diff --git a/433388.md b/433388.md index 9a98071..5c6ecc1 100644 --- a/433388.md +++ b/433388.md @@ -19,16 +19,16 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[4.1, 9.3, 13.2, 12.3, 11.2, 12.7, 13.5, 9.9, 2.5, 6.3, 8.9, 9.7]` +`[3.3, 2.0, 4.1, 9.3, 13.2, 12.3, 11.2, 12.7, 13.5, 9.9, 2.5, 6.3]` -`[7.8, 10.2, 7.7, 4.0, 16.8, 4.2, 18.3, 10.3, 2.0, 13.4]` +`[8.9, 9.7, 7.8, 10.2, 7.7, 4.0, 16.8, 4.2, 18.3, 10.3, 2.0, 13.4]` -`[11.0, 9.1, 9.4, 6.2, 7.3, 7.7, 3.9, 14.3, 8.2, 10.5, 13.0, 4.6, 4.7]` +`[11.0, 9.1, 9.4, 6.2, 7.3, 7.7, 3.9, 14.3, 8.2, 10.5, 13.0, 4.6]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `9.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[11.8, 17.8, 14.9, 7.0, 15.6, 9.3, 15.1, 12.8, 11.9, 8.4, 14.6, 4.1, 16.5, 16.4, 14.9]` +`[12.1, 11.3, 11.8, 17.8, 14.9, 7.0, 15.6, 9.3, 15.1, 12.8, 11.9, 8.4]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? diff --git a/433389.md b/433389.md index 309e2c7..fa1535a 100644 --- a/433389.md +++ b/433389.md @@ -19,71 +19,54 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[11.1, 6.8, 5.6, 18.4, 13.4, 12.3, 7.2, 10.2, 10.4, 7.9, 11.7, 12.9, 12.0]` +`[12.3, 4.7, 7.8, 6.8, 5.6, 18.4, 13.4, 12.3, 7.2, 10.2, 10.4, 7.9, 11.7]` -`[12.0, 19.3, 6.3, 15.7, 2.0, 2.5, 11.5, 9.5, 7.6, 14.5, 13.4, 3.0, 5.9, 18.3]` +`[12.9, 12.0, 12.0, 19.3, 6.3, 15.7, 2.0, 2.5, 11.5, 9.5, 7.6, 14.5, 13.4]` -`[8.2, 13.1, 17.1, 9.9, 15.0, 14.9, 7.4, 2.0, 2.7, 12.3, 5.6, 2.0, 8.8, 12.2, 2.0, 7.5]` +`[3.0, 5.9, 18.3, 8.2, 13.1, 17.1, 9.9, 15.0, 14.9, 7.4, 2.0, 2.7, 12.3]` -`[6.2, 7.3, 3.8, 15.8, 20.4, 11.4, 9.1, 10.3, 17.8, 9.1, 16.2]` +`[5.6, 2.0, 8.8, 12.2, 2.0, 7.5, 6.2, 7.3, 3.8, 15.8, 20.4, 11.4, 9.1]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `8.1` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.3` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[4.4, 11.8, 4.4, 6.6, 17.3, 17.1, 10.5, 11.4, 14.5, 11.2, 19.2, 12.3]` +`[18.7, 11.7, 17.4, 11.0, 16.9, 4.4, 11.8, 4.4, 6.6, 17.3, 17.1, 10.5, 11.4]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? **Zadanie 3:** -Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki: +W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 16 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami: + + * ABC vs ???: + `1:3, 1:3, 2:2, 2:3, 1:1, 2:1, 1:1, 1:2, 1:0, 0:3, 2:1, 2:1, 2:1, 2:1, 4:4, 2:2` + + * XYZ vs ???: + `3:4, 3:5, 4:6, 5:2, 3:3, 3:3, 1:1, 3:2, 1:3, 2:3, 2:5, 3:3, 3:5, 4:1, 1:2, 1:4` -`[49.79, 47.88, 48.7, 47.45, 45.89, 44.91, 40.88, 45.77, 39.78, 48.02, 47.6, 40.39, 43.13, 44.06, 46.36, 44.74, 39.34, 46.19, 47.06, 47.59, 43.71, 46.28, 47.5, 47.12, 46.15, 46.85, 48.36, 43.16]` - -Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące: - -`[52.29, 50.75, 51.02, 54.93, 47.56, 47.68, 36.0, 51.44, 33.76, 54.5, 45.2, 37.16, 35.64, 44.68, 47.84, 50.2, 32.73, 41.24, 47.44, 51.8, 39.13, 49.16, 45.98, 51.33, 45.62, 50.67, 51.85, 39.99] - -Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy? - -Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 8 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to - -* Kobiety: - - przed: `[43.16, 39.34, 40.88, 40.39, 39.78, 46.19, 43.71, 43.13]` - - po: `[39.99, 32.73, 36.0, 37.16, 33.76, 41.24, 39.13, 35.64]` - -* Mężczyźni: - - przed: `[46.15, 47.06, 47.12, 46.36, 47.5, 47.88, 47.59, 47.6, 49.79, 45.89, 48.7, 44.06, 44.74, 47.45, 46.85, 46.28, 48.36, 48.02, 44.91, 45.77]` - - po: `[45.62, 47.44, 51.33, 47.84, 45.98, 50.75, 51.8, 45.2, 52.29, 47.56, 51.02, 44.68, 50.2, 54.93, 50.67, 49.16, 51.85, 54.5, 47.68, 51.44]` - -Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ? +W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać? **Zadanie 4:** -Prowadzimy badania na szczurach. -Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu - * `+7.1 %` wagi, - * `+13.4 %` większa wariancja wagi. - -Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik. -Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej: - -wagi = `[265, 258, 250, 337, 303, 295, 261, 281, 283, 265, 291, 300, 293, 294, 343, 255, 318, 213, 229]` +Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując). +Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności. +Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje. 0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane) 1. Jaka jest hipoteza zerowa? 2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego? -3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę? -4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę - między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną? +3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)? +4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową? +5. Na peronie wykonaliście `44` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy. + Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności? +6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `579` powtórzeń eksperymentu, + w których jasnowidz trafnie przewidział `275` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach? **Zadanie 5:** -Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami: - * `26` zawodowych sportowców; - * `25` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie. +Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `16` wyjątkowo chętnych ochotników. -1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.) +1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ. 2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową. 3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego? 4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników. diff --git a/433390.md b/433390.md index 15641ea..cb7f646 100644 --- a/433390.md +++ b/433390.md @@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[8.7, 2.5, 4.4, 11.7, 9.5, 6.4, 8.5, 3.3, 2.0, 9.9]` +`[2.9, 9.0, 14.3, 10.5, 8.7, 2.5, 4.4, 11.7, 9.5, 6.4]` -`[2.0, 9.2, 13.6, 10.2, 9.8, 5.2, 12.7, 5.5, 12.7, 9.3, 8.6, 10.5, 8.3, 11.9, 9.5, 3.1]` +`[8.5, 3.3, 2.0, 9.9, 2.0, 9.2, 13.6, 10.2, 9.8, 5.2]` -`[7.1, 11.2, 7.4, 5.5, 15.9, 11.8, 10.2, 9.9, 3.0, 12.5, 12.4, 9.1, 11.7, 18.9]` +`[12.7, 5.5, 12.7, 9.3, 8.6, 10.5, 8.3, 11.9, 9.5, 3.1]` -`[15.7, 16.7, 17.7, 12.8, 3.4, 11.5, 10.0, 14.1, 5.3, 10.2, 6.2, 9.6, 6.3, 10.5, 7.0, 9.0]` +`[7.1, 11.2, 7.4, 5.5, 15.9, 11.8, 10.2, 9.9, 3.0, 12.5]` -`[12.7, 15.2, 15.0, 2.2, 9.7, 2.0, 8.7, 8.6, 17.3, 10.7, 15.2, 7.9, 7.7, 15.5, 10.0, 5.8]` +`[12.4, 9.1, 11.7, 18.9, 15.7, 16.7, 17.7, 12.8, 3.4, 11.5]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[16.4, 10.0, 12.2, 10.2, 15.4, 15.6, 19.4, 13.5, 22.5, 9.7, 14.8, 20.0, 8.6, 8.9, 9.0]` +`[15.8, 8.8, 12.6, 9.5, 12.2, 9.6, 12.9, 10.1, 11.7, 14.7]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? diff --git a/433391.md b/433391.md index 8a36971..c3fe37c 100644 --- a/433391.md +++ b/433391.md @@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[11.8, 12.6, 16.2, 6.2, 13.6, 18.2, 15.4, 7.7, 14.1, 13.7]` +`[2.0, 8.8, 13.3, 9.1, 11.8, 12.6, 16.2, 6.2, 13.6, 18.2]` -`[15.8, 22.2, 11.4, 2.0, 2.0, 13.4, 5.7, 6.8, 9.9, 7.7, 2.0, 4.0, 12.3, 17.8]` +`[15.4, 7.7, 14.1, 13.7, 15.8, 22.2, 11.4, 2.0, 2.0, 13.4]` -`[10.4, 12.8, 14.3, 9.7, 15.9, 4.1, 14.3, 9.3, 15.8, 19.0, 13.7, 12.9, 13.6, 11.5, 16.1]` +`[5.7, 6.8, 9.9, 7.7, 2.0, 4.0, 12.3, 17.8, 10.4, 12.8]` -`[17.7, 10.0, 2.0, 8.5, 9.9, 16.4, 4.9, 5.8, 7.4, 3.4, 7.9, 7.4, 2.0, 2.0]` +`[14.3, 9.7, 15.9, 4.1, 14.3, 9.3, 15.8, 19.0, 13.7, 12.9]` -`[7.0, 12.9, 5.6, 2.0, 11.1, 5.8, 5.8, 11.3, 14.8]` +`[13.6, 11.5, 16.1, 17.7, 10.0, 2.0, 8.5, 9.9, 16.4, 4.9]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `16.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[8.4, 13.8, 18.9, 11.5, 17.1, 14.0, 5.4, 12.6, 11.4, 8.8, 10.4, 21.6, 7.0, 13.1]` +`[10.4, 7.2, 10.8, 10.4, 6.1, 5.9, 10.1, 14.9, 9.0, 3.0]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? diff --git a/433393.md b/433393.md index f025eb1..3fce105 100644 --- a/433393.md +++ b/433393.md @@ -19,18 +19,18 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[15.0, 2.3, 2.8, 6.1, 15.1, 10.4, 5.5, 5.1, 13.7, 15.1, 14.8]` +`[5.3, 15.0, 2.3, 2.8, 6.1, 15.1, 10.4, 5.5, 5.1, 13.7, 15.1]` -`[11.2, 7.1, 12.0, 7.3, 14.6, 4.4, 11.7, 15.0, 23.0, 2.0, 12.5, 7.6, 5.9, 19.4, 13.1]` +`[14.8, 11.2, 7.1, 12.0, 7.3, 14.6, 4.4, 11.7, 15.0, 23.0, 2.0]` -`[14.9, 4.4, 13.0, 14.0, 17.0, 6.1, 7.2, 15.6, 9.0, 7.2, 18.3, 7.1, 10.0, 8.4]` +`[12.5, 7.6, 5.9, 19.4, 13.1, 14.9, 4.4, 13.0, 14.0, 17.0, 6.1]` -`[8.4, 5.6, 9.4, 17.1, 15.3, 12.2, 8.6, 8.6, 12.8, 5.8, 2.0, 12.5, 11.1, 15.1]` +`[7.2, 15.6, 9.0, 7.2, 18.3, 7.1, 10.0, 8.4, 8.4, 5.6, 9.4]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `6.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.1` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[13.3, 12.9, 15.7, 10.0, 9.4, 8.7, 9.3, 12.6, 21.2, 13.8, 13.2, 12.5, 9.3]` +`[16.8, 14.3, 11.4, 11.3, 14.7, 9.2, 3.9, 14.5, 13.4, 16.5, 9.9]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? diff --git a/433398.md b/433398.md index 70b237d..024e261 100644 --- a/433398.md +++ b/433398.md @@ -23,30 +23,42 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[8.9, 6.2, 14.4, 2.0, 4.4, 19.3, 19.1, 8.0, 15.6, 8.1, 10.4, 8.0]` +`[2.0, 12.5, 8.9, 6.2, 14.4, 2.0, 4.4, 19.3, 19.1, 8.0, 15.6, 8.1]` -`[7.2, 5.6, 2.6, 18.3, 17.5, 9.1, 16.3, 4.5, 13.0, 11.2, 7.5, 13.7, 18.9, 10.8, 8.5, 14.0]` +`[10.4, 8.0, 7.2, 5.6, 2.6, 18.3, 17.5, 9.1, 16.3, 4.5, 13.0, 11.2]` -`[26.5, 2.0, 18.9, 14.4, 9.3, 14.7, 5.1, 7.5, 5.6, 18.5, 18.2, 2.0, 13.7, 12.2, 6.6, 7.0]` +`[7.5, 13.7, 18.9, 10.8, 8.5, 14.0, 26.5, 2.0, 18.9, 14.4, 9.3, 14.7]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `14.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[14.2, 7.2, 12.1, 14.7, 8.6, 12.8, 5.6, 15.1, 11.7, 16.1]` +`[10.5, 9.0, 19.3, 19.1, 3.5, 15.5, 14.2, 9.8, 10.1, 16.1, 13.3, 14.2]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? **Zadanie 3:** -W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 15 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami: - - * ABC vs ???: - `1:2, 2:3, 1:2, 1:1, 3:2, 1:2, 2:1, 1:2, 2:4, 1:0, 1:1, 1:2, 4:2, 1:0, 1:0` - - * XYZ vs ???: - `4:1, 4:5, 0:2, 3:2, 1:2, 2:4, 3:1, 3:2, 2:3, 1:3, 2:1, 4:3, 5:1, 1:1, 1:5` +Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki: -W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać? +`[48.9, 48.67, 46.42, 49.49, 46.17, 37.96, 40.08, 49.74, 41.43, 47.13, 47.9, 39.22, 43.24, 44.77, 37.58, 44.19, 46.4, 45.34, 46.74, 49.79, 46.39, 49.25, 45.68]` + +Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące: + +`[53.2, 53.85, 49.39, 56.25, 48.4, 31.68, 37.63, 49.51, 36.71, 52.31, 50.05, 34.94, 35.75, 51.31, 32.41, 37.86, 53.21, 47.14, 51.49, 59.86, 47.69, 48.18, 47.14] + +Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy? + +Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 7 kobiet i 16 mężczyzn. Ich wyniki to + +* Kobiety: + - przed: `[37.58, 43.24, 41.43, 40.08, 44.19, 37.96, 39.22]` + - po: `[32.41, 35.75, 36.71, 37.63, 37.86, 31.68, 34.94]` + +* Mężczyźni: + - przed: `[49.79, 49.74, 46.4, 48.67, 46.42, 47.13, 46.39, 46.17, 45.68, 44.77, 49.49, 49.25, 46.74, 48.9, 45.34, 47.9]` + - po: `[59.86, 49.51, 53.21, 53.85, 49.39, 52.31, 47.69, 48.4, 47.14, 51.31, 56.25, 48.18, 51.49, 53.2, 47.14, 50.05]` + +Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ? **Zadanie 4:** diff --git a/433468.md b/433468.md index 1506493..af14165 100644 --- a/433468.md +++ b/433468.md @@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[16.0, 2.4, 9.7, 7.9, 2.9, 2.6, 15.5, 2.0, 16.0, 15.7, 2.5, 12.2, 24.4, 7.8]` +`[5.8, 14.5, 14.2, 14.5, 16.0, 2.4, 9.7, 7.9, 2.9, 2.6, 15.5, 2.0, 16.0, 15.7]` -`[5.9, 11.7, 10.9, 9.4, 9.3, 16.7, 18.1, 4.6, 6.1, 14.4, 5.3, 7.9]` +`[2.5, 12.2, 24.4, 7.8, 5.9, 11.7, 10.9, 9.4, 9.3, 16.7, 18.1, 4.6, 6.1, 14.4]` -`[10.1, 9.5, 6.2, 12.4, 9.4, 14.0, 12.9, 9.7]` +`[5.3, 7.9, 10.1, 9.5, 6.2, 12.4, 9.4, 14.0, 12.9, 9.7, 3.9, 6.8, 9.6, 16.8]` -`[3.9, 6.8, 9.6, 16.8, 10.5, 14.8, 5.1, 12.1, 19.6, 10.6, 11.8, 5.4, 5.6, 4.7]` +`[10.5, 14.8, 5.1, 12.1, 19.6, 10.6, 11.8, 5.4, 5.6, 4.7, 2.4, 6.0, 2.7, 10.1]` -`[2.4, 6.0, 2.7, 10.1, 11.6, 16.9, 11.2, 10.6, 9.9, 13.5, 13.2, 2.0]` +`[11.6, 16.9, 11.2, 10.6, 9.9, 13.5, 13.2, 2.0, 3.6, 12.8, 15.2, 13.4, 10.7, 15.1]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.5999999999999996` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[16.7, 15.2, 13.0, 16.6, 11.5, 17.5, 3.0, 14.5, 9.6, 13.6, 13.9, 7.5]` +`[17.5, 3.0, 14.5, 9.6, 13.6, 13.9, 7.5, 16.9, 14.3, 8.1, 13.2, 15.2, 10.7, 16.6]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? diff --git a/433472.md b/433472.md index 33a123c..372d244 100644 --- a/433472.md +++ b/433472.md @@ -23,48 +23,63 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[3.0, 11.9, 2.0, 2.1, 6.8, 3.5, 10.1, 11.9, 4.5, 14.5, 8.4, 5.8, 13.0]` +`[11.0, 20.3, 2.0, 3.0, 11.9, 2.0, 2.1, 6.8, 3.5, 10.1, 11.9, 4.5, 14.5]` -`[2.0, 7.0, 17.5, 12.5, 9.2, 9.7, 13.7, 5.5, 19.5, 11.1, 13.0, 11.2, 21.2, 13.1]` +`[8.4, 5.8, 13.0, 2.0, 7.0, 17.5, 12.5, 9.2, 9.7, 13.7, 5.5, 19.5, 11.1]` -`[4.8, 10.1, 12.2, 14.9, 11.4, 7.2, 5.6, 10.2, 10.8, 10.0, 15.9, 5.9]` +`[13.0, 11.2, 21.2, 13.1, 4.8, 10.1, 12.2, 14.9, 11.4, 7.2, 5.6, 10.2, 10.8]` -`[5.5, 11.7, 17.7, 19.4, 7.9, 9.2, 9.4, 4.4, 6.9, 8.7]` +`[10.0, 15.9, 5.9, 5.5, 11.7, 17.7, 19.4, 7.9, 9.2, 9.4, 4.4, 6.9, 8.7]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `6.8` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[10.4, 15.0, 6.5, 16.6, 13.8, 14.6, 17.9, 11.7, 12.1, 12.7, 15.3, 12.8, 12.1, 14.2]` +`[15.3, 10.4, 15.0, 6.5, 16.6, 13.8, 14.6, 17.9, 11.7, 12.1, 12.7, 15.3, 12.8]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? **Zadanie 3:** -W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 19 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami: - - * ABC vs ???: - `1:2, 0:0, 1:1, 1:1, 2:3, 2:1, 3:2, 2:1, 1:1, 1:0, 2:1, 0:2, 2:1, 1:0, 0:1, 1:1, 2:2, 1:0, 3:1` - - * XYZ vs ???: - `1:3, 2:3, 2:4, 1:0, 4:2, 4:2, 3:2, 3:3, 1:2, 3:4, 4:4, 1:4, 2:5, 3:1, 3:4, 5:2, 5:1, 0:2, 0:1` +Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki: -W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać? +`[43.53, 48.12, 45.45, 37.1, 42.5, 46.52, 38.49, 42.93, 46.75, 38.77, 45.65, 42.03, 47.89, 47.9, 46.92, 46.09, 42.97, 47.37, 47.17, 40.42, 50.36, 37.65, 49.86, 48.34, 49.26, 47.34, 38.04, 45.75, 47.76, 45.36, 47.92]` + +Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące: + +`[46.27, 52.91, 48.24, 29.76, 36.15, 52.85, 33.27, 35.36, 49.5, 32.97, 47.81, 38.1, 53.27, 50.42, 48.93, 49.06, 34.9, 51.34, 40.98, 34.68, 54.96, 33.96, 54.59, 52.41, 50.46, 47.65, 32.43, 52.72, 49.86, 46.72, 53.98] + +Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy? + +Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 11 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to + +* Kobiety: + - przed: `[42.5, 47.17, 37.65, 38.49, 42.93, 37.1, 38.04, 40.42, 38.77, 42.03, 42.97]` + - po: `[36.15, 40.98, 33.96, 33.27, 35.36, 29.76, 32.43, 34.68, 32.97, 38.1, 34.9]` + +* Mężczyźni: + - przed: `[45.36, 48.34, 46.52, 45.75, 47.9, 43.53, 46.09, 49.26, 47.76, 46.75, 46.92, 48.12, 45.65, 49.86, 47.34, 47.89, 47.37, 50.36, 47.92, 45.45]` + - po: `[46.72, 52.41, 52.85, 52.72, 50.42, 46.27, 49.06, 50.46, 49.86, 49.5, 48.93, 52.91, 47.81, 54.59, 47.65, 53.27, 51.34, 54.96, 53.98, 48.24]` + +Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ? **Zadanie 4:** -Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując). -Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności. -Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje. +Prowadzimy badania na szczurach. +Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu + * `+8.1 %` wagi, + * `+11.5 %` większa wariancja wagi. + +Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik. +Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej: + +wagi = `[233, 242, 290, 227, 237, 263, 245, 280, 290, 250, 304, 271, 257, 296, 218, 264, 321, 294, 276]` 0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane) 1. Jaka jest hipoteza zerowa? 2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego? -3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)? -4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową? -5. Na peronie wykonaliście `53` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy. - Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności? -6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `557` powtórzeń eksperymentu, - w których jasnowidz trafnie przewidział `232` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach? +3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę? +4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę + między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną? **Zadanie 5:** diff --git a/433474.md b/433474.md index b4ac972..ab8a40a 100644 --- a/433474.md +++ b/433474.md @@ -23,16 +23,16 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[12.9, 19.7, 6.3, 8.4, 12.3, 11.7, 13.3, 6.2, 13.1, 6.0]` +`[16.9, 10.4, 12.9, 19.7, 6.3, 8.4, 12.3, 11.7, 13.3, 6.2]` -`[13.9, 8.9, 8.8, 7.4, 2.0, 16.9, 7.2, 4.0, 10.9, 12.6, 2.0, 9.6, 12.3, 2.0, 5.0]` +`[13.1, 6.0, 13.9, 8.9, 8.8, 7.4, 2.0, 16.9, 7.2, 4.0]` -`[5.6, 11.9, 9.6, 6.1, 16.7, 6.5, 11.4, 3.9, 13.6, 9.7, 2.0, 15.7, 8.3, 13.7]` +`[10.9, 12.6, 2.0, 9.6, 12.3, 2.0, 5.0, 5.6, 11.9, 9.6]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `7.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[9.4, 14.1, 16.2, 13.8, 13.2, 21.6, 11.9, 9.4, 13.2, 20.6, 12.7, 11.1, 13.3]` +`[17.9, 9.7, 13.6, 7.6, 15.4, 12.2, 6.1, 17.0, 11.2, 15.5]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? diff --git a/433476.md b/433476.md index 3eb9eff..23bba0e 100644 --- a/433476.md +++ b/433476.md @@ -19,44 +19,32 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[12.2, 2.7, 12.0, 2.0, 12.4, 7.6, 7.9, 6.1, 4.8, 4.8, 10.4, 9.6]` +`[5.9, 8.1, 2.0, 12.2, 2.7, 12.0, 2.0, 12.4, 7.6, 7.9, 6.1, 4.8]` -`[7.1, 8.2, 4.4, 14.9, 14.4, 9.8, 9.9, 11.4, 13.7, 4.0]` +`[4.8, 10.4, 9.6, 7.1, 8.2, 4.4, 14.9, 14.4, 9.8, 9.9, 11.4, 13.7]` -`[12.9, 7.2, 7.3, 2.0, 16.8, 7.3, 8.2, 11.8, 10.6, 12.6, 18.2]` +`[4.0, 12.9, 7.2, 7.3, 2.0, 16.8, 7.3, 8.2, 11.8, 10.6, 12.6, 18.2]` -`[2.0, 4.7, 19.6, 13.1, 12.0, 5.9, 8.1, 11.2, 13.0, 7.9, 17.1]` +`[2.0, 4.7, 19.6, 13.1, 12.0, 5.9, 8.1, 11.2, 13.0, 7.9, 17.1, 15.4]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `15.4` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.9` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[11.0, 9.7, 16.6, 8.6, 15.9, 11.8, 8.6, 10.5, 8.6, 9.8]` +`[11.0, 9.7, 16.6, 8.6, 15.9, 11.8, 8.6, 10.5, 8.6, 9.8, 10.4, 10.8]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? **Zadanie 3:** -Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki: +W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 16 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami: + + * ABC vs ???: + `2:1, 0:3, 2:2, 4:2, 1:2, 1:4, 0:3, 1:1, 1:2, 1:0, 1:1, 1:1, 1:1, 4:1, 2:1, 1:0` + + * XYZ vs ???: + `1:4, 0:6, 4:4, 4:5, 4:1, 3:3, 0:5, 5:2, 4:1, 4:4, 4:4, 2:3, 3:4, 1:4, 0:4, 4:4` -`[41.05, 48.33, 48.48, 45.44, 39.97, 43.12, 46.28, 47.12, 45.44, 42.99, 46.96, 46.38, 46.95, 43.18, 45.33, 48.11, 36.07, 46.46, 37.88, 46.13, 47.42, 46.89, 38.35, 45.82]` - -Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące: - -`[36.07, 52.21, 51.11, 43.5, 31.58, 35.56, 50.25, 48.28, 51.89, 39.27, 49.43, 49.88, 51.43, 35.99, 46.85, 53.62, 29.59, 50.53, 31.09, 50.6, 53.59, 54.02, 28.55, 50.07] - -Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy? - -Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 8 kobiet i 16 mężczyzn. Ich wyniki to - -* Kobiety: - - przed: `[39.97, 41.05, 37.88, 43.12, 38.35, 42.99, 36.07, 43.18]` - - po: `[31.58, 36.07, 31.09, 35.56, 28.55, 39.27, 29.59, 35.99]` - -* Mężczyźni: - - przed: `[46.28, 46.38, 45.82, 45.44, 45.44, 47.12, 46.89, 46.13, 46.46, 45.33, 48.48, 48.33, 46.95, 46.96, 47.42, 48.11]` - - po: `[50.25, 49.88, 50.07, 51.89, 43.5, 48.28, 54.02, 50.6, 50.53, 46.85, 51.11, 52.21, 51.43, 49.43, 53.59, 53.62]` - -Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ? +W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać? **Zadanie 4:** diff --git a/433478.md b/433478.md index 09ff3b5..660561c 100644 --- a/433478.md +++ b/433478.md @@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[9.0, 14.3, 9.2, 6.6, 7.5, 12.2, 12.4, 8.3, 11.6, 10.2, 7.8, 10.6, 7.3]` +`[2.0, 11.1, 9.8, 10.2, 9.0, 14.3, 9.2, 6.6, 7.5, 12.2, 12.4, 8.3, 11.6]` -`[5.5, 6.5, 17.2, 8.0, 20.9, 14.6, 18.9, 14.2, 10.6, 10.2, 9.1, 32.2, 15.2, 5.2, 10.6, 20.3]` +`[10.2, 7.8, 10.6, 7.3, 5.5, 6.5, 17.2, 8.0, 20.9, 14.6, 18.9, 14.2, 10.6]` -`[6.4, 17.7, 5.9, 6.9, 5.1, 14.4, 12.9, 22.7, 16.6, 8.2, 20.1, 9.1, 11.5, 7.7]` +`[10.2, 9.1, 32.2, 15.2, 5.2, 10.6, 20.3, 6.4, 17.7, 5.9, 6.9, 5.1, 14.4]` -`[2.0, 6.7, 4.0, 7.4, 6.2, 10.1, 4.2, 11.2, 3.4, 4.9, 10.8, 15.8, 2.0]` +`[12.9, 22.7, 16.6, 8.2, 20.1, 9.1, 11.5, 7.7, 2.0, 6.7, 4.0, 7.4, 6.2]` -`[19.2, 11.8, 10.8, 6.4, 11.3, 5.6, 9.7, 13.2, 11.7, 8.4, 3.9, 6.6, 5.1, 22.1]` +`[10.1, 4.2, 11.2, 3.4, 4.9, 10.8, 15.8, 2.0, 19.2, 11.8, 10.8, 6.4, 11.3]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `14.9` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[17.8, 9.9, 8.0, 12.8, 15.3, 8.5, 6.9, 13.2, 16.7, 20.0, 17.2, 11.3, 17.2, 17.5]` +`[12.3, 15.1, 13.9, 11.2, 7.6, 9.8, 8.6, 22.2, 16.4, 13.4, 17.8, 9.9, 8.0]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? diff --git a/433480.md b/433480.md index abb64b3..c283caf 100644 --- a/433480.md +++ b/433480.md @@ -23,34 +23,46 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: -`[9.5, 14.8, 13.6, 17.8, 7.3, 2.0, 7.5, 11.6]` +`[12.6, 12.2, 6.8, 16.4, 9.5, 14.8, 13.6, 17.8]` -`[20.2, 11.7, 15.1, 8.5, 9.6, 9.8, 17.1, 17.2]` +`[7.3, 2.0, 7.5, 11.6, 20.2, 11.7, 15.1, 8.5]` -`[3.2, 5.8, 7.0, 7.7, 9.0, 4.3, 18.0, 14.9, 3.3, 18.9, 4.1, 11.1, 12.5]` +`[9.6, 9.8, 17.1, 17.2, 3.2, 5.8, 7.0, 7.7]` -`[13.9, 6.5, 13.3, 10.6, 3.2, 9.0, 13.4, 19.4, 7.4, 2.0, 5.3]` +`[9.0, 4.3, 18.0, 14.9, 3.3, 18.9, 4.1, 11.1]` -`[2.3, 2.0, 17.7, 18.4, 7.8, 2.0, 11.2, 9.8, 13.9, 5.7, 3.8, 15.9]` +`[12.5, 13.9, 6.5, 13.3, 10.6, 3.2, 9.0, 13.4]` -1. Czy pojedynczy student który zebrał `16.8` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? +1. Czy pojedynczy student który zebrał `12.4` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali -`[13.6, 15.4, 19.7, 15.9, 6.1, 19.7, 20.8, 16.2, 12.5, 17.7, 11.0, 14.5, 9.5, 11.9]` +`[10.4, 5.2, 8.8, 6.4, 5.5, 18.6, 19.2, 10.7]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? **Zadanie 3:** -W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 17 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami: - - * ABC vs ???: - `0:0, 0:1, 1:1, 3:2, 3:2, 1:3, 2:2, 1:2, 1:0, 1:5, 2:2, 1:3, 3:4, 2:1, 2:3, 1:3, 1:6` - - * XYZ vs ???: - `2:2, 5:3, 3:2, 1:1, 3:2, 4:3, 3:4, 7:2, 1:2, 5:2, 2:3, 6:2, 1:3, 1:3, 0:4, 5:5, 4:3` +Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki: -W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać? +`[46.7, 46.11, 49.15, 45.3, 41.74, 49.4, 47.49, 44.36, 44.95, 46.26, 43.28, 40.42, 46.89, 46.54, 40.64, 47.51, 48.54, 45.19, 46.93, 43.78, 44.4, 45.75, 45.9, 43.11, 50.07, 46.32, 49.12]` + +Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące: + +`[49.88, 44.73, 55.66, 50.03, 35.92, 51.12, 50.43, 47.72, 51.46, 46.77, 38.74, 37.92, 48.3, 46.13, 35.87, 54.59, 50.91, 36.05, 47.15, 38.76, 38.74, 48.07, 37.63, 33.95, 54.94, 50.05, 49.07] + +Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy? + +Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 9 kobiet i 18 mężczyzn. Ich wyniki to + +* Kobiety: + - przed: `[43.28, 43.11, 40.42, 45.19, 41.74, 44.4, 43.78, 45.9, 40.64]` + - po: `[38.74, 33.95, 37.92, 36.05, 35.92, 38.74, 38.76, 37.63, 35.87]` + +* Mężczyźni: + - przed: `[44.36, 46.26, 47.49, 50.07, 47.51, 48.54, 46.54, 46.89, 46.93, 49.12, 49.15, 44.95, 45.75, 46.11, 46.32, 46.7, 45.3, 49.4]` + - po: `[47.72, 46.77, 50.43, 54.94, 54.59, 50.91, 46.13, 48.3, 47.15, 49.07, 55.66, 51.46, 48.07, 44.73, 50.05, 49.88, 50.03, 51.12]` + +Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ? **Zadanie 4:**