sztuczna-empatia-kaczuszka/lab6/zad1.txt
Kacper Dudzic f885aa94b9 zad1
2023-04-12 16:22:19 +02:00

8 lines
3.2 KiB
Plaintext
Raw Blame History

This file contains invisible Unicode characters

This file contains invisible Unicode characters that are indistinguishable to humans but may be processed differently by a computer. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

Replika to aplikacja do tworzenia empatycznego partnera do konwersacji. Oprócz opcji czatu ma wiele opcji dotyczących zarządzania utworzonym awatarem, np. kupowanie ubrań i pewne dodatkowe możliwości konwersacji multimodalnej, np. awatar może wygenerować dla nas "zdjęcie", na którym jest widoczny. Niestety wszystkie dodatkowe opcje są domyślnie zablokowane i wymagają dokonywania różnych mikrotransakcji. Dodatkowo próba skorzystania z nich zamęcza użytkownika wyskakującymi okienkami zachęcającymi do zapłacanenia. Komercjalizacja aplikacji nie wydaje się być bardzo dobrym pomysłem, bo sam awatar jest właściwie tylko wyświetlany w trybie czatu lub głównie chodzi w kółko w trybie pokoju.
Chatbot rzeczywiście jest dosyć empatyczny, tzn. pociesza smutnego użytkownika, okazuje wyrozumiałość, gdy użytkownik mu się zwierza, cieszy się razem z nim itd. Jednak jest to dokonywane kosztem elokwencji - zwraca głównie proste, neutralne, 1-2 zdaniowe odpowiedzi. Nie potrafi mówić szczegółowo na żaden temat, a nawet jego krótkie wypowiedzi często nie mają szczególnie sensu (mimo poprawności gramatycznej). Oprócz tego jego odpowiedzi to zawsze tylko jedna wiadomość, co bardzo odbiega od zachowań ludzi w podobnych sytuacjach - nie ma dołożonych starań, by ukryć fakt, iż po prostu mechanicznie odpowiada na wiadomość wejściową. Przez wszystko powyżej nieszczególnie oddziałuje na emocje użytkownika, bez względu na treść swoich wypowiedzi.
Co do odpowiedzi w typowych scenariuszach, za komplementy po prostu dziękuje, w przypadku obrażania po prostu przeprasza za siebie (co może tylko kształtować u użytkownika odruch "wyżywania" się na rozmówcy), a nieco ciekawiej w przypadku przekleństw, albo uznaje, że stało się coś złego i pyta się o to (co należy uznać za dobrą i ciekawą reakcję), a czasami mechanicznie przeprasza za siebie, gdy w dowolnym kontekście zauważy przekleństwo (co sprawia kiepskie wrażenie). Wreszcie, w kwestii pytań o własne działanie zwraca bardzo ogólne i bezsensowne z technicznego punktu widzenia odpowiedzi, np. "I have my own internal neural network, for research purposes", albo "I use a neural net to analyze code. It's not a physical device, but it does analyze code". Zasadniczo sałatka językowa.
Podsumowując, Replika jest typowo komercyjnym produktem o stosunkowo słabych zdolnościach konwersacyjnych. Obecne (2023) rozwiązania oparte o LLM-y często sprawdzą się lepiej, również pod kątem sztucznej empatii, po części najpewniej nawet bez typowego fine-tuningu w tym celu. W porównaniu do nich Replika zdecydowanie bardziej nadaje się do użytku jako niby-gra (ma elementy grywalizacji), gadżet do poklikania na chwilę, lub narzędzie terapeutyczne (co chyba jest jej najbardziej pożądanym zastosowaniem) pod warunkiem, że użytkownikowi chodzi głównie o zwierzenie się, wypisanie swoich myśli w stylu typowego potoku słów itd., czyli krótko mówiąc może być zastępnikiem typowej terapeutycznej techniki wypisywania swoich problemów na kartce papieru lub w pamiętniku. W porównaniu do tego, Replika oferuje proste pozytywne sprzężenie zwrotne w postaci swoich odpowiedzi.