcje te powinny być zapisywane."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
|
||||
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
|
||||
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
|
||||
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
|
||||
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktów."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
|
||||
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"<h3> Motywy przewodnie (tematy) Prince2 </h3>\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n",
|
||||
" \n",
|
||||
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
|
||||
@ -380,27 +543,71 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
|
||||
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 2. Organizacja\n",
|
||||
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności </b>.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności </b>."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 3. Jakość\n",
|
||||
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 4. Plany\n",
|
||||
"Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### 5. Ryzyko\n",
|
||||
"Zespół projektowy powinien znać **plan** całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
" ### 5. Ryzyko\n",
|
||||
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -415,116 +622,227 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 6. Zmiana\n",
|
||||
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 7. Postępy\n",
|
||||
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Procesy Prince2"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<h3>Proces</h3> \n",
|
||||
"Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
|
||||
"<h3>Procesy Prince 2</h3> \n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<b> Proces </b> to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"</div>"
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
|
||||
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
|
||||
" * znany jest zakres projektu\n",
|
||||
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
|
||||
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
|
||||
" * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
|
||||
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
|
||||
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
|
||||
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
|
||||
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
|
||||
" * czas wykonania\n",
|
||||
" * koszt wykonania\n",
|
||||
" * oczekiwana jakość\n",
|
||||
" * zakres\n",
|
||||
" * ryzyko\n",
|
||||
" * korzyści\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 4. Sterowanie etapem\n",
|
||||
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
|
||||
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
|
||||
" * praca jest monitorowana\n",
|
||||
" * problemy są zgłaszane\n",
|
||||
" * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
|
||||
" CEL: zapewnienie, że\n",
|
||||
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
|
||||
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
|
||||
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
|
||||
" * czy etap zakończył się sukcesem\n",
|
||||
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
|
||||
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
|
||||
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"### 7. Zamykanie projektu \n",
|
||||
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
|
||||
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
|
||||
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
|
||||
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
|
||||
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
|
||||
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,\n",
|
||||
" * znany jest zakres projektu,\n",
|
||||
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych,\n",
|
||||
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu,\n",
|
||||
" * odrzucono nierozsądne pomysły."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
|
||||
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,\n",
|
||||
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,\n",
|
||||
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
|
||||
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
|
||||
" * czas wykonania,\n",
|
||||
" * koszt wykonania,\n",
|
||||
" * oczekiwana jakość,\n",
|
||||
" * zakres,\n",
|
||||
" * ryzyko,\n",
|
||||
" * korzyści."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 4. Sterowanie etapem\n",
|
||||
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:\n",
|
||||
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,\n",
|
||||
" * praca jest monitorowana,\n",
|
||||
" * problemy są zgłaszane,\n",
|
||||
" * każdy etap jest udokumentowany raportem."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
|
||||
" CEL: zapewnienie, że\n",
|
||||
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,\n",
|
||||
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
|
||||
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
|
||||
" * czy etap zakończył się sukcesem,\n",
|
||||
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,\n",
|
||||
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,\n",
|
||||
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### 7. Zamykanie projektu \n",
|
||||
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
|
||||
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,\n",
|
||||
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,\n",
|
||||
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,\n",
|
||||
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Trzy grupy interesariuszy\n",
|
||||
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
|
||||
"\n",
|
||||
" * Biznes\n",
|
||||
" * Użytkowników \n",
|
||||
" * Dostawców.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
|
||||
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
|
||||
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
|
||||
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
|
||||
" * Biznes,\n",
|
||||
" * Użytkownicy, \n",
|
||||
" * Dostawcy."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
|
||||
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"W Komitecie Sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
|
||||
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
|
||||
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "slide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||
"\n",
|
||||
"<h3> Rola </h3>\n",
|
||||
"<h3> Role w Prince 2 </h3>\n",
|
||||
" \n",
|
||||
"<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
|
||||
"<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
|
||||
" \n",
|
||||
@ -533,29 +851,88 @@
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"## Role w Prince2"
|
||||
"* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
|
||||
" * Przewodniczący (Executive),\n",
|
||||
" * Główny Użytkownik (Senior User),\n",
|
||||
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {},
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"- czas, \n",
|
||||
"- koszt, \n",
|
||||
"- jakość, \n",
|
||||
"- zakres, \n",
|
||||
"- ryzyko,\n",
|
||||
"- korzyści."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. \n",
|
||||
"\n",
|
||||
"Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów)."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian."
|
||||
]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"cell_type": "markdown",
|
||||
"metadata": {
|
||||
"slideshow": {
|
||||
"slide_type": "subslide"
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
"source": [
|
||||
"* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
|
||||
" * Przewodniczący (Executive)\n",
|
||||
" * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
|
||||
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
|
||||
"* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
|
||||
"* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
|
||||
"* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
|
||||
"* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
|
||||
"* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
],
|
||||
"metadata": {
|
||||
"author": "Krzysztof Jassem",
|
||||
"celltoolbar": "Slideshow",
|
||||
"email": "jassem@amu.edu.pl",
|
||||
"kernelspec": {
|
||||
"display_name": "Python 3",
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user