79 lines
3.5 KiB
Markdown
79 lines
3.5 KiB
Markdown
|
ID_testu: 433402
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 1:**
|
||
|
Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią.
|
||
|
Hodowla dysponuje populacją lam o wysokości w kłębie (w cm):
|
||
|
|
||
|
`[80, 82, 73, 133, 145, 95, 104, 129, 65, 96, 174, 70, 43, 57, 98, 40, 113, 117, 48, 93, 67, 166, 109, 168, 90, 121, 83, 103]`
|
||
|
|
||
|
podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm.
|
||
|
|
||
|
Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 2:**
|
||
|
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
||
|
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
||
|
|
||
|
`[2.82, 2.85, 2.73, 3.52, 3.69, 3.02, 3.14, 3.47, 2.62, 3.03, 4.07, 2.69, 2.32]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
||
|
|
||
|
`[2.64, 3.6, 2.25, 3.94, 4.05, 2.44, 3.48, 2.88, 5.19, 3.86, 5.23, 3.43, 4.15, 3.24]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku].
|
||
|
|
||
|
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
||
|
|
||
|
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
||
|
|
||
|
`[3.45, 3.18, 3.49, 3.26, 3.16, 3.62, 2.79, 3.4, 3.19, 3.63, 3.2, 3.3, 3.52, 3.23]`
|
||
|
|
||
|
[kg groszku]
|
||
|
|
||
|
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
||
|
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
||
|
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 3:**
|
||
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 18 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
||
|
|
||
|
* ABC vs ???:
|
||
|
`2:0, 2:1, 0:2, 1:0, 5:2, 3:1, 1:0, 3:1, 2:3, 1:2, 2:0, 1:1, 5:2, 3:1, 1:1, 0:2, 1:3, 1:0`
|
||
|
|
||
|
* XYZ vs ???:
|
||
|
`2:2, 2:1, 3:2, 6:3, 2:3, 3:3, 2:4, 4:5, 3:1, 2:3, 2:4, 2:2, 1:5, 7:2, 3:3, 3:1, 1:3, 1:3`
|
||
|
|
||
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 4:**
|
||
|
Prowadzimy badania na szczurach.
|
||
|
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
|
||
|
* `+7.8 %` wagi,
|
||
|
* `+15.0 %` większa wariancja wagi.
|
||
|
|
||
|
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
|
||
|
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
|
||
|
|
||
|
wagi = `[258, 322, 335, 281, 291, 318, 250, 283, 365, 255, 226, 241, 284, 223, 300, 305, 232, 279, 252, 357, 296, 359, 277, 310]`
|
||
|
|
||
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
|
||
|
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
|
||
|
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
|
||
|
|
||
|
|
||
|
**Zadanie 5:**
|
||
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `18` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
||
|
|
||
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
||
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|