61 lines
3.8 KiB
Markdown
61 lines
3.8 KiB
Markdown
|
ID_testu: 443377
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Podaj trzy przykłady (jakościowo inne niż w przykładach na wykładzie) pomiarów które są (lub o których można argumentować, że są w przybliżeniu) rozłożone normalnie.
|
||
|
|
||
|
Uzasadnij swoją odpowiedź i wskaż jakie czynniki przy zbieraniu danych mogłyby tę (nie)normalność zakłócić.
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Wyniki egzaminu (na którym można zdobyć od `0` do `100` punktów) dobrze dostosowanego trudnością powinny być rozłożone w przybliżeniu normalnie, ze średnią ok. `50` i odchyleniem standardowym ok. `16`.
|
||
|
|
||
|
* Czym (przykładowo) będzie się charakteryzował histogram egzaminu który był w nieuczciwy sposób oceniany (np. egzaminatorzy celowo ucinający punkty tuż pod progiem zdawalności)?
|
||
|
* Czym (przykładowo) będzie się charakteryzował histogram egzaminu który był zbyt łatwy dla zdających?
|
||
|
* Proszę znaleźć na stronie ministerstwa dane dotyczące wyników matury podstawowej z matematyki z tego roku i
|
||
|
* (używając excela, lub innego oprogramowania) przygotować histogram liczby uzyskanych punktów (ilościowy, lub częstościowy). Jaka jest najlepsza/najbardziej naturalna szerokość pojedycznego słupka?
|
||
|
* Czy wyniki z tego egzaminu są rozłożone normalnie? Dlaczego, dlaczego nie? (proszę **nie** używać testów statystycznych (np. Shapiro-Wilka) tylko argumentować "z wykresu").
|
||
|
* Proszę policzyć średnią, miedianę i odchylenie standardowe tych danych.
|
||
|
* Jakie wnioski można wysnuć o "procesie maturalnym" na podstawie tych wyników? Czy egzamin jest dobrze dostosowany trudnością do poziomu liceum? Za prosty? Za trudny?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
||
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
||
|
|
||
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
||
|
|
||
|
Grupa kontrolna: `[8, 7, 6, 7, 3, 5, 8, 6, 2, 0, 2, 4, 6, 7, 8, 3, 9, 3, 1, 7, 4]`
|
||
|
|
||
|
Grupa testowa: `[7, 6, 4, 6, 3, 0, 0, 8, 5, 3, 0, 5, 7, 7, 7, 2]`
|
||
|
|
||
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
||
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
||
|
Dlaczego?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że utrzymuje ciągły kontakt z *tamtą stroną* i potrafi odgadywać położenia przedmiotów których nie widzi.
|
||
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
||
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział stronę monety)?
|
||
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową? (Trudne!)
|
||
|
5. Na peronie wykonaliście `41` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `21` razy.
|
||
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
||
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `431` powtórzeń eksperymentu,
|
||
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `306` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `17` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|