{
 "cells": [
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n",
    "<div class=\"alert alert-block alert-info\">\n",
    "<h1> Systemy informatyczne</h1>\n",
    "<h2> 1. <i>Praca zespołowa</i>[wykład]</h2> \n",
    "<h3>Krzysztof Jassem (2022)</h3>\n",
    "</div>\n",
    "\n",
    "![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "# Praca zespołowa w projekcie informatycznym\n",
    "## Cele wykładu\n",
    "1. Stworzenie zespołów projektowych\n",
    "2. Zapewnienie dobrej współpracy w zespołach\n",
    "3. Wybór liderów"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "# 1. Jak działa nasza pamięć?\n",
    "## Rodzaje pamięci\n",
    "### Pamięć sensoryczna\n",
    "Pamięć sensoryczna to inaczej pamięć zmysłów.\n",
    "#### Charaterystyka pamięci sensorycznej\n",
    "* krótki czas trwania (do ok. 0,5 s),\n",
    "* duża pojemność (ok. 99% nadchodzących informacji),\n",
    "* powiązanie ze zmysłami (węch, wzrok, dotych, słuch, smak)."
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "<div class=\"alert alert-block alert-success\">    \n",
    "<h2>Przykład</h2>\n",
    "   \n",
    "Dźwięk słyszymy przez pewien czas (min. 0,5 sek. - nawet gdy trwa krócej)"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "#### Interakcje pamięci sensorycznej\n",
    "Informacje z pamięci sensorycznej przekazywane są do pamięci krótkotrwałej.\n",
    "\n",
    "### Pamięć krótkotrwała\n",
    "Przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres (bez dokonywania powtórek: kilka do kilkunastu sekund).\n",
    "\n",
    "#### Interakcje pamięci krótkotrwałej\n",
    "Pobiera informacje z pamięci sensorycznej, z pamięci krótkotrwałej oraz z pamięci długotrwałej.\n",
    "Przekazuje informacje do pamięci krótkotrwałej i długotrwałej.\n",
    "\n",
    "#### Liczba Millera\n",
    "Jest to liczba ustalona przez George'a Millera (1920 - 2012), amerykańskiego psychologa, uważanego za twórzę psychologii poznawczej, w roku 1956 na podstawie badań psychologicznych nad zapamiętywaniem informacji. Liczba ta waha się w zależności od rodzaju informacji do zapamiętania (dźwięk, smak, obraz, liczba), ale zawsze jest to około 7 (±2).\n",
    "\n",
    "##### Wnioski w pracy zespołowej\n",
    "* Nie warto zasypywać kolegi z zespołu nadmiarem informacji zo zapamiętania (bo i tak nie zapamięta).\n",
    "* Pozycje do zapamiętania lepiej jest podzielić na kategorie, (między 5-9). \n",
    "* Można dokonać kolejnego podziału pozycji na podkategorie. Takich podziałów można dokonać wgłąb do poziomu 7 :)\n",
    "\n",
    "### Pamięć długotrwała\n",
    "* W pamięci długotrwałej tworzony jest wynik przetwarzania informacji - trwały ślad pamięciowy. \n",
    "* Pamięć długotrwała zawiera całą naszą wiedzę na temat świata, wszystkie wspomnienia i umiejętności. \n",
    "* Jest to pamięć o największej pojemności i najdłuższym czasie przechowywania informacji.\n",
    "\n",
    "#### Interakcje pamięci długotrwałej\n",
    "* Pobiera informacje z pamięci krótkotrwałej.\n",
    "* Przekazuje informacje do pamięci krótkotrwałej."
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "# 2. Motywacja do pracy\n",
    ">Motywowanie do pracy to proces świadomego i celowego oddziaływania na pracowników poprzez dostarczanie środków i możliwości spełnienia ich oczekiwań w taki sposób, aby obie strony (pracodawca i pracownik) odniosły korzyści (Encyklopedia zarządzania)\n"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
    "    \n",
    "<h2>Piramida potrzeb Maslova</h2>\n",
    "    <ol>\n",
    "        <li>Potrzeby fizjologiczne (najniższy rząd potrzeb) </li>\n",
    "<li>Potrzeby bezpieczeństwa</li>\n",
    "<li>Potrzeby przynależności</li>\n",
    "<li>Potrzeby uznania</li>\n",
    "<li>Potrzeby samorealizacji</li>\n",
    "    </ol>\n",
    "\n",
    "<h2>Teoria Maslova</h2>\n",
    "    <ul>\n",
    "<li>Motywacja to chęć zaspokojenie potrzeby najsilniej odczuwanej.</li>\n",
    "<li>Zaspokojenie potrzeby wyższego rzędu może nastąpić nie wcześniej niż po zaspokojeniu potrzeby niższego rzędu.</li>\n",
    "    </ul>\n",
    "<div>"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "## Typy pracowników\n",
    "W rzeczywistości po zaspokojeniu potrzeb najniższych kolejność potrzeb wyższego rzędu zależy od osobowości pracownika. Pracownicy różnią się bowiem w aspektach motywacji do pracy (co motywuje najbardziej) i podejścia do pracy (sposób realizacji pracy).\n",
    "\n",
    "### Typy pracowników pod względem motywacji\n",
    "A. Pracownik nastawiony na wykonanie zadania  \n",
    "B. Pracownik nastawiony na siebie (własny rozwój; satysfakcję)  \n",
    "C. Pracownik nastawiony na interakcję (komunikację w grupie)\n",
    "\n",
    "### Typy pracowników pod względem podejścia do pracy\n",
    "1. Posuwający pracę do przodu\n",
    "2. Wybitny technik; specjalista w dziedzinie\n",
    "3. Uznający priorytet komunikacji, współpracy między wykonawcami projektu"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "# 3. Zespół projektowy\n",
    "> Zespół projektowy to niewielka liczba ludzi posiadających komplementarne umiejętności, zaangażowanych w realizację wspólnego celu ogólnego oraz celów cząstkowych, których podejście opiera się na współodpowiedzialności”  (J.Katzenach, D.Smith 2001, Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji\", s. 26).\n",
    "\n",
    "Na skuteczność pracy w zespole mają wpływ 4 główne czynniki:\n",
    "* Skład zespołu\n",
    "* Spójność grupy\n",
    "* Komunikacja w zespole\n",
    "* Organizacja zespołu\n",
    "\n",
    "## Skład zespołu\n",
    "### Członkowie zespołu\n",
    "Grupa powinna zawierać uzupełniające się osobowości:\n",
    "* ludzi mających własne pomysły - wybitnych techników (B2)\n",
    "* ludzi nastawionych na komunikację z innymi (C3)\n",
    "* ludzi nastawionych na posuwanie pracy do przodu (A1) \n",
    "\n",
    "### Lider zespołu\n",
    "* Lider odgrywa najważniejszą rolę w zespole.\n",
    "* Liderzy z reguły są mianowani i odpowiadają przed menedżerem przedsięwzięcia.\n",
    "* Liderzy muszą codziennie śledzić pracę swojej grupy i blisko współpracować z menedżerami przedsięwzięcia.\n",
    "* Lider musi być akceptowany przez zespół.\n",
    "\n",
    "## Spójność grupy\n",
    "Grupa spójna (inaczej: zgrana) to grupa, w której:\n",
    "* członkowie mają wspólne cele,\n",
    "* nie występują kliki (podgrupy).\n",
    "\n",
    "### Zalety grupy spójnej\n",
    "* Można wypracować grupowy standard jakości.\n",
    "* Bliska współpraca – członkowie uczą się od siebie nawzajem.\n",
    "* Członkowie grupy znają nawzajem swoje prace. Opuszczenie grupy przez jej członka nie powoduje utracenie ciągłości pracy.\n",
    "* Programowanie jest pozbawione indywidualizmu (program uważany jest za własność grupy).\n",
    "\n",
    "### Wady grupy spójnej\n",
    "* Nieracjonalny opór przed zmianą lidera;\n",
    "* Myślenie grupowe – krytyczne umiejętności członków grupy osłabione są przez lojalność wobec grupy.\n",
    "\n",
    "## Komunikacja w zespole\n",
    "Proces skutecznej komunikacji to przekazywanie informacji w sposób powodujący realizację celów. \n",
    "Skutkiem efektywnej komunikacji jest zwiększenie motywacji do pracy oraz zmniejszenie oporu wobec zmian. \n",
    "\n",
    "### Zasady skutecznej komunikacji\n",
    "* Dostosowanie klarowności wypowiedzi do odbiorcy\n",
    "* Dostosowanie *metod komunikacji* do zespołu\n",
    "\n",
    "### Metody komunikacji\n",
    "* Pionowa lub pozioma\n",
    "* Jednostronna lub dwustronna\n",
    "* Werbalna lub pisemna\n",
    "* Formalna lub nieformalna\n",
    "\n",
    "## Organizacja zespołu\n",
    "Organizacja zespołu to hierarchia ról przypisanych członkom zespołu.\n",
    "\n",
    "### Rodzaje organizacji zespołu\n",
    "#### Organizacja formalna (hierachiczna)\n",
    "Formalna, hierarchiczna organizacja zespołu jest niezbędna w przypadku pracowników niedoświadczonych.\n",
    "\n",
    "#### Organizacja nieformalna\n",
    "Organizacja nieformalna sprawdza się, gdy większość członków to ludzie doświadczeni i kompetentni.\n"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "metadata": {},
   "source": [
    "# 4. Lider zespołu\n",
    "Lider zespołu to w ogólności osoba zarządzająca członkami zespołu w celu realizacji celów powierzonego projektu.  \n",
    "W prezentowanym NA TYM WYKŁADZIE podejściu lider to osoba zapewniająca motywację do pracy członkom zespołu.\n",
    "\n",
    "## Typy lidera (wg Daniela Goldmana)\n",
    "\n",
    "> Daniel Goleman (ur. 7 marca 1946 w Stockton) – amerykański psycholog żydowskiego pochodzenia, publicysta naukowy. Autor bestselleru Inteligencja emocjonalna (1995). (Wikipedia)\n",
    "\n",
    "### Wizjoner: \"Chodź ze mną\"\n",
    "* Pokazuje kierunek działania.\n",
    "* Motywuje do osiągania wspólnych celów.\n",
    "* Pozwala ludziom samodzielnie poszukiwać nowych rozwiązań.\n",
    "* Przyciąga ludzi do siebie, docenia i promuje rolę poszczególnych osób w zespole.\n",
    "\n",
    "### Trener: \"Rozwijaj się\"\n",
    "* Motywuje ludzi do lepszej pracy poprzez rozpoznawanie ich mocnych i słabych stron.\n",
    "* Zachęca ludzi, aby walczyli z przeciwnościami i rozwijali się.\n",
    "* Zachęca, by korzystali ze swoich mocnych, pozytywnych cech i czerpali z nich napęd do pracy.\n",
    "\n",
    "### Lider afiliacyjny: \"Porozmawiajmy\"\n",
    "* Szanuje każdą osobę pracującą w organizacji.\n",
    "* „Ludzie to nie roboty” – odczuwają radość i zmęczenie.\n",
    "* Szczerze interesuje się życiem swoich pracowników.\n",
    "* Dba o dobrą atmosferę pracy.\n",
    "* Posiada wysoką empatię, czyli umiejętność odczytywania uczuć i dostrzegania punktu widzenia innych osób.\n",
    "\n",
    "### Demokrata: \"Każdy głos jest ważny\"\n",
    "* Liczy się zdanie każdego pracownika.\n",
    "* Potrafi słuchać ludzi i wykorzystywać ich pomysły.\n",
    "* Potrafi przyjmować również krytykę.\n",
    "* Pracownicy mają poczucie, że uczestniczą w decyzjach podejmowanych w firmie, przez co bardziej angażują się w pracę.\n",
    "\n",
    "### Poganiacz: \"Zrób to natychmiast\"\n",
    "* Ustawia wysokie standardy pracy zarówno dla siebie jak i dla swoich pracowników\n",
    "* Jest bardzo mocno nastawiony na sukces, koncentruje się na nieustannym poprawianiu wyników. \n",
    "* Jego popularne powiedzenie to: „rób to, co ja – natychmiast!”.\n",
    "\n",
    "### Dyktator: \"Rób, co każę\"\n",
    "* Nazywany „zarządzaniem przez strach”.\n",
    "* Polega na ciągłym kontrolowaniu pracowników, wydawaniu im poleceń i oczekiwaniu, że zostaną one wypełnione dokładnie tak, jak wymaga tego przywódca. \n",
    "* To on podejmuje decyzje, a polecenia wydaje w sposób zdecydowany, stanowczy i nie znoszący sprzeciwu.\n"
   ]
  }
 ],
 "metadata": {
  "author": "Krzysztof Jassem",
  "email": "jassem@amu.edu.pl",
  "kernelspec": {
   "display_name": "Python 3",
   "language": "python",
   "name": "python3"
  },
  "lang": "pl",
  "language_info": {
   "codemirror_mode": {
    "name": "ipython",
    "version": 3
   },
   "file_extension": ".py",
   "mimetype": "text/x-python",
   "name": "python",
   "nbconvert_exporter": "python",
   "pygments_lexer": "ipython3",
   "version": "3.7.6"
  },
  "subtitle": "01. Praca zespołowa[wykład]",
  "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
  "year": "2021"
 },
 "nbformat": 4,
 "nbformat_minor": 4
}