SysInf/materiały na wykład/metodologia_Prince2 (wykład dodatkowy).ipynb

1020 lines
30 KiB
Plaintext
Raw Normal View History

2023-10-16 20:04:49 +02:00
{
"cells": [
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n",
"<div class=\"alert alert-block alert-info\">\n",
"<h1> Systemy informatyczne</h1>\n",
"<h2> 0. <i>Metodologia Prince2</i>[wykład]</h2> \n",
"</div>\n",
"\n",
"![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"# Metodologia Prince2 - wyjaśnienie pojęcia\n",
"Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** ***projektami***\n",
"niezależna od zmiennych projektu, takich jak: \n",
" * środowisko, \n",
" * skala, \n",
" * typ, \n",
" * organizacja, \n",
" * kultura, \n",
" * położenie geograficzne."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"# 1. Pojęcie projektu"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h3>Projekt</h3> \n",
"Projekt to organizacja założona:\n",
" \n",
"<p> na <b>określony czas</b> </p>\n",
"<p> w celu dostarczenia <b>rozwiązania</b></p>\n",
" <p> dla określonej <b>potrzeby</b> biznesowej. </p> \n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
" \n",
"<h3>Przykład projektu</h3> \n",
" \n",
"<p><b>Potrzeba biznesowa:</b> Oszczędzenie 70% czasu biura obsługi klienta.</p>\n",
"<p><b>Rozwiązanie:</b> System automatycznego obiegu dokumentów. </p>\n",
"<p><b>Czas:</b> 6 miesięcy </p> \n",
"<p><b>Projekt:</b> Zespół ludzi wydelegowanych na 6 miesięcy dla dostarczenia systemu automatycznego obiegu dokumentów w celu zaoszczędzenia 70% czasu biura obsługi klienta. </p> \n",
"</div>\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy:\n",
"\n",
" * **Zmiana** - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
" * **Tymczasowość** - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
" * **Wielofukcyjność** - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
" * **Wyjątkowość** - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
" * **Niepewność** - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Zarządzanie projektem\n",
" Zarządzanie projektem to:\n",
" - planowanie zadań,\n",
" - delegowanie ludzi do zadań,\n",
" - monitorowanie wykonywania zadań,\n",
" - kontrolowanie\n",
" aby:\n",
" - osiągnąć cel projektu,\n",
" - w wyznaczonym czasie,\n",
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
" Projekt należy kontrolować pod następującymi aspektami:\n",
" - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?),\n",
" - czas (kiedy skończymy?),\n",
" - jakość (czy produkt spełnia oczekiwania jakościowe?),\n",
" - zakres (czy zakres działania projektu będzie pokrywa się z oczekiwaniami?),\n",
" - korzyści dla klienta (czy użytkownik naszego produktu uzyskuje planowaną korzyść?),\n",
" - ryzyko (jakie jest ryzyko niepowodzenia lub niepożądanych skutków projektu i czy potrafimy to ryzyko zminimalizować?)."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"# 2. Przegląd metodologii zarządzania projektem \n",
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## 2.1. Metodologie tradycyjne\n",
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
" * skrupulatne zbieranie wymagań,\n",
" * dokładną analizęm\n",
" * istotność dokumentacji.\n",
" \n",
"Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n",
"\n",
"Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu **nie** analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. "
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n",
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
"> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n",
"> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n",
"> * Projekt systemu (poszczególnych struktur itp.).\n",
"> * Implementacja (wytworzenie kodu).\n",
"> * Testowanie (poszczególnych elementów systemu oraz elementów połączonych w całość).\n",
"> * Wdrożenie i pielęgnacja powstałego systemu.\n",
"\n",
"Model kaskadowy sprawdza się dla małych, krótkich projektów z ustalonymi wymaganiami, które nie mogą zmienić się w trakcie realizacji projektu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h5>Plusy modelu kaskadowego</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Projekty są dobrze określone, a zatem łatwe w zarządzaniu. </li>\n",
" <li> Przebieg projektu opisany jest liniowo (sekwencyjnie), przez co łatwiej go zrozumieć.</li>\n",
" </ol>\n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
" \n",
"<h5>Minusy modelu kaskadowego</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.</li>\n",
" <li> Jakikolwiek namacalny efekt działań jest widoczny dopiero po dłuższym czasie.</li>\n",
"</ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### Prince2\n",
"W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na **etapy**. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n",
"\n",
"W Prince2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych **produktów biznesowych**.\n",
"\n",
"**Struktura organizacyjna** jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę. \n",
"\n",
"Ważną rolę odgrywają **procedury raportowania**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h5>Plusy modelu Prince2</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Podział projektu na etapy ułatwia kontrolę nad projektem (sprawdzamy, czy na końcu etapu mamy planowany rezultat).</li>\n",
" <li> Dobrze dokumentuje przebieg projektu.</li>\n",
" </ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
" \n",
"<h5>Minusy modelu Prince2</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Każda zmiana wymaga \"łańcucha akceptacji\" i wymusza zmiany w dokumentacji. </li>\n",
" <li> Tworzenie obszernej dokumentacji jest pracochłonne. </li>\n",
"</ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### PMBOK (Project Management Body of Knowledge)\n",
"Projekt ma swój **cykl życia**, który składa się z ciągu etapów lub faz od inicjacji do zamknięcia. \n",
"\n",
"W cyklu życia projektu odbywają się różnego rodzaju **procesy**, które na siebie oddziaływują. \n",
"\n",
"Wyróżnia się nawet 49 różnych rodzajów procesów, podzielonych na **grupy**:\n",
" * procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie),\n",
" * procesy planowania - określenie zakresu i celu projektu, zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,\n",
" * procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych,\n",
" * procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,\n",
" * procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.\n",
"\n",
"Procesy połączone są ze sobą wkładami i rezultatami. Rezultaty z jednego procesu mogą być wkładem do następnych. \n",
"\n",
"PMBOX oferuje wiele różnych procesów do wyboru. Zadaniem menadżera projektu jest wybór procesów odpowiednich do projektu. "
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h5>Plusy modelu PMBOK</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów). </li>\n",
" <li> Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.</li>\n",
" </ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
" \n",
"<h5>Minusy modelu PMBOK</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Mała elastyczność </li>\n",
" <li> Centralizacja władzy </li>\n",
"</ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## 2.2. Metodologie zwinne\n",
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
" * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n",
" * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n",
" * Współpraca z klientem / uzytkownikiem podczas pracy jest ważniejsza niż negocjowanie umowy.\n",
" * Reakcja na zmiany jest ważniejsza niż stosowanie się do planu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### Scrum (pol. młyn)\n",
"Scrum jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h5>Plusy modelu Scrum</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Szybkie dostarczanie działającego systemu - również w wersji końcowej (na rynek).</li>\n",
" <li> Elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb biznesowych.</li>\n",
" </ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-info alert-success\"> \n",
"<h5>Minusy modelu Scrum</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Wymagana jest współpraca ze strony klienta (użytkownika) - a o to niełatwo! </li>\n",
" <li> Konieczne jest zaangażowanie i zrozumienie koncepcji ze strony całego zespołu wykonawców. </li>\n",
"</ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### Kanban\n",
"Nazwa pochodzi z języka japońskiego: \n",
" * Znak 看kanwystępuje w złożeniach z innymi znakami oraz w czasownikach 看るmiru- doglądać, zajmować się czymś, opiekować; a także 看すmesu- rządzić, zarządzać. \n",
" * Znak 板ita, w złożeniach czytany jako \"han\" i \"ban\"funkcjonuje także poza złożeniami, i oznacza deskę, tablicę. \n",
" * Rzeczownik 看板kanbanbędący nazwą metodologii, sam w sobie oznacza także: znak, billboard, tablicę informacyjną.\n",
"\n",
"**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h5>Plusy modelu Kanban</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową. </li>\n",
" <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy.</li>\n",
" </ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-info alert-success\"> \n",
"<h5>Minusy modelu Kanban</h5> \n",
"<ol>\n",
" <li> Wysoko wskazane jest doświadczenie przynajmniej jednego członka zespołu. </li>\n",
" <li> Istotne dla sukcesu jest ustawienie zadań w odpowiedniej kolejności. </li>\n",
"</ol>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"# 3. Metodologia Prince2"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h2> 3.1. Pryncypia w Prince2 </h2>\n",
"\n",
"<b> Pryncypia Prince2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
" \n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 1.Ciągła zasadność biznesowa\n",
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
"* Lekcje te powinny być zapisywane."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktów."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
"\n",
"<h2> 3.2. Motywy przewodnie (tematy) Prince2 </h2>\n",
"\n",
"<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n",
" \n",
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
" \n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 2. Organizacja\n",
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności</b>."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 3. Jakość\n",
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 4. Plany\n",
"Zespół projektowy powinien znać **plan** całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
" ### 5. Ryzyko\n",
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h3>Ryzyko</h3> \n",
" <b>Ryzyko</b> to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
"<BR>\n",
" \n",
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
" \n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 6. Zmiana\n",
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 7. Postępy\n",
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h2>3.3. Procesy Prince2</h2> \n",
" \n",
"<b> Proces </b> to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
" \n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,\n",
" * znany jest zakres projektu,\n",
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych,\n",
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu,\n",
" * odrzucono nierozsądne pomysły."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,\n",
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,\n",
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
" * czas wykonania,\n",
" * koszt wykonania,\n",
" * oczekiwana jakość,\n",
" * zakres,\n",
" * ryzyko,\n",
" * korzyści."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 4. Sterowanie etapem\n",
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:\n",
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,\n",
" * praca jest monitorowana,\n",
" * problemy są zgłaszane,\n",
" * każdy etap jest udokumentowany raportem."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
" CEL: zapewnienie, że\n",
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,\n",
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić:\n",
" * czy etap zakończył się sukcesem,\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,\n",
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 7. Zamykanie projektu \n",
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,\n",
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,\n",
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,\n",
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## 3.4. Grupy interesariuszy\n",
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
"\n",
" * Biznes,\n",
" * Użytkownicy, \n",
" * Dostawcy."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. \n",
"\n",
"W Komitecie Sterującym biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. \n",
"\n",
"W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. \n",
"\n",
"Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
"\n",
"<h2> 3.5. Role w Prince2 </h2>\n",
" \n",
"<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
"<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
" \n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Komitet Sterujący** (ang. Project Board), a w nim: \n",
" * Przewodniczący (Executive),\n",
" * Główny Użytkownik (Senior User),\n",
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Kierownik Projektu** (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. \n",
"\n",
"Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: \n",
"\n",
"- czas, \n",
"- koszt, \n",
"- jakość, \n",
"- zakres, \n",
"- ryzyko,\n",
"- korzyści."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Kierownik Zespołu** (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. \n",
"\n",
"Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Nadzór Projektu** (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów)."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Wsparcie Projektu** (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Obsługa Zmian** - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"# Podsumowanie\n",
" * Metodologie zarządzania projektami można podzielić na:\n",
" * tradycyjne (sekwencyjne)\n",
" * zwinne (adaptacyjne, iteracyjne)\n",
" * Prince2 zaliczana jest do metodologii sekwencyjnych. \n",
" * Metodologia Prince2 jest bardzo często stosowana w projektach badawczo-rozwojowych finansowanych przez instytucje, gdyż oczekują one:\n",
" * wymiernych produktów,\n",
" * ciągłego raportowania,\n",
" * umiejętności zarządzania ryzykiem.\n",
" * W rzeczywistych projektach stosuje się najczęściej kompilację przeróżnych metodologii.\n",
" "
]
}
],
"metadata": {
"author": "Krzysztof Jassem",
"celltoolbar": "Slideshow",
"email": "jassem@amu.edu.pl",
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"lang": "pl",
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.7.6"
},
"subtitle": "04. Metodologia Prince 2[wykład]",
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
"year": "2021"
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}