74 lines
3.6 KiB
Markdown
74 lines
3.6 KiB
Markdown
|
ID_testu: 433480
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
||
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
||
|
|
||
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
||
|
|
||
|
Grupa kontrolna: `[2, 4, 3, 4, 4, 7, 8, 3, 10, 4, 4, 5, 4, 4, 6, 7, 3, 4, 5, 8, 6, 0]`
|
||
|
Grupa testowa: `[7, 4, 4, 7, 4, 7, 4, 7, 2, 0, 5, 3, 8, 6, 7, 3, 4, 6, 9]`
|
||
|
|
||
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
||
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
||
|
Dlaczego?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw.
|
||
|
Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
||
|
|
||
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||
|
|
||
|
`[9.5, 14.8, 13.6, 17.8, 7.3, 2.0, 7.5, 11.6]`
|
||
|
`[20.2, 11.7, 15.1, 8.5, 9.6, 9.8, 17.1, 17.2]`
|
||
|
`[3.2, 5.8, 7.0, 7.7, 9.0, 4.3, 18.0, 14.9, 3.3, 18.9, 4.1, 11.1, 12.5]`
|
||
|
`[13.9, 6.5, 13.3, 10.6, 3.2, 9.0, 13.4, 19.4, 7.4, 2.0, 5.3]`
|
||
|
`[2.3, 2.0, 17.7, 18.4, 7.8, 2.0, 11.2, 9.8, 13.9, 5.7, 3.8, 15.9]`
|
||
|
|
||
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał 16.8 kg. ziemniaków jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||
|
|
||
|
`[13.6, 15.4, 19.7, 15.9, 6.1, 19.7, 20.8, 16.2, 12.5, 17.7, 11.0, 14.5, 9.5, 11.9]`
|
||
|
|
||
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 17 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
||
|
|
||
|
* ABC vs ???:
|
||
|
`0:0, 0:1, 1:1, 3:2, 3:2, 1:3, 2:2, 1:2, 1:0, 1:5, 2:2, 1:3, 3:4, 2:1, 2:3, 1:3, 1:6`
|
||
|
|
||
|
* XYZ vs ???:
|
||
|
`2:2, 5:3, 3:2, 1:1, 3:2, 4:3, 3:4, 7:2, 1:2, 5:2, 2:3, 6:2, 1:3, 1:3, 0:4, 5:5, 4:3`
|
||
|
|
||
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
||
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
||
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
||
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
||
|
5. Na peronie wykonaliście `55` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy.
|
||
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
||
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `595` powtórzeń eksperymentu,
|
||
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `310` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `17` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|