organizacja lab nr 4 + poprawki do wykładu nr 4

This commit is contained in:
Krzysztof Jassem 2021-11-09 10:33:00 +01:00
parent 8be76ec191
commit ecb1ea8ed7
5 changed files with 547 additions and 233 deletions

View File

@ -34,6 +34,14 @@
"\n", "\n",
" * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n", " * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n",
"\n", "\n",
" * Ankieta dla studentów https://forms.gle/wmkmPvc1bjhQSgkVA\n",
"\n",
" * Ankieta dla gości oraz prowadzących poszczególne grupy https://forms.gle/qmdPovjist7ts2vi7\n",
" \n",
" * Aby ułatwić ocenę, studenci powinni na początku zajęć w 2-3 zdaniach opisać swój projekt tutaj: \n",
"https://docs.google.com/document/d/16glWbhCF_OR1I-SbMlBszTK4iVBpUw4wSTLw810mEGk/edit?usp=sharing \n",
"(każdy ma prawo edycji)\n",
"\n",
"### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n", "### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n",
"\n", "\n",
"<table>\n", "<table>\n",
@ -148,7 +156,7 @@
"name": "python", "name": "python",
"nbconvert_exporter": "python", "nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3", "pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.7.6" "version": "3.8.5"
} }
}, },
"nbformat": 4, "nbformat": 4,

View File

@ -34,6 +34,14 @@
"\n", "\n",
" * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n", " * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n",
"\n", "\n",
" * Ankieta dla studentów https://forms.gle/wmkmPvc1bjhQSgkVA\n",
"\n",
" * Ankieta dla gości oraz prowadzących poszczególne grupy https://forms.gle/qmdPovjist7ts2vi7\n",
" \n",
" * Aby ułatwić ocenę, studenci powinni na początku zajęć w 2-3 zdaniach opisać swój projekt tutaj: \n",
"https://docs.google.com/document/d/16glWbhCF_OR1I-SbMlBszTK4iVBpUw4wSTLw810mEGk/edit?usp=sharing \n",
"(każdy ma prawo edycji)\n",
"\n",
"### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n", "### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n",
"\n", "\n",
"<table>\n", "<table>\n",
@ -148,7 +156,7 @@
"name": "python", "name": "python",
"nbconvert_exporter": "python", "nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3", "pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.7.6" "version": "3.8.5"
} }
}, },
"nbformat": 4, "nbformat": 4,

View File

@ -22,9 +22,15 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"## Metodologia Prince2\n", "# Metodologia Prince2 - wyjaśnienie pojęcia\n",
"Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** *projektami*\n", "Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** ***projektami***\n",
"niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacjakultura, położenie geograficzne." "niezależna od zmiennych projektu, takich jak: \n",
" * środowisko, \n",
" * skala, \n",
" * typ, \n",
" * organizacja, \n",
" * kultura, \n",
" * położenie geograficzne."
] ]
}, },
{ {
@ -34,6 +40,17 @@
"slide_type": "slide" "slide_type": "slide"
} }
}, },
"source": [
"# 1. Pojęcie projektu"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [ "source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n", "<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n", " \n",
@ -42,7 +59,7 @@
" \n", " \n",
"<p> na <b>określony czas</b> </p>\n", "<p> na <b>określony czas</b> </p>\n",
"<p> w celu dostarczenia <b>rozwiązania</b></p>\n", "<p> w celu dostarczenia <b>rozwiązania</b></p>\n",
" <p> dla określonej <b>potrzeby</b> biznesowej </p> \n", " <p> dla określonej <b>potrzeby</b> biznesowej. </p> \n",
"</div>" "</div>"
] ]
}, },
@ -61,59 +78,10 @@
"<p><b>Potrzeba biznesowa:</b> Oszczędzenie 70% czasu biura obsługi klienta.</p>\n", "<p><b>Potrzeba biznesowa:</b> Oszczędzenie 70% czasu biura obsługi klienta.</p>\n",
"<p><b>Rozwiązanie:</b> System automatycznego obiegu dokumentów. </p>\n", "<p><b>Rozwiązanie:</b> System automatycznego obiegu dokumentów. </p>\n",
"<p><b>Czas:</b> 6 miesięcy </p> \n", "<p><b>Czas:</b> 6 miesięcy </p> \n",
"<p><b>Projekt:</b> Zespół ludzi wydelegowanych na 6 miesięcy dla dostarczenia systemu automatycznego obiegu dokumentów w celu zaoszczędzenia 70\\% czasu biura obsługi klienta. </p> \n", "<p><b>Projekt:</b> Zespół ludzi wydelegowanych na 6 miesięcy dla dostarczenia systemu automatycznego obiegu dokumentów w celu zaoszczędzenia 70% czasu biura obsługi klienta. </p> \n",
"</div>\n" "</div>\n"
] ]
}, },
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
"\n",
" * Zmiana - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
" * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
" * Wielofukcyjność - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
" * Wyjątkowość - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
" * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę.\n",
" ### Zarządzanie projektem\n",
" Zarządzanie projektem to:\n",
" - planowanie zadań\n",
" - delegowanie ludzi do zadań\n",
" - monitorowanie wykonywania zadań\n",
" - kontrolowanie\n",
" aby:\n",
" - osiągnąć cel projektu\n",
" - w wyznaczonym czasie\n",
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów\n",
" \n",
" ### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
" Projekt należy kontrolować pod następującymi apektami:\n",
" - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?)\n",
" - czas (kiedy skończymy?)\n",
" - jakość (czy produkt działa zgodnie z oczekiwaniami?)\n",
" - zakres (czy zakres działania projektu będzie pokrywa się z oczekiwaniami?)\n",
" - korzyści dla klienta (czy użytkownik naszego produktu uzyskuje planowaną korzyść?)\n",
" - ryzyko (jakie jest ryzyko niepowodzenia lub niepożądanych skutków projektu i czy potrafimy to ryzyko zminimalizować?)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## Metodologie zarządzania projektem \n",
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
]
},
{ {
"cell_type": "markdown", "cell_type": "markdown",
"metadata": { "metadata": {
@ -122,13 +90,52 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"### Metodologie tradycyjne\n", "### Cechy charakterystyczne projektu\n",
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n", "Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy:\n",
" * skrupulatne zbieranie wymagań\n", "\n",
" * dokładną analizę\n", " * **Zmiana** - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
" * istotność dokumentacji.\n", " * **Tymczasowość** - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
"Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n", " * **Wielofukcyjność** - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
"Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu nie analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. " " * **Wyjątkowość** - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
" * **Niepewność** - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Zarządzanie projektem\n",
" Zarządzanie projektem to:\n",
" - planowanie zadań,\n",
" - delegowanie ludzi do zadań,\n",
" - monitorowanie wykonywania zadań,\n",
" - kontrolowanie\n",
" aby:\n",
" - osiągnąć cel projektu,\n",
" - w wyznaczonym czasie,\n",
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
" Projekt należy kontrolować pod następującymi aspektami:\n",
" - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?),\n",
" - czas (kiedy skończymy?),\n",
" - jakość (czy produkt spełnia oczekiwania jakościowe?),\n",
" - zakres (czy zakres działania projektu będzie pokrywa się z oczekiwaniami?),\n",
" - korzyści dla klienta (czy użytkownik naszego produktu uzyskuje planowaną korzyść?),\n",
" - ryzyko (jakie jest ryzyko niepowodzenia lub niepożądanych skutków projektu i czy potrafimy to ryzyko zminimalizować?)."
] ]
}, },
{ {
@ -139,7 +146,38 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"#### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n", "# 2. Przegląd metodologii zarządzania projektem \n",
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## 2.1. Metodologie tradycyjne\n",
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
" * skrupulatne zbieranie wymagań,\n",
" * dokładną analizęm\n",
" * istotność dokumentacji.\n",
" \n",
"Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n",
"\n",
"Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu **nie** analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. "
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n",
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n", "> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
"> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n", "> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n",
"> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n", "> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n",
@ -182,7 +220,7 @@
"<h5>Minusy modelu kaskadowego</h5> \n", "<h5>Minusy modelu kaskadowego</h5> \n",
"<ol>\n", "<ol>\n",
" <li> Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.</li>\n", " <li> Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.</li>\n",
" <li> Jakikolwiek namacalny efekt działań jest wdoczny dopiero po dłuższym czasie.</li>\n", " <li> Jakikolwiek namacalny efekt działań jest widoczny dopiero po dłuższym czasie.</li>\n",
"</ol>" "</ol>"
] ]
}, },
@ -194,12 +232,14 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"#### Prince 2\n", "### Prince2\n",
"W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n", "W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na **etapy**. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n",
"\n", "\n",
"W Prince 2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych produktów biznesowych. \n", "W Prince2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych **produktów biznesowych**.\n",
"Struktura organizacyjna jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę. \n", "\n",
"Ważną rolę odgrywają procedury raportowania." "**Struktura organizacyjna** jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę. \n",
"\n",
"Ważną rolę odgrywają **procedury raportowania**."
] ]
}, },
{ {
@ -244,14 +284,15 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"#### PMBOX (wg Wikipedia)\n", "### PMBOK (Project Management Body of Knowledge)\n",
"Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia.\n", "Projekt ma swój **cykl życia**, który składa się z ciągu etapów lub faz od inicjacji do zamknięcia. \n",
"Grupy procesów\n", "\n",
"* procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie)\n", "W cyklu życia projektu odbywają się różnego rodzaju **procesy**, które na siebie oddziaływują. \n",
"* procesy planowania - \n", "\n",
" * określenie zakresu i celu projektu \n", "Wyróżnia się nawet 49 różnych rodzajów procesów, podzielonych na **grupy**:\n",
" * zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,\n", " * procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie),\n",
" * procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych\n", " * procesy planowania - określenie zakresu i celu projektu, zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,\n",
" * procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych,\n",
" * procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,\n", " * procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,\n",
" * procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.\n", " * procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.\n",
"\n", "\n",
@ -270,9 +311,9 @@
"source": [ "source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n", "<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n", " \n",
"<h5>Plusy modelu PMBOX</h5> \n", "<h5>Plusy modelu PMBOK</h5> \n",
"<ol>\n", "<ol>\n",
" <li> Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów) </li>\n", " <li> Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów). </li>\n",
" <li> Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.</li>\n", " <li> Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.</li>\n",
" </ol>" " </ol>"
] ]
@ -287,7 +328,7 @@
"source": [ "source": [
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n", "<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
" \n", " \n",
"<h5>Minusy modelu PMBOX</h5> \n", "<h5>Minusy modelu PMBOK</h5> \n",
"<ol>\n", "<ol>\n",
" <li> Mała elastyczność </li>\n", " <li> Mała elastyczność </li>\n",
" <li> Centralizacja władzy </li>\n", " <li> Centralizacja władzy </li>\n",
@ -302,7 +343,7 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"### Metodologie zwinne\n", "## 2.2. Metodologie zwinne\n",
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n", "Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
" * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n", " * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n",
" * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n", " * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n",
@ -318,8 +359,8 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"#### Scrum\n", "### Scrum (pol. młyn)\n",
"Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia." "Scrum jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
] ]
}, },
{ {
@ -363,8 +404,13 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"#### Kanban\n", "### Kanban\n",
"Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)." "Nazwa pochodzi z języka japońskiego: \n",
" * Znak 看kanwystępuje w złożeniach z innymi znakami oraz w czasownikach 看るmiru- doglądać, zajmować się czymś, opiekować; a także 看すmesu- rządzić, zarządzać. \n",
" * Znak 板ita, w złożeniach czytany jako \"han\" i \"ban\"funkcjonuje także poza złożeniami, i oznacza deskę, tablicę. \n",
" * Rzeczownik 看板kanbanbędący nazwą metodologii, sam w sobie oznacza także: znak, billboard, tablicę informacyjną.\n",
"\n",
"**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
] ]
}, },
{ {
@ -379,8 +425,8 @@
" \n", " \n",
"<h5>Plusy modelu Kanban</h5> \n", "<h5>Plusy modelu Kanban</h5> \n",
"<ol>\n", "<ol>\n",
" <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową </li>\n", " <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową. </li>\n",
" <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy</li>\n", " <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy.</li>\n",
" </ol>" " </ol>"
] ]
}, },
@ -408,20 +454,22 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"## Pryncypia Prince2" "# 3. Metodologia Prince2"
] ]
}, },
{ {
"cell_type": "markdown", "cell_type": "markdown",
"metadata": { "metadata": {
"slideshow": { "slideshow": {
"slide_type": "subslide" "slide_type": "slide"
} }
}, },
"source": [ "source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n", "<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h2> 3.1. Pryncypia w Prince2 </h2>\n",
"\n", "\n",
"<b> Pryncypia Prince 2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n", "<b> Pryncypia Prince2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
" \n", " \n",
"</div>" "</div>"
] ]
@ -434,26 +482,80 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n", "### 1.Ciągła zasadność biznesowa\n",
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n", "* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n", "* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n", "### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n", "* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
"* Lekcje te powinny być zapisywane.\n", "* Lekcje te powinny być zapisywane."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 3. Określone role i obowiązki\n", "### 3. Określone role i obowiązki\n",
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n", "W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 4. Zarządzanie etapami \n", "### 4. Zarządzanie etapami \n",
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n", "Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n", "### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n", "Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 6. Koncentracja na produktach\n", "### 6. Koncentracja na produktach\n",
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n", "Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktów."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n", "### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp." "Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
] ]
@ -465,20 +567,11 @@
"slide_type": "slide" "slide_type": "slide"
} }
}, },
"source": [
"## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [ "source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n", "<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
"\n", "\n",
"<h2> 3.2. Motywy przewodnie (tematy) Prince2 </h2>\n",
"\n",
"<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n", "<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n",
" \n", " \n",
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n", "(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
@ -495,18 +588,54 @@
}, },
"source": [ "source": [
"### 1. Potrzeba biznesowa\n", "### 1. Potrzeba biznesowa\n",
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n", "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 2. Organizacja\n", "### 2. Organizacja\n",
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności </b>.\n", "Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności</b>."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 3. Jakość\n", "### 3. Jakość\n",
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt.\n", "Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 4. Plany\n", "### 4. Plany\n",
"Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n", "Zespół projektowy powinien znać **plan** całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy."
"\n", ]
"### 5. Ryzyko\n", },
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
" ### 5. Ryzyko\n",
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności." "Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności."
] ]
}, },
@ -521,7 +650,7 @@
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n", "<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n", " \n",
"<h3>Ryzyko</h3> \n", "<h3>Ryzyko</h3> \n",
"Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n", " <b>Ryzyko</b> to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
"<BR>\n", "<BR>\n",
" \n", " \n",
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n", "Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
@ -538,8 +667,17 @@
}, },
"source": [ "source": [
"### 6. Zmiana\n", "### 6. Zmiana\n",
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n", "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt."
"\n", ]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 7. Postępy\n", "### 7. Postępy\n",
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować." "Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
] ]
@ -551,22 +689,12 @@
"slide_type": "slide" "slide_type": "slide"
} }
}, },
"source": [
"## Procesy Prince2"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [ "source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n", "<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n", " \n",
"<h3>Proces</h3> \n", "<h2>3.3. Procesy Prince2</h2> \n",
"Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n", " \n",
"<b> Proces </b> to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
" \n", " \n",
"</div>" "</div>"
] ]
@ -581,88 +709,11 @@
"source": [ "source": [
"### 1. Przygotowanie projektu\n", "### 1. Przygotowanie projektu\n",
"CEL: Zapewnienie, że:\n", "CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n", " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,\n",
" * znany jest zakres projektu\n", " * znany jest zakres projektu,\n",
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n", " * wyznaczono osoby do roli zarządczych,\n",
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n", " * zaplanowano prace do inicjacji projektu,\n",
" * odrzucono nierozsądne pomysły\n", " * odrzucono nierozsądne pomysły."
" \n",
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
" \n",
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
" * czas wykonania\n",
" * koszt wykonania\n",
" * oczekiwana jakość\n",
" * zakres\n",
" * ryzyko\n",
" * korzyści\n",
" \n",
"### 4. Sterowanie etapem\n",
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
" * praca jest monitorowana\n",
" * problemy są zgłaszane\n",
" * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
" \n",
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
" CEL: zapewnienie, że\n",
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
" \n",
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
" * czy etap zakończył się sukcesem\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
" \n",
"### 7. Zamykanie projektu \n",
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## Trzy grupy interesariuszy\n",
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
"\n",
" * Biznes\n",
" * Użytkowników \n",
" * Dostawców.\n",
"\n",
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
"\n",
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
"\n",
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## Role w Prince2"
] ]
}, },
{ {
@ -672,10 +723,164 @@
"slide_type": "subslide" "slide_type": "subslide"
} }
}, },
"source": [
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,\n",
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,\n",
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
" * czas wykonania,\n",
" * koszt wykonania,\n",
" * oczekiwana jakość,\n",
" * zakres,\n",
" * ryzyko,\n",
" * korzyści."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 4. Sterowanie etapem\n",
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:\n",
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,\n",
" * praca jest monitorowana,\n",
" * problemy są zgłaszane,\n",
" * każdy etap jest udokumentowany raportem."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
" CEL: zapewnienie, że\n",
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,\n",
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić:\n",
" * czy etap zakończył się sukcesem,\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,\n",
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,\n",
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### 7. Zamykanie projektu \n",
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,\n",
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,\n",
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,\n",
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"## 3.4. Grupy interesariuszy\n",
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
"\n",
" * Biznes,\n",
" * Użytkownicy, \n",
" * Dostawcy."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. \n",
"\n",
"W Komitecie Sterującym biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. \n",
"\n",
"W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. \n",
"\n",
"Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [ "source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n", "<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
"\n", "\n",
"<h3> Rola </h3>\n", "<h2> 3.5. Role w Prince2 </h2>\n",
" \n",
"<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n", "<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
"<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n", "<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
" \n", " \n",
@ -690,15 +895,97 @@
} }
}, },
"source": [ "source": [
"* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n", "* **Komitet Sterujący** (ang. Project Board), a w nim: \n",
" * Przewodniczący (Executive)\n", " * Przewodniczący (Executive),\n",
" * Główny Użytkownik (Senior User)\n", " * Główny Użytkownik (Senior User),\n",
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n", " * Główny Dostawca (Senior Supplier)."
"* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n", ]
"* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n", },
"* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n", {
"* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n", "cell_type": "markdown",
"* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu." "metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Kierownik Projektu** (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. \n",
"\n",
"Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: \n",
"\n",
"- czas, \n",
"- koszt, \n",
"- jakość, \n",
"- zakres, \n",
"- ryzyko,\n",
"- korzyści."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Kierownik Zespołu** (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. \n",
"\n",
"Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Nadzór Projektu** (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów)."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Wsparcie Projektu** (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "subslide"
}
},
"source": [
"* **Obsługa Zmian** - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "slide"
}
},
"source": [
"# Podsumowanie\n",
" * Metodologie zarządzania projektami można podzielić na:\n",
" * tradycyjne (sekwencyjne)\n",
" * zwinne (adaptacyjne, iteracyjne)\n",
" * Prince2 zaliczana jest do metodologii sekwencyjnych. \n",
" * Metodologia Prince2 jest bardzo często stosowana w projektach badawczo-rozwojowych finansowanych przez instytucje, gdyż oczekują one:\n",
" * wymiernych produktów,\n",
" * ciągłego raportowania,\n",
" * umiejętności zarządzania ryzykiem.\n",
" * W rzeczywistych projektach stosuje się najczęściej kompilację przeróżnych metodologii.\n",
" "
] ]
} }
], ],

View File

@ -405,7 +405,11 @@
}, },
"source": [ "source": [
"### Kanban\n", "### Kanban\n",
"Nazwa pochodzi z języka japońskiego (kan: widoczny ban: kartka papieru). \n", "Nazwa pochodzi z języka japońskiego: \n",
" * Znak 看kanwystępuje w złożeniach z innymi znakami oraz w czasownikach 看るmiru- doglądać, zajmować się czymś, opiekować; a także 看すmesu- rządzić, zarządzać. \n",
" * Znak 板ita, w złożeniach czytany jako \"han\" i \"ban\"funkcjonuje także poza złożeniami, i oznacza deskę, tablicę. \n",
" * Rzeczownik 看板kanbanbędący nazwą metodologii, sam w sobie oznacza także: znak, billboard, tablicę informacyjną.\n",
"\n",
"**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)." "**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
] ]
}, },

View File

@ -432,6 +432,13 @@
" * ale oszczędza czas samego procesu testowania.\n", " * ale oszczędza czas samego procesu testowania.\n",
" * Niezależnie od typu testowania, jest to czynność, którą należy starannie zaplanować." " * Niezależnie od typu testowania, jest to czynność, którą należy starannie zaplanować."
] ]
},
{
"cell_type": "code",
"execution_count": null,
"metadata": {},
"outputs": [],
"source": []
} }
], ],
"metadata": { "metadata": {