92 lines
4.3 KiB
Markdown
92 lines
4.3 KiB
Markdown
|
ID_testu: 442325
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
||
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
||
|
|
||
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
||
|
|
||
|
Grupa kontrolna: `[4, 8, 0, 7, 0, 4, 6, 8, 1, 7, 0, 1, 2, 3, 7, 7, 6, 4, 3, 8, 4]`
|
||
|
|
||
|
Grupa testowa: `[2, 3, 5, 5, 5, 6, 5, 3, 4, 5, 7, 4, 5, 5, 2, 6, 3, 7, 2, 5]`
|
||
|
|
||
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
||
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
||
|
Dlaczego?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
||
|
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
||
|
|
||
|
`[2.17, 2.86, 2.86, 2.97, 3.22, 3.03, 3.12, 2.95, 2.66, 3.37, 3.43, 3.08]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
||
|
|
||
|
`[4.08, 4.14, 2.96, 4.12, 3.03, 3.86, 2.77, 3.35, 3.32, 2.7, 3.22, 4.02, 2.24, 4.58, 2.09]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku].
|
||
|
|
||
|
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
||
|
|
||
|
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
||
|
|
||
|
`[3.0, 3.49, 3.73, 2.26, 3.73, 2.18, 2.17, 2.51, 2.88, 3.65, 3.51, 3.66, 3.41, 2.72, 3.98]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku]
|
||
|
|
||
|
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
||
|
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
||
|
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||
|
|
||
|
`[48.25, 41.83, 48.37, 42.73, 42.2, 46.41, 48.34, 43.4, 47.78, 45.84, 48.12, 36.81, 47.31, 39.86, 48.62, 41.12, 41.66, 48.38, 41.12, 46.62, 46.67, 45.99, 45.28, 45.43]`
|
||
|
|
||
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||
|
|
||
|
`[53.03, 34.34, 52.58, 32.14, 37.58, 49.31, 52.17, 37.67, 53.86, 50.49, 51.82, 27.7, 48.95, 29.41, 48.87, 38.05, 37.13, 47.23, 30.93, 46.47, 52.47, 46.91, 51.98, 46.48]`
|
||
|
|
||
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||
|
|
||
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 9 kobiet i 15 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||
|
|
||
|
* Kobiety:
|
||
|
- przed: `[36.81, 41.12, 41.12, 41.83, 43.4, 42.2, 42.73, 41.66, 39.86]`
|
||
|
- po: `[27.7, 38.05, 30.93, 34.34, 37.67, 37.58, 32.14, 37.13, 29.41]`
|
||
|
|
||
|
* Mężczyźni:
|
||
|
- przed: `[48.38, 48.62, 47.31, 48.25, 48.37, 45.84, 48.34, 45.99, 47.78, 45.43, 46.67, 46.62, 45.28, 46.41, 48.12]`
|
||
|
- po: `[47.23, 48.87, 48.95, 53.03, 52.58, 50.49, 52.17, 46.91, 53.86, 46.48, 52.47, 46.47, 51.98, 49.31, 51.82]`
|
||
|
|
||
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
||
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
||
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
||
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
||
|
5. Na peronie wykonaliście `51` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `25` razy.
|
||
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
||
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `406` powtórzeń eksperymentu,
|
||
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `283` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `17` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|