forked from AITech/aitech-ppb-pbr
organizacja lab nr 4 + poprawki do wykładu nr 4
This commit is contained in:
parent
8be76ec191
commit
ecb1ea8ed7
@ -34,6 +34,14 @@
|
|||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
" * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n",
|
" * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
|
" * Ankieta dla studentów https://forms.gle/wmkmPvc1bjhQSgkVA\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
" * Ankieta dla gości oraz prowadzących poszczególne grupy https://forms.gle/qmdPovjist7ts2vi7\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
" * Aby ułatwić ocenę, studenci powinni na początku zajęć w 2-3 zdaniach opisać swój projekt tutaj: \n",
|
||||||
|
"https://docs.google.com/document/d/16glWbhCF_OR1I-SbMlBszTK4iVBpUw4wSTLw810mEGk/edit?usp=sharing \n",
|
||||||
|
"(każdy ma prawo edycji)\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
"### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n",
|
"### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
"<table>\n",
|
"<table>\n",
|
||||||
@ -148,7 +156,7 @@
|
|||||||
"name": "python",
|
"name": "python",
|
||||||
"nbconvert_exporter": "python",
|
"nbconvert_exporter": "python",
|
||||||
"pygments_lexer": "ipython3",
|
"pygments_lexer": "ipython3",
|
||||||
"version": "3.7.6"
|
"version": "3.8.5"
|
||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"nbformat": 4,
|
"nbformat": 4,
|
||||||
|
@ -34,6 +34,14 @@
|
|||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
" * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n",
|
" * Wyróżnienia będą przyznawane na podstawie wyników ankiet. W ramach ankiety każdy student i każdy prowadzący (gość) będzie poproszony o wskazanie pięciu najlepszych prezentacji. Studenci nie mogą głosować na prezentacje swoich grup.\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
|
" * Ankieta dla studentów https://forms.gle/wmkmPvc1bjhQSgkVA\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
" * Ankieta dla gości oraz prowadzących poszczególne grupy https://forms.gle/qmdPovjist7ts2vi7\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
" * Aby ułatwić ocenę, studenci powinni na początku zajęć w 2-3 zdaniach opisać swój projekt tutaj: \n",
|
||||||
|
"https://docs.google.com/document/d/16glWbhCF_OR1I-SbMlBszTK4iVBpUw4wSTLw810mEGk/edit?usp=sharing \n",
|
||||||
|
"(każdy ma prawo edycji)\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
"### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n",
|
"### Prezentacje wyróżnione przez studentów\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
"<table>\n",
|
"<table>\n",
|
||||||
@ -148,7 +156,7 @@
|
|||||||
"name": "python",
|
"name": "python",
|
||||||
"nbconvert_exporter": "python",
|
"nbconvert_exporter": "python",
|
||||||
"pygments_lexer": "ipython3",
|
"pygments_lexer": "ipython3",
|
||||||
"version": "3.7.6"
|
"version": "3.8.5"
|
||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"nbformat": 4,
|
"nbformat": 4,
|
||||||
|
@ -22,9 +22,15 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"## Metodologia Prince2\n",
|
"# Metodologia Prince2 - wyjaśnienie pojęcia\n",
|
||||||
"Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** *projektami*\n",
|
"Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** ***projektami***\n",
|
||||||
"niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacjakultura, położenie geograficzne."
|
"niezależna od zmiennych projektu, takich jak: \n",
|
||||||
|
" * środowisko, \n",
|
||||||
|
" * skala, \n",
|
||||||
|
" * typ, \n",
|
||||||
|
" * organizacja, \n",
|
||||||
|
" * kultura, \n",
|
||||||
|
" * położenie geograficzne."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -34,6 +40,17 @@
|
|||||||
"slide_type": "slide"
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"# 1. Pojęcie projektu"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
@ -42,7 +59,7 @@
|
|||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"<p> na <b>określony czas</b> </p>\n",
|
"<p> na <b>określony czas</b> </p>\n",
|
||||||
"<p> w celu dostarczenia <b>rozwiązania</b></p>\n",
|
"<p> w celu dostarczenia <b>rozwiązania</b></p>\n",
|
||||||
" <p> dla określonej <b>potrzeby</b> biznesowej </p> \n",
|
" <p> dla określonej <b>potrzeby</b> biznesowej. </p> \n",
|
||||||
"</div>"
|
"</div>"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
@ -61,59 +78,10 @@
|
|||||||
"<p><b>Potrzeba biznesowa:</b> Oszczędzenie 70% czasu biura obsługi klienta.</p>\n",
|
"<p><b>Potrzeba biznesowa:</b> Oszczędzenie 70% czasu biura obsługi klienta.</p>\n",
|
||||||
"<p><b>Rozwiązanie:</b> System automatycznego obiegu dokumentów. </p>\n",
|
"<p><b>Rozwiązanie:</b> System automatycznego obiegu dokumentów. </p>\n",
|
||||||
"<p><b>Czas:</b> 6 miesięcy </p> \n",
|
"<p><b>Czas:</b> 6 miesięcy </p> \n",
|
||||||
"<p><b>Projekt:</b> Zespół ludzi wydelegowanych na 6 miesięcy dla dostarczenia systemu automatycznego obiegu dokumentów w celu zaoszczędzenia 70\\% czasu biura obsługi klienta. </p> \n",
|
"<p><b>Projekt:</b> Zespół ludzi wydelegowanych na 6 miesięcy dla dostarczenia systemu automatycznego obiegu dokumentów w celu zaoszczędzenia 70% czasu biura obsługi klienta. </p> \n",
|
||||||
"</div>\n"
|
"</div>\n"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
|
||||||
"metadata": {
|
|
||||||
"slideshow": {
|
|
||||||
"slide_type": "slide"
|
|
||||||
}
|
|
||||||
},
|
|
||||||
"source": [
|
|
||||||
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
|
|
||||||
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
" * Zmiana - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
|
|
||||||
" * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
|
|
||||||
" * Wielofukcyjność - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
|
|
||||||
" * Wyjątkowość - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
|
|
||||||
" * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę.\n",
|
|
||||||
" ### Zarządzanie projektem\n",
|
|
||||||
" Zarządzanie projektem to:\n",
|
|
||||||
" - planowanie zadań\n",
|
|
||||||
" - delegowanie ludzi do zadań\n",
|
|
||||||
" - monitorowanie wykonywania zadań\n",
|
|
||||||
" - kontrolowanie\n",
|
|
||||||
" aby:\n",
|
|
||||||
" - osiągnąć cel projektu\n",
|
|
||||||
" - w wyznaczonym czasie\n",
|
|
||||||
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów\n",
|
|
||||||
" \n",
|
|
||||||
" ### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
|
|
||||||
" Projekt należy kontrolować pod następującymi apektami:\n",
|
|
||||||
" - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?)\n",
|
|
||||||
" - czas (kiedy skończymy?)\n",
|
|
||||||
" - jakość (czy produkt działa zgodnie z oczekiwaniami?)\n",
|
|
||||||
" - zakres (czy zakres działania projektu będzie pokrywa się z oczekiwaniami?)\n",
|
|
||||||
" - korzyści dla klienta (czy użytkownik naszego produktu uzyskuje planowaną korzyść?)\n",
|
|
||||||
" - ryzyko (jakie jest ryzyko niepowodzenia lub niepożądanych skutków projektu i czy potrafimy to ryzyko zminimalizować?)"
|
|
||||||
]
|
|
||||||
},
|
|
||||||
{
|
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
|
||||||
"metadata": {
|
|
||||||
"slideshow": {
|
|
||||||
"slide_type": "slide"
|
|
||||||
}
|
|
||||||
},
|
|
||||||
"source": [
|
|
||||||
"## Metodologie zarządzania projektem \n",
|
|
||||||
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
|
|
||||||
]
|
|
||||||
},
|
|
||||||
{
|
{
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
"metadata": {
|
"metadata": {
|
||||||
@ -122,13 +90,52 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"### Metodologie tradycyjne\n",
|
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
|
||||||
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
|
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy:\n",
|
||||||
" * skrupulatne zbieranie wymagań\n",
|
"\n",
|
||||||
" * dokładną analizę\n",
|
" * **Zmiana** - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
|
||||||
" * istotność dokumentacji.\n",
|
" * **Tymczasowość** - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
|
||||||
"Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n",
|
" * **Wielofukcyjność** - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
|
||||||
"Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu nie analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. "
|
" * **Wyjątkowość** - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
|
||||||
|
" * **Niepewność** - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### Zarządzanie projektem\n",
|
||||||
|
" Zarządzanie projektem to:\n",
|
||||||
|
" - planowanie zadań,\n",
|
||||||
|
" - delegowanie ludzi do zadań,\n",
|
||||||
|
" - monitorowanie wykonywania zadań,\n",
|
||||||
|
" - kontrolowanie\n",
|
||||||
|
" aby:\n",
|
||||||
|
" - osiągnąć cel projektu,\n",
|
||||||
|
" - w wyznaczonym czasie,\n",
|
||||||
|
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
|
||||||
|
" Projekt należy kontrolować pod następującymi aspektami:\n",
|
||||||
|
" - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?),\n",
|
||||||
|
" - czas (kiedy skończymy?),\n",
|
||||||
|
" - jakość (czy produkt spełnia oczekiwania jakościowe?),\n",
|
||||||
|
" - zakres (czy zakres działania projektu będzie pokrywa się z oczekiwaniami?),\n",
|
||||||
|
" - korzyści dla klienta (czy użytkownik naszego produktu uzyskuje planowaną korzyść?),\n",
|
||||||
|
" - ryzyko (jakie jest ryzyko niepowodzenia lub niepożądanych skutków projektu i czy potrafimy to ryzyko zminimalizować?)."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -139,7 +146,38 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"#### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n",
|
"# 2. Przegląd metodologii zarządzania projektem \n",
|
||||||
|
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"## 2.1. Metodologie tradycyjne\n",
|
||||||
|
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
|
||||||
|
" * skrupulatne zbieranie wymagań,\n",
|
||||||
|
" * dokładną analizęm\n",
|
||||||
|
" * istotność dokumentacji.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu **nie** analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. "
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n",
|
||||||
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
|
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
|
||||||
"> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n",
|
"> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n",
|
||||||
"> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n",
|
"> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n",
|
||||||
@ -182,7 +220,7 @@
|
|||||||
"<h5>Minusy modelu kaskadowego</h5> \n",
|
"<h5>Minusy modelu kaskadowego</h5> \n",
|
||||||
"<ol>\n",
|
"<ol>\n",
|
||||||
" <li> Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.</li>\n",
|
" <li> Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.</li>\n",
|
||||||
" <li> Jakikolwiek namacalny efekt działań jest wdoczny dopiero po dłuższym czasie.</li>\n",
|
" <li> Jakikolwiek namacalny efekt działań jest widoczny dopiero po dłuższym czasie.</li>\n",
|
||||||
"</ol>"
|
"</ol>"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
@ -194,12 +232,14 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"#### Prince 2\n",
|
"### Prince2\n",
|
||||||
"W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n",
|
"W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na **etapy**. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
"W Prince 2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych produktów biznesowych. \n",
|
"W Prince2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych **produktów biznesowych**.\n",
|
||||||
"Struktura organizacyjna jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę. \n",
|
"\n",
|
||||||
"Ważną rolę odgrywają procedury raportowania."
|
"**Struktura organizacyjna** jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę. \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Ważną rolę odgrywają **procedury raportowania**."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -244,14 +284,15 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"#### PMBOX (wg Wikipedia)\n",
|
"### PMBOK (Project Management Body of Knowledge)\n",
|
||||||
"Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia.\n",
|
"Projekt ma swój **cykl życia**, który składa się z ciągu etapów lub faz od inicjacji do zamknięcia. \n",
|
||||||
"Grupy procesów\n",
|
"\n",
|
||||||
"* procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie)\n",
|
"W cyklu życia projektu odbywają się różnego rodzaju **procesy**, które na siebie oddziaływują. \n",
|
||||||
"* procesy planowania - \n",
|
"\n",
|
||||||
" * określenie zakresu i celu projektu \n",
|
"Wyróżnia się nawet 49 różnych rodzajów procesów, podzielonych na **grupy**:\n",
|
||||||
" * zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,\n",
|
" * procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie),\n",
|
||||||
" * procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych\n",
|
" * procesy planowania - określenie zakresu i celu projektu, zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,\n",
|
||||||
|
" * procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych,\n",
|
||||||
" * procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,\n",
|
" * procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,\n",
|
||||||
" * procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.\n",
|
" * procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
@ -270,9 +311,9 @@
|
|||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"<h5>Plusy modelu PMBOX</h5> \n",
|
"<h5>Plusy modelu PMBOK</h5> \n",
|
||||||
"<ol>\n",
|
"<ol>\n",
|
||||||
" <li> Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów) </li>\n",
|
" <li> Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów). </li>\n",
|
||||||
" <li> Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.</li>\n",
|
" <li> Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.</li>\n",
|
||||||
" </ol>"
|
" </ol>"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
@ -287,7 +328,7 @@
|
|||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"<h5>Minusy modelu PMBOX</h5> \n",
|
"<h5>Minusy modelu PMBOK</h5> \n",
|
||||||
"<ol>\n",
|
"<ol>\n",
|
||||||
" <li> Mała elastyczność </li>\n",
|
" <li> Mała elastyczność </li>\n",
|
||||||
" <li> Centralizacja władzy </li>\n",
|
" <li> Centralizacja władzy </li>\n",
|
||||||
@ -302,7 +343,7 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"### Metodologie zwinne\n",
|
"## 2.2. Metodologie zwinne\n",
|
||||||
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
|
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
|
||||||
" * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n",
|
" * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n",
|
||||||
" * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n",
|
" * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n",
|
||||||
@ -318,8 +359,8 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"#### Scrum\n",
|
"### Scrum (pol. młyn)\n",
|
||||||
"Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
|
"Scrum jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -363,8 +404,13 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"#### Kanban\n",
|
"### Kanban\n",
|
||||||
"Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
|
"Nazwa pochodzi z języka japońskiego: \n",
|
||||||
|
" * Znak 看(kan)występuje w złożeniach z innymi znakami oraz w czasownikach 看る(miru)- doglądać, zajmować się czymś, opiekować; a także 看す(mesu)- rządzić, zarządzać. \n",
|
||||||
|
" * Znak 板(ita, w złożeniach czytany jako \"han\" i \"ban\")funkcjonuje także poza złożeniami, i oznacza deskę, tablicę. \n",
|
||||||
|
" * Rzeczownik 看板(kanban)będący nazwą metodologii, sam w sobie oznacza także: znak, billboard, tablicę informacyjną.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -379,8 +425,8 @@
|
|||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"<h5>Plusy modelu Kanban</h5> \n",
|
"<h5>Plusy modelu Kanban</h5> \n",
|
||||||
"<ol>\n",
|
"<ol>\n",
|
||||||
" <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową </li>\n",
|
" <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową. </li>\n",
|
||||||
" <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy</li>\n",
|
" <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy.</li>\n",
|
||||||
" </ol>"
|
" </ol>"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
@ -408,20 +454,22 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"## Pryncypia Prince2"
|
"# 3. Metodologia Prince2"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
"metadata": {
|
"metadata": {
|
||||||
"slideshow": {
|
"slideshow": {
|
||||||
"slide_type": "subslide"
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"<h2> 3.1. Pryncypia w Prince2 </h2>\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
"<b> Pryncypia Prince 2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
|
"<b> Pryncypia Prince2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"</div>"
|
"</div>"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
@ -434,26 +482,80 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n",
|
"### 1.Ciągła zasadność biznesowa\n",
|
||||||
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
|
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
|
||||||
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
|
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
|
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
|
||||||
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
|
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
|
||||||
"* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
|
"* Lekcje te powinny być zapisywane."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
|
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
|
||||||
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
|
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
|
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
|
||||||
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
|
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
|
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
|
||||||
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
|
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
|
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
|
||||||
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n",
|
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktów."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
|
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
|
||||||
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
|
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
@ -465,20 +567,11 @@
|
|||||||
"slide_type": "slide"
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
|
||||||
"## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
|
|
||||||
]
|
|
||||||
},
|
|
||||||
{
|
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
|
||||||
"metadata": {
|
|
||||||
"slideshow": {
|
|
||||||
"slide_type": "subslide"
|
|
||||||
}
|
|
||||||
},
|
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
|
"<h2> 3.2. Motywy przewodnie (tematy) Prince2 </h2>\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
"<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n",
|
"<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
|
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
|
||||||
@ -495,18 +588,54 @@
|
|||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
|
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
|
||||||
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
|
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 2. Organizacja\n",
|
"### 2. Organizacja\n",
|
||||||
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności </b>.\n",
|
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności</b>."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 3. Jakość\n",
|
"### 3. Jakość\n",
|
||||||
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
|
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 4. Plany\n",
|
"### 4. Plany\n",
|
||||||
"Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
|
"Zespół projektowy powinien znać **plan** całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
"### 5. Ryzyko\n",
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
" ### 5. Ryzyko\n",
|
||||||
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności."
|
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
@ -521,7 +650,7 @@
|
|||||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"<h3>Ryzyko</h3> \n",
|
"<h3>Ryzyko</h3> \n",
|
||||||
"Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
|
" <b>Ryzyko</b> to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
|
||||||
"<BR>\n",
|
"<BR>\n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
|
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
|
||||||
@ -538,8 +667,17 @@
|
|||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"### 6. Zmiana\n",
|
"### 6. Zmiana\n",
|
||||||
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
|
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt."
|
||||||
"\n",
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
"### 7. Postępy\n",
|
"### 7. Postępy\n",
|
||||||
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
|
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
@ -551,22 +689,12 @@
|
|||||||
"slide_type": "slide"
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
|
||||||
"## Procesy Prince2"
|
|
||||||
]
|
|
||||||
},
|
|
||||||
{
|
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
|
||||||
"metadata": {
|
|
||||||
"slideshow": {
|
|
||||||
"slide_type": "subslide"
|
|
||||||
}
|
|
||||||
},
|
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"<h3>Proces</h3> \n",
|
"<h2>3.3. Procesy Prince2</h2> \n",
|
||||||
"Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
|
" \n",
|
||||||
|
"<b> Proces </b> to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
"</div>"
|
"</div>"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
@ -581,88 +709,11 @@
|
|||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
|
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
|
||||||
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||||
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
|
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,\n",
|
||||||
" * znany jest zakres projektu\n",
|
" * znany jest zakres projektu,\n",
|
||||||
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
|
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych,\n",
|
||||||
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
|
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu,\n",
|
||||||
" * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
|
" * odrzucono nierozsądne pomysły."
|
||||||
" \n",
|
|
||||||
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
|
|
||||||
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
|
||||||
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
|
|
||||||
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
|
|
||||||
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
|
|
||||||
" \n",
|
|
||||||
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
|
|
||||||
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
|
|
||||||
" * czas wykonania\n",
|
|
||||||
" * koszt wykonania\n",
|
|
||||||
" * oczekiwana jakość\n",
|
|
||||||
" * zakres\n",
|
|
||||||
" * ryzyko\n",
|
|
||||||
" * korzyści\n",
|
|
||||||
" \n",
|
|
||||||
"### 4. Sterowanie etapem\n",
|
|
||||||
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
|
|
||||||
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
|
|
||||||
" * praca jest monitorowana\n",
|
|
||||||
" * problemy są zgłaszane\n",
|
|
||||||
" * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
|
|
||||||
" \n",
|
|
||||||
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
|
|
||||||
" CEL: zapewnienie, że\n",
|
|
||||||
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
|
|
||||||
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
|
|
||||||
" \n",
|
|
||||||
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
|
|
||||||
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
|
|
||||||
" * czy etap zakończył się sukcesem\n",
|
|
||||||
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
|
|
||||||
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
|
|
||||||
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
|
|
||||||
" \n",
|
|
||||||
"### 7. Zamykanie projektu \n",
|
|
||||||
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
|
|
||||||
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
|
|
||||||
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
|
|
||||||
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
|
|
||||||
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
|
|
||||||
]
|
|
||||||
},
|
|
||||||
{
|
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
|
||||||
"metadata": {
|
|
||||||
"slideshow": {
|
|
||||||
"slide_type": "slide"
|
|
||||||
}
|
|
||||||
},
|
|
||||||
"source": [
|
|
||||||
"## Trzy grupy interesariuszy\n",
|
|
||||||
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
" * Biznes\n",
|
|
||||||
" * Użytkowników \n",
|
|
||||||
" * Dostawców.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
|
|
||||||
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
|
|
||||||
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
|
|
||||||
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
|
|
||||||
]
|
|
||||||
},
|
|
||||||
{
|
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
|
||||||
"metadata": {
|
|
||||||
"slideshow": {
|
|
||||||
"slide_type": "slide"
|
|
||||||
}
|
|
||||||
},
|
|
||||||
"source": [
|
|
||||||
"## Role w Prince2"
|
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -672,10 +723,164 @@
|
|||||||
"slide_type": "subslide"
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
|
||||||
|
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||||
|
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,\n",
|
||||||
|
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,\n",
|
||||||
|
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
|
||||||
|
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
|
||||||
|
" * czas wykonania,\n",
|
||||||
|
" * koszt wykonania,\n",
|
||||||
|
" * oczekiwana jakość,\n",
|
||||||
|
" * zakres,\n",
|
||||||
|
" * ryzyko,\n",
|
||||||
|
" * korzyści."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 4. Sterowanie etapem\n",
|
||||||
|
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:\n",
|
||||||
|
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,\n",
|
||||||
|
" * praca jest monitorowana,\n",
|
||||||
|
" * problemy są zgłaszane,\n",
|
||||||
|
" * każdy etap jest udokumentowany raportem."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
|
||||||
|
" CEL: zapewnienie, że\n",
|
||||||
|
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,\n",
|
||||||
|
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
|
||||||
|
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić:\n",
|
||||||
|
" * czy etap zakończył się sukcesem,\n",
|
||||||
|
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,\n",
|
||||||
|
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,\n",
|
||||||
|
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 7. Zamykanie projektu \n",
|
||||||
|
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
|
||||||
|
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,\n",
|
||||||
|
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,\n",
|
||||||
|
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,\n",
|
||||||
|
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"## 3.4. Grupy interesariuszy\n",
|
||||||
|
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
" * Biznes,\n",
|
||||||
|
" * Użytkownicy, \n",
|
||||||
|
" * Dostawcy."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
|
||||||
|
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"W Komitecie Sterującym biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
|
||||||
|
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
|
||||||
|
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
"<h3> Rola </h3>\n",
|
"<h2> 3.5. Role w Prince2 </h2>\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
"<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
|
"<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
|
||||||
"<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
|
"<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
|
||||||
" \n",
|
" \n",
|
||||||
@ -690,15 +895,97 @@
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
|
"* **Komitet Sterujący** (ang. Project Board), a w nim: \n",
|
||||||
" * Przewodniczący (Executive)\n",
|
" * Przewodniczący (Executive),\n",
|
||||||
" * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
|
" * Główny Użytkownik (Senior User),\n",
|
||||||
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
|
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)."
|
||||||
"* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
|
]
|
||||||
"* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
|
},
|
||||||
"* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
|
{
|
||||||
"* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
"* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"* **Kierownik Projektu** (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"- czas, \n",
|
||||||
|
"- koszt, \n",
|
||||||
|
"- jakość, \n",
|
||||||
|
"- zakres, \n",
|
||||||
|
"- ryzyko,\n",
|
||||||
|
"- korzyści."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"* **Kierownik Zespołu** (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"* **Nadzór Projektu** (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów)."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"* **Wsparcie Projektu** (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "subslide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"* **Obsługa Zmian** - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {
|
||||||
|
"slideshow": {
|
||||||
|
"slide_type": "slide"
|
||||||
|
}
|
||||||
|
},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"# Podsumowanie\n",
|
||||||
|
" * Metodologie zarządzania projektami można podzielić na:\n",
|
||||||
|
" * tradycyjne (sekwencyjne)\n",
|
||||||
|
" * zwinne (adaptacyjne, iteracyjne)\n",
|
||||||
|
" * Prince2 zaliczana jest do metodologii sekwencyjnych. \n",
|
||||||
|
" * Metodologia Prince2 jest bardzo często stosowana w projektach badawczo-rozwojowych finansowanych przez instytucje, gdyż oczekują one:\n",
|
||||||
|
" * wymiernych produktów,\n",
|
||||||
|
" * ciągłego raportowania,\n",
|
||||||
|
" * umiejętności zarządzania ryzykiem.\n",
|
||||||
|
" * W rzeczywistych projektach stosuje się najczęściej kompilację przeróżnych metodologii.\n",
|
||||||
|
" "
|
||||||
]
|
]
|
||||||
}
|
}
|
||||||
],
|
],
|
||||||
|
@ -405,7 +405,11 @@
|
|||||||
},
|
},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"### Kanban\n",
|
"### Kanban\n",
|
||||||
"Nazwa pochodzi z języka japońskiego (kan: widoczny ban: kartka papieru). \n",
|
"Nazwa pochodzi z języka japońskiego: \n",
|
||||||
|
" * Znak 看(kan)występuje w złożeniach z innymi znakami oraz w czasownikach 看る(miru)- doglądać, zajmować się czymś, opiekować; a także 看す(mesu)- rządzić, zarządzać. \n",
|
||||||
|
" * Znak 板(ita, w złożeniach czytany jako \"han\" i \"ban\")funkcjonuje także poza złożeniami, i oznacza deskę, tablicę. \n",
|
||||||
|
" * Rzeczownik 看板(kanban)będący nazwą metodologii, sam w sobie oznacza także: znak, billboard, tablicę informacyjną.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
"**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
|
"**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
|
@ -432,6 +432,13 @@
|
|||||||
" * ale oszczędza czas samego procesu testowania.\n",
|
" * ale oszczędza czas samego procesu testowania.\n",
|
||||||
" * Niezależnie od typu testowania, jest to czynność, którą należy starannie zaplanować."
|
" * Niezależnie od typu testowania, jest to czynność, którą należy starannie zaplanować."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "code",
|
||||||
|
"execution_count": null,
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"outputs": [],
|
||||||
|
"source": []
|
||||||
}
|
}
|
||||||
],
|
],
|
||||||
"metadata": {
|
"metadata": {
|
||||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user