89 lines
4.3 KiB
Markdown
89 lines
4.3 KiB
Markdown
|
ID_testu: 433380
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
||
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
||
|
|
||
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
||
|
|
||
|
Grupa kontrolna: `[9, 6, 8, 4, 4, 7, 3, 8, 6, 3, 7, 6, 10, 3, 3, 3, 4, 6, 4, 6, 3]`
|
||
|
|
||
|
Grupa testowa: `[2, 9, 2, 4, 4, 3, 6, 4, 3, 3, 2, 6, 6, 4, 4, 4, 5, 2, 6, 4]`
|
||
|
|
||
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
||
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
||
|
Dlaczego?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw.
|
||
|
Na pola wyszło 4 grup studentów.
|
||
|
|
||
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||
|
|
||
|
`[8.7, 16.6, 2.0, 8.6, 10.3, 7.7, 14.3, 4.3, 2.0, 3.1]`
|
||
|
|
||
|
`[2.0, 13.7, 8.8, 9.3, 10.1, 8.6, 11.0, 6.3, 11.0, 13.5]`
|
||
|
|
||
|
`[19.9, 3.1, 17.5, 9.3, 14.5, 11.0, 10.7, 14.6, 3.9, 19.4]`
|
||
|
|
||
|
`[11.7, 4.6, 15.1, 16.1, 21.6, 5.6, 7.3, 6.0, 12.3, 14.9]`
|
||
|
|
||
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||
|
|
||
|
`[10.1, 9.0, 7.8, 16.0, 11.7, 9.2, 12.3, 11.3, 14.2, 13.7]`
|
||
|
|
||
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||
|
|
||
|
`[48.04, 41.28, 42.16, 47.5, 46.79, 45.3, 49.96, 47.03, 39.16, 49.26, 48.35, 44.93, 37.88, 48.38, 36.63, 38.55, 46.58, 46.78, 37.9, 44.14, 47.3, 45.17, 47.3, 41.37, 47.31, 40.87, 45.89, 47.2, 48.11, 49.82, 46.63]`
|
||
|
|
||
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||
|
|
||
|
`[52.0, 39.73, 34.09, 49.04, 50.24, 40.55, 52.63, 49.91, 34.2, 54.08, 50.8, 48.5, 34.16, 48.56, 29.95, 32.1, 48.18, 51.83, 34.66, 35.92, 51.44, 47.34, 52.02, 33.0, 50.52, 33.64, 48.5, 52.01, 49.71, 49.92, 47.54]`
|
||
|
|
||
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||
|
|
||
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 11 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||
|
|
||
|
* Kobiety:
|
||
|
- przed: `[41.37, 45.3, 37.9, 41.28, 42.16, 40.87, 44.14, 39.16, 37.88, 38.55, 36.63]`
|
||
|
- po: `[33.0, 40.55, 34.66, 39.73, 34.09, 33.64, 35.92, 34.2, 34.16, 32.1, 29.95]`
|
||
|
|
||
|
* Mężczyźni:
|
||
|
- przed: `[48.11, 46.63, 46.78, 47.03, 46.58, 47.31, 45.89, 47.3, 48.04, 49.96, 44.93, 49.26, 46.79, 48.35, 47.3, 47.2, 48.38, 45.17, 49.82, 47.5]`
|
||
|
- po: `[49.71, 47.54, 51.83, 49.91, 48.18, 50.52, 48.5, 51.44, 52.0, 52.63, 48.5, 54.08, 50.24, 50.8, 52.02, 52.01, 48.56, 47.34, 49.92, 49.04]`
|
||
|
|
||
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
||
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
||
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
||
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
||
|
5. Na peronie wykonaliście `45` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `30` razy.
|
||
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
||
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `562` powtórzeń eksperymentu,
|
||
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `292` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `19` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|