diff --git a/materiały na laboratorium/.ipynb_checkpoints/11_prezentacja_projektu_lab-checkpoint.ipynb b/materiały na laboratorium/.ipynb_checkpoints/11_prezentacja_projektu_lab-checkpoint.ipynb
new file mode 100644
index 0000000..e6baac7
--- /dev/null
+++ b/materiały na laboratorium/.ipynb_checkpoints/11_prezentacja_projektu_lab-checkpoint.ipynb
@@ -0,0 +1,74 @@
+{
+ "cells": [
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "
\n",
+ "
Systemy informatyczne
\n",
+ " 11. Prezentacja projektu przed inwestorem[wykład]
\n",
+ "Krzysztof Jassem (2022)
\n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# Cel laboratorium\n",
+ "Celem laboratorium jest opracowanie prezentacji w formie slajdów skierowana do potencjalnych inwestorów."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# Plan laboratorium\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "## Zadanie 1. Prezentacje dla inwestora\n",
+ "Każdy student przygotowuje indywidualnie prezentację dla inwestora (np. wg wzorca podanego na wykładzie).\n",
+ "Obowiazkowy ostatni slajd prezentacji powinien być podsumowaniem w formie jednozdaniowego \"elevator pitch\". \n",
+ "\n",
+ "Odpowiedź zawiera **n** (liczba członków zespołu) rozwiązań. \n",
+ "W ocenie zadania szczególny nacisk będzie położony na różnorodność treści, gdyż zakłada się, że każdy student pracuje nad swoją wersją indywidualnie. \n",
+ "\n",
+ "Maksymalna ocena: 15 punktów\n",
+ "\n",
+ "## Zadanie 2. Końcowa wersja prezentacji\n",
+ "W odpowiedzi na to zadanie opracujcie prezentację, która Waszym zdaniem jest syntezą najlepszych części prezentacji indywidualnych.\n",
+ "\n",
+ "W ocenie tej prezentacji nacisk zostanie położony zarówno na treść, jak i na formę prezentacji (estetyka; stosowanie efektów wizualnych). \n",
+ "\n",
+ "Maksymalna ocena: 15 punktów"
+ ]
+ }
+ ],
+ "metadata": {
+ "author": "Krzysztof Jassem",
+ "email": "jassem@amu.edu.pl",
+ "kernelspec": {
+ "display_name": "Python 3 (ipykernel)",
+ "language": "python",
+ "name": "python3"
+ },
+ "lang": "pl",
+ "language_info": {
+ "codemirror_mode": {
+ "name": "ipython",
+ "version": 3
+ },
+ "file_extension": ".py",
+ "mimetype": "text/x-python",
+ "name": "python",
+ "nbconvert_exporter": "python",
+ "pygments_lexer": "ipython3",
+ "version": "3.9.13"
+ },
+ "subtitle": "02. Prezentacja koncepcji projektu badawczo-rozwojowego[laboratorium]",
+ "title": "Projekt badawczo-rozwojowy",
+ "year": "2021"
+ },
+ "nbformat": 4,
+ "nbformat_minor": 4
+}
diff --git a/materiały na laboratorium/11_aspekty_użyteczności_lab.ipynb b/materiały na laboratorium/11_bis_aspekty_użyteczności_lab.ipynb
similarity index 100%
rename from materiały na laboratorium/11_aspekty_użyteczności_lab.ipynb
rename to materiały na laboratorium/11_bis_aspekty_użyteczności_lab.ipynb
diff --git a/materiały na laboratorium/11_prezentacja_projektu_lab.ipynb b/materiały na laboratorium/11_prezentacja_projektu_lab.ipynb
new file mode 100644
index 0000000..e6baac7
--- /dev/null
+++ b/materiały na laboratorium/11_prezentacja_projektu_lab.ipynb
@@ -0,0 +1,74 @@
+{
+ "cells": [
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "
Systemy informatyczne
\n",
+ " 11. Prezentacja projektu przed inwestorem[wykład]
\n",
+ "Krzysztof Jassem (2022)
\n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# Cel laboratorium\n",
+ "Celem laboratorium jest opracowanie prezentacji w formie slajdów skierowana do potencjalnych inwestorów."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "# Plan laboratorium\n",
+ "\n",
+ "\n",
+ "## Zadanie 1. Prezentacje dla inwestora\n",
+ "Każdy student przygotowuje indywidualnie prezentację dla inwestora (np. wg wzorca podanego na wykładzie).\n",
+ "Obowiazkowy ostatni slajd prezentacji powinien być podsumowaniem w formie jednozdaniowego \"elevator pitch\". \n",
+ "\n",
+ "Odpowiedź zawiera **n** (liczba członków zespołu) rozwiązań. \n",
+ "W ocenie zadania szczególny nacisk będzie położony na różnorodność treści, gdyż zakłada się, że każdy student pracuje nad swoją wersją indywidualnie. \n",
+ "\n",
+ "Maksymalna ocena: 15 punktów\n",
+ "\n",
+ "## Zadanie 2. Końcowa wersja prezentacji\n",
+ "W odpowiedzi na to zadanie opracujcie prezentację, która Waszym zdaniem jest syntezą najlepszych części prezentacji indywidualnych.\n",
+ "\n",
+ "W ocenie tej prezentacji nacisk zostanie położony zarówno na treść, jak i na formę prezentacji (estetyka; stosowanie efektów wizualnych). \n",
+ "\n",
+ "Maksymalna ocena: 15 punktów"
+ ]
+ }
+ ],
+ "metadata": {
+ "author": "Krzysztof Jassem",
+ "email": "jassem@amu.edu.pl",
+ "kernelspec": {
+ "display_name": "Python 3 (ipykernel)",
+ "language": "python",
+ "name": "python3"
+ },
+ "lang": "pl",
+ "language_info": {
+ "codemirror_mode": {
+ "name": "ipython",
+ "version": 3
+ },
+ "file_extension": ".py",
+ "mimetype": "text/x-python",
+ "name": "python",
+ "nbconvert_exporter": "python",
+ "pygments_lexer": "ipython3",
+ "version": "3.9.13"
+ },
+ "subtitle": "02. Prezentacja koncepcji projektu badawczo-rozwojowego[laboratorium]",
+ "title": "Projekt badawczo-rozwojowy",
+ "year": "2021"
+ },
+ "nbformat": 4,
+ "nbformat_minor": 4
+}
diff --git a/materiały na wykład/.ipynb_checkpoints/11_prezentacja_projektu-checkpoint.ipynb b/materiały na wykład/.ipynb_checkpoints/11_prezentacja_projektu-checkpoint.ipynb
new file mode 100644
index 0000000..3532fee
--- /dev/null
+++ b/materiały na wykład/.ipynb_checkpoints/11_prezentacja_projektu-checkpoint.ipynb
@@ -0,0 +1,416 @@
+{
+ "cells": [
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "
Systemy informatyczne
\n",
+ " 11. Prezentacja projektu przed inwestorem[wykład]
\n",
+ " Krzysztof Jassem[wykład]
\n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Inwestorzy\n",
+ "\n",
+ "Opracowanie i rozwój projektu B+R wymaga środków finansowych. Środki finansowe zapewnia *inwestor*, któremu trzeba odpowiednio zaprezentować projekt, czyli przekonać go, że poświęcone środki finansowe się zwrócą. \n",
+ "\n",
+ "**Inwestor** to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku. \n",
+ "\n",
+ "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. \n",
+ "\n",
+ "**Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymieniony na akcje lub udziały firmy. \n",
+ "\n",
+ "**Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital)** to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Główne atrybuty produktu HT\n",
+ "Produkt ma wnosić **wartość dodaną**, która spełni **potrzeby klienta** dzięki dobrze przemyślanej **konstrukcji**.\n",
+ "\n",
+ "1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. \n",
+ "\n",
+ "Korzyść może być: \n",
+ " * Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta) \n",
+ " * Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta \n",
+ " * Rozwijająca osobowość klienta \n",
+ " * Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta) \n",
+ "\n",
+ "2. Spełnienie potrzeby użytkowników\n",
+ ">“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.” (Steve Jobs)\n",
+ "\n",
+ "Potrzeby użytkowników: \n",
+ " * Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;\n",
+ " * Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;\n",
+ " * Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;\n",
+ " * Mające się pojawić (odczuwane w przyszłości w sposób nieświadomy) - spełniają je wizjonerskie produkty HT.\n",
+ "\n",
+ "3. Odpowiednia konstrukcja (design)\n",
+ "\n",
+ "Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:\n",
+ "* Pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n",
+ "* Użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n",
+ "* Pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Elevator pitch\n",
+ "**Elevator pitch** to krótka prezentacja, ktorej celem jest zwięzłe i proste omówienie produktu lub przedsięwzięcia. Oczekuje się, że trwa niedłużej niż 2 minuty. \n",
+ "**Jednozdaniowy elevator pitch** to najkrótsza charakterystyka planowanego przedsięwzięcia. Ma postać: "
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
DLA (określenie klienta docelowego)
\n",
+ "
KTÓRY (ma potrzebę)
\n",
+ "
NAZWA NASZEGO PRODUKTU (PRZEDSIĘWZIĘCIA)
\n",
+ "
TO (typ produktu / przedsięwzięcia)
\n",
+ "
KTÓRY (ma unikalną cechę)
\n",
+ "
W PRZECIWIEŃSTWIE (nazwa znanej konkurencji)
\n",
+ "
MA PRZEWAGĘ (typ przewagi)
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Przykład jednozdaniowego \"elevator pitch\"
\n",
+ " \n",
+ "
(DLA) Dla każdej osoby biorącej leki lub suplementy,
\n",
+ "
(KTÓRA) zwłaszcza dla tych którzy mają tendencje zapominać.
\n",
+ "
(NAZWA PRODUKTU) Take Your Meds
\n",
+ "
(TO) to aplikacja mobilna,
\n",
+ "
(KTÓRA) która zapewni, że bez pomyłek weźmiemy wszystkie leki.
\n",
+ "
(W PRZECIWIEŃSTWIE) w przeciwieństwie do standardowych powiadomień na telefonie i notatek na kartce,
\n",
+ "
(MA PRZEWAGĘ) Take Your Meds zapewnia szczegółowe informacje i nie pozwala się pomylić.
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Prezentacja dla inwestora\n",
+ "### Reguła 30 / 20 / 10 (Czcionka / Minuty / Slajdy)\n",
+ "Reguła mówi o standardowych oczekiwaniach w stosunku do prezentacji (czyli: stosuj dużą czcionkę, nie gadaj dłużej ani krócej niż 2 minuty na slajd).\n",
+ "### Wzorzec 10 slajdów prezentacji dla inwestora\n",
+ "#### 1. Chwyć za gardło (ang. \\\"Grab\\\")\n",
+ " * Jaki masz pomysł?\n",
+ " * Czym się wyróżniasz pod względem korzyści: \n",
+ " * funkcjonalność, \n",
+ " * spełnienie potrzeby, \n",
+ " * konstrukcja?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki
\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "- Nie bądź gadatliwy!
\n",
+ "- Uchwyć uwagę widza!
\n",
+ "- Jeśli tutaj nie chwycisz widza za gardło, to przepadłeś.
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 2. Przedstaw problem\n",
+ " * Dlaczego\n",
+ " * Wasz produkt jest niezbędny?\n",
+ " * ludzie go potrzebują?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówka:
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ " - Pamiętaj: nie chodzi o Twój problem, tylko o problem potencjalnego użytkownika!
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 3. Przedstaw rozwiązanie problemu\n",
+ " * Jak rozwiążecie problem ?\n",
+ " * Kto będzie korzystać z Waszego rozwiązania?\n",
+ " * I jakie będzie miał z tego korzyści?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ " - Bądź konkretny!
\n",
+ " - Nie zalewaj!
\n",
+ " - Nie czaruj!
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 4. Przedstaw sposób działania\n",
+ "* Jak działa nasze rozwiązanie?\n",
+ "* Co w działaniu jest takiego wyjątkowego? (\\\"magic souce\\\")?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ "- Przekonaj, że Wasze rozwiązanie jest\n",
+ "
\n",
+ "- użyteczne,\n",
+ "
- funkcjonalne\n",
+ "
\n",
+ " - Najlepiej przedstaw działanie wizulanie - np. na schemacie, rysunku, filmie.\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 5. Omów technologię\n",
+ " * Jaka jest konstrukcja (architektura) rozwiązania?\n",
+ " * Co w niej jest takiego wyjątkowego?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ "- Ponownie możesz przedstawić schemat...
\n",
+ "- Ale uważaj, żeby nie przesadzić ze szczegółami technicznymi!
\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 6. Przedstaw konkurencję\n",
+ " * Jakie produkty / firmy są Waszą konkurencją?\n",
+ " * Co robią inaczej?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówka:
\n",
+ " \n",
+ "Wykaż, że jesteście lepsi:\n",
+ "
\n",
+ "- jakość,
\n",
+ "- cena,
\n",
+ "- funkcjonalność,
\n",
+ "- użyteczność,
\n",
+ "- elastyczność.
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 7. Określ Wasz rynek\n",
+ "**Rynek** to ogół transakcji kupna–sprzedaży danego dobra lub czynnika produkcji. \n",
+ " * Na jaki rynek kierujecie Wasz produkt?\n",
+ " * Jaka jest wartość finansowa rynku dla Waszego produktu?\n",
+ " * Total Available Market - wartość ogólnoświatowego popytu na dany produkt usługę\\,\n",
+ " * Served Available Market - wartość rynku, na którym chcecie działać,\n",
+ " * Target Market - przewidywana wartość rynku Waszych prawdopodobnych nabywców."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ " - Możecie interpretować powyższe pojęcia w sposób potoczny:
\n",
+ "\n",
+ " - TAM - Jak duży jest cały tort?
\n",
+ " - SAM - Jak duży kawałek tortu jestem w stanie uciąć dla siebie?
\n",
+ " - TM - Ile jestem w stanie zjeść?
\n",
+ "
\n",
+ "- Inwestor oczekuje, że potraficie oszacować wartość każdego zasięgu rynku na podstawie wiarygodnych źródeł.
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 8. Zdefiniuj model biznesowy\n",
+ "**Model biznesowy** to unikatowy przepis na sprzedawanie produktu lub usługi.\n",
+ " * W jaki sposób Wasz pomysł zarobi pieniądze?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "\n",
+ "
Wskazówka:
\n",
+ "\n",
+ "Wyjaśnij swój pomysł na sprzedaż, np.\n",
+ "
\n",
+ "- licencje / sprzedaż jednorazowa,
\n",
+ "- sprzedaż bezpośrednia / dystrybutorzy,
\n",
+ "- dochody z reklam,
\n",
+ "- mechanizmy przyciągnięcia klienta, np. programy lojalnościowe, grywalizacja.
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 9. Przedstaw prognozę finansową przedsięwzięcia\n",
+ "**Prognoza finansowa** to przewidywana wartość przyszłych wyników finansowych przesięwzięcia uwzględniająca przychody i koszty.\n",
+ " * Jaka jest prognoza finansowa na okres 18 miesięcy - 5 lat?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "\n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ "
\n",
+ "- Udowodnij, że znasz realia lub...dostosuj się do oczekiwań inwestora.
\n",
+ "- Kiedyś prognozę układało się na 5 lat, a dzisiaj... 5 lat to dłużej niż wieczność.
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 10. Pochwal się zespołem\n",
+ " * Jakie są kluczowe osoby w Twoim zespole?,\n",
+ " * Skąd pochodzą?\n",
+ " * Jaką wartość wnoszą?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "\n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ "- Można pokazać zdjęcia, jeśli ludzie się na to zgadzają.
\n",
+ " - Jeśli w zespole jest gwiazda, pozwól jej lśnić.
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ }
+ ],
+ "metadata": {
+ "author": "Krzysztof Jassem",
+ "email": "jassem@amu.edu.pl",
+ "kernelspec": {
+ "display_name": "Python 3 (ipykernel)",
+ "language": "python",
+ "name": "python3"
+ },
+ "lang": "pl",
+ "language_info": {
+ "codemirror_mode": {
+ "name": "ipython",
+ "version": 3
+ },
+ "file_extension": ".py",
+ "mimetype": "text/x-python",
+ "name": "python",
+ "nbconvert_exporter": "python",
+ "pygments_lexer": "ipython3",
+ "version": "3.9.13"
+ },
+ "subtitle": "03. Prezentacja koncepcji projektu B+R[wykład]",
+ "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
+ "year": "2021"
+ },
+ "nbformat": 4,
+ "nbformat_minor": 4
+}
diff --git a/materiały na wykład/11_aspekty_użyteczności.ipynb b/materiały na wykład/11_bis_aspekty_użyteczności.ipynb
similarity index 100%
rename from materiały na wykład/11_aspekty_użyteczności.ipynb
rename to materiały na wykład/11_bis_aspekty_użyteczności.ipynb
diff --git a/materiały na wykład/11_prezentacja_projektu.ipynb b/materiały na wykład/11_prezentacja_projektu.ipynb
new file mode 100644
index 0000000..3532fee
--- /dev/null
+++ b/materiały na wykład/11_prezentacja_projektu.ipynb
@@ -0,0 +1,416 @@
+{
+ "cells": [
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "
Systemy informatyczne
\n",
+ " 11. Prezentacja projektu przed inwestorem[wykład]
\n",
+ " Krzysztof Jassem[wykład]
\n",
+ ""
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Inwestorzy\n",
+ "\n",
+ "Opracowanie i rozwój projektu B+R wymaga środków finansowych. Środki finansowe zapewnia *inwestor*, któremu trzeba odpowiednio zaprezentować projekt, czyli przekonać go, że poświęcone środki finansowe się zwrócą. \n",
+ "\n",
+ "**Inwestor** to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku. \n",
+ "\n",
+ "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. \n",
+ "\n",
+ "**Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymieniony na akcje lub udziały firmy. \n",
+ "\n",
+ "**Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital)** to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Główne atrybuty produktu HT\n",
+ "Produkt ma wnosić **wartość dodaną**, która spełni **potrzeby klienta** dzięki dobrze przemyślanej **konstrukcji**.\n",
+ "\n",
+ "1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. \n",
+ "\n",
+ "Korzyść może być: \n",
+ " * Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta) \n",
+ " * Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta \n",
+ " * Rozwijająca osobowość klienta \n",
+ " * Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta) \n",
+ "\n",
+ "2. Spełnienie potrzeby użytkowników\n",
+ ">“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.” (Steve Jobs)\n",
+ "\n",
+ "Potrzeby użytkowników: \n",
+ " * Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;\n",
+ " * Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;\n",
+ " * Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;\n",
+ " * Mające się pojawić (odczuwane w przyszłości w sposób nieświadomy) - spełniają je wizjonerskie produkty HT.\n",
+ "\n",
+ "3. Odpowiednia konstrukcja (design)\n",
+ "\n",
+ "Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:\n",
+ "* Pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n",
+ "* Użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n",
+ "* Pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Elevator pitch\n",
+ "**Elevator pitch** to krótka prezentacja, ktorej celem jest zwięzłe i proste omówienie produktu lub przedsięwzięcia. Oczekuje się, że trwa niedłużej niż 2 minuty. \n",
+ "**Jednozdaniowy elevator pitch** to najkrótsza charakterystyka planowanego przedsięwzięcia. Ma postać: "
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
DLA (określenie klienta docelowego)
\n",
+ "
KTÓRY (ma potrzebę)
\n",
+ "
NAZWA NASZEGO PRODUKTU (PRZEDSIĘWZIĘCIA)
\n",
+ "
TO (typ produktu / przedsięwzięcia)
\n",
+ "
KTÓRY (ma unikalną cechę)
\n",
+ "
W PRZECIWIEŃSTWIE (nazwa znanej konkurencji)
\n",
+ "
MA PRZEWAGĘ (typ przewagi)
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Przykład jednozdaniowego \"elevator pitch\"
\n",
+ " \n",
+ "
(DLA) Dla każdej osoby biorącej leki lub suplementy,
\n",
+ "
(KTÓRA) zwłaszcza dla tych którzy mają tendencje zapominać.
\n",
+ "
(NAZWA PRODUKTU) Take Your Meds
\n",
+ "
(TO) to aplikacja mobilna,
\n",
+ "
(KTÓRA) która zapewni, że bez pomyłek weźmiemy wszystkie leki.
\n",
+ "
(W PRZECIWIEŃSTWIE) w przeciwieństwie do standardowych powiadomień na telefonie i notatek na kartce,
\n",
+ "
(MA PRZEWAGĘ) Take Your Meds zapewnia szczegółowe informacje i nie pozwala się pomylić.
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "## Prezentacja dla inwestora\n",
+ "### Reguła 30 / 20 / 10 (Czcionka / Minuty / Slajdy)\n",
+ "Reguła mówi o standardowych oczekiwaniach w stosunku do prezentacji (czyli: stosuj dużą czcionkę, nie gadaj dłużej ani krócej niż 2 minuty na slajd).\n",
+ "### Wzorzec 10 slajdów prezentacji dla inwestora\n",
+ "#### 1. Chwyć za gardło (ang. \\\"Grab\\\")\n",
+ " * Jaki masz pomysł?\n",
+ " * Czym się wyróżniasz pod względem korzyści: \n",
+ " * funkcjonalność, \n",
+ " * spełnienie potrzeby, \n",
+ " * konstrukcja?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki
\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "- Nie bądź gadatliwy!
\n",
+ "- Uchwyć uwagę widza!
\n",
+ "- Jeśli tutaj nie chwycisz widza za gardło, to przepadłeś.
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 2. Przedstaw problem\n",
+ " * Dlaczego\n",
+ " * Wasz produkt jest niezbędny?\n",
+ " * ludzie go potrzebują?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówka:
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ " - Pamiętaj: nie chodzi o Twój problem, tylko o problem potencjalnego użytkownika!
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 3. Przedstaw rozwiązanie problemu\n",
+ " * Jak rozwiążecie problem ?\n",
+ " * Kto będzie korzystać z Waszego rozwiązania?\n",
+ " * I jakie będzie miał z tego korzyści?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ " - Bądź konkretny!
\n",
+ " - Nie zalewaj!
\n",
+ " - Nie czaruj!
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 4. Przedstaw sposób działania\n",
+ "* Jak działa nasze rozwiązanie?\n",
+ "* Co w działaniu jest takiego wyjątkowego? (\\\"magic souce\\\")?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ "- Przekonaj, że Wasze rozwiązanie jest\n",
+ "
\n",
+ "- użyteczne,\n",
+ "
- funkcjonalne\n",
+ "
\n",
+ " - Najlepiej przedstaw działanie wizulanie - np. na schemacie, rysunku, filmie.\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 5. Omów technologię\n",
+ " * Jaka jest konstrukcja (architektura) rozwiązania?\n",
+ " * Co w niej jest takiego wyjątkowego?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ "- Ponownie możesz przedstawić schemat...
\n",
+ "- Ale uważaj, żeby nie przesadzić ze szczegółami technicznymi!
\n",
+ "
\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 6. Przedstaw konkurencję\n",
+ " * Jakie produkty / firmy są Waszą konkurencją?\n",
+ " * Co robią inaczej?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówka:
\n",
+ " \n",
+ "Wykaż, że jesteście lepsi:\n",
+ "
\n",
+ "- jakość,
\n",
+ "- cena,
\n",
+ "- funkcjonalność,
\n",
+ "- użyteczność,
\n",
+ "- elastyczność.
\n",
+ "
\n",
+ "\n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 7. Określ Wasz rynek\n",
+ "**Rynek** to ogół transakcji kupna–sprzedaży danego dobra lub czynnika produkcji. \n",
+ " * Na jaki rynek kierujecie Wasz produkt?\n",
+ " * Jaka jest wartość finansowa rynku dla Waszego produktu?\n",
+ " * Total Available Market - wartość ogólnoświatowego popytu na dany produkt usługę\\,\n",
+ " * Served Available Market - wartość rynku, na którym chcecie działać,\n",
+ " * Target Market - przewidywana wartość rynku Waszych prawdopodobnych nabywców."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ " \n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ "\n",
+ "
\n",
+ " - Możecie interpretować powyższe pojęcia w sposób potoczny:
\n",
+ "\n",
+ " - TAM - Jak duży jest cały tort?
\n",
+ " - SAM - Jak duży kawałek tortu jestem w stanie uciąć dla siebie?
\n",
+ " - TM - Ile jestem w stanie zjeść?
\n",
+ "
\n",
+ "- Inwestor oczekuje, że potraficie oszacować wartość każdego zasięgu rynku na podstawie wiarygodnych źródeł.
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 8. Zdefiniuj model biznesowy\n",
+ "**Model biznesowy** to unikatowy przepis na sprzedawanie produktu lub usługi.\n",
+ " * W jaki sposób Wasz pomysł zarobi pieniądze?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "\n",
+ "
Wskazówka:
\n",
+ "\n",
+ "Wyjaśnij swój pomysł na sprzedaż, np.\n",
+ "
\n",
+ "- licencje / sprzedaż jednorazowa,
\n",
+ "- sprzedaż bezpośrednia / dystrybutorzy,
\n",
+ "- dochody z reklam,
\n",
+ "- mechanizmy przyciągnięcia klienta, np. programy lojalnościowe, grywalizacja.
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 9. Przedstaw prognozę finansową przedsięwzięcia\n",
+ "**Prognoza finansowa** to przewidywana wartość przyszłych wyników finansowych przesięwzięcia uwzględniająca przychody i koszty.\n",
+ " * Jaka jest prognoza finansowa na okres 18 miesięcy - 5 lat?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "\n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ "
\n",
+ "- Udowodnij, że znasz realia lub...dostosuj się do oczekiwań inwestora.
\n",
+ "- Kiedyś prognozę układało się na 5 lat, a dzisiaj... 5 lat to dłużej niż wieczność.
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "#### 10. Pochwal się zespołem\n",
+ " * Jakie są kluczowe osoby w Twoim zespole?,\n",
+ " * Skąd pochodzą?\n",
+ " * Jaką wartość wnoszą?"
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {},
+ "source": [
+ "\n",
+ "\n",
+ "
Wskazówki:
\n",
+ " \n",
+ "
\n",
+ "- Można pokazać zdjęcia, jeśli ludzie się na to zgadzają.
\n",
+ " - Jeśli w zespole jest gwiazda, pozwól jej lśnić.
\n",
+ "
\n",
+ " \n",
+ "
"
+ ]
+ }
+ ],
+ "metadata": {
+ "author": "Krzysztof Jassem",
+ "email": "jassem@amu.edu.pl",
+ "kernelspec": {
+ "display_name": "Python 3 (ipykernel)",
+ "language": "python",
+ "name": "python3"
+ },
+ "lang": "pl",
+ "language_info": {
+ "codemirror_mode": {
+ "name": "ipython",
+ "version": 3
+ },
+ "file_extension": ".py",
+ "mimetype": "text/x-python",
+ "name": "python",
+ "nbconvert_exporter": "python",
+ "pygments_lexer": "ipython3",
+ "version": "3.9.13"
+ },
+ "subtitle": "03. Prezentacja koncepcji projektu B+R[wykład]",
+ "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
+ "year": "2021"
+ },
+ "nbformat": 4,
+ "nbformat_minor": 4
+}