add late 433375
This commit is contained in:
parent
99259be83d
commit
d1a56b3755
92
433375.md
Normal file
92
433375.md
Normal file
@ -0,0 +1,92 @@
|
||||
ID_testu: 433375
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
**Zadanie 1:**
|
||||
Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią.
|
||||
Hodowla dysponuje populacją lam o wysokości w kłębie (w cm):
|
||||
|
||||
`[131, 103, 87, 128, 79, 48, 130, 108, 79, 87, 99, 40, 105, 42, 79, 114, 82, 145, 61, 59, 84, 78, 78, 126, 93]`
|
||||
|
||||
podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm.
|
||||
|
||||
Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo?
|
||||
|
||||
|
||||
**Zadanie 2:**
|
||||
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
||||
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
||||
|
||||
`[3.47, 3.09, 2.88, 3.43, 2.77, 2.37, 3.45, 3.16, 2.77, 2.89, 3.04, 2.25, 3.12]`
|
||||
|
||||
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
||||
|
||||
`[2.26, 3.11, 3.93, 3.17, 4.64, 2.7, 2.64, 3.23, 3.09, 3.08, 4.2]`
|
||||
|
||||
[kg groszku].
|
||||
|
||||
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
||||
|
||||
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
||||
|
||||
`[3.26, 3.05, 4.01, 3.31, 3.16, 2.68, 3.33, 3.51, 4.25, 3.43, 2.83]`
|
||||
|
||||
[kg groszku]
|
||||
|
||||
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
||||
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
||||
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
||||
|
||||
|
||||
**Zadanie 3:**
|
||||
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||||
|
||||
`[41.28, 46.57, 45.29, 44.33, 47.04, 41.29, 44.82, 45.16, 47.92, 49.45, 45.14, 46.42, 49.12, 46.87, 43.0, 44.68, 47.45, 38.03, 48.5, 46.12, 46.3, 40.56, 44.95, 40.56, 46.16, 42.57, 47.16, 46.25, 46.1, 44.2]`
|
||||
|
||||
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||||
|
||||
`[38.9, 48.2, 45.75, 47.76, 50.42, 37.25, 40.71, 48.02, 49.59, 59.98, 51.08, 47.96, 54.64, 48.17, 34.53, 38.5, 49.74, 30.21, 54.06, 50.16, 49.69, 35.76, 38.33, 32.58, 48.61, 37.04, 51.55, 48.62, 48.93, 46.05]`
|
||||
|
||||
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||||
|
||||
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 10 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||||
|
||||
* Kobiety:
|
||||
- przed: `[44.95, 42.57, 41.28, 44.68, 40.56, 38.03, 44.82, 43.0, 40.56, 41.29]`
|
||||
- po: `[38.33, 37.04, 38.9, 38.5, 32.58, 30.21, 40.71, 34.53, 35.76, 37.25]`
|
||||
|
||||
* Mężczyźni:
|
||||
- przed: `[47.16, 44.2, 47.45, 44.33, 46.16, 47.92, 46.3, 49.45, 45.29, 45.16, 46.42, 46.12, 46.1, 48.5, 46.87, 46.25, 49.12, 47.04, 46.57, 45.14]`
|
||||
- po: `[51.55, 46.05, 49.74, 47.76, 48.61, 49.59, 49.69, 59.98, 45.75, 48.02, 47.96, 50.16, 48.93, 54.06, 48.17, 48.62, 54.64, 50.42, 48.2, 51.08]`
|
||||
|
||||
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||||
|
||||
|
||||
**Zadanie 4:**
|
||||
Prowadzimy badania na szczurach.
|
||||
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
|
||||
* `+7.5 %` wagi,
|
||||
* `+17.3 %` większa wariancja wagi.
|
||||
|
||||
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
|
||||
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
|
||||
|
||||
wagi = `[272, 311, 263, 234, 313, 292, 263, 272, 283, 226, 289, 228, 264, 298, 266, 327, 247, 244, 269, 263, 263]`
|
||||
|
||||
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||||
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||||
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||||
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
|
||||
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
|
||||
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
|
||||
|
||||
|
||||
**Zadanie 5:**
|
||||
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
|
||||
* `28` zawodowych sportowców;
|
||||
* `25` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
|
||||
|
||||
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
|
||||
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||||
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||||
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user