77 lines
3.6 KiB
Markdown
77 lines
3.6 KiB
Markdown
|
ID_testu: 440475
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
||
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
||
|
|
||
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
||
|
|
||
|
Grupa kontrolna: `[4, 9, 6, 5, 4, 2, 3, 5, 4, 0, 4, 6, 5, 6, 3, 4, 6, 7, 4, 8, 6]`
|
||
|
|
||
|
Grupa testowa: `[3, 5, 5, 6, 5, 4, 5, 6, 7, 8, 3, 3, 7, 3, 1, 8, 7, 6, 5, 3]`
|
||
|
|
||
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
||
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
||
|
Dlaczego?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw.
|
||
|
Na pola wyszło 3 grup studentów.
|
||
|
|
||
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||
|
|
||
|
`[5.7, 11.5, 12.6, 15.7, 13.4, 10.5, 11.4, 15.4, 14.0]`
|
||
|
|
||
|
`[19.1, 4.7, 4.5, 13.2, 5.1, 2.0, 18.3, 13.6, 10.9]`
|
||
|
|
||
|
`[9.0, 3.9, 11.6, 13.2, 9.7, 20.0, 14.0, 9.0, 10.6]`
|
||
|
|
||
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||
|
|
||
|
`[8.3, 10.7, 11.1, 3.2, 10.0, 13.7, 12.8, 13.5, 8.2]`
|
||
|
|
||
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 15 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
||
|
|
||
|
* ABC vs ???:
|
||
|
`2:3, 2:6, 1:6, 0:5, 0:2, 3:1, 1:2, 1:2, 1:1, 3:1, 2:1, 0:4, 1:0, 3:0, 2:1`
|
||
|
|
||
|
* XYZ vs ???:
|
||
|
`1:4, 4:5, 1:4, 1:5, 2:3, 0:3, 2:3, 2:3, 2:3, 3:2, 4:4, 1:5, 0:3, 3:3, 4:4`
|
||
|
|
||
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
||
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
||
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
||
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
||
|
5. Na peronie wykonaliście `57` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `30` razy.
|
||
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
||
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `426` powtórzeń eksperymentu,
|
||
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `298` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
|
||
|
* `25` zawodowych sportowców;
|
||
|
* `21` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|