Wersja wstępna materiałów

This commit is contained in:
Krzysztof Jassem 2022-09-05 15:28:25 +02:00
parent e72d5c4f08
commit 1984c1eb3f
169 changed files with 650 additions and 260 deletions

View File

@ -0,0 +1,241 @@
{
"cells": [
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# Organizacja zajęć na przedmiocie Systemy Informatyczne (2022 - 2023)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 1. Informacje o przedmiocie\n",
"Systemy informatyczne to przedmiot prowadzony w formie wykładów i laboratoriów dla studentów III semestru studiów magisterskich na kierunku Analiza i Przetwarzanie Danych. \n",
"Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z przebiegiem tworzenia systemu informatycznego - od powstania wizji projektu do realizacji działającego prototypu. Cel ten będzie realizowany poprzez kształcenie następujących umiejętności u studentów:\n",
"\n",
"- rozwój kreatywności w projektowaniu systemu informatycznego\n",
"- poznanie charakterystyki innowacyjnego systemu informatycznego\n",
"- rozwój umiejętności współpracy w zespole\n",
"- nabycie umiejętności menedżerskich\n",
"- nabycie umiejętności pozyskiwania inwestorów dla projektów informatycznych\n",
"- rozwój umiejętności występowania publicznego\n",
"- doskonalenie umiejętności pracy zespołowej metodykami zwinnymi\n",
"- poznanie praktyk ciągłej integracji. "
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 2. Efekty kształcenia\n",
"Student:\n",
" - Rozumie społeczne aspekty pracy zespołowej w projekcie informatycznym.\n",
" - Potrafi określić cechy innowacyjnego projektu informatycznego.\n",
" - Potrafi wizualizować system informatyczny za pomocą makiety.\n",
" - Potrafi przygotować się do procesu pozyskiwania inwestorów dla systemu informatycznego.\n",
" - Umie przygotować się do publicznej prezentacji koncepcji systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi uczestniczyć w projekcie prowadzonym metodykami zwinnymi.\n",
" - Potrafi uczestniczyć w procesie ciągłej integracji.\n",
" - Potrafi zintegrować system ciągłej integracji z systemem kontroli wersji.\n",
" - Potrafi opracować specyfikację zakresu systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi organizować pracę w trakcie rozwoju systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi zaprojektować użyteczny system informatyczny.\n",
" - Umie zorganizować proces przeprowadzenia testów systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi uruchomić procesy prowadzące do pozyskania systemu informatycznego o wysokiej jakości.\n",
" - Potrafi planować zadania w projekcie informatycznym.\n",
" - Zna specyfikę zarządzania projektem informatycznym.\n",
" - Potrafi przedstawić cele i działanie systemu informatycznego jego interesariuszom.\n",
" - Potrafi przygotować demonstrację systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi zaprezentować publicznie cele i działanie systemu informatycznego.\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 3. Zasady zaliczenia wykładów\n",
"\n",
"Wykład może być zaliczony albo na podstawie punktów uzyskanych za rozwiązywanie testów podawanych na wykładzie, albo poprzez egzamin końcowy. \n",
"\n",
"Za prawidłowe odpowiedzi na pytania testowe podawane podczas wykładu studenci otrzymują punkty (1 punkt za prawidłową odpowiedź). Testy rozwiązywane mogą być na dowolnych urządzeniach, które dysponują przeglądarką internetową. System do testów jest osiągalny pod adresem: \n",
" **cybertest3.wmi.amu.edu.pl** \n",
"Logowanie do systemu odbywa się za pomocą standardowych danych dostępowych na WMI. \n",
"\n",
"**UWAGA: Rozwiązywanie testów dozwolone jest tylko podczas obecności na wykładzie.**\n",
"\n",
"Wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia testów z minimum 120 pytaniami podczas całego kursu (standardowo: 5 pytań powtórkowych na początku wykładu i 5 pytań na końcu wykładu). \n",
"\n",
"### Zwolnienia z egzaminu na podstawie punktów z wykładu\n",
"Student zwolniony jest z egzaminu z oceną dostateczny plus lub wyższą, wynikającą z punktów zdobytych za rozwiązanie zadań testowych podawanych na wykładach. \n",
"\n",
"Studenci niespełniający powyższego kryterium zdają egzamin obejmujący materiał przedstawiany na wykładach. Studenci mogą zdawać egzamin również w sytuacji, gdy nie satysfakcjonuje ich ocena uzyskana na podstawie zdobytych punktów.\n",
"\n",
"**Rozwiązywanie testu przez osobę nieobecną na wykładzie jest niezgodne z podanymi zasadmi i umiemożliwia tej osobie zwolnienie z egzaminu na podstawie punktów z wykładu.**\n",
"\n",
"\n",
"### Skala ocen z wykładu \n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Liczba prawidłowych odpowiedzi</td> <td>Ocena</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>100-120</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>90-99</td><td>4,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>80-89</td><td>4</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>70-79</td><td>3,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>poniżej</td><td>egzamin</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 4. Zasady zaliczenia z laboratoriów\n",
"\n",
"Laboratoria zaliczane są na podstawie punktów zdobywanych na poszczególnych zajęciach.\n",
"\n",
"Zadania wykonywane są w zespołach. Wszystkie osoby z danego zespołu obecne na zajęciach otrzymują tę samą ocenę punktową.\n",
"\n",
"Punkty można uzyskiwać za:\n",
"\n",
" * wykonywanie zadań zaplanowanych na dane laboratorium \n",
" * prezentację koncepcji projektu\n",
" * realizację sprintów (począwszy od laboratorium nr 6)\n",
" * wykonanie prototypu potwierdzone demonstracją końcową \n",
"\n",
"Student nieobecny na zajęciach ma możliwość uzyskania oceny punktowej nie wyższej niż 75% punktów zdobytych przez zespół. Warunkiem uzyskania punktów jest wykonanie w przeciągu tygodnia zadań zaproponowanych przez lidera zaspołu i zaakceptowanych przez prowadzącego. \n",
"\n",
"### Punktacja zadań wykonywanych na laboratorium\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Typ zadania</td> <td>Liczba punktów</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Zadania na laboratoriach</td><td>11 x 30 = 360</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Prezentacja koncepcji</td><td>30</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Sprinty</td><td>6 x 10 = 60</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Wykonanie prototypu potwierdzone demonstracją</td><td>180</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Suma</td><td>600</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n",
"\n",
"### Ocena prototypu\n",
"\n",
"Na przedostatnich zajęciach z laboratorium w dniu 25 stycznia 2022 opiekun projektu decyduje, czy pr0totyp projektu spełnił swoje założenia. Prototyp powinien osiagnąc co najmniej 5. poziom gotowości technologicznej:\n",
"\n",
"* 5. poziom gotowości technologicznej\n",
" * Zweryfikowano działanie w warunkach zbliżonych do rzeczywistego (np. przeprowadzono testowanie prototypu wdrożónego na serwerze WMI, a nie na serwerze lokalnym).\n",
"* 6. poziom gotowości technologicznej \n",
" * Dokonano demonstracji działania w warunkach zbliżonych do rzeczywistych (np. zademonstrowano wdrożony prototyp z interakcją użytkowników).\n",
" \n",
"Jeśli prototyp nie spełnia założeń, to ocena końcowa wynosi 0 punktów (na 180).\n",
"\n",
"Jeśli prototyp spełnia założenia, to opiekun projektu proponuje ocenę w skali do 180 punktów.\n",
"\n",
"Proponowane składowe oceny implementacji prototypu:\n",
"\n",
"<table>\n",
" <tr> \n",
" <td> Za co? </td> <td> Maksymalna liczba punktów do zdobycia </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td> Functionality (funkcjonalność) </td> <td> 40 </td> \n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Usability (Użyteczność) </td> <td> 30 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td> Reliability (niewystępowanie błędów) </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Performance (wydajność: zużycie zasobów, czas odpowiedzi) </td> <td>10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Supportability (możliwość instalacji i działania na różnych platformach) </td> <td> 10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Podręcznik użytkowania lub pomocy dla użytkownika) </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>Raport z testowania wersji końcowej </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Raport użyteczności wersji końcowej </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Documentation (zebranie wytworzonych dokumentów systemu oraz podręcznika i raportów (testowania i użyteczności)) </td> <td> 10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> SUMA </td> <td> 180 </td>\n",
" </tr>\n",
" </table>\n",
" \n",
"Ocena proponowana przez opiekuna jest weryfikowana przez komisję, w skład której wchodzą wszyscy opiekunowie po końcowej demonstracji publicznej prototypu\n",
"\n",
"### Skala ocen z laboratorium\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Liczba punktów</td> <td>Ocena</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>500-600</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>450-499</td><td>4,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>400-449</td><td>4</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>350-399</td><td>3,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>300-349</td><td>3</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n"
]
}
],
"metadata": {
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.7.6"
}
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}

View File

@ -5,8 +5,8 @@
"metadata": {},
"source": [
"# Organizacja prezentacji koncepcji projektów\n",
"Informacje dotyczą prezentacji koncepcji projektów na zajęciach PBR. \n",
"Podane poniżej informacje mogą ulec korektom do dnia 8 listopada włącznie."
"Informacje dotyczą prezentacji koncepcji projektów. \n",
"Podane poniżej informacje mogą ulec korektom."
]
},
{
@ -159,7 +159,7 @@
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.8.5"
"version": "3.7.6"
}
},
"nbformat": 4,

View File

@ -1,257 +0,0 @@
{
"cells": [
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# Organizacja zajęć na przedmiotach PPB, SYI oraz PBR"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 1. Założenia ogólne"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 1.1. Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego (PPB)\n",
"Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego to przedmiot prowadzony w formie wykładów dla studentów II roku studiów magisterskich na kierunku Informatyka. \n",
"Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z przebiegiem tworzenia projektu badawczo-rozwojowego."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 1.2. Projekt badawczo-rozwojowy (PBR)\n",
"Projekt badawczo-rozwojowy to przedmiot prowadzony w formie laboratoriów dla studentów II roku studiów magisterskich na kierunku informatyka.\n",
"\n",
"Wskazane jest, aby projekt badawczo-rozwojowy przyczyniał się do rozwoju prac magisterskich członków zespołu.\n",
"\n",
"* Student informatyki powinien nabyć następujące umiejętności:\n",
" * tworzenie koncepcji projektu badawczo-rozwojowego,\n",
" * implementacja systemu informatycznego w metodyce zwinnej,\n",
" * stosowanie praktyki ciągłej integracji w rozwoju systemu informatycznego,\n",
" * wdrożenie systemu będącego wynikiem projektu badawczo-rozwojowego w praktyce gospodarczej."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 1.3. Systemy informatyczne (SYI)\n",
"Systemy informatyczne to przedmiot prowadzony w formie wykładów i laboratoriów dla studentów III semestru studiów magisterskich na kierunku Analiza i Przetwarzanie Danych. \n",
"Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z przebiegiem tworzenia systemu informatycznego - na przykładzie projektu badawczo-rozwojowego rozwijanego przez studentów studiów magisterskich na kierunku Informatyka. \n",
"W ramach laboratorium do przedmiotu SYI studenci uczestniczą w tworzeniu projektów badawczo-rozwojowych razem ze studentami Informatyki.\n",
"\n",
" * Student analizy i przetwarzania danych powinien nabyć następujące umiejętności:\n",
"\n",
" * dostarczanie i analiza danych do systemu informatycznego,\n",
" * tworzenie dokumentacji projektowej,\n",
" * przygotowanie i prowadzenie testów funkcjonalnych,\n",
" * opracowanie raportów użyteczności,\n",
" * tworzenie skryptów wspomagających implementację i testowanie."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 2. Współpraca studentów na przedmiotach SYI oraz PBR\n",
"\n",
"Studenci przedmiotów SYI oraz PBR współpracują ze sobą, tworząc razem zespoły o liczności od trzech do pięciu studentów. W skład zespołów wchodzą studenci obu przedmiotów. \n",
"\n",
"Aby umożliwić taką współpracę, laboratoria z przedmiotów SYI i PBR prowadzone są w ten sam dzień tygodnia i o tej samej godzinie. Studenci obu kierunków współpracują w tworzeniu wspólnego projektu badawczo-rozwojowego. \n",
"\n",
"Zespół projektowy powinien zatem składać się ze studentów obu kierunków (idealnie: dwóch studentów informatyki i dwóch studentów analizy danych). Skład zespołów może się kształtować podczas pierwszych trzech laboratoriów. Począwszy od laboratorium nr 4 studenci pracują w stałych zespołach.\n",
"\n",
"Każdy zespół ma opiekuna - osobę z kadry WMI UAM.\n",
"\n",
"Opiekunowie otrzymują od wykładowcy przedmiotu PPB proponowane scenariusze wszystkich laboratoriów przedmiotu PBR wraz z wytycznymi dotyczącymi oceniania pracy studentów. Opiekun projektu ma jednak prawo odstąpić od proponowanych scenariuszy - częściowo lub w całości, dostosowując przebieg laboratorium do specyfiki projektu. \n",
"\n",
"W każdym wypadku wymaga się jednak, aby praca projektowa była udokumentowana."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 3. Zasady zaliczenia wykładów PPB i SYI\n",
"Zasady zaliczania wykładów PPB i SYI są takie same.\n",
"\n",
"Wykład może być zaliczony albo na podstawie punktów uzyskanych za rozwiązywanie testów podawanych na wykładzie, albo poprzez egzamin końcowy. \n",
"\n",
"Za prawidłowe odpowiedzi na pytania testowe podawane podczas wykładu studenci otrzymują punkty (1 punkt za prawidłową odpowiedź). Testy rozwiązywane mogą być na dowolnych urządzeniach, które dysponują przeglądarką internetową. System do testów jest osiągalny pod adresem: \n",
" **cybertest2.wmi.amu.edu.pl** \n",
"Logowanie do systemu odbywa się za pomocą standardowych danych dostępowych na WMI. \n",
"\n",
"Wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia testów z minimum 120 pytaniami podczas całego kursu (standardowo: 5 pytań powtórkowych na początku wykładu i 5 pytań na końcu wykładu). \n",
"\n",
"### Zwolnienia z egzaminu\n",
"Student zwolniony jest z egzaminu z oceną dostateczny plus lub wyższą, wynikającą z punktów zdobytych za rozwiązanie zadań testowych podawanych na wykładach. \n",
"\n",
"Studenci niespełniający powyższego kryterium zdają egzamin obejmujący materiał przedstawiany na wykładach. Studenci mogą zdawać egzamin również w sytuacji, gdy nie satysfakcjonuje ich ocena uzyskana na podstawie zdobytych punktów.\n",
"\n",
"### Skala ocen z wykładu \n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Liczba prawidłowych odpowiedzi</td> <td>Ocena</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>100-120</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>90-99</td><td>4,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>80-89</td><td>4</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>70-79</td><td>3,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>poniżej</td><td>egzamin</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 4. Zasady zaliczenia z laboratoriów PBR i SYI\n",
"\n",
"Zasady zaliczenia obu przedmiotów są takie same.\n",
"\n",
"## Ocena końcowa z przedmiotu PBR\n",
"Studentom informatyki ocenę końcową z laboratorium wystawia opiekun projektu badawczo-rozwojowego.\n",
"\n",
"## Ocena końcowa z laboratorium SYI\n",
"Studentom analizy i przetwarzania danych ocenę końcową wystawia prowadzący laboratorium na wniosek opiekuna projektu badawczo-rozwojowego.\n",
"\n",
"## Proponowana punktacja zadań wykonywanych na przedmiocie PBR\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Typ zadania</td> <td>Liczba punktów</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Zadania na laboratoriach</td><td>12 x 30 = 360</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Sprinty</td><td>6 x 10 = 60</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Ocena końcowa za wynik projektu</td><td>180</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Suma</td><td>600</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n",
"\n",
"## Ocena projektu\n",
"\n",
"Na przedostatnich zajęciach z laboratorium w dniu 25 stycznia 2022 opiekun projektu decyduje, czy projekt spełnił swoje założenia. Zgodnie z propozycją z wykładu projekt powinien znajdować się na 6. poziomie gotowości technologicznej:\n",
"\n",
"* Poziom 5.\n",
" * Zweryfikowano działanie w warunkach zbliżónych do rzeczywistego (np. przeprowadzono testowanie prototypu wdrożónego na serwerze WMI).\n",
"* Poziom 6.\n",
" * Dokonano demonstracji działania w warunkach zbliżónych do rzeczywistych (np. zademonstrowano wdrożony prototyp z interakcją użytkowników).\n",
" \n",
"Jeśli projekt nie spełnia założeń, to ocena końcowa za wynik projektu wynosi 0 punktów (na 180).\n",
"\n",
"Jeśli projekt spełnia założenia, to opiekun projektu proponuje ocenę w skali do 180 punktów.\n",
"\n",
"Proponowane składowe oceny implementacji systemu\n",
"\n",
"<table>\n",
" <tr> \n",
" <td> Za co? </td> <td> Maksymalna liczba punktów do zdobycia </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td> Functionality (funkcjonalność) </td> <td> 40 </td> \n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Usability (Użyteczność) </td> <td> 30 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td> Reliability (niewystępowanie błędów) </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Performance (wydajność: zużycie zasobów, czas odpowiedzi) </td> <td>10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Supportability (możliwość instalacji i działania na różnych platformach) </td> <td> 10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Podręcznik użytkowania lub pomocy dla użytkownika) </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>Raport z testowania wersji końcowej </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Raport użyteczności wersji końcowej </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Documentation (zebranie wytworzonych dokumentów systemu oraz podręcznika i raportów (testowania i użyteczności)) </td> <td> 10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> SUMA </td> <td> 180 </td>\n",
" </tr>\n",
" </table>\n",
" \n",
"Ocena proponowana przez opiekuna jest weryfikowana przez komisję, w skład której wchodzą wszyscy opiekunowie po demonstracji publicznej projektu w dniu 2 lutego 2022.\n",
"\n",
"## Demontracje projektów\n",
"\n",
"Demonstracje publiczne projektów odbędą się w dniu 1 lutego 2022 (wtorek). Demonstracje trwać będą sumarycznie około trzech godzin (po 10 minut na system). Godziny demonstracji zostaną uzgodnione z prowadzącymi seminarium mgr - mniej więcej między godziną 14.00 i 17.00.\n",
"\n",
"## Proponowana skala ocen na przedmiocie PBR\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Liczba punktów</td> <td>Ocena</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>500-600</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>450-499</td><td>4,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>400-449</td><td>4</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>350-399</td><td>3,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>300-349</td><td>3</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n"
]
}
],
"metadata": {
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.8.5"
}
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}

241
Organizacja zajęć.ipynb Normal file
View File

@ -0,0 +1,241 @@
{
"cells": [
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# Organizacja zajęć na przedmiocie Systemy Informatyczne (2022 - 2023)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 1. Informacje o przedmiocie\n",
"Systemy informatyczne to przedmiot prowadzony w formie wykładów i laboratoriów dla studentów III semestru studiów magisterskich na kierunku Analiza i Przetwarzanie Danych. \n",
"Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z przebiegiem tworzenia systemu informatycznego - od powstania wizji projektu do realizacji działającego prototypu. Cel ten będzie realizowany poprzez kształcenie następujących umiejętności u studentów:\n",
"\n",
"- rozwój kreatywności w projektowaniu systemu informatycznego\n",
"- poznanie charakterystyki innowacyjnego systemu informatycznego\n",
"- rozwój umiejętności współpracy w zespole\n",
"- nabycie umiejętności menedżerskich\n",
"- nabycie umiejętności pozyskiwania inwestorów dla projektów informatycznych\n",
"- rozwój umiejętności występowania publicznego\n",
"- doskonalenie umiejętności pracy zespołowej metodykami zwinnymi\n",
"- poznanie praktyk ciągłej integracji. "
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 2. Efekty kształcenia\n",
"Student:\n",
" - Rozumie społeczne aspekty pracy zespołowej w projekcie informatycznym.\n",
" - Potrafi określić cechy innowacyjnego projektu informatycznego.\n",
" - Potrafi wizualizować system informatyczny za pomocą makiety.\n",
" - Potrafi przygotować się do procesu pozyskiwania inwestorów dla systemu informatycznego.\n",
" - Umie przygotować się do publicznej prezentacji koncepcji systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi uczestniczyć w projekcie prowadzonym metodykami zwinnymi.\n",
" - Potrafi uczestniczyć w procesie ciągłej integracji.\n",
" - Potrafi zintegrować system ciągłej integracji z systemem kontroli wersji.\n",
" - Potrafi opracować specyfikację zakresu systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi organizować pracę w trakcie rozwoju systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi zaprojektować użyteczny system informatyczny.\n",
" - Umie zorganizować proces przeprowadzenia testów systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi uruchomić procesy prowadzące do pozyskania systemu informatycznego o wysokiej jakości.\n",
" - Potrafi planować zadania w projekcie informatycznym.\n",
" - Zna specyfikę zarządzania projektem informatycznym.\n",
" - Potrafi przedstawić cele i działanie systemu informatycznego jego interesariuszom.\n",
" - Potrafi przygotować demonstrację systemu informatycznego.\n",
" - Potrafi zaprezentować publicznie cele i działanie systemu informatycznego.\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 3. Zasady zaliczenia wykładów\n",
"\n",
"Wykład może być zaliczony albo na podstawie punktów uzyskanych za rozwiązywanie testów podawanych na wykładzie, albo poprzez egzamin końcowy. \n",
"\n",
"Za prawidłowe odpowiedzi na pytania testowe podawane podczas wykładu studenci otrzymują punkty (1 punkt za prawidłową odpowiedź). Testy rozwiązywane mogą być na dowolnych urządzeniach, które dysponują przeglądarką internetową. System do testów jest osiągalny pod adresem: \n",
" **cybertest3.wmi.amu.edu.pl** \n",
"Logowanie do systemu odbywa się za pomocą standardowych danych dostępowych na WMI. \n",
"\n",
"**UWAGA: Rozwiązywanie testów dozwolone jest tylko podczas obecności na wykładzie.**\n",
"\n",
"Wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia testów z minimum 120 pytaniami podczas całego kursu (standardowo: 5 pytań powtórkowych na początku wykładu i 5 pytań na końcu wykładu). \n",
"\n",
"### Zwolnienia z egzaminu na podstawie punktów z wykładu\n",
"Student zwolniony jest z egzaminu z oceną dostateczny plus lub wyższą, wynikającą z punktów zdobytych za rozwiązanie zadań testowych podawanych na wykładach. \n",
"\n",
"Studenci niespełniający powyższego kryterium zdają egzamin obejmujący materiał przedstawiany na wykładach. Studenci mogą zdawać egzamin również w sytuacji, gdy nie satysfakcjonuje ich ocena uzyskana na podstawie zdobytych punktów.\n",
"\n",
"**Rozwiązywanie testu przez osobę nieobecną na wykładzie jest niezgodne z podanymi zasadmi i umiemożliwia tej osobie zwolnienie z egzaminu na podstawie punktów z wykładu.**\n",
"\n",
"\n",
"### Skala ocen z wykładu \n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Liczba prawidłowych odpowiedzi</td> <td>Ocena</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>100-120</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>90-99</td><td>4,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>80-89</td><td>4</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>70-79</td><td>3,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>poniżej</td><td>egzamin</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 4. Zasady zaliczenia z laboratoriów\n",
"\n",
"Laboratoria zaliczane są na podstawie punktów zdobywanych na poszczególnych zajęciach.\n",
"\n",
"Zadania wykonywane są w zespołach. Wszystkie osoby z danego zespołu obecne na zajęciach otrzymują tę samą ocenę punktową.\n",
"\n",
"Punkty można uzyskiwać za:\n",
"\n",
" * wykonywanie zadań zaplanowanych na dane laboratorium \n",
" * prezentację koncepcji projektu\n",
" * realizację sprintów (począwszy od laboratorium nr 6)\n",
" * wykonanie prototypu potwierdzone demonstracją końcową \n",
"\n",
"Student nieobecny na zajęciach ma możliwość uzyskania oceny punktowej nie wyższej niż 75% punktów zdobytych przez zespół. Warunkiem uzyskania punktów jest wykonanie w przeciągu tygodnia zadań zaproponowanych przez lidera zaspołu i zaakceptowanych przez prowadzącego. \n",
"\n",
"### Punktacja zadań wykonywanych na laboratorium\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Typ zadania</td> <td>Liczba punktów</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Zadania na laboratoriach</td><td>11 x 30 = 360</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Prezentacja koncepcji</td><td>30</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Sprinty</td><td>6 x 10 = 60</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Wykonanie prototypu potwierdzone demonstracją</td><td>180</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Suma</td><td>600</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n",
"\n",
"### Ocena prototypu\n",
"\n",
"Na przedostatnich zajęciach z laboratorium opiekun projektu decyduje, czy pr0totyp projektu spełnił swoje założenia. Prototyp powinien osiagnąc co najmniej 5. poziom gotowości technologicznej:\n",
"\n",
"* 5. poziom gotowości technologicznej\n",
" * Zweryfikowano działanie w warunkach zbliżonych do rzeczywistego (np. przeprowadzono testowanie prototypu wdrożonego na serwerze WMI, a nie na serwerze lokalnym).\n",
"* 6. poziom gotowości technologicznej \n",
" * Dokonano demonstracji działania w warunkach zbliżonych do rzeczywistych (np. zademonstrowano wdrożony prototyp z interakcją użytkowników).\n",
" \n",
"Jeśli prototyp nie spełnia założeń, to ocena końcowa wynosi 0 punktów (na 180).\n",
"\n",
"Jeśli prototyp spełnia założenia, to opiekun projektu proponuje ocenę w skali do 180 punktów.\n",
"\n",
"Proponowane składowe oceny implementacji prototypu:\n",
"\n",
"<table>\n",
" <tr> \n",
" <td> Za co? </td> <td> Maksymalna liczba punktów do zdobycia </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td> Functionality (funkcjonalność) </td> <td> 40 </td> \n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Usability (Użyteczność) </td> <td> 30 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td> Reliability (niewystępowanie błędów) </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Performance (wydajność: zużycie zasobów, czas odpowiedzi) </td> <td>10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Supportability (możliwość instalacji i działania na różnych platformach) </td> <td> 10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Podręcznik użytkowania lub pomocy dla użytkownika) </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>Raport z testowania wersji końcowej </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Raport użyteczności wersji końcowej </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Documentation (zebranie wytworzonych dokumentów systemu oraz podręcznika i raportów (testowania i użyteczności)) </td> <td> 10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> SUMA </td> <td> 180 </td>\n",
" </tr>\n",
" </table>\n",
" \n",
"Ocena proponowana przez opiekuna jest weryfikowana przez komisję, w skład której wchodzą wszyscy opiekunowie po końcowej demonstracji publicznej prototypu.\n",
"\n",
"### Skala ocen z laboratorium\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Liczba punktów</td> <td>Ocena</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>500-600</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>450-499</td><td>4,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>400-449</td><td>4</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>350-399</td><td>3,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>300-349</td><td>3</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n"
]
}
],
"metadata": {
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.7.6"
}
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}

165
Prezentacje koncepcji.ipynb Normal file
View File

@ -0,0 +1,165 @@
{
"cells": [
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# Organizacja prezentacji koncepcji projektów\n",
"Informacje dotyczą prezentacji koncepcji projektów. \n",
"Podane poniżej informacje mogą ulec korektom."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## Termin i forma prezentacji\n",
" * Prezentacje będą prowadzone publicznie podczas wykładu. Szacowany czas na jedną prezentację to ... minut.\n",
"\n",
" * Podczas prezentacji wskazana jest obecność \"na scenie\" całej grupy. Nie jest jednak wymgane, aby wypowiadali się wszyscy studenci."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## Ocena prezentacji\n",
" * Każda prezentacja, spełniająca podstawowe oczekiwania dot. prezentacji, otrzyma ocenę bazową: 20 punktów. \n",
" * Do oceny bazowej zostaną doliczone punkty bonusowe za prezentacje wyróżnione przez:\n",
" * studentów,\n",
" * prowadzących oraz zaproszonych gości.\n",
" * Punkty bonusowe przyznane przez obie grupy odbiorców są sumowane.\n",
"\n",
" * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n",
"\n",
" * Ankieta dla studentów https://forms.gle/wmkmPvc1bjhQSgkVA\n",
"\n",
" * Ankieta dla gości oraz prowadzących poszczególne grupy https://forms.gle/qmdPovjist7ts2vi7\n",
" \n",
" * Aby ułatwić ocenę, studenci powinni na początku zajęć w 2-3 zdaniach opisać swój projekt tutaj: \n",
"https://docs.google.com/document/d/16glWbhCF_OR1I-SbMlBszTK4iVBpUw4wSTLw810mEGk/edit?usp=sharing \n",
"(każdy ma prawo edycji)\n",
"\n",
"### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n",
"\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Miejce</td> <td> Nazwa projektu </td> <td>Punkty bonusowe</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>1.</td><td> BitSearch</td> <td>10</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>2.</td><td> Meetify </td> <td>7</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>3.</td><td> Rozpoznawanie komend głosowych </td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>4</td><td> Transfix </td><td>3</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>5</td><td> Lech Analytics </td><td>2</td>\n",
" </tr>\n",
"</table> \n",
"\n",
"### Prezentacje wyróżnione przez prowadzących i gości\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Miejce</td> <td> Nazwa projektu </td> <td>Punkty bonusowe</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>1.</td> <td> BitSearch</td> <td>10</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>2.</td> <td> HoneyPot </td> <td>7</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>3.</td> <td> Wyszukiwanie w dokumentach</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>4</td><td> Rozpoznawanie komend głosowych </td><td>3</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>5</td><td> RandomSec</td> <td>2</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>5</td><td> PhishandWare</td> <td>2</td>\n",
" </tr>\n",
"</table> \n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## Plan zajęć\n",
"\n",
"### Wprowadzenie\n",
"* Czas 15.15 - 15.20\n",
"\n",
"### Sport Analysis\n",
"\n",
"* Czas: 15.20 - 15.40\n",
"* Kolejność trzech prezentacji - do ustalenia.\n",
"\n",
"### Natural Language Processing\n",
"\n",
"* Czas: 15.40 - 16.05\n",
" * Transfix\n",
" * BitSearch\n",
" * Automatyczne generowanie kampanii\n",
" * Wyszukiwanie w dokumentach\n",
"\n",
"### Music\n",
"\n",
"* Czas: 16.05 - 16.25\n",
" * Wyszukiwanie słuchaczy podobnej muzyki\n",
" * Rekomandacje muzyczne\n",
" * Odgadywanie utworu muzycznego\n",
"\n",
"### Learn and Play\n",
"\n",
"* Czas: 16.25 - 16.50\n",
" * Rozpoznawanie komend głosowych w grach\n",
" * Tao Testing\n",
" * Testy\n",
" * Ekosystem\n",
"\n",
"### Cyberware\n",
"\n",
"* Czas: 16.50 - 17.05\n",
" * HoneyPot\n",
" * RandomSec\n",
" * Phish&Ware\n",
" \n",
"### Wypełnienie ankiet i zakończenie\n",
"\n",
"* Czas: 17.05 - 17.15\n",
"\n",
"\n"
]
}
],
"metadata": {
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.7.6"
}
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 175 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 175 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 180 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 180 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 14 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 14 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 10 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 10 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 8.1 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 8.1 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 66 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 66 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 94 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 94 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 32 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 32 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 3.5 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 3.5 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 2.9 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 2.9 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 118 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 118 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 43 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 43 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 36 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 36 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 612 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 612 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 56 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 56 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 28 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 28 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 40 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 40 KiB

View File

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 63 KiB

After

Width:  |  Height:  |  Size: 63 KiB

Some files were not shown because too many files have changed in this diff Show More