{ "cells": [ { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", "

Systemy informatyczne

\n", "

11. Prezentacja projektu przed inwestorem[wykład]

\n", "

Krzysztof Jassem[wykład]

\n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## Inwestorzy\n", "\n", "Opracowanie i rozwój projektu B+R wymaga środków finansowych. Środki finansowe zapewnia *inwestor*, któremu trzeba odpowiednio zaprezentować projekt, czyli przekonać go, że poświęcone środki finansowe się zwrócą. \n", "\n", "**Inwestor** to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku. \n", "\n", "**Anioł biznesu** to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub *dług zamienny*. \n", "\n", "**Dług zamienny** to papier wartościowy, który może zostać wymieniony na akcje lub udziały firmy. \n", "\n", "**Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital)** to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży." ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## Główne atrybuty produktu HT\n", "Produkt ma wnosić **wartość dodaną**, która spełni **potrzeby klienta** dzięki dobrze przemyślanej **konstrukcji**.\n", "\n", "1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. \n", "\n", "Korzyść może być: \n", " * Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta) \n", " * Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta \n", " * Rozwijająca osobowość klienta \n", " * Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta) \n", "\n", "2. Spełnienie potrzeby użytkowników\n", ">“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.” (Steve Jobs)\n", "\n", "Potrzeby użytkowników: \n", " * Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;\n", " * Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;\n", " * Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;\n", " * Mające się pojawić (odczuwane w przyszłości w sposób nieświadomy) - spełniają je wizjonerskie produkty HT.\n", "\n", "3. Odpowiednia konstrukcja (design)\n", "\n", "Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:\n", "* Pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania), \n", "* Użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),\n", "* Pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność)." ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## Elevator pitch\n", "**Elevator pitch** to krótka prezentacja, ktorej celem jest zwięzłe i proste omówienie produktu lub przedsięwzięcia. Oczekuje się, że trwa niedłużej niż 2 minuty. \n", "**Jednozdaniowy elevator pitch** to najkrótsza charakterystyka planowanego przedsięwzięcia. Ma postać: " ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

DLA (określenie klienta docelowego)

\n", "

KTÓRY (ma potrzebę)

\n", "

NAZWA NASZEGO PRODUKTU (PRZEDSIĘWZIĘCIA)

\n", "

TO (typ produktu / przedsięwzięcia)

\n", "

KTÓRY (ma unikalną cechę)

\n", "

W PRZECIWIEŃSTWIE (nazwa znanej konkurencji)

\n", "

MA PRZEWAGĘ (typ przewagi)

\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Przykład jednozdaniowego \"elevator pitch\"

\n", " \n", "

(DLA) Dla każdej osoby biorącej leki lub suplementy,

\n", "

(KTÓRA) zwłaszcza dla tych którzy mają tendencje zapominać.

\n", "

(NAZWA PRODUKTU) Take Your Meds

\n", "

(TO) to aplikacja mobilna,

\n", "

(KTÓRA) która zapewni, że bez pomyłek weźmiemy wszystkie leki.

\n", "

(W PRZECIWIEŃSTWIE) w przeciwieństwie do standardowych powiadomień na telefonie i notatek na kartce,

\n", "

(MA PRZEWAGĘ) Take Your Meds zapewnia szczegółowe informacje i nie pozwala się pomylić.

\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## Prezentacja dla inwestora\n", "### Reguła 30 / 20 / 10 (Czcionka / Minuty / Slajdy)\n", "Reguła mówi o standardowych oczekiwaniach w stosunku do prezentacji (czyli: stosuj dużą czcionkę, nie gadaj dłużej ani krócej niż 2 minuty na slajd).\n", "### Wzorzec 10 slajdów prezentacji dla inwestora\n", "#### 1. Chwyć za gardło (ang. \\\"Grab\\\")\n", " * Jaki masz pomysł?\n", " * Czym się wyróżniasz pod względem korzyści: \n", " * funkcjonalność, \n", " * spełnienie potrzeby, \n", " * konstrukcja?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Wskazówki

\n", "\n", "\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 2. Przedstaw problem\n", " * Dlaczego\n", " * Wasz produkt jest niezbędny?\n", " * ludzie go potrzebują?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Wskazówka:

\n", " \n", "\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 3. Przedstaw rozwiązanie problemu\n", " * Jak rozwiążecie problem ?\n", " * Kto będzie korzystać z Waszego rozwiązania?\n", " * I jakie będzie miał z tego korzyści?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Wskazówki:

\n", " \n", "\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 4. Przedstaw sposób działania\n", "* Jak działa nasze rozwiązanie?\n", "* Co w działaniu jest takiego wyjątkowego? (\\\"magic souce\\\")?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Wskazówki:

\n", "\n", "\n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 5. Omów technologię\n", " * Jaka jest konstrukcja (architektura) rozwiązania?\n", " * Co w niej jest takiego wyjątkowego?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Wskazówki:

\n", " \n", "\n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 6. Przedstaw konkurencję\n", " * Jakie produkty / firmy są Waszą konkurencją?\n", " * Co robią inaczej?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Wskazówka:

\n", " \n", "Wykaż, że jesteście lepsi:\n", "\n", "\n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 7. Określ Wasz rynek\n", "**Rynek** to ogół transakcji kupna–sprzedaży danego dobra lub czynnika produkcji. \n", " * Na jaki rynek kierujecie Wasz produkt?\n", " * Jaka jest wartość finansowa rynku dla Waszego produktu?\n", " * Total Available Market - wartość ogólnoświatowego popytu na dany produkt usługę\\,\n", " * Served Available Market - wartość rynku, na którym chcecie działać,\n", " * Target Market - przewidywana wartość rynku Waszych prawdopodobnych nabywców." ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", " \n", "

Wskazówki:

\n", "\n", "\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 8. Zdefiniuj model biznesowy\n", "**Model biznesowy** to unikatowy przepis na sprzedawanie produktu lub usługi.\n", " * W jaki sposób Wasz pomysł zarobi pieniądze?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", "\n", "

Wskazówka:

\n", "\n", "Wyjaśnij swój pomysł na sprzedaż, np.\n", "\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 9. Przedstaw prognozę finansową przedsięwzięcia\n", "**Prognoza finansowa** to przewidywana wartość przyszłych wyników finansowych przesięwzięcia uwzględniająca przychody i koszty.\n", " * Jaka jest prognoza finansowa na okres 18 miesięcy - 5 lat?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", "\n", "

Wskazówki:

\n", "\n", " \n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "#### 10. Pochwal się zespołem\n", " * Jakie są kluczowe osoby w Twoim zespole?,\n", " * Skąd pochodzą?\n", " * Jaką wartość wnoszą?" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "
\n", "\n", "

Wskazówki:

\n", " \n", "\n", " \n", "
" ] } ], "metadata": { "author": "Krzysztof Jassem", "email": "jassem@amu.edu.pl", "kernelspec": { "display_name": "Python 3 (ipykernel)", "language": "python", "name": "python3" }, "lang": "pl", "language_info": { "codemirror_mode": { "name": "ipython", "version": 3 }, "file_extension": ".py", "mimetype": "text/x-python", "name": "python", "nbconvert_exporter": "python", "pygments_lexer": "ipython3", "version": "3.9.13" }, "subtitle": "03. Prezentacja koncepcji projektu B+R[wykład]", "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego", "year": "2021" }, "nbformat": 4, "nbformat_minor": 4 }