{ "cells": [ { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "# Organizacja zajęć na przedmiocie Systemy Informatyczne (2022 - 2023)" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## 1. Informacje o przedmiocie\n", "Systemy informatyczne to przedmiot prowadzony w formie wykładów i laboratoriów dla studentów III semestru studiów magisterskich na kierunku Analiza i Przetwarzanie Danych. \n", "Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z przebiegiem tworzenia systemu informatycznego - od powstania wizji projektu do realizacji działającego prototypu. Cel ten będzie realizowany poprzez kształcenie następujących umiejętności u studentów:\n", "\n", "- rozwój kreatywności w projektowaniu systemu informatycznego\n", "- poznanie charakterystyki innowacyjnego systemu informatycznego\n", "- rozwój umiejętności współpracy w zespole\n", "- nabycie umiejętności menedżerskich\n", "- nabycie umiejętności pozyskiwania inwestorów dla projektów informatycznych\n", "- rozwój umiejętności występowania publicznego\n", "- doskonalenie umiejętności pracy zespołowej metodykami zwinnymi\n", "- poznanie praktyk ciągłej integracji. " ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## 2. Efekty kształcenia\n", "Student:\n", " - Rozumie społeczne aspekty pracy zespołowej w projekcie informatycznym.\n", " - Potrafi określić cechy innowacyjnego projektu informatycznego.\n", " - Potrafi wizualizować system informatyczny za pomocą makiety.\n", " - Potrafi przygotować się do procesu pozyskiwania inwestorów dla systemu informatycznego.\n", " - Umie przygotować się do publicznej prezentacji koncepcji systemu informatycznego.\n", " - Potrafi uczestniczyć w projekcie prowadzonym metodykami zwinnymi.\n", " - Potrafi uczestniczyć w procesie ciągłej integracji.\n", " - Potrafi zintegrować system ciągłej integracji z systemem kontroli wersji.\n", " - Potrafi opracować specyfikację zakresu systemu informatycznego.\n", " - Potrafi organizować pracę w trakcie rozwoju systemu informatycznego.\n", " - Potrafi zaprojektować użyteczny system informatyczny.\n", " - Umie zorganizować proces przeprowadzenia testów systemu informatycznego.\n", " - Potrafi uruchomić procesy prowadzące do pozyskania systemu informatycznego o wysokiej jakości.\n", " - Potrafi planować zadania w projekcie informatycznym.\n", " - Zna specyfikę zarządzania projektem informatycznym.\n", " - Potrafi przedstawić cele i działanie systemu informatycznego jego interesariuszom.\n", " - Potrafi przygotować demonstrację systemu informatycznego.\n", " - Potrafi zaprezentować publicznie cele i działanie systemu informatycznego.\n" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## 3. Zasady zaliczenia wykładów\n", "\n", "Wykład może być zaliczony albo na podstawie punktów uzyskanych za rozwiązywanie testów podawanych na wykładzie, albo poprzez egzamin końcowy. \n", "\n", "Za prawidłowe odpowiedzi na pytania testowe podawane podczas wykładu studenci otrzymują punkty (1 punkt za prawidłową odpowiedź). Testy rozwiązywane mogą być na dowolnych urządzeniach, które dysponują przeglądarką internetową. System do testów jest osiągalny pod adresem: \n", " **cybertest2.wmi.amu.edu.pl** \n", "Logowanie do systemu odbywa się za pomocą standardowych danych dostępowych na WMI. \n", "\n", "**UWAGA: Rozwiązywanie testów dozwolone jest tylko podczas obecności na wykładzie.**\n", "\n", "Wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia testów z minimum 120 pytaniami podczas całego kursu (standardowo: 5 pytań powtórkowych na początku wykładu i 5 pytań na końcu wykładu). \n", "\n", "### Zwolnienia z egzaminu na podstawie punktów z wykładu\n", "Student zwolniony jest z egzaminu z oceną dostateczny plus lub wyższą, wynikającą z punktów zdobytych za rozwiązanie zadań testowych podawanych na wykładach. \n", "\n", "Studenci niespełniający powyższego kryterium zdają egzamin obejmujący materiał przedstawiany na wykładach. Studenci mogą zdawać egzamin również w sytuacji, gdy nie satysfakcjonuje ich ocena uzyskana na podstawie zdobytych punktów.\n", "\n", "**Rozwiązywanie testu przez osobę nieobecną na wykładzie jest niezgodne z podanymi zasadami i uniemożliwia tej osobie zwolnienie z egzaminu na podstawie punktów z wykładu.**\n", "\n", "\n", "### Skala ocen z wykładu \n", "\n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", "
Liczba prawidłowych odpowiedzi Ocena
100-1205
90-994,5
80-894
70-793,5
poniżejegzamin
\n" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## 4. Zasady zaliczenia z laboratoriów\n", "\n", "Laboratoria zaliczane są na podstawie punktów zdobywanych na poszczególnych zajęciach.\n", "\n", "Zadania wykonywane są w zespołach (maksymalnie) 4-osobowych. Wszystkie osoby z danego zespołu obecne na zajęciach otrzymują tę samą ocenę punktową.\n", "\n", "Punkty można uzyskiwać za:\n", "\n", " * wykonywanie zadań zaplanowanych na dane laboratorium,\n", " * prezentację koncepcji projektu,\n", " * realizację sprintów (począwszy od laboratorium nr 6),\n", " * wykonanie prototypu potwierdzone demonstracją końcową.\n", "\n", "Student nieobecny na zajęciach ma możliwość uzyskania oceny punktowej nie wyższej niż 75% punktów zdobytych przez zespół. Warunkiem uzyskania punktów jest wykonanie w przeciągu tygodnia zadań zaproponowanych przez lidera zaspołu i zaakceptowanych przez prowadzącego.\n", " \n", "### Prototyp systemu informatycznego\n", " \n", "Przez prototyp systemu informatycznego rozumiana jest działająca wersja systemu informatycznego spełniająca wszystkie lub wybrane jego funkcje.\n", "\n", "W pliku **Tematy projektów** zaproponowano tematy projektów informatycznych. Studenci mają prawo opracowania własnego tematu projektu za akceptacją prowadzącego.\n", " \n", "\n", "### Punktacja zadań wykonywanych na laboratorium\n", "\n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", "
Typ zadania Maksymalna liczba punktów
Zadania na laboratoriach12 x 30 = 360
Prezentacja koncepcji30
Sprinty6 x 10 = 60
Wykonanie prototypu potwierdzone demonstracją150
Harmonogram wsteczny (zadanie bonusowe z wykładu nr 13) 20
Suma600+20
\n", "\n", "### Ocena prototypu\n", "\n", "Na przedostatnich zajęciach z laboratorium opiekun projektu decyduje, czy prototyp projektu spełnił swoje założenia.\n", " \n", "Jeśli prototyp nie spełnia założeń, to ocena końcowa wynosi 0 punktów (na 150).\n", "\n", "Jeśli prototyp spełnia założenia, to opiekun projektu proponuje ocenę w skali do 150 punktów.\n", "\n", "Proponowane składowe oceny implementacji prototypu:\n", "\n", "\n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", "
Za co? Maksymalna liczba punktów do zdobycia
Functionality (funkcjonalność) 40
Usability (Użyteczność) 30
Reliability (niewystępowanie błędów) 20
Performance (wydajność: zużycie zasobów, czas odpowiedzi) 10
Podręcznik użytkowania lub pomocy dla użytkownika) 10
Raport z testowania wersji końcowej 20
Raport użyteczności wersji końcowej 20
SUMA 150
\n", " \n", "Ocena proponowana przez opiekuna jest weryfikowana przez komisję, w skład której wchodzą wszyscy opiekunowie po końcowej demonstracji publicznej prototypu.\n", "\n", "### Skala ocen z laboratorium\n", "\n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", " \n", "
Liczba punktów Ocena
500-6205
450-4994,5
400-4494
350-3993,5
300-3493
\n" ] } ], "metadata": { "kernelspec": { "display_name": "Python 3", "language": "python", "name": "python3" }, "language_info": { "codemirror_mode": { "name": "ipython", "version": 3 }, "file_extension": ".py", "mimetype": "text/x-python", "name": "python", "nbconvert_exporter": "python", "pygments_lexer": "ipython3", "version": "3.8.5" } }, "nbformat": 4, "nbformat_minor": 4 }