"<p><b>Potrzeba biznesowa:</b> Oszczędzenie 70% czasu biura obsługi klienta.</p>\n",
"<p><b>Rozwiązanie:</b> System automatycznego obiegu dokumentów. </p>\n",
"<p><b>Czas:</b> 6 miesięcy </p> \n",
"<p><b>Projekt:</b> Zespół ludzi wydelegowanych na 6 miesięcy dla dostarczenia systemu automatycznego obiegu dokumentów w celu zaoszczędzenia 70% czasu biura obsługi klienta. </p> \n",
"</div>\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy:\n",
"\n",
" * **Zmiana** - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
" * **Tymczasowość** - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
" * **Wielofukcyjność** - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
" * **Wyjątkowość** - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
" * **Niepewność** - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Zarządzanie projektem\n",
" Zarządzanie projektem to:\n",
" - planowanie zadań,\n",
" - delegowanie ludzi do zadań,\n",
" - monitorowanie wykonywania zadań,\n",
" - kontrolowanie\n",
" aby:\n",
" - osiągnąć cel projektu,\n",
" - w wyznaczonym czasie,\n",
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
" Projekt należy kontrolować pod następującymi aspektami:\n",
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
" * skrupulatne zbieranie wymagań,\n",
" * dokładną analizęm\n",
" * istotność dokumentacji.\n",
" \n",
"Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n",
"\n",
"Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu **nie** analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. "
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
"> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n",
"> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n",
"> * Projekt systemu (poszczególnych struktur itp.).\n",
"> * Implementacja (wytworzenie kodu).\n",
"> * Testowanie (poszczególnych elementów systemu oraz elementów połączonych w całość).\n",
"> * Wdrożenie i pielęgnacja powstałego systemu.\n",
"\n",
"Model kaskadowy sprawdza się dla małych, krótkich projektów z ustalonymi wymaganiami, które nie mogą zmienić się w trakcie realizacji projektu."
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
" * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n",
" * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n",
" * Współpraca z klientem / uzytkownikiem podczas pracy jest ważniejsza niż negocjowanie umowy.\n",
" * Reakcja na zmiany jest ważniejsza niż stosowanie się do planu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### Scrum (pol. młyn)\n",
"Scrum jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
" <li> Wymagana jest współpraca ze strony klienta (użytkownika) - a o to niełatwo! </li>\n",
" <li> Konieczne jest zaangażowanie i zrozumienie koncepcji ze strony całego zespołu wykonawców. </li>\n",
"</ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### Kanban\n",
"Nazwa pochodzi z języka japońskiego: \n",
" * Znak 看(kan)występuje w złożeniach z innymi znakami oraz w czasownikach 看る(miru)- doglądać, zajmować się czymś, opiekować; a także 看す(mesu)- rządzić, zarządzać. \n",
" * Znak 板(ita, w złożeniach czytany jako \"han\" i \"ban\")funkcjonuje także poza złożeniami, i oznacza deskę, tablicę. \n",
" * Rzeczownik 看板(kanban)będący nazwą metodologii, sam w sobie oznacza także: znak, billboard, tablicę informacyjną.\n",
"\n",
"**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
"<b> Pryncypia Prince2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
" \n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 1.Ciągła zasadność biznesowa\n",
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
"* Lekcje te powinny być zapisywane."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktów."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
"<b> Proces </b> to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
" \n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,\n",
" * znany jest zakres projektu,\n",
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych,\n",
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu,\n",
" * odrzucono nierozsądne pomysły."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,\n",
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,\n",
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
" * czas wykonania,\n",
" * koszt wykonania,\n",
" * oczekiwana jakość,\n",
" * zakres,\n",
" * ryzyko,\n",
" * korzyści."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 4. Sterowanie etapem\n",
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:\n",
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,\n",
" * praca jest monitorowana,\n",
" * problemy są zgłaszane,\n",
" * każdy etap jest udokumentowany raportem."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
" CEL: zapewnienie, że\n",
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,\n",
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić:\n",
" * czy etap zakończył się sukcesem,\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,\n",
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 7. Zamykanie projektu \n",
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,\n",
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,\n",
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,\n",
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## 3.4. Grupy interesariuszy\n",
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
"\n",
" * Biznes,\n",
" * Użytkownicy, \n",
" * Dostawcy."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. \n",
"\n",
"W Komitecie Sterującym biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. \n",
"\n",
"W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. \n",
"\n",
"Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
"Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: \n",
"\n",
"- czas, \n",
"- koszt, \n",
"- jakość, \n",
"- zakres, \n",
"- ryzyko,\n",
"- korzyści."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Kierownik Zespołu** (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. \n",
"\n",
"Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Nadzór Projektu** (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów)."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Wsparcie Projektu** (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Obsługa Zmian** - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"# Podsumowanie\n",
" * Metodologie zarządzania projektami można podzielić na:\n",
" * tradycyjne (sekwencyjne)\n",
" * zwinne (adaptacyjne, iteracyjne)\n",
" * Prince2 zaliczana jest do metodologii sekwencyjnych. \n",
" * Metodologia Prince2 jest bardzo często stosowana w projektach badawczo-rozwojowych finansowanych przez instytucje, gdyż oczekują one:\n",
" * wymiernych produktów,\n",
" * ciągłego raportowania,\n",
" * umiejętności zarządzania ryzykiem.\n",
" * W rzeczywistych projektach stosuje się najczęściej kompilację przeróżnych metodologii.\n",