89 lines
4.3 KiB
Markdown
89 lines
4.3 KiB
Markdown
|
ID_testu: 433386
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią.
|
||
|
Hodowla dysponuje populacją lam o wysokości w kłębie (w cm):
|
||
|
|
||
|
`[118, 129, 129, 103, 68, 102, 169, 128, 56, 97, 92, 93, 99, 143, 125, 136, 101, 123, 97, 71, 125, 131, 123, 143, 85]`
|
||
|
|
||
|
podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm.
|
||
|
|
||
|
Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw.
|
||
|
Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
||
|
|
||
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||
|
|
||
|
`[11.8, 13.5, 13.6, 9.3, 3.4, 9.0, 20.3, 13.4, 2.0]`
|
||
|
|
||
|
`[8.3, 7.4, 7.5, 8.6, 15.9, 12.9, 14.8, 8.8, 12.5]`
|
||
|
|
||
|
`[8.3, 4.0, 12.8, 13.9, 12.5, 16.0, 6.3, 23.5, 9.1]`
|
||
|
|
||
|
`[3.2, 14.2, 2.0, 10.3, 10.6, 11.9, 9.1, 2.0, 2.7]`
|
||
|
|
||
|
`[2.9, 4.3, 13.0, 16.9, 5.6, 7.4, 2.0, 18.7, 13.2]`
|
||
|
|
||
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||
|
|
||
|
`[15.0, 15.5, 10.5, 16.1, 11.5, 14.4, 17.7, 5.1, 16.7]`
|
||
|
|
||
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||
|
|
||
|
`[47.75, 40.75, 51.05, 47.13, 46.65, 40.68, 46.59, 42.9, 41.66, 43.82, 37.72, 48.18, 47.75, 46.74, 44.95, 46.5, 48.79, 48.78, 47.85, 48.44, 45.88, 41.51, 43.72, 43.75, 41.13, 38.69, 47.88, 45.19]`
|
||
|
|
||
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||
|
|
||
|
`[49.8, 37.4, 50.95, 36.49, 51.18, 35.79, 48.1, 38.14, 35.64, 37.35, 29.21, 53.34, 50.59, 52.13, 46.12, 50.99, 53.13, 51.15, 50.2, 55.32, 51.67, 34.93, 34.23, 32.83, 32.68, 33.65, 48.02, 49.88]`
|
||
|
|
||
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||
|
|
||
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 12 kobiet i 16 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||
|
|
||
|
* Kobiety:
|
||
|
- przed: `[42.9, 43.75, 43.82, 41.66, 38.69, 41.51, 47.13, 43.72, 37.72, 41.13, 40.68, 40.75]`
|
||
|
- po: `[38.14, 32.83, 37.35, 35.64, 33.65, 34.93, 36.49, 34.23, 29.21, 32.68, 35.79, 37.4]`
|
||
|
|
||
|
* Mężczyźni:
|
||
|
- przed: `[46.59, 48.78, 47.88, 48.44, 46.65, 47.75, 46.5, 45.19, 47.85, 48.18, 47.75, 48.79, 45.88, 51.05, 46.74, 44.95]`
|
||
|
- po: `[48.1, 51.15, 48.02, 55.32, 51.18, 49.8, 50.99, 49.88, 50.2, 53.34, 50.59, 53.13, 51.67, 50.95, 52.13, 46.12]`
|
||
|
|
||
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
||
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
||
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
||
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
||
|
5. Na peronie wykonaliście `52` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `28` razy.
|
||
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
||
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `549` powtórzeń eksperymentu,
|
||
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `310` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
|
||
|
* `30` zawodowych sportowców;
|
||
|
* `21` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|