ID_testu: 433389 **Zadanie 1:** Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią. Hodowla dysponuje populacją lam o wysokości w kłębie (w cm): `[109, 63, 81, 75, 68, 145, 115, 108, 78, 96, 97, 82, 105, 112, 106, 107, 150, 72, 129, 36, 49, 104, 92, 80, 122, 115, 53, 70]` podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm. Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo? **Zadanie 2:** Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw. Na pola wyszło 4 grup studentów. Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy: `[11.1, 6.8, 5.6, 18.4, 13.4, 12.3, 7.2, 10.2, 10.4, 7.9, 11.7, 12.9, 12.0]` `[12.0, 19.3, 6.3, 15.7, 2.0, 2.5, 11.5, 9.5, 7.6, 14.5, 13.4, 3.0, 5.9, 18.3]` `[8.2, 13.1, 17.1, 9.9, 15.0, 14.9, 7.4, 2.0, 2.7, 12.3, 5.6, 2.0, 8.8, 12.2, 2.0, 7.5]` `[6.2, 7.3, 3.8, 15.8, 20.4, 11.4, 9.1, 10.3, 17.8, 9.1, 16.2]` 1. Czy pojedynczy student który zebrał 8.1 kg. ziemniaków jest wyjątkowo leniwym studentem? 2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali `[4.4, 11.8, 4.4, 6.6, 17.3, 17.1, 10.5, 11.4, 14.5, 11.2, 19.2, 12.3]` (kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny? **Zadanie 3:** Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki: `[49.79, 47.88, 48.7, 47.45, 45.89, 44.91, 40.88, 45.77, 39.78, 48.02, 47.6, 40.39, 43.13, 44.06, 46.36, 44.74, 39.34, 46.19, 47.06, 47.59, 43.71, 46.28, 47.5, 47.12, 46.15, 46.85, 48.36, 43.16]` Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące: `[52.29, 50.75, 51.02, 54.93, 47.56, 47.68, 36.0, 51.44, 33.76, 54.5, 45.2, 37.16, 35.64, 44.68, 47.84, 50.2, 32.73, 41.24, 47.44, 51.8, 39.13, 49.16, 45.98, 51.33, 45.62, 50.67, 51.85, 39.99] Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy? Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 8 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to * Kobiety: - przed: `[43.16, 39.34, 40.88, 40.39, 39.78, 46.19, 43.71, 43.13]` - po: `[39.99, 32.73, 36.0, 37.16, 33.76, 41.24, 39.13, 35.64]` * Mężczyźni: - przed: `[46.15, 47.06, 47.12, 46.36, 47.5, 47.88, 47.59, 47.6, 49.79, 45.89, 48.7, 44.06, 44.74, 47.45, 46.85, 46.28, 48.36, 48.02, 44.91, 45.77]` - po: `[45.62, 47.44, 51.33, 47.84, 45.98, 50.75, 51.8, 45.2, 52.29, 47.56, 51.02, 44.68, 50.2, 54.93, 50.67, 49.16, 51.85, 54.5, 47.68, 51.44]` Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ? **Zadanie 4:** Prowadzimy badania na szczurach. Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu * `+7.1 %` wagi, * `+13.4 %` większa wariancja wagi. Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik. Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej: wagi = `[265, 258, 250, 337, 303, 295, 261, 281, 283, 265, 291, 300, 293, 294, 343, 255, 318, 213, 229]` 0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane) 1. Jaka jest hipoteza zerowa? 2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego? 3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę? 4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną? **Zadanie 5:** Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami: * `26` zawodowych sportowców; * `25` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie. 1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.) 2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową. 3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego? 4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.