93 lines
4.7 KiB
Markdown
93 lines
4.7 KiB
Markdown
|
ID_testu: 433381
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
||
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
||
|
|
||
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
||
|
|
||
|
Grupa kontrolna: `[5, 3, 7, 5, 0, 2, 5, 5, 2, 3, 6, 7, 1, 2, 6, 8, 1, 3, 8, 8, 4, 6]`
|
||
|
|
||
|
Grupa testowa: `[3, 6, 7, 3, 7, 8, 4, 4, 11, 1, 5, 7, 7, 4, 0, 5, 3, 5, 8]`
|
||
|
|
||
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
||
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
||
|
Dlaczego?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw.
|
||
|
Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
||
|
|
||
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||
|
|
||
|
`[7.4, 13.1, 12.0, 8.8, 13.1, 19.6, 9.5, 10.3, 25.1, 5.6, 13.2, 17.9, 17.8, 6.3, 3.2, 9.2]`
|
||
|
|
||
|
`[8.7, 9.5, 18.1, 10.5, 14.0, 9.7, 7.3, 15.6, 10.1, 2.0, 3.4, 9.6, 10.8, 2.6, 4.0, 15.0]`
|
||
|
|
||
|
`[14.4, 2.0, 2.9, 15.9, 15.4, 4.9, 6.4, 14.6, 14.5, 8.2, 11.7, 23.4, 8.8, 9.9, 9.9, 15.8]`
|
||
|
|
||
|
`[3.4, 10.9, 20.9, 10.0, 5.9, 2.0, 10.3, 8.2, 10.0, 13.7, 16.2, 12.8, 6.6, 8.3, 18.2, 11.5]`
|
||
|
|
||
|
`[12.4, 23.2, 10.0, 8.6, 11.7, 3.5, 5.9, 3.7, 12.8, 9.8, 10.2, 14.1, 10.1, 13.2, 8.3, 16.9]`
|
||
|
|
||
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||
|
|
||
|
`[13.7, 8.2, 12.3, 13.1, 8.3, 10.8, 13.9, 13.7, 14.2, 13.7, 9.5, 14.4, 14.7, 14.0, 8.5, 15.1]`
|
||
|
|
||
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||
|
|
||
|
`[46.77, 48.2, 44.96, 49.35, 41.75, 43.57, 41.42, 43.02, 48.67, 45.67, 46.86, 46.9, 45.88, 47.23, 45.01, 49.38, 42.15, 49.43, 46.87, 46.82, 43.56, 40.71, 46.61, 49.53, 47.15, 44.37, 47.04, 46.18, 47.97]`
|
||
|
|
||
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||
|
|
||
|
`[49.57, 51.95, 53.48, 52.09, 37.83, 32.21, 36.97, 38.58, 50.45, 47.41, 50.11, 54.55, 49.76, 52.01, 47.44, 54.64, 38.01, 55.21, 50.15, 36.97, 34.63, 31.65, 49.83, 40.08, 47.8, 47.6, 47.13, 49.4, 53.18]`
|
||
|
|
||
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||
|
|
||
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 9 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||
|
|
||
|
* Kobiety:
|
||
|
- przed: `[40.71, 43.56, 43.02, 41.42, 43.57, 46.82, 41.75, 42.15, 49.53]`
|
||
|
- po: `[31.65, 34.63, 38.58, 36.97, 32.21, 36.97, 37.83, 38.01, 40.08]`
|
||
|
|
||
|
* Mężczyźni:
|
||
|
- przed: `[45.67, 47.97, 49.38, 49.35, 45.88, 44.96, 46.77, 46.61, 46.86, 49.43, 47.15, 48.2, 46.9, 46.18, 48.67, 47.04, 44.37, 45.01, 46.87, 47.23]`
|
||
|
- po: `[47.41, 53.18, 54.64, 52.09, 49.76, 53.48, 49.57, 49.83, 50.11, 55.21, 47.8, 51.95, 54.55, 49.4, 50.45, 47.13, 47.6, 47.44, 50.15, 52.01]`
|
||
|
|
||
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
||
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
||
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
||
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
||
|
5. Na peronie wykonaliście `59` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy.
|
||
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
||
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `466` powtórzeń eksperymentu,
|
||
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `276` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
|
||
|
* `27` zawodowych sportowców;
|
||
|
* `25` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|