91 lines
4.2 KiB
Markdown
91 lines
4.2 KiB
Markdown
|
ID_testu: 433374
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią.
|
||
|
Hodowla dysponuje populacją lam o wysokości w kłębie (w cm):
|
||
|
|
||
|
`[83, 153, 108, 82, 80, 49, 116, 70, 54, 58, 82, 103, 143, 74, 147, 123, 125, 135, 137, 103, 103, 92, 130, 87, 147, 92, 119, 114, 125, 112]`
|
||
|
|
||
|
podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm.
|
||
|
|
||
|
Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
||
|
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
||
|
|
||
|
`[2.8, 3.72, 3.13, 2.77, 2.76, 2.34, 3.24, 2.62, 2.4, 2.46, 2.79, 3.06, 3.59]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
||
|
|
||
|
`[2.92, 4.63, 4.07, 4.11, 4.36, 4.41, 3.61, 3.61, 3.34, 4.24, 3.22, 4.63, 3.34, 3.98]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku].
|
||
|
|
||
|
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
||
|
|
||
|
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
||
|
|
||
|
`[3.56, 3.75, 3.53, 2.4, 2.44, 3.09, 2.76, 3.95, 3.47, 3.33, 3.8, 3.37, 2.9, 4.1]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku]
|
||
|
|
||
|
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
||
|
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
||
|
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||
|
|
||
|
`[48.94, 48.85, 38.25, 49.41, 48.31, 48.58, 40.49, 37.88, 49.22, 46.66, 45.76, 42.81, 46.66, 38.63, 46.41, 46.52, 46.2, 47.77, 47.24, 43.49, 48.04, 48.22, 39.63, 40.74, 49.42, 47.23, 40.59, 47.23]`
|
||
|
|
||
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||
|
|
||
|
`[52.25, 50.08, 32.64, 53.41, 51.65, 49.03, 33.56, 30.03, 55.88, 47.67, 48.92, 32.79, 46.29, 34.83, 46.96, 40.45, 49.72, 50.65, 52.86, 39.58, 56.3, 53.02, 34.36, 36.43, 56.37, 49.81, 31.05, 48.92]`
|
||
|
|
||
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||
|
|
||
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 10 kobiet i 18 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||
|
|
||
|
* Kobiety:
|
||
|
- przed: `[40.74, 46.52, 42.81, 40.59, 40.49, 37.88, 43.49, 39.63, 38.25, 38.63]`
|
||
|
- po: `[36.43, 40.45, 32.79, 31.05, 33.56, 30.03, 39.58, 34.36, 32.64, 34.83]`
|
||
|
|
||
|
* Mężczyźni:
|
||
|
- przed: `[46.2, 47.23, 49.22, 45.76, 49.41, 48.22, 48.31, 48.85, 48.94, 47.23, 47.24, 46.66, 48.58, 46.41, 49.42, 46.66, 48.04, 47.77]`
|
||
|
- po: `[49.72, 48.92, 55.88, 48.92, 53.41, 53.02, 51.65, 50.08, 52.25, 49.81, 52.86, 46.29, 49.03, 46.96, 56.37, 47.67, 56.3, 50.65]`
|
||
|
|
||
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Prowadzimy badania na szczurach.
|
||
|
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
|
||
|
* `+7.0 %` wagi,
|
||
|
* `+15.6 %` większa wariancja wagi.
|
||
|
|
||
|
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
|
||
|
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
|
||
|
|
||
|
wagi = `[289, 264, 262, 232, 297, 252, 237, 241, 265, 285, 323, 256, 327, 304, 305, 316, 318, 284, 285]`
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
|
||
|
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
|
||
|
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `18` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|