327 lines
12 KiB
TeX
327 lines
12 KiB
TeX
\documentclass[oneside]{amuthesis}
|
|
|
|
\usepackage[utf8]{inputenc}
|
|
|
|
\author{Bartłomiej Przybylski}
|
|
\album{123456}
|
|
\titlePL{Krótki podręcznik użytkownika klasy \texttt{amuthesis}}
|
|
\titleEN{A short user manual for \texttt{amuthesis} class}
|
|
\type{magisterska}
|
|
\faculty{WMiI}
|
|
\field{matematyka}
|
|
\specialty{}
|
|
\supervisor{prof. UAM dr. hab. Jana Nowaka}
|
|
\date{Poznań, wrzesień 2017}
|
|
|
|
\usepackage{lipsum}
|
|
|
|
\begin{document}
|
|
\maketitle
|
|
|
|
\begin{streszczenie}
|
|
Klasa \texttt{amuthesis} została stworzona z myślą o studentach ostatnich lat studiów licencjackich, inżynierskich i magisterskich na Wydziale Matematyki i~Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, choć równie dobrze może być wykorzystywana na innych uczelniach. Dobrym zwyczajem jest bowiem składać prace dyplomowe z wykorzystaniem systemu \LaTeX{} i~bynajmniej nie dotyczy to wyłącznie prac z matematyki i informatyki. Niestety, samodzielnie przygotowanie wszystkich elementów składowych pracy dyplomowej wymaga nie tylko zaawansowanej znajomości systemu \LaTeX{} oraz zasad rządzących składem tekstu, ale przede wszystkim czasu. Klasa \texttt{amuthesis} dostarcza więc wszystko to, co jest potrzebne do stworzenia pięknej pracy dyplomowej w~języku polskim lub w~języku angielskim.
|
|
\end{streszczenie}
|
|
|
|
\begin{dedykacja}
|
|
Klasę \texttt{amuthesis} dedykuję wszystkim tym, dla których wygląd ma równie istotne znaczenie co wnętrze.
|
|
\end{dedykacja}
|
|
|
|
\tableofcontents
|
|
|
|
\chapter{Klasa \texttt{amuthesis}}
|
|
|
|
Główny plik klasy \texttt{amuthesis}, nazwany \texttt{amuthesis.cls}, zawiera definicje poleceń i otoczeń przydatnych w czasie tworzenia pracy dyplomowej. Opiera się przy tym na standardowych klasach: \texttt{book} dla prac w języku angielskim oraz \texttt{mwbk} dla prac w języku polskim. Klasa \texttt{amuthesis} współpracuje z najpopularniejszymi silnikami \LaTeX{}a:
|
|
\begin{itemize}
|
|
\item \texttt{pdflatex},
|
|
\item \texttt{xelatex},
|
|
\item \texttt{lualatex}.
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
\section{Opcje}
|
|
|
|
Klasa \texttt{amuthesis} wspiera parametry opcjonalne, których przekazanie powoduje dostosowanie finalnego dokumentu do bieżacych potrzeb. Tabela~\ref{table:amuthesis-opcje} zawiera ich uproszczony opis.
|
|
|
|
\begin{table}[p]
|
|
\caption{Opcje klasy \texttt{amuthesis}}
|
|
\label{table:amuthesis-opcje}
|
|
\centering
|
|
\begin{tabular}{ccp{9cm}}
|
|
\toprule
|
|
Opcja & Domyślnie & Opis\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{polski} & Tak & Do pracy zostanie dołączony pakiet \texttt{polski}, a sam dokument zostanie oparty na klasie \texttt{mwbk}. W szczególności oznacza to, że wszystkie stosowane nazwy będą polskojęzyczne (np. ,,Rozdział''), a skład tekstu odbędzie się zgodnie z~polskimi normami.\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{english} & & Praca zostanie oparta na klasie \texttt{book}. Wszystkie stosowane nazwy będą anglojęzyczne (np. ,,Chapter''), a~skład tekstu odbędzie się zgodnie z~anglosaskimi normami.\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{logo} & & Nazwa uczelni na początku strony tytułowej zostanie zastąpiona logiem uczelni (plik \texttt{uam-logo.pdf}).\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{indent} & & Pierwszy akapit w ramach paragrafu zostanie wcięty. Jeśli do klasy nie zostanie przekazana opcja \texttt{indent}, to pierwsze akapity nie będą wcinane, niezależnie od języka, w którym składany jest dokument.\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{lineno} & & Wynikowy dokument zostanie wzbogacony o numerację wierszy.\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{oneside} & & Wygenerowany dokument będzie przygotowany do druku jednostronnego lub publikacji elektronicznej.\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{twoside} & Tak & Wygenerowany dokument będzie przygotowany do druku dwustronnego. Poszczególne części składowe pracy (np. rozdziały) będą się rozpoczynać zawsze od nieparzystej strony.\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{leftblank} & & Jeśli do klasy przekazano dodatkowo opcję \texttt{twoside}, to na pustej stronie przed kolejną częścią składową pracy (o ile taka występuje) zostanie umieszczony tekst ,,Ta strona jest pusta.'' (,,This page intentionally left blank.''). Tekst ten można zmienić korzystając z~polecenia \verb`\leftblank`.\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{swapthm} & & W stosowanych otoczeniach numerowanych, ich nazwa i numer zostaną zamienione miejscami (numer zostanie umieszczony przed nazwą).\\
|
|
\bottomrule
|
|
\end{tabular}
|
|
\end{table}
|
|
|
|
\section{Otoczenia}
|
|
|
|
Klasa \texttt{amuthesis} dostarcza szereg standardowych otoczeń, które mogą być wykorzystywane w tworzonym dokumencie. Tabela~\ref{table:amuthesis-otoczenia} zawiera ich pełną listę. Każde z~takich otoczeń występuje pod jednym z dwóch oznaczeń, ale stosowana w~dokumencie nazwa zależy wyłącznie od języka dokumentu. Elementy oddzielone w tabeli poziomą linią współdzielą numerację w ramach rozdziałów.
|
|
|
|
\begin{table}
|
|
\caption{Otoczenia zdefiniowane w klasie \texttt{amuthesis}}
|
|
\label{table:amuthesis-otoczenia}
|
|
\centering
|
|
\begin{tabular}{lll}
|
|
\toprule
|
|
Oznaczenia & Nazwa (pl) & Nazwa (en)\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{twierdzenie} / \texttt{theorem} & Twierdzenie & Theorem\\
|
|
\texttt{dowod} / \texttt{proof} & Dowód & Proof\\
|
|
\texttt{lemat} / \texttt{lemma} & Lemat & Lemma\\
|
|
\texttt{hipoteza} / \texttt{statement} & Hipoteza & Statement\\
|
|
\texttt{stwierdzenie} / \texttt{proposition} & Stwierdzenie & Proposition\\
|
|
\texttt{wniosek} / \texttt{corollary} & Wniosek & Corollary\\
|
|
\texttt{spostrzezenie} / \texttt{remark} & Spostrzeżenie & Remark\\
|
|
\texttt{obserwacja} / \texttt{note} & Obserwacja & Note\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{definicja} / \texttt{definition} & Definicja & Definition\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{przyklad} / \texttt{example} & Przykład & Example\\
|
|
\midrule
|
|
\texttt{zadanie} / \texttt{task} & Zadanie & Task\\
|
|
\texttt{cwiczenie} / \texttt{exercise} & Ćwiczenie & Exercise\\
|
|
\bottomrule
|
|
\end{tabular}
|
|
\end{table}
|
|
|
|
\section{Dodatkowe pakiety}
|
|
|
|
Jeśli dokument jest oparty na klasie \texttt{amuthesis}, to można w nim korzystać z~następujących pakietów bez dodatkowych działań:
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
fontspec geometry hyperref xcolor amsmath amssymb
|
|
amsthm graphicx microtype booktabs array fancyhdr
|
|
tabularx longtable makecell verbatim listings
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\chapter{Podstawowe elementy dokumentu}
|
|
|
|
Plik \texttt{thesis.tex} zawiera opis pustego dokumentu tworzonego w oparciu o klasę \texttt{amuthesis}. Możesz go uzupełnić treścią według własnego uznania. Poniżej zaprezentowano kilka przykładowych fragmentów kodu.
|
|
|
|
\section{Tekst ciągły}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
Klasa \texttt{amuthesis} została stworzona z myślą
|
|
o~\textbf{studentach} ostatnich lat studiów
|
|
\emph{licencjackich}, \emph{inżynierskich}
|
|
i~\emph{magisterskich} na Wydziale Matematyki i~Informatyki
|
|
Uniwersytetu im.~Adama Mickiewicza w Poznaniu (\dots)
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\noindent Klasa \texttt{amuthesis} została stworzona z myślą
|
|
o~\textbf{studentach} ostatnich lat studiów
|
|
\emph{licencjackich}, \emph{inżynierskich} i
|
|
\emph{magisterskich} na Wydziale Matematyki i~Informatyki
|
|
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (\dots)
|
|
|
|
\section{Listy}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
\begin{enumerate}
|
|
\item Podpunkt A
|
|
\begin{itemize}
|
|
\item Podpunkt A1
|
|
\item Podpunkt A2
|
|
\end{itemize}
|
|
\item Podpunkt B
|
|
\item Podpunkt C
|
|
\end{enumerate}
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\begin{enumerate}
|
|
\item Podpunkt A
|
|
\begin{itemize}
|
|
\item Podpunkt A1
|
|
\item Podpunkt A2
|
|
\end{itemize}
|
|
\item Podpunkt B
|
|
\item Podpunkt C
|
|
\end{enumerate}
|
|
|
|
\section{Obrazy i odnośniki do nich}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
\begin{figure}
|
|
\centering
|
|
\includegraphics[width=6cm]{uam-logo.pdf}
|
|
\caption{Przykładowy obraz}
|
|
\label{obraz-przyklad}
|
|
\end{figure}
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\begin{figure}[h]
|
|
\centering
|
|
\includegraphics[width=6cm]{uam-logo.pdf}
|
|
\caption{Przykładowy obraz}
|
|
\label{obraz-przyklad}
|
|
\end{figure}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
Logo Uniwersytetu im.~Adama Mickiewicza w Poznaniu zostało
|
|
umieszczone na rysunku~\ref{obraz-przyklad}, który znajduje się
|
|
na stronie~\pageref{obraz-przyklad}.
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\noindent Logo Uniwersytetu im.~Adama Mickiewicza w Poznaniu zostało
|
|
umieszczone na rysunku~\ref{obraz-przyklad}, który znajduje się
|
|
na stronie~\pageref{obraz-przyklad}.
|
|
|
|
\section{Tabele i odnośniki do nich}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
\begin{table}
|
|
\caption{Przykładowa tabela}
|
|
\label{tabela-przyklad}
|
|
\centering
|
|
\begin{tabular}{lrr}
|
|
\toprule
|
|
Produkt & Cena netto & Stawka VAT\\
|
|
\midrule
|
|
Książka & 30,00 & 5\%\\
|
|
Napoje & 10,00 & 8\%\\
|
|
Jedzenie & 12,00 & 12\%\\
|
|
\bottomrule
|
|
\end{tabular}
|
|
\end{table}
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\begin{table}[h]
|
|
\caption{Przykładowa tabela}
|
|
\label{tabela-przyklad}
|
|
\centering
|
|
\begin{tabular}{lrr}
|
|
\toprule
|
|
Produkt & Cena netto & Stawka VAT\\
|
|
\midrule
|
|
Książka & 30,00 & 5\%\\
|
|
Napoje & 10,00 & 8\%\\
|
|
Jedzenie & 12,00 & 12\%\\
|
|
\bottomrule
|
|
\end{tabular}
|
|
\end{table}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
Dane o cenach produktów zostały zebrane w tabeli
|
|
\ref{tabela-przyklad}, którą możesz zobaczyć na stronie
|
|
\pageref{tabela-przyklad}.
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\noindent Dane o cenach produktów zostały zebrane w tabeli
|
|
\ref{tabela-przyklad}, którą możesz zobaczyć na stronie
|
|
\pageref{tabela-przyklad}.
|
|
|
|
\section{Przypisy dolne}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
Przypis dolny\footnote{To jest przypis dolny.} umieszczany
|
|
jest na dole tej strony, na której wywołane zostało
|
|
polecenie \texttt{footnote}.
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\noindent Przypis dolny\footnote{To jest przypis dolny.} umieszczany
|
|
jest na dole tej strony, na której wywołane zostało
|
|
polecenie \texttt{footnote}.
|
|
|
|
\section{Wzory matematyczne}
|
|
|
|
Wzory matematyczne mogą być umieszczane albo jako część tekstu, albo jako osobny element. Chociaż poniższe przykłady proponują przechodzenie do trybu matematycznego za pomocą sekwencji \verb|$| i \verb|$$|, to równie dobrze można użyć do tego celu poleceń \verb|\(| (i \verb|\)|) oraz \verb|\[| (i \verb|\]|), odpowiednio.
|
|
|
|
\subsection{Wzory wstawione}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
Zgodnie z twierdzeniem Pitagorasa, suma kwadratów długości
|
|
przyprostokątnych trójkąta prostokątnego równa jest kwadratowi
|
|
długości jego przeciwprostokątnej. Możemy więc napisać, że
|
|
$a^2 + b^2 = c^2,$ jeśli $a$, $b$ i $c$ opisują
|
|
te wartości, kolejno.
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\noindent Zgodnie z twierdzeniem Pitagorasa, suma kwadratów długości
|
|
przyprostokątnych trójkąta prostokątnego równa jest kwadratowi
|
|
długości jego przeciwprostokątnej. Możemy więc napisać, że
|
|
$a^2 + b^2 = c^2,$ jeśli $a$, $b$ i $c$ opisują
|
|
te wartości, kolejno.
|
|
|
|
\subsection{Wzory wystawione}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
Zgodnie z twierdzeniem Pitagorasa, suma kwadratów długości
|
|
przyprostokątnych trójkąta prostokątnego równa jest kwadratowi
|
|
długości jego przeciwprostokątnej. Możemy więc napisać, że
|
|
$$a^2 + b^2 = c^2,$$ jeśli $a$, $b$ i $c$ opisują
|
|
te wartości, kolejno.
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\noindent Zgodnie z twierdzeniem Pitagorasa, suma kwadratów długości
|
|
przyprostokątnych trójkąta prostokątnego równa jest kwadratowi
|
|
długości jego przeciwprostokątnej. Możemy więc napisać, że
|
|
$$a^2 + b^2 = c^2,$$ jeśli $a$, $b$ i $c$ opisują
|
|
te wartości, kolejno.
|
|
|
|
\section{Otoczenia}
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
\begin{twierdzenie}
|
|
Jeśli $a$ i $b$ reprezentują długości przyprostokątnych
|
|
trójkąta prostokątnego, a $c$ długość jego przeciwprostokątnej,
|
|
to $a^2 + b^2 = c^2.$
|
|
\end{twierdzenie}
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\begin{twierdzenie}
|
|
Jeśli $a$ i $b$ reprezentują długości przyprostokątnych
|
|
trójkąta prostokątnego, a $c$ długość jego przeciwprostokątnej,
|
|
to $a^2 + b^2 = c^2.$
|
|
\end{twierdzenie}
|
|
|
|
\section{Wyciągi z kodów źródłowych}
|
|
|
|
Wyciągi kodów źródłowych można umieszczać w dokumencie z wykorzystaniem otoczenia \texttt{lstlisting}. Klasa \texttt{amuthesis} wprowadza własny styl formatowania wyciągów. Można go jednak zmodyfikować korzystając z opcji pakietu \texttt{listings}.
|
|
|
|
\begin{verbatim}
|
|
\begin{lstlisting}[
|
|
language={C},
|
|
caption={Fragment pliku \texttt{cat.c}}
|
|
]
|
|
int main(){
|
|
char buf[128];
|
|
int n;
|
|
while ((n = read(0, buf, 128)) > 0)
|
|
write(1, buf, n);
|
|
return 0;
|
|
}
|
|
\end{lstlisting}
|
|
\end{verbatim}
|
|
|
|
\begin{lstlisting}[
|
|
language={C},
|
|
caption={Fragment pliku \texttt{cat.c}}
|
|
]
|
|
int main(){
|
|
char buf[128];
|
|
int n;
|
|
while ((n = read(0, buf, 128)) > 0)
|
|
write(1, buf, n);
|
|
return 0;
|
|
}
|
|
\end{lstlisting}
|
|
|
|
\end{document}
|