add late 433375

This commit is contained in:
kalmarek 2017-12-21 12:20:37 +01:00
parent 99259be83d
commit d1a56b3755

92
433375.md Normal file
View File

@ -0,0 +1,92 @@
ID_testu: 433375
**Zadanie 1:**
Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią.
Hodowla dysponuje populacją lam o wysokości w kłębie (w cm):
`[131, 103, 87, 128, 79, 48, 130, 108, 79, 87, 99, 40, 105, 42, 79, 114, 82, 145, 61, 59, 84, 78, 78, 126, 93]`
podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm.
Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo?
**Zadanie 2:**
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
`[3.47, 3.09, 2.88, 3.43, 2.77, 2.37, 3.45, 3.16, 2.77, 2.89, 3.04, 2.25, 3.12]`
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
`[2.26, 3.11, 3.93, 3.17, 4.64, 2.7, 2.64, 3.23, 3.09, 3.08, 4.2]`
[kg groszku].
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
`[3.26, 3.05, 4.01, 3.31, 3.16, 2.68, 3.33, 3.51, 4.25, 3.43, 2.83]`
[kg groszku]
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
**Zadanie 3:**
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
`[41.28, 46.57, 45.29, 44.33, 47.04, 41.29, 44.82, 45.16, 47.92, 49.45, 45.14, 46.42, 49.12, 46.87, 43.0, 44.68, 47.45, 38.03, 48.5, 46.12, 46.3, 40.56, 44.95, 40.56, 46.16, 42.57, 47.16, 46.25, 46.1, 44.2]`
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
`[38.9, 48.2, 45.75, 47.76, 50.42, 37.25, 40.71, 48.02, 49.59, 59.98, 51.08, 47.96, 54.64, 48.17, 34.53, 38.5, 49.74, 30.21, 54.06, 50.16, 49.69, 35.76, 38.33, 32.58, 48.61, 37.04, 51.55, 48.62, 48.93, 46.05]`
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 10 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
* Kobiety:
- przed: `[44.95, 42.57, 41.28, 44.68, 40.56, 38.03, 44.82, 43.0, 40.56, 41.29]`
- po: `[38.33, 37.04, 38.9, 38.5, 32.58, 30.21, 40.71, 34.53, 35.76, 37.25]`
* Mężczyźni:
- przed: `[47.16, 44.2, 47.45, 44.33, 46.16, 47.92, 46.3, 49.45, 45.29, 45.16, 46.42, 46.12, 46.1, 48.5, 46.87, 46.25, 49.12, 47.04, 46.57, 45.14]`
- po: `[51.55, 46.05, 49.74, 47.76, 48.61, 49.59, 49.69, 59.98, 45.75, 48.02, 47.96, 50.16, 48.93, 54.06, 48.17, 48.62, 54.64, 50.42, 48.2, 51.08]`
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
**Zadanie 4:**
Prowadzimy badania na szczurach.
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
* `+7.5 %` wagi,
* `+17.3 %` większa wariancja wagi.
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
wagi = `[272, 311, 263, 234, 313, 292, 263, 272, 283, 226, 289, 228, 264, 298, 266, 327, 247, 244, 269, 263, 263]`
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
**Zadanie 5:**
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
* `28` zawodowych sportowców;
* `25` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.