\n",
+ " \n",
+ " Ścieżka krytyczna to sekwencja zadań od rozpoczęcia do zakończenia projektu, której czas przejścia jest najdłuższy.\n",
+ "\n",
+ "Zadania na ścieżce krytycznej mają zerowy zapas czasu.\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "**Zarządzanie zapasem czasu** może polegać na:\n",
+ " * dodawaniu zapasu czasu do zadań obarczonych ryzykiem,\n",
+ " * dodawaniu zapasu czasu z powodów ograniczeń technicznych lub organizacyjnych, \n",
+ " * zmniejszaniu zapasu czasu (dla zadań leżących poza ścieżką krytyczną),\n",
+ " * analizie (i ew. modyfikacji) zadań leżących na ścieżce krytycznej."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 1.3. Zarządzaj rezerwą kierowniczą\n",
+ "**Rezerwa kierownicza** to fikcyjne zadanie dodane na końcu siatki zadań. Czas na jego realizację to około 10-15% czasu całego projektu.\n",
+ " * Rezerwę kierowniczą dodajemy po stworzeniu całości harmonogramu.\n",
+ " * Tworząc rezerwę pomocniczą, pamiętaj o prawie Parkinsona."
+ ]
+ },
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
@@ -60,9 +190,21 @@
" \n",
"Praca będzie się rozrastać, aby wypełnić cały czas na nią przewidziany.\n",
"\n",
+ "\n",
+ "\n",
""
]
},
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 2. Struktura podziału pracy"
+ ]
+ },
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
@@ -79,117 +221,485 @@
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "## Tworzenie harmonogramu projektu w programie MS-Project"
+ " * Wykonanie prac w projekcie podzielone jest na **etapy**. \n",
+ " * Etap jest częścią projektu, która musi być dokończona przed zaczęciem następnej. Etap składa się z **zadań**.\n",
+ " * Zadania mogą być wykonywane równolegle.\n",
+ " * Zadania mogą zostać podzielone na **podzadania**. \n",
+ " \n",
+ " * Elementy Struktury Podziału Pracy a efekty pracy: \n",
+ " * Etap – efekt jest widoczny dla klienta,\n",
+ " * Zadanie – efekt jest widoczny dla kierownika,\n",
+ " * Podzadanie – efekt jest widoczny dla programisty.\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustawienie daty początku projektu"
+ "
\n",
+ "
Zasada 8 - 80
\n",
+ "Wykonanie najmniejszej jednostki harmonogramu powinno zajmować między 8 a 80 godzin.\n",
+ "
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Określenie struktury podziału pracy"
+ "# 3. Tworzenie harmonogramu w programie MS-Project"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustawienie trybów zadań"
+ "## 3.1. Ustawienie daty początku projektu\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Określenie kamieni milowych"
+ "### 3.2. Stworzenie Struktury Podziału Pracy\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Określenie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla zespołu"
+ "### 3.3. Ustawienie trybów zadań\n",
+ "\n",
+ "* Tryb ręczny (oznaczony przez pineskę) stosujemy, gdy chcemy mieć pełną kontrolę nad czasem trwania zadania.\n",
+ "* Tryb automatyczny wykonuje ważną jednak pracę wspomagającą - przesuwa na osi czasu zadania, które są od siebie zależne.\n",
+ "\n",
+ "Stosowanie trybu automatycznego oznacza, że brana jest pod uwagę wskazówka: \"Bierz pod uwagę ograniczenia czasowe\". \n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustalenie zależności między zadaniami"
+ "### 3.4. Określenie punktów kontrolnych"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustawienie odstępów między zadaniami"
+ "
\n",
+ "
Punkt kontrolny
\n",
+ " \n",
+ "Punkt kontrolny (ang. milestone) – punkt na osi czasu, który podsumowuje określony zestaw zadań, bądź daną fazę projektu.\n",
+ "
\n",
+ "
Może to być: podpisanie dokumentu, otrzymanie wyniku, ważne spotkanie, zatwierdzenie pracy itp.\n",
+ "
Zazwyczaj osiągnięcie punktu kontrolnego wiąże się z dalszymi decyzjami odnośnie rozwoju projektu.\n",
+ "
Punkt kontrolny ma zerowy czas trwania.\n",
+ "
Pojęcie punktu kontrolnego zastąpiło pojęcie kamienia milowego.\n",
+ "
\n",
+ "
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Określenie zasobów w projekcie: \n",
- " * Praca (ludzie + komputery), \n",
- " * Materiały, \n",
- " * Inne koszty"
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustawienie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla zasobów typu \"praca\""
+ "### 3.5. Określenie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla zespołu\n",
+ "\n",
+ "Tygodniowy plan pracy dla zespołu obowiązuje tych członków zespołu, dla których nie określono planu indywidualnego. \n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Przydzielenie zasobów do zadań"
+ "### 3.6. Modyfikacja diagramu Gantta"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Sprawdzenie poprawności alokacji zasobów"
+ "
\n",
+ "
Diagram Gantta
\n",
+ " \n",
+ " Diagram Gantta to graficzny sposób reprezentacji harmonogramu, w którym uwzględnia się podział projektu na \n",
+ "poszczególne zadania, oraz rozplanowanie ich w czasie.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "
Zalety wykresu Gantta
\n",
+ "
\n",
+ "
przedstawia następstwo zdarzeń,
\n",
+ "
uwzględnia zadania wykonywane równolegle,
\n",
+ "
dobrze sprawdza się dla niewielkich projektów.
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ "
Wady wykresu Gantta
\n",
+ "
\n",
+ "
nie zawiera szczegółowych opisów zadań,
\n",
+ "
wymusza podanie konkretnych dat,
\n",
+ "
nie pokazuje najkrótszej drogi do ukończenia prac.
\n",
+ "
\n",
+ "
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Wyeliminowanie przeciążeń zasobów\n",
- " * manualne bilansowanie zasobów\n",
- " * automatyczne bilansowanie zasobów"
+ "#### Diagram Gantta w MS-Project\n",
+ "\n",
+ "Diagram Gantta tworzony jest częściowo manualne, a częściowo automatycznie.\n",
+ "\n",
+ " * Czas trwania zadania można wpisać ręcznie w kolumnie **czas trwania** (w godzinach, dniach).\n",
+ " * W czasie trwania zadania uwzględniane są tylko dni robocze – zgodnie z kalendarzem.\n",
+ " * Jeśli wpiszemy czasy rozpoczęcia i zakończenia, to czas trwania oblicza się sam. Analogicznie sam oblicza się koniec zadania o znanym rozpoczęciu i czasie trwania.\n",
+ " * Dni wolne od pracy są zaznaczone kolorem szarym."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Analiza ścieżki krytycznej"
+ "### 3.7. Ustawienie zależności między zadaniami"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Sporządzanie raportów"
+ "
\n",
+ "
Zależności między zadaniami
\n",
+ " \n",
+ "Zadanie B jest zależne od A, gdy zmiana terminu wykonania A wpływa na termin wykonania B. Zadanie A nazywamy poprzednikiem, a B – następnikiem . \n",
+ " \n",
+ "
Typy zależności
\n",
+ "
\n",
+ "
Zadania typu ZR (zakończenie-rozpoczęcie). Następnik (B) może się rozpocząć dopiero po zakończeniu poprzednika (A).\n",
+ "
Zadania typu RR (rozpoczęcie-rozpoczęcie). Następnik (B) może się rozpocząć dopiero po rozpoczęciu poprzednika(A).\n",
+ "
Zadania typu ZZ (zakończenie-zakończenie). Następnik (B) może się zakończyć dopiero po zakończeniu poprzednika (A).\n",
+ "
Zadania typu RZ (rozpoczęcie-zakończenie). Następnik (B) może się zakończyć dopiero po rozpoczęciu poprzednika (A).\n",
+ "
\n",
+ "
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Modyfikacja harmonogramu podczas trwania projektu"
+ "#### Ustawianie zależności między zadaniami w MS-Project\n",
+ "\n",
+ " * Aby określić zadania zależne, należy zaznaczyć dwa zadania i połączyć je (ikoną węzła).\n",
+ " * Aby zmienić typ zależności między zadaniami, należy kliknąć na strzałeczkę łączącą zadania na wykresie Gantta.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 3.8. Ustawienie odstępów między zadaniami\n",
+ "Pomiędzy zadaniami zależnymi można ustawić odstęp czasowy (tzw. zwłokę). Pełni on rolę bufora – aby zapewnić zakończenie zadania przed rozpoczęciem następnego.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 3.9 Określenie zasobów w projekcie"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Zasoby
\n",
+ " \n",
+ "Zasoby (ang. resources) – wszystko, co jest potrzebne do wykonania projektu, a czego brak spowodowałby niewykonanie planu. \n",
+ "W MS-Project wyróżniamy następujące typy zasobów:\n",
+ "
\n",
+ "
Praca (ludzie lub komputery)\n",
+ "
Materiał (np. energia)\n",
+ "
Koszt (np. koszt podróży)\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### Zdefiniowanie zasobów w MS-Project\n",
+ "\n",
+ "Prawidłowe określenie wszystkich zasobów niezbędnych w projekcie umożliwia prawidłowe oszacowanie kosztów projektu.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 10. Ustawienie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla poszczególnych osób (zasobów)\n",
+ "\n",
+ "W programie MS-Project możliwe jest zindywidualizowanie czasu pracy każdej osoby - lub ogólniej - dowolnego zasobu. \n",
+ "\n",
+ "Wykres Gantta reprezentujący harmonogram pracy dostosowuje się do czasu pracy zasobów. Na przykład wykonanie zadania szacowanego na 16 godzin przez osobę, która pracuje 8 godzin w tygodniu, będzie zajmowało dwa tygodnie w harmonogramie.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 11. Przydzielenie zasobów do zadań\n",
+ "Do kazego zadania powinny być przydzielone zasoby niezbędne do jego wykonania (w tym zasoby ludzkie). \n",
+ "\n",
+ " * Można przydzielić całość lub część zasobu do danego zadania (np. 50%). Będzie to oznaczało, że zasób jest zaangażowany w to zadanie tylko w określonym procencie swojego czasu.\n",
+ " * Do jednego zadania można przydzielić kilka osób.\n",
+ " * Zasób może być jednocześnie przypisany do kilku zadań.\n",
+ " \n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n"
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 12. Sprawdzenie poprawności alokacji zasobów\n",
+ "\n",
+ "* Skoro zasób może być jednocześnie przypisany do kilku zadań, to można popełnić błąd, nadmiernie przeciążając zasób, tak że musiałby pracować więcej niż to wynika z jego kalendarza.\n",
+ "\n",
+ " * Obciążenie zasobów można sprawdzić następująco:\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ " \n",
+ "\n"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 13. Wyeliminowanie przeciążeń zasobów\n",
+ "\n",
+ "Nadmierną alokację (przeciążenie) zasobów należy eliminować. Można to zrobić na dwa sposoby:\n",
+ " * manualne odciążanie zasobów,\n",
+ " * automatyczne bilansowanie zasobów.\n",
+ " \n",
+ "Manualne odciążanie zasobów może polegać na zmniejszeniu zaangażowania danego zasobu w zadanie:\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "Automatyczne bilansowanie zasobu wykonywane jest przez MS-Porject na żądanie użytkownika.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "Efekt bilansowania może spowodować przesunięcie pracy w czasie, a co za tym idzie, opóźnienie realizacji projektu:\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 14. Analiza ścieżki krytycznej\n",
+ "\n",
+ "Zadania leżące na ścieżce krytycznej nazywne są **zadaniami krytycznymi**.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "W wyniku analizy ścieżki krytycznej można przykładowo:\n",
+ " * zmienić zależności między zadaniami na ścieżce krytycznej (może to przyspieszyć realizację planu)\n",
+ " * zwiększyć zapasy czasu dla zadań krytycznych (zwiększając bezpieczeństwo kosztem czasu)"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 15. Generowanie raportów\n",
+ "MS-Project umożliwia generowanie różnego typu raportów. Umożliwiają one m.in:\n",
+ " * obliczenie kosztów projektu,\n",
+ " * wyznaczenie, jaki procent planu jest wykonany,\n",
+ " * obliczenie zaangażowania poszczególnych osób w projekt,\n",
+ " \n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 16. Poprawianie harmonogramu (czyli co robić, gdy harmonogram się „nie spina”)\n",
+ "\n",
+ "Następujące działania mogą pomóc w poprawieniu harmonogramu\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# Wnioski\n",
+ " * Zarządzanie projektem jest procesem zindywidualizowanym\n",
+ " * Gdyby tak nie było, to MS Project składałby się tylko z jednego przycisku "
]
}
],
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/13. planowanie prac badawczo-rozwojowych.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/13. planowanie prac badawczo-rozwojowych.ipynb
index ca228c3..57104d1 100644
--- a/materiały na PPB (wykład)/13. planowanie prac badawczo-rozwojowych.ipynb
+++ b/materiały na PPB (wykład)/13. planowanie prac badawczo-rozwojowych.ipynb
@@ -30,6 +30,20 @@
""
]
},
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 1. Zasady planowania harmonogramu"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 1.1. Bierz pod uwagę ograniczenia"
+ ]
+ },
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
@@ -45,12 +59,129 @@
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "## Rodzaje ograniczeń\n",
+ "### Rodzaje ograniczeń:\n",
+ "Wyróżniamy następujace typy ograniczeń:\n",
" * Ograniczenia czasowe\n",
" * Ograniczenia techniczne\n",
" * Ograniczenia organizacyjne "
]
},
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Ograniczenia czasowe\n",
+ "**Ograniczenie czasowe** to ramy czasowe, w których musi się zmieścić projekt lub jego etap.\n",
+ "\n",
+ "* Rodzaje ograniczeń czasowych:\n",
+ " * Nie wcześniej niż,\n",
+ " * Nie później niż,\n",
+ " * W konkretnym dniu.\n",
+ "\n",
+ "* Przykłady ograniczeń czasowych:\n",
+ " * wykonanie pewnego zadania jest uwarunkowane ukończeniem innego zadania,\n",
+ " * projekt ma być zakończony w określonym terminie.\n",
+ " \n",
+ "* Wskazówki: jak radzić sobie z ograniczaniami czasowymi?\n",
+ " * Ustawiać zależności między zadaniami\n",
+ " * Ustawiać hamronogram \"od końca\"."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Ograniczenia techniczne\n",
+ "**Ograniczenie techniczne** to ograniczenia wynikające z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od zespołu projektowego.\n",
+ "\n",
+ "* Przykłady ograniczeń technicznych:\n",
+ " * termin dostawy sprzętu,\n",
+ " * załamanie pogody,\n",
+ " * pandemia,\n",
+ " * współpraca z podmiotami zewnętrznymi.\n",
+ " \n",
+ "* Wskazówki: jak radzić sobie z ograniczeniami technicznymi?\n",
+ "\n",
+ " * Ustawiać zależność ZR (Zakończenie Rozpoczęcie) dla zadań zależnych od innych przedsiębiorstw,\n",
+ " * Dodawać do zadań odstępy czasowe,\n",
+ " * Dodawać rezerwę kierowniczą."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### Ograniczenia organizacyjne\n",
+ "**Ograniczenia organizacyjne** to ograniczenia wynikające z zależności pomiędzy kilkoma projektami realizowanymi:\n",
+ " * w jednym zespole,\n",
+ " * przez daną osobę, \n",
+ " * z wykorzystaniem tych samych zasobów.\n",
+ "\n",
+ " * Wskazówki: jak radzić sobie z ograniczeniami organizacyjnymi?\n",
+ " * Odpowiednio zarządzać zasobami: technicznymi i ludzkimi,\n",
+ " * Współdzielić zasoby między projektami,\n",
+ " * Ustawiać indywidualne czasy pracy."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 1.2. Zarządzaj zapasem czasu"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Zapas czasu
\n",
+ " \n",
+ " Zapas czasu to czas, o który może opóźnić się realizacja zadania, nie wpływając na termin ukończenia projektu.\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ " Ścieżka krytyczna to sekwencja zadań od rozpoczęcia do zakończenia projektu, której czas przejścia jest najdłuższy.\n",
+ "\n",
+ "Zadania na ścieżce krytycznej mają zerowy zapas czasu.\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "**Zarządzanie zapasem czasu** może polegać na:\n",
+ " * dodawaniu zapasu czasu do zadań obarczonych ryzykiem,\n",
+ " * dodawaniu zapasu czasu z powodów ograniczeń technicznych lub organizacyjnych, \n",
+ " * zmniejszaniu zapasu czasu (dla zadań leżących poza ścieżką krytyczną),\n",
+ " * analizie (i ew. modyfikacji) zadań leżących na ścieżce krytycznej."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## 1.3. Zarządzaj rezerwą kierowniczą\n",
+ "**Rezerwa kierownicza** to fikcyjne zadanie dodane na końcu siatki zadań. Czas na jego realizację to około 10-15% czasu całego projektu.\n",
+ " * Rezerwę kierowniczą dodajemy po stworzeniu całości harmonogramu.\n",
+ " * Tworząc rezerwę pomocniczą, pamiętaj o prawie Parkinsona."
+ ]
+ },
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
@@ -60,9 +191,21 @@
" \n",
"Praca będzie się rozrastać, aby wypełnić cały czas na nią przewidziany.\n",
"\n",
+ "\n",
+ "\n",
""
]
},
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# 2. Struktura podziału pracy"
+ ]
+ },
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
@@ -79,117 +222,494 @@
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "## Tworzenie harmonogramu projektu w programie MS-Project"
+ " * Wykonanie prac w projekcie podzielone jest na **etapy**. \n",
+ " * Etap jest częścią projektu, która musi być dokończona przed zaczęciem następnej. Etap składa się z **zadań**.\n",
+ " * Zadania mogą być wykonywane równolegle.\n",
+ " * Zadania mogą zostać podzielone na **podzadania**. \n",
+ " \n",
+ " * Elementy Struktury Podziału Pracy a efekty pracy: \n",
+ " * Etap – efekt jest widoczny dla klienta,\n",
+ " * Zadanie – efekt jest widoczny dla kierownika,\n",
+ " * Podzadanie – efekt jest widoczny dla programisty.\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustawienie daty początku projektu"
+ "
\n",
+ "
Zasada 8 - 80
\n",
+ "Wykonanie najmniejszej jednostki harmonogramu powinno zajmować między 8 a 80 godzin.\n",
+ "
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Określenie struktury podziału pracy"
+ "# 3. Tworzenie harmonogramu w programie MS-Project"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustawienie trybów zadań"
+ "## 3.1. Ustawienie daty początku projektu\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 3.2. Stworzenie Struktury Podziału Pracy\n",
+ "\n",
+ "W nomenklaturze MS Project wyróżniamy:\t\n",
+ " * zadania sumaryczne (odpowiednik Etapu),\n",
+ " * zadania,\n",
+ " * podzadania. \n",
+ " \n",
+ "**Wskazówka:** \n",
+ "Ustawiaj hierarchię zadań poprzez tworzenie wcięć w zadaniach podrzędnych.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Określenie kamieni milowych"
+ "### 3.3. Ustawienie trybów zadań\n",
+ "\n",
+ "* Tryb ręczny (oznaczony przez pineskę) stosujemy dla zadania, gdy chcemy mieć pełną kontrolę nad jego czasem trwania.\n",
+ "* Tryb automatyczny wykonuje ważną jednak pracę wspomagającą - przesuwa na osi czasu zadania, które są od siebie zależne.\n",
+ "\n",
+ "Stosowanie trybu automatycznego oznacza, że brana jest pod uwagę wskazówka: \"Bierz pod uwagę ograniczenia czasowe\". \n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Określenie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla zespołu"
+ "### 3.4. Określenie punktów kontrolnych"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustalenie zależności między zadaniami"
+ "
\n",
+ "
Punkt kontrolny
\n",
+ " \n",
+ "Punkt kontrolny (ang. milestone) – punkt na osi czasu, który podsumowuje określony zestaw zadań, bądź daną fazę projektu.\n",
+ "
\n",
+ "
Może to być: podpisanie dokumentu, otrzymanie wyniku, ważne spotkanie, zatwierdzenie pracy itp.\n",
+ "
Zazwyczaj osiągnięcie punktu kontrolnego wiąże się z dalszymi decyzjami odnośnie rozwoju projektu.\n",
+ "
Punkt kontrolny ma zerowy czas trwania.\n",
+ "
Pojęcie punktu kontrolnego zastąpiło pojęcie kamienia milowego.\n",
+ "
\n",
+ "
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustawienie odstępów między zadaniami"
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Określenie zasobów w projekcie: \n",
- " * Praca (ludzie + komputery), \n",
- " * Materiały, \n",
- " * Inne koszty"
+ "### 3.5. Określenie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla zespołu\n",
+ "\n",
+ "Tygodniowy plan pracy dla zespołu obowiązuje tych członków zespołu, dla których nie określono planu indywidualnego. \n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Ustawienie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla zasobów typu \"praca\""
+ "### 3.6. Modyfikacja diagramu Gantta"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Przydzielenie zasobów do zadań"
+ "
\n",
+ "
Diagram Gantta
\n",
+ " \n",
+ " Diagram Gantta to graficzny sposób reprezentacji harmonogramu, w którym uwzględnia się podział projektu na \n",
+ "poszczególne zadania, oraz rozplanowanie ich w czasie.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "
Zalety wykresu Gantta
\n",
+ "
\n",
+ "
przedstawia następstwo zdarzeń,
\n",
+ "
uwzględnia zadania wykonywane równolegle,
\n",
+ "
dobrze sprawdza się dla niewielkich projektów.
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ "
Wady wykresu Gantta
\n",
+ "
\n",
+ "
nie zawiera szczegółowych opisów zadań,
\n",
+ "
wymusza podanie konkretnych dat.
\n",
+ "
\n",
+ "
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Sprawdzenie poprawności alokacji zasobów"
+ "#### Diagram Gantta w MS-Project\n",
+ "\n",
+ "Diagram Gantta tworzony jest częściowo manualne, a częściowo automatycznie.\n",
+ "\n",
+ " * Czas trwania zadania można wpisać ręcznie w kolumnie **czas trwania** (w godzinach, dniach).\n",
+ " * W czasie trwania zadania uwzględniane są tylko dni robocze – zgodnie z kalendarzem.\n",
+ " * Jeśli wpiszemy czasy rozpoczęcia i zakończenia, to czas trwania oblicza się sam. Analogicznie sam oblicza się koniec zadania o znanym rozpoczęciu i czasie trwania.\n",
+ " * Dni wolne od pracy są zaznaczone kolorem szarym."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Wyeliminowanie przeciążeń zasobów\n",
- " * manualne bilansowanie zasobów\n",
- " * automatyczne bilansowanie zasobów"
+ "### 3.7. Ustawienie zależności między zadaniami"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Analiza ścieżki krytycznej"
+ "
\n",
+ "
Zależności między zadaniami
\n",
+ " \n",
+ "Zadanie B jest zależne od A, gdy zmiana terminu wykonania A wpływa na termin wykonania B. Zadanie A nazywamy poprzednikiem, a B – następnikiem . \n",
+ " \n",
+ "
Typy zależności
\n",
+ "
\n",
+ "
Zadania typu ZR (zakończenie-rozpoczęcie). Następnik (B) może się rozpocząć dopiero po zakończeniu poprzednika (A).\n",
+ "
Zadania typu RR (rozpoczęcie-rozpoczęcie). Następnik (B) może się rozpocząć dopiero po rozpoczęciu poprzednika(A).\n",
+ "
Zadania typu ZZ (zakończenie-zakończenie). Następnik (B) może się zakończyć dopiero po zakończeniu poprzednika (A).\n",
+ "
Zadania typu RZ (rozpoczęcie-zakończenie). Następnik (B) może się zakończyć dopiero po rozpoczęciu poprzednika (A).\n",
+ "
\n",
+ "
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Sporządzanie raportów"
+ "#### Ustawianie zależności między zadaniami w MS-Project\n",
+ "\n",
+ " * Aby określić zadania zależne, należy zaznaczyć dwa zadania i połączyć je (ikoną węzła).\n",
+ " * Aby zmienić typ zależności między zadaniami, należy kliknąć na strzałeczkę łączącą zadania na wykresie Gantta.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
- "### Modyfikacja harmonogramu podczas trwania projektu"
+ "### 3.8. Ustawienie odstępów między zadaniami\n",
+ "Pomiędzy zadaniami zależnymi można ustawić odstęp czasowy (tzw. zwłokę). Pełni on rolę bufora – aby zapewnić zakończenie zadania przed rozpoczęciem następnego.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 3.9 Określenie zasobów w projekcie"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Zasoby
\n",
+ " \n",
+ "Zasoby (ang. resources) – wszystko, co jest potrzebne do wykonania projektu, a czego brak spowodowałby niewykonanie planu. \n",
+ "W MS-Project wyróżniamy następujące typy zasobów:\n",
+ "
\n",
+ "
Praca (ludzie lub komputery),\n",
+ "
Materiał (np. energia),\n",
+ "
Koszt (np. koszt podróży).\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### Zdefiniowanie zasobów w MS-Project\n",
+ "\n",
+ "Prawidłowe określenie wszystkich zasobów niezbędnych w projekcie umożliwia prawidłowe oszacowanie kosztów projektu.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 10. Ustawienie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla poszczególnych osób (zasobów)\n",
+ "\n",
+ "W programie MS-Project możliwe jest zindywidualizowanie czasu pracy każdej osoby - lub ogólniej - dowolnego zasobu. \n",
+ "\n",
+ "Wykres Gantta reprezentujący harmonogram pracy dostosowuje się do czasu pracy zasobów. Na przykład wykonanie zadania szacowanego na 16 godzin przez osobę, która pracuje 8 godzin w tygodniu, będzie zajmowało dwa tygodnie w harmonogramie.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 11. Przydzielenie zasobów do zadań\n",
+ "Do kazego zadania powinny być przydzielone zasoby niezbędne do jego wykonania (w tym zasoby ludzkie). \n",
+ "\n",
+ " * Można przydzielić całość lub część zasobu do danego zadania (np. 50%). Będzie to oznaczało, że zasób jest zaangażowany w to zadanie tylko w określonym procencie swojego czasu.\n",
+ " * Do jednego zadania można przydzielić kilka zasobów (np. osób).\n",
+ " * Zasób (np. osoba) może być jednocześnie przypisany do kilku zadań.\n",
+ " \n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n"
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 12. Sprawdzenie poprawności alokacji zasobów\n",
+ "\n",
+ "* Skoro zasób może być jednocześnie przypisany do kilku zadań, to można popełnić błąd, nadmiernie przeciążając zasób, tak że musiałby pracować więcej niż to wynika z jego kalendarza.\n",
+ "\n",
+ " * Obciążenie zasobów można sprawdzić następująco:\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ " \n",
+ "\n"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 13. Wyeliminowanie przeciążeń zasobów\n",
+ "\n",
+ "Nadmierną alokację (przeciążenie) zasobów należy eliminować. Można to zrobić na dwa sposoby:\n",
+ " * manualne odciążanie zasobów,\n",
+ " * automatyczne bilansowanie zasobów.\n",
+ " \n",
+ "Manualne odciążanie zasobów może polegać na zmniejszeniu zaangażowania danego zasobu w zadanie:\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "Automatyczne bilansowanie zasobu wykonywane jest przez MS-Porject na żądanie użytkownika.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "Efekt bilansowania może spowodować przesunięcie pracy w czasie, a co za tym idzie, opóźnienie realizacji projektu:\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 14. Analiza ścieżki krytycznej\n",
+ "\n",
+ "Zadania leżące na ścieżce krytycznej nazywne są **zadaniami krytycznymi**.\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "W wyniku analizy ścieżki krytycznej można przykładowo:\n",
+ " * zmienić zależności między zadaniami na ścieżce krytycznej (może to przyspieszyć realizację planu)\n",
+ " * zwiększyć zapasy czasu dla zadań krytycznych (zwiększając bezpieczeństwo kosztem czasu)"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 15. Generowanie raportów\n",
+ "MS-Project umożliwia generowanie różnego typu raportów. Umożliwiają one m.in:\n",
+ " * obliczenie kosztów projektu,\n",
+ " * wyznaczenie, jaki procent planu jest wykonany,\n",
+ " * obliczenie zaangażowania poszczególnych osób w projekt,\n",
+ " \n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ "\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "### 16. Poprawianie harmonogramu (czyli co robić, gdy harmonogram się „nie spina”)\n",
+ "\n",
+ "Następujące działania mogą pomóc w poprawieniu harmonogramu\n",
+ "\n",
+ " \n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "attachments": {},
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# Wnioski\n",
+ " * Zarządzanie projektem jest procesem zindywidualizowanym\n",
+ " * Gdyby tak nie było, to MS Project składałby się tylko z jednego przycisku "
]
}
],
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/SPP.jfif b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/SPP.jfif
new file mode 100644
index 0000000..1abf76c
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/SPP.jfif differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/SPP.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/SPP.png
new file mode 100644
index 0000000..89b51d8
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/SPP.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/automatyczne bilansowanie zasobów.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/automatyczne bilansowanie zasobów.png
new file mode 100644
index 0000000..b37e5f8
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/automatyczne bilansowanie zasobów.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/bilansowanie automatyczne 1.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/bilansowanie automatyczne 1.png
new file mode 100644
index 0000000..4bac69b
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/bilansowanie automatyczne 1.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/bilansowanie automatyczne 2.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/bilansowanie automatyczne 2.png
new file mode 100644
index 0000000..cb31d9d
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/bilansowanie automatyczne 2.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy 1.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy 1.png
new file mode 100644
index 0000000..55f8667
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy 1.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy 2.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy 2.png
new file mode 100644
index 0000000..15cbd4b
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy 2.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy zasobu 2.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy zasobu 2.png
new file mode 100644
index 0000000..7bc1639
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy zasobu 2.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy zasobu.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy zasobu.png
new file mode 100644
index 0000000..3df4599
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czas pracy zasobu.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/diagram Gantta.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/diagram Gantta.png
new file mode 100644
index 0000000..b3280ac
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/diagram Gantta.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/modyfikacja planu.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/modyfikacja planu.png
new file mode 100644
index 0000000..09267c6
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/modyfikacja planu.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/odciążanie ręczne.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/odciążanie ręczne.png
new file mode 100644
index 0000000..87f8349
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/odciążanie ręczne.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/odstęp czasowy.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/odstęp czasowy.png
new file mode 100644
index 0000000..e385557
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/odstęp czasowy.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/prawo Parkinsona.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/prawo Parkinsona.png
new file mode 100644
index 0000000..e8dc617
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/prawo Parkinsona.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przeciążenie zasobów 1.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przeciążenie zasobów 1.png
new file mode 100644
index 0000000..f8885fb
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przeciążenie zasobów 1.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przeciążenie zasobów 2.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przeciążenie zasobów 2.png
new file mode 100644
index 0000000..881bf91
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przeciążenie zasobów 2.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przydzielanie zasobów.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przydzielanie zasobów.png
new file mode 100644
index 0000000..03ecd36
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/przydzielanie zasobów.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/punkt kontrolny.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/punkt kontrolny.png
new file mode 100644
index 0000000..6489b25
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/punkt kontrolny.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport całościowy.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport całościowy.png
new file mode 100644
index 0000000..84238d7
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport całościowy.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport kosztów.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport kosztów.png
new file mode 100644
index 0000000..66c3016
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport kosztów.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport zasobów.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport zasobów.png
new file mode 100644
index 0000000..9aacfc6
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/raport zasobów.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/stworzenie SPP.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/stworzenie SPP.png
new file mode 100644
index 0000000..4ed6007
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/stworzenie SPP.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/tryby zadań.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/tryby zadań.png
new file mode 100644
index 0000000..9c790e9
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/tryby zadań.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ustawienie daty.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ustawienie daty.png
new file mode 100644
index 0000000..f8ef8b6
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ustawienie daty.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ustawienie punktu kontrolnego.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ustawienie punktu kontrolnego.png
new file mode 100644
index 0000000..5dd5819
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ustawienie punktu kontrolnego.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zadania krytyczne.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zadania krytyczne.png
new file mode 100644
index 0000000..5eb54bd
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zadania krytyczne.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zależności.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zależności.png
new file mode 100644
index 0000000..fccfc01
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zależności.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zasoby 1.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zasoby 1.png
new file mode 100644
index 0000000..42e3b75
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zasoby 1.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zasoby 2.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zasoby 2.png
new file mode 100644
index 0000000..b09e24a
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/zasoby 2.png differ
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ścieżka krytyczna.png b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ścieżka krytyczna.png
new file mode 100644
index 0000000..bf800da
Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/ścieżka krytyczna.png differ