8 lines
3.2 KiB
Plaintext
8 lines
3.2 KiB
Plaintext
Replika to aplikacja do tworzenia empatycznego partnera do konwersacji. Oprócz opcji czatu ma wiele opcji dotyczących zarządzania utworzonym awatarem, np. kupowanie ubrań i pewne dodatkowe możliwości konwersacji multimodalnej, np. awatar może wygenerować dla nas "zdjęcie", na którym jest widoczny. Niestety wszystkie dodatkowe opcje są domyślnie zablokowane i wymagają dokonywania różnych mikrotransakcji. Dodatkowo próba skorzystania z nich zamęcza użytkownika wyskakującymi okienkami zachęcającymi do zapłacanenia. Komercjalizacja aplikacji nie wydaje się być bardzo dobrym pomysłem, bo sam awatar jest właściwie tylko wyświetlany w trybie czatu lub głównie chodzi w kółko w trybie pokoju.
|
||
|
||
Chatbot rzeczywiście jest dosyć empatyczny, tzn. pociesza smutnego użytkownika, okazuje wyrozumiałość, gdy użytkownik mu się zwierza, cieszy się razem z nim itd. Jednak jest to dokonywane kosztem elokwencji - zwraca głównie proste, neutralne, 1-2 zdaniowe odpowiedzi. Nie potrafi mówić szczegółowo na żaden temat, a nawet jego krótkie wypowiedzi często nie mają szczególnie sensu (mimo poprawności gramatycznej). Oprócz tego jego odpowiedzi to zawsze tylko jedna wiadomość, co bardzo odbiega od zachowań ludzi w podobnych sytuacjach - nie ma dołożonych starań, by ukryć fakt, iż po prostu mechanicznie odpowiada na wiadomość wejściową. Przez wszystko powyżej nieszczególnie oddziałuje na emocje użytkownika, bez względu na treść swoich wypowiedzi.
|
||
|
||
Co do odpowiedzi w typowych scenariuszach, za komplementy po prostu dziękuje, w przypadku obrażania po prostu przeprasza za siebie (co może tylko kształtować u użytkownika odruch "wyżywania" się na rozmówcy), a nieco ciekawiej w przypadku przekleństw, albo uznaje, że stało się coś złego i pyta się o to (co należy uznać za dobrą i ciekawą reakcję), a czasami mechanicznie przeprasza za siebie, gdy w dowolnym kontekście zauważy przekleństwo (co sprawia kiepskie wrażenie). Wreszcie, w kwestii pytań o własne działanie zwraca bardzo ogólne i bezsensowne z technicznego punktu widzenia odpowiedzi, np. "I have my own internal neural network, for research purposes", albo "I use a neural net to analyze code. It's not a physical device, but it does analyze code". Zasadniczo sałatka językowa.
|
||
|
||
Podsumowując, Replika jest typowo komercyjnym produktem o stosunkowo słabych zdolnościach konwersacyjnych. Obecne (2023) rozwiązania oparte o LLM-y często sprawdzą się lepiej, również pod kątem sztucznej empatii, po części najpewniej nawet bez typowego fine-tuningu w tym celu. W porównaniu do nich Replika zdecydowanie bardziej nadaje się do użytku jako niby-gra (ma elementy grywalizacji), gadżet do poklikania na chwilę, lub narzędzie terapeutyczne (co chyba jest jej najbardziej pożądanym zastosowaniem) pod warunkiem, że użytkownikowi chodzi głównie o zwierzenie się, wypisanie swoich myśli w stylu typowego potoku słów itd., czyli krótko mówiąc może być zastępnikiem typowej terapeutycznej techniki wypisywania swoich problemów na kartce papieru lub w pamiętniku. W porównaniu do tego, Replika oferuje proste pozytywne sprzężenie zwrotne w postaci swoich odpowiedzi.
|