"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"
\n",
"
Minusy modelu Kanban
\n",
"
\n",
" - Wysoko wskazane jest doświadczenie przynajmniej jednego członka zespołu.
\n",
" - Istotne dla sukcesu jest ustawienie zadań w odpowiedniej kolejności.
\n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## Pryncypia Prince2"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"
\n",
"\n",
" Pryncypia Prince 2 to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
" \n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n",
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
"\n",
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
"* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
"\n",
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
"\n",
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
"\n",
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
"\n",
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n",
"\n",
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"
\n",
"\n",
" Motyw przewodni to aspekt zarządzania. \n",
" \n",
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
" \n",
"
"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
"\n",
"### 2. Organizacja\n",
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz
odpowiedzialności .\n",
"\n",
"### 3. Jakość\n",
"Trzeba mieć jasno określone
aspekty jakości, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
"\n",
"### 4. Plany\n",
"Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
"\n",
"### 5. Ryzyko\n",
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany
\"plan B\" na wszelkie okoliczności."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"
\n",
" \n",
"
Ryzyko
\n",
"Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
"
\n",
" \n",
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
" \n",
""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 6. Zmiana\n",
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
"\n",
"### 7. Postępy\n",
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i
na bieżąco decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## Procesy Prince2"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"
\n",
" \n",
"
Proces
\n",
"Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
" \n",
""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
" * znany jest zakres projektu\n",
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
" * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
" \n",
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
" \n",
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
" * czas wykonania\n",
" * koszt wykonania\n",
" * oczekiwana jakość\n",
" * zakres\n",
" * ryzyko\n",
" * korzyści\n",
" \n",
"### 4. Sterowanie etapem\n",
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
" * praca jest monitorowana\n",
" * problemy są zgłaszane\n",
" * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
" \n",
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
" CEL: zapewnienie, że\n",
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
" \n",
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
" * czy etap zakończył się sukcesem\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
" \n",
"### 7. Zamykanie projektu \n",
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## Trzy grupy interesariuszy\n",
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
"\n",
" * Biznes\n",
" * Użytkowników \n",
" * Dostawców.\n",
"\n",
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
"\n",
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
"\n",
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## Role w Prince2"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"
\n",
"\n",
"
Rola
\n",
" Rola to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
"
Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
" \n",
""
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
" * Przewodniczący (Executive)\n",
" * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
"* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
"* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
"* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
"* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
"* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
]
}
],
"metadata": {
"author": "Krzysztof Jassem",
"celltoolbar": "Slideshow",
"email": "jassem@amu.edu.pl",
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"lang": "pl",
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.8.5"
},
"subtitle": "04. Metodologia Prince 2[wykład]",
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
"year": "2021"
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}