ID_testu: 433472 **Zadanie 1:** Testujemy nowy lek na ból istnienia. Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie. Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu: Grupa kontrolna: `[4, 6, 2, 8, 4, 7, 6, 8, 6, 4, 1, 6, 7, 6, 4, 3, 3, 6]` Grupa testowa: `[4, 9, 0, 2, 6, 1, 2, 4, 3, 4, 4, 3, 6, 4, 3, 5, 0, 4, 7]` 1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia. 2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku? Dlaczego? **Zadanie 2:** Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw. Na pola wyszło 4 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: `[11.0, 20.3, 2.0, 3.0, 11.9, 2.0, 2.1, 6.8, 3.5, 10.1, 11.9, 4.5, 14.5]` `[8.4, 5.8, 13.0, 2.0, 7.0, 17.5, 12.5, 9.2, 9.7, 13.7, 5.5, 19.5, 11.1]` `[13.0, 11.2, 21.2, 13.1, 4.8, 10.1, 12.2, 14.9, 11.4, 7.2, 5.6, 10.2, 10.8]` `[10.0, 15.9, 5.9, 5.5, 11.7, 17.7, 19.4, 7.9, 9.2, 9.4, 4.4, 6.9, 8.7]` 1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali `[15.3, 10.4, 15.0, 6.5, 16.6, 13.8, 14.6, 17.9, 11.7, 12.1, 12.7, 15.3, 12.8]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? **Zadanie 3:** Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki: `[43.53, 48.12, 45.45, 37.1, 42.5, 46.52, 38.49, 42.93, 46.75, 38.77, 45.65, 42.03, 47.89, 47.9, 46.92, 46.09, 42.97, 47.37, 47.17, 40.42, 50.36, 37.65, 49.86, 48.34, 49.26, 47.34, 38.04, 45.75, 47.76, 45.36, 47.92]` Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące: `[46.27, 52.91, 48.24, 29.76, 36.15, 52.85, 33.27, 35.36, 49.5, 32.97, 47.81, 38.1, 53.27, 50.42, 48.93, 49.06, 34.9, 51.34, 40.98, 34.68, 54.96, 33.96, 54.59, 52.41, 50.46, 47.65, 32.43, 52.72, 49.86, 46.72, 53.98]` Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy? Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 11 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to * Kobiety: - przed: `[42.5, 47.17, 37.65, 38.49, 42.93, 37.1, 38.04, 40.42, 38.77, 42.03, 42.97]` - po: `[36.15, 40.98, 33.96, 33.27, 35.36, 29.76, 32.43, 34.68, 32.97, 38.1, 34.9]` * Mężczyźni: - przed: `[45.36, 48.34, 46.52, 45.75, 47.9, 43.53, 46.09, 49.26, 47.76, 46.75, 46.92, 48.12, 45.65, 49.86, 47.34, 47.89, 47.37, 50.36, 47.92, 45.45]` - po: `[46.72, 52.41, 52.85, 52.72, 50.42, 46.27, 49.06, 50.46, 49.86, 49.5, 48.93, 52.91, 47.81, 54.59, 47.65, 53.27, 51.34, 54.96, 53.98, 48.24]` Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ? **Zadanie 4:** Prowadzimy badania na szczurach. Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu * `+8.1 %` wagi, * `+11.5 %` większa wariancja wagi. Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik. Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej: wagi = `[233, 242, 290, 227, 237, 263, 245, 280, 290, 250, 304, 271, 257, 296, 218, 264, 321, 294, 276]` 0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane) 1. Jaka jest hipoteza zerowa? 2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego? 3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę? 4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną? **Zadanie 5:** Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `19` wyjątkowo chętnych ochotników. 1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ. 2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową. 3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego? 4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.