"Na dzisiejszych zajęciach omówimy problem predykcji informacji i jego rozwiązanie poprzez wykorzystanie regresji liniowej."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"id": "b01eb137-5b7d-4f09-abac-0410366df4a9",
"metadata": {},
"source": [
"Zadaniem regresji liniowej jest po prostu dopasowanie prostej linii do danych. Warto podkreślić, że regresja liniowa przyjmuje założenie, że związek między cechami a zmienną objaśnianą jest mniej więcej liniowy. Regresja liniowa nie jest jedynym rodzajem regresji aczkolwiek jest to najprostsza wersja."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"id": "5dd39b3d-1a4b-44e5-9300-5ad796f7bb4c",
"metadata": {},
"source": [
"Regresja może nam pomóc w predykcji (przewidzeniu) wartości jakiejś zmiennej objaśnianej (zależnej) na podstawie jakiś cech (zmiennych niezależnych)."
"1. Dlaczego możemy zastosować regresję liniową do przewidywania informacji o danych?\n",
"\n",
"2. Co musimy znaleźć, aby móc dokonywać predykcji informacji? Co musimy mieć na uwadze, aby to znaleźć?"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"id": "8f70342d-6503-4810-ba02-e0f4a6208bfc",
"metadata": {},
"source": [
"## Przykład"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"id": "ebe61c55-c441-433d-8ba9-ec657ff5cc51",
"metadata": {},
"source": [
"Załóżmy, że mamy uczniów, którzy pracują w kursie e-learningowym i ciekawi nas, czy zakończą pracę w tym kursie z sukcesem, tzn. zdobędą jak najlepszy wynik w końcowym teście zaliczeniowym. Aktualne informacje, które posiadamy, to czas spędzony w tym kursie, liczba rozwiązanych ćwiczeń, liczba elementów, których uczeń jeszcze nie odwiedził. Wiemy też, kiedy uczeń zaczął się uczyć i ile razy wchodził do kursu. Każdy uczeń ma też świadomość, że mają określony termin, do kiedy muszą podejść do końcowego testu zaliczeniowego."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"id": "e29d4510-b276-4697-bc68-2b9f497bbc9e",
"metadata": {},
"source": [
"Powiedzmy, że na początek przyjrzymy się jednej z informacji - liczbie rozwiązanych ćwiczeń. Załóżmy, że w kursie jest 20 ćwiczeń do rozwiązania a wynik w końcowym teście zaliczeniowym badamy w procentach. Rok temu mieliśmy innych uczniów, którzy też pracowali z tym kursem e-learningowym i mamy informację o ich wynikach:"