diff --git a/Organizacja demonstracji projektów.ipynb b/Organizacja demonstracji projektów.ipynb index 93680fe..5224289 100644 --- a/Organizacja demonstracji projektów.ipynb +++ b/Organizacja demonstracji projektów.ipynb @@ -15,9 +15,9 @@ "source": [ "## Termin i forma demonstracji\n", " * Demonstracje będą prowadzone w formie zdalnej za pomocą platformy MS-Teams.\n", - " * Czas na demonstrację: 9 minut (+ 1 minuta przerwy)\n", - " * Niezbędnym elementem demonstracji jest interakcja demenstrowanego systemu z widownią.\n", - " * Zajęcia rozpoczną się o 14.00, a zakończą o 17.10." + " * Czas na demonstrację: 8 minut (+ 1 minuta przerwy)\n", + " * Niezbędnym elementem demonstracji jest interakcja demonstrowanego systemu z widownią.\n", + " * Zajęcia rozpoczną się o 13:45, a zakończą o 17:00." ] }, { @@ -70,18 +70,18 @@ "## Plan zajęć\n", "\n", "### Wprowadzenie\n", - "* Czas 14.00 - 14.10\n", + "* Czas 13.45 - 13.50\n", "\n", "### Cyberware\n", "\n", - "* Czas: 14.10 - 14.40\n", + "* Czas: 13.50 - 14.15\n", " * HoneyPot\n", " * RandomSec\n", " * Phish&Ware\n", " \n", "### Learn and Play\n", "\n", - "* Czas: 14.40 - 15.20\n", + "* Czas: 14.20 - 14.55\n", " * Rozpoznawanie komend głosowych w grach\n", " * Tao Testing\n", " * Testy\n", @@ -89,7 +89,7 @@ " \n", "### Music\n", "\n", - "* Czas: 15.20 - 15.50\n", + "* Czas: 15.00 - 15.25\n", " * Wyszukiwanie słuchaczy podobnej muzyki\n", " * Rekomandacje muzyczne\n", " * Odgadywanie utworu muzycznego\n", @@ -97,7 +97,7 @@ "\n", "### Natural Language Processing\n", "\n", - "* Czas: 15.50 - 16.30\n", + "* Czas: 15.30 - 16.05\n", " * Transfix\n", " * BitSearch\n", " * Automatyczne generowanie kampanii\n", @@ -105,12 +105,12 @@ "\n", "### Sport Analysis\n", "\n", - "* Czas: 16.30 - 17.00\n", - "* Kolejność trzech prezentacji - do ustalenia.\n", + "* Czas: 16.10 - 16.50\n", + "* Kolejność pięciu prezentacji - do ustalenia.\n", "\n", "### Wypełnienie ankiet i zakończenie\n", "\n", - "* Czas: 17.00 - 17.10\n", + "* Czas: 16.50 - 17.00\n", "\n", "\n" ] @@ -132,7 +132,7 @@ "name": "python", "nbconvert_exporter": "python", "pygments_lexer": "ipython3", - "version": "3.7.6" + "version": "3.8.5" } }, "nbformat": 4, diff --git a/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/12_planowanie prac badawczo-rozwojowych-checkpoint.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/12_planowanie prac badawczo-rozwojowych-checkpoint.ipynb new file mode 100644 index 0000000..630a277 --- /dev/null +++ b/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/12_planowanie prac badawczo-rozwojowych-checkpoint.ipynb @@ -0,0 +1,739 @@ +{ + "cells": [ + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", + "
\n", + "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", + "

13. Planowanie prac badawczo-rozwojowych[wykład]

\n", + "

Krzysztof Jassem (2021)

\n", + "
\n", + "\n", + "![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "

Harmonogram projektu

\n", + " \n", + "Harmonogram projektu to plan uzyskania celów projektu uwzględniający:\n", + "" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1. Zasady planowania harmonogramu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 1.1. Bierz pod uwagę ograniczenia" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Ograniczenia

\n", + " \n", + "Ograniczenia to czynniki, które wpływają na realizację harmonogramu.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Rodzaje ograniczeń:\n", + "Wyróżniamy następujace typy ograniczeń:\n", + " * Ograniczenia czasowe\n", + " * Ograniczenia techniczne\n", + " * Ograniczenia organizacyjne " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Ograniczenia czasowe\n", + "**Ograniczenie czasowe** to ramy czasowe, w których musi się zmieścić projekt lub jego etap.\n", + "\n", + "* Rodzaje ograniczeń czasowych:\n", + " * Nie wcześniej niż,\n", + " * Nie później niż,\n", + " * W konkretnym dniu.\n", + "\n", + "* Przykłady ograniczeń czasowych:\n", + " * wykonanie pewnego zadania jest uwarunkowane ukończeniem innego zadania,\n", + " * projekt ma być zakończony w określonym terminie.\n", + " \n", + "* Wskazówki: jak radzić sobie z ograniczaniami czasowymi?\n", + " * Ustawiać zależności między zadaniami\n", + " * Ustawiać hamronogram \"od końca\"." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Ograniczenia techniczne\n", + "**Ograniczenie techniczne** to ograniczenia wynikające z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od zespołu projektowego.\n", + "\n", + "* Przykłady ograniczeń technicznych:\n", + " * termin dostawy sprzętu,\n", + " * załamanie pogody,\n", + " * pandemia,\n", + " * współpraca z podmiotami zewnętrznymi.\n", + " \n", + "* Wskazówki: jak radzić sobie z ograniczeniami technicznymi?\n", + "\n", + " * Ustawiać zależność ZR (Zakończenie Rozpoczęcie) dla zadań zależnych od innych przedsiębiorstw,\n", + " * Dodawać do zadań odstępy czasowe,\n", + " * Dodawać rezerwę kierowniczą." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Ograniczenia organizacyjne\n", + "**Ograniczenia organizacyjne** to ograniczenia wynikające z zależności pomiędzy kilkoma projektami realizowanymi:\n", + " * w jednym zespole,\n", + " * przez daną osobę, \n", + " * z wykorzystaniem tych samych zasobów.\n", + "\n", + " * Wskazówki: jak radzić sobie z ograniczeniami organizacyjnymi?\n", + " * Odpowiednio zarządzać zasobami: technicznymi i ludzkimi,\n", + " * Współdzielić zasoby między projektami,\n", + " * Ustawiać indywidualne czasy pracy." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 1.2. Zarządzaj zapasem czasu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Zapas czasu

\n", + " \n", + " Zapas czasu  to czas, o który może opóźnić się realizacja zadania, nie wpływając na termin ukończenia projektu.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + " \n", + "

Ścieżka krytyczna

\n", + " \n", + " Ścieżka krytyczna to sekwencja zadań od rozpoczęcia do zakończenia projektu, której czas przejścia jest najdłuższy.\n", + "\n", + "Zadania na ścieżce krytycznej mają zerowy zapas czasu.\n", + "\n", + "
\n", + "\"Przykład\n", + "
Przykład ścieżki krytycznej
\n", + "
\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "**Zarządzanie zapasem czasu** może polegać na:\n", + "\n", + " * dodawaniu zapasu czasu do zadań obarczonych ryzykiem,\n", + " * dodawaniu zapasu czasu z powodów ograniczeń technicznych lub organizacyjnych, \n", + " * zmniejszaniu zapasu czasu (dla zadań leżących poza ścieżką krytyczną),\n", + " * analizie (i ew. modyfikacji) zadań leżących na ścieżce krytycznej." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 1.3. Zarządzaj rezerwą kierowniczą\n", + "**Rezerwa kierownicza** to fikcyjne zadanie dodane na końcu siatki zadań. Czas na jego realizację to około 10-15% czasu całego projektu.\n", + " * Rezerwę kierowniczą dodajemy po stworzeniu całości harmonogramu.\n", + " * Tworząc rezerwę pomocniczą, pamiętaj o prawie Parkinsona." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Prawo Parkinsona

\n", + " \n", + "Praca będzie się rozrastać, aby wypełnić cały czas na nią przewidziany.\n", + "\n", + "
\n", + "\"Prawo\n", + "
Prawo Parkinsona, źródło: https://www.timeflies.us/blog/what-is-parkinson-s-law-and-how-it-can-make-you-more-productive
\n", + "
\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 2. Struktura podziału pracy" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Struktura Podziału Pracy

\n", + " \n", + "Struktura Podziału Pracy to hierarchiczna reprezentacja podziału pracy w projekcie.\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + " * Wykonanie prac w projekcie podzielone jest na **etapy**. \n", + " * Etap jest częścią projektu, która musi być dokończona przed zaczęciem następnej. Etap składa się z **zadań**.\n", + " * Zadania mogą być wykonywane równolegle.\n", + " * Zadania mogą zostać podzielone na **podzadania**. \n", + " \n", + " * Elementy Struktury Podziału Pracy a efekty pracy: \n", + " * Etap – efekt jest widoczny dla klienta,\n", + " * Zadanie – efekt jest widoczny dla kierownika,\n", + " * Podzadanie – efekt jest widoczny dla programisty.\n", + " \n", + "
\n", + "\"Struktura\n", + "
Struktura Podziału Pracy, źródło: http://pm2pm.pl/slownik-project-managera-wbs/
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Zasada 8 - 80

\n", + "Wykonanie najmniejszej jednostki harmonogramu powinno zajmować między 8 a 80 godzin.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 3. Tworzenie harmonogramu w programie MS-Project" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 3.1. Ustawienie daty początku projektu\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawienie\n", + "
Ustawienie daty początku projektu
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.2. Stworzenie Struktury Podziału Pracy\n", + "\n", + "W nomenklaturze MS Project wyróżniamy:\t\n", + " * zadania sumaryczne (odpowiednik Etapu),\n", + " * zadania,\n", + " * podzadania. \n", + "\n", + "#### Wskazówka \n", + "Ustawiaj hierarchię zadań poprzez tworzenie wcięć w zadaniach podrzędnych.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Stworzenie\n", + "
Stworzenie SPP
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.3. Ustawienie trybów zadań\n", + "\n", + "* Tryb ręczny (oznaczony przez pineskę) stosujemy dla zadania, gdy chcemy mieć pełną kontrolę nad jego czasem trwania.\n", + "* Tryb automatyczny wykonuje ważną jednak pracę wspomagającą - przesuwa na osi czasu zadania, które są od siebie zależne.\n", + "\n", + "Stosowanie trybu automatycznego oznacza, że brana jest pod uwagę wskazówka: \"Bierz pod uwagę ograniczenia czasowe\". \n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie trybów zadań
\n", + "
\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.4. Określenie punktów kontrolnych" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Punkt kontrolny

\n", + " \n", + "Punkt kontrolny (ang. milestone) – punkt na osi czasu, który podsumowuje określony zestaw zadań, bądź daną fazę projektu.\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie punktu kontrolnego
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Punkt\n", + "
Oznaczenie punktu kontrolnego w MS-Project
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.5. Określenie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla zespołu\n", + "\n", + "Tygodniowy plan pracy dla zespołu obowiązuje tych członków zespołu, dla których nie określono planu indywidualnego. \n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie czasu pracy dla zespołu - przycisk
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie czasu pracy dla zespołu - kalendarz
\n", + "
\n", + " " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.6. Modyfikacja diagramu Gantta" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Diagram Gantta

\n", + " \n", + " Diagram Gantta to graficzny sposób reprezentacji harmonogramu, w którym uwzględnia się podział projektu na \n", + "poszczególne zadania, oraz rozplanowanie ich w czasie.\n", + "\n", + "
\n", + "
\n", + "\"diagram\n", + "
Przykładowy diagram Gantta, źródło: https://kierownikprojektu.com/2020/06/11/16-zalet-wykresu-gantta/
\n", + "
\n", + "\n", + "\n", + "

Zalety wykresu Gantta

\n", + "\n", + "\n", + "

Wady wykresu Gantta

\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "#### Diagram Gantta w MS-Project\n", + "\n", + "Diagram Gantta tworzony jest częściowo manualne, a częściowo automatycznie.\n", + "\n", + " * Czas trwania zadania można wpisać ręcznie w kolumnie **czas trwania** (w godzinach, dniach).\n", + " * W czasie trwania zadania uwzględniane są tylko dni robocze – zgodnie z kalendarzem.\n", + " * Jeśli wpiszemy czasy rozpoczęcia i zakończenia, to czas trwania oblicza się sam. Analogicznie sam oblicza się koniec zadania o znanym rozpoczęciu i czasie trwania.\n", + " * Dni wolne od pracy są zaznaczone kolorem szarym." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.7. Ustawienie zależności między zadaniami" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Zależności między zadaniami

\n", + " \n", + "Zadanie B jest zależne od A, gdy zmiana terminu wykonania A wpływa na termin wykonania B. Zadanie A nazywamy poprzednikiem, a B – następnikiem . \n", + " \n", + "

Typy zależności

\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "#### Ustawianie zależności między zadaniami w MS-Project\n", + "\n", + " * Aby określić zadania zależne, należy zaznaczyć dwa zadania i połączyć je (ikoną węzła).\n", + " * Aby zmienić typ zależności między zadaniami, należy kliknąć na strzałeczkę łączącą zadania na wykresie Gantta.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie zależności między zadaniami
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.8. Ustawienie odstępów między zadaniami\n", + "Pomiędzy zadaniami zależnymi można ustawić odstęp czasowy (tzw. zwłokę). Pełni on rolę bufora – aby zapewnić zakończenie zadania przed rozpoczęciem następnego.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Ustawianie\n", + "
Ustawianie odstępów czasowych
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 3.9 Określenie zasobów w projekcie" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Zasoby

\n", + " \n", + "Zasoby (ang. resources) – wszystko, co jest potrzebne do wykonania projektu, a czego brak spowodowałby niewykonanie planu. \n", + "W MS-Project wyróżniamy następujące typy zasobów:\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "#### Zdefiniowanie zasobów w MS-Project\n", + "\n", + "Prawidłowe określenie wszystkich zasobów niezbędnych w projekcie umożliwia prawidłowe oszacowanie kosztów projektu.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Zdefiniowanie\n", + "
Definiowanie zasobów - arkusz zasobów
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "\n", + "
\n", + "\"Zdefiniowanie\n", + "
Definiowanie zasobów - dane zasobów
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 10. Ustawienie tygodniowego kalendarza czasu pracy dla poszczególnych osób (zasobów)\n", + "\n", + "W programie MS-Project możliwe jest zindywidualizowanie czasu pracy każdej osoby - lub ogólniej - dowolnego zasobu. \n", + "\n", + "Wykres Gantta reprezentujący harmonogram pracy dostosowuje się do czasu pracy zasobów. Na przykład wykonanie zadania szacowanego na 16 godzin przez osobę, która pracuje 8 godzin w tygodniu, będzie zajmowało dwa tygodnie w harmonogramie.\n", + "\n", + "

\n", + "\n", + "
\n", + "\"Czas\n", + "
Ustawianie indywidualnego czasu pracy - wybranie zasobu
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Czas\n", + "
Ustawianie indywidualnego czasu pracy - zmiana tygodniowego planu pracy
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 11. Przydzielenie zasobów do zadań\n", + "Do kazego zadania powinny być przydzielone zasoby niezbędne do jego wykonania (w tym zasoby ludzkie). \n", + "\n", + " * Można przydzielić całość lub część zasobu do danego zadania (np. 50%). Będzie to oznaczało, że zasób jest zaangażowany w to zadanie tylko w określonym procencie swojego czasu.\n", + " * Do jednego zadania można przydzielić kilka zasobów (np. osób).\n", + " * Zasób (np. osoba) może być jednocześnie przypisany do kilku zadań.\n", + " \n", + "

\n", + "\n", + "
\n", + "\"Przydzielanie\n", + "
Przydzielanie zasobów do zadań
\n", + "
\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 12. Sprawdzenie poprawności alokacji zasobów\n", + "\n", + "* Skoro zasób może być jednocześnie przypisany do kilku zadań, to można popełnić błąd, nadmiernie przeciążając zasób, tak że musiałby pracować więcej niż to wynika z jego kalendarza.\n", + "\n", + " * Obciążenie zasobów można sprawdzić następująco:\n", + "\n", + "
\n", + "\"Sprawdzenie\n", + "
Sprawdzenie przeciążenia zasobów
\n", + "
\n", + "\n", + " \n", + "

\n", + "
\n", + "\"Zasoby\n", + "
Zasoby z nadmierną alokacją pracy (zasoby przeciążone) - przykład
\n", + "
\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 13. Wyeliminowanie przeciążeń zasobów\n", + "\n", + "Nadmierną alokację (przeciążenie) zasobów należy eliminować. Można to zrobić na dwa sposoby:\n", + " * manualne odciążanie zasobów,\n", + " * automatyczne bilansowanie zasobów.\n", + " \n", + "Manualne odciążanie zasobów może polegać na zmniejszeniu zaangażowania danego zasobu w zadanie:\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"Odciążanie\n", + "
Zmniejszenie zaangażowania zasobu w zadanie
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "Automatyczne bilansowanie zasobu wykonywane jest przez MS-Porject na żądanie użytkownika.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"automatyczne\n", + "
Automatyczne bilansowanie zasobów
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "Efekt bilansowania może spowodować przesunięcie pracy w czasie, a co za tym idzie, opóźnienie realizacji projektu:\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"obciążenie\n", + "
Obciążenie zasobu przez bilansowaniem
\n", + "
\n", + "\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"obciążenie\n", + "
Obciążenie zasobu po bilansowaniu
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 14. Analiza ścieżki krytycznej\n", + "\n", + "Zadania leżące na ścieżce krytycznej nazywne są **zadaniami krytycznymi**.\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"ścieżka\n", + "
Ścieżka krytyczna - przykład
\n", + "
\n", + "\n", + "W wyniku analizy ścieżki krytycznej można przykładowo:\n", + " * zmienić zależności między zadaniami na ścieżce krytycznej (może to przyspieszyć realizację planu)\n", + " * zwiększyć zapasy czasu dla zadań krytycznych (zwiększając bezpieczeństwo kosztem czasu)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 15. Generowanie raportów\n", + "MS-Project umożliwia generowanie różnego typu raportów. Umożliwiają one m.in:\n", + " * obliczenie kosztów projektu,\n", + " * wyznaczenie, jaki procent planu jest wykonany,\n", + " * obliczenie zaangażowania poszczególnych osób w projekt,\n", + " \n", + "

\n", + "
\n", + "\"raport\n", + "
Przykład raportu całościowego
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"raport\n", + "
Przykład raportu zasobów
\n", + "
\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"raport\n", + "
Przykład raportu kosztów
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### 16. Poprawianie harmonogramu (czyli co robić, gdy harmonogram się „nie spina”)\n", + "\n", + "Następujące działania mogą pomóc w poprawieniu harmonogramu\n", + "\n", + "

\n", + "
\n", + "\"modyfikacja\n", + "
Metody poprawiania harmonogramu
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# Wnioski\n", + " * Zarządzanie projektem jest procesem zindywidualizowanym\n", + " * Gdyby tak nie było, to MS Project składałby się tylko z jednego przycisku " + ] + } + ], + "metadata": { + "author": "Krzysztof Jassem", + "email": "jassem@amu.edu.pl", + "kernelspec": { + "display_name": "Python 3", + "language": "python", + "name": "python3" + }, + "lang": "pl", + "language_info": { + "codemirror_mode": { + "name": "ipython", + "version": 3 + }, + "file_extension": ".py", + "mimetype": "text/x-python", + "name": "python", + "nbconvert_exporter": "python", + "pygments_lexer": "ipython3", + "version": "3.7.6" + }, + "subtitle": "13. Planowanie prac badawczo-rozwojowych[wykład]", + "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego", + "year": "2021" + }, + "nbformat": 4, + "nbformat_minor": 4 +} diff --git a/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/14_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/14_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb new file mode 100644 index 0000000..7a7fdc9 --- /dev/null +++ b/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/14_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi-checkpoint.ipynb @@ -0,0 +1,87 @@ +{ + "cells": [ + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", + "
\n", + "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", + "

14. Zarządzanie projektami badawczo-rozowjowymi[wykład]

\n", + "

Krzysztof Jassem (2021)

\n", + "
\n", + "\n", + "![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n", + "## ... czyli czym różni się zarządzanie projektem B+R od kierowania barem szybkiej obsługi\n", + "Różnice w zarządzaniu można zobrazować w kilku aspektach:\n", + " * Podejście do popełniania błędów przez pracowników\n", + " * Sposób motywowania: bodźce negatywne i pozytywne\n", + " * Podejście do indywidualistów\n", + " * Podejście do kreatywności i samodoskonalenia się pracowników" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Czy ludzie pracują lepiej pod presją?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywistość?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 7 syrenich śpiewów...\n", + "## ...czyli o pokusach w zarządzaniu, które prowadzą na manowce" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Jakie czynniki faktycznie wpływają na lepszą pracę informatyków?" + ] + } + ], + "metadata": { + "author": "Krzysztof Jassem", + "email": "jassem@amu.edu.pl", + "kernelspec": { + "display_name": "Python 3", + "language": "python", + "name": "python3" + }, + "lang": "pl", + "language_info": { + "codemirror_mode": { + "name": "ipython", + "version": 3 + }, + "file_extension": ".py", + "mimetype": "text/x-python", + "name": "python", + "nbconvert_exporter": "python", + "pygments_lexer": "ipython3", + "version": "3.7.6" + }, + "subtitle": "14. Zarządzanie pracami badawczo-rozwojowymi[wykład]", + "title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego", + "year": "2021" + }, + "nbformat": 4, + "nbformat_minor": 4 +} diff --git a/materiały na PPB (wykład)/14_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/14_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb index 35efcf6..1f30984 100644 --- a/materiały na PPB (wykład)/14_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb +++ b/materiały na PPB (wykład)/14_zarządzanie_pracami_badawczo-rozwojowymi.ipynb @@ -7,7 +7,7 @@ "![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n", "
\n", "

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

\n", - "

14. Zarządzanie projektami badawczo-rozowjowymi[wykład]

\n", + "

14. Zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi[wykład]

\n", "

Krzysztof Jassem (2021)

\n", "
\n", "\n", @@ -18,10 +18,23 @@ "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n", + "Temat opracowany na podstawie książki Toma de Marco i Timothy Listera\n", + "\"Czynnik ludzki. Skuteczne przedsięwzięcia i wydajne zespoły\"\n", + "\n", + "
\n", + "\"Okładka\"\n", + "
Okładka książki
\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 1. Produkuj hamburgery, sprzedawaj hamburgery...\n", "## ... czyli czym różni się zarządzanie projektem B+R od kierowania barem szybkiej obsługi\n", "Różnice w zarządzaniu można zobrazować w kilku aspektach:\n", - " * Podejście do popełniania błędów przez pracowników\n", + " * Podejście do popełniania błędów przez pracowników \n", " * Sposób motywowania: bodźce negatywne i pozytywne\n", " * Podejście do indywidualistów\n", " * Podejście do kreatywności i samodoskonalenia się pracowników" @@ -31,29 +44,360 @@ "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## Czy ludzie pracują lepiej pod presją?" + "# 1.1. Popełnianie błędów przez pracowników\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obsługi Projekt B+R
Czy błąd jest grzechem? Oczywiście It's OK. to fail
Czy za popełnianie błędów należy karać? Niestety, tak Niestety, nie
Czy ludzi należy zachęcać do popełniania błędów? Zdecydowanie nie Bez przesady, ale nie zniechęcać
Czy wadliwą wersję hamburgera / systemu należy ratować czy wyrzucić? Ależ TAK! Niekoniecznie
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywistość?" + "# 1.2. Sposób motywowania: bodźce negatywne i pozytywne\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obsługi Projekt B+R
Większość ludzi lubi swoją pracę. FALSE TRUE
Zarządzanie ludźmi to \"kopanie ich w tyłek\". TRUE FALSE
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## 7 syrenich śpiewów...\n", - "## ...czyli o pokusach w zarządzaniu, które prowadzą na manowce" + "# 1.3. Podejście do indywidualistów\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obsługi Projekt B+R
Nie ma ludzi niezastąpionych TRUE FALSE
Czy wyjątkowość pracownika należy podtrzymywać czy tępić? Tępić (lub awansować) Hołubić
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ - "## Jakie czynniki faktycznie wpływają na lepszą pracę informatyków?" + "# 1.4. Podejście do kreatywności i samodoskonalenia się pracowników\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Problem Bar szybkiej obsługi Projekt B+R
Jaką część czasu poświęcać na realizację zadania, a jaką na dyskusję? 99 / 1 Dyskusja jest ważnym elementem pracy.
Czy warto poświęcać czas pracownika na doskonalenie innych umiejętności? To zależy Warto
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 2. Praca pod presją" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.1. \"Wiedeń czeka na Ciebie\"\n", + "\n", + "Czy pracodawca może oczekiwać, że dla pracownika nie ma nic ważniejszego niż jego praca?\n", + "\n", + "* https://www.youtube.com/watch?v=CIp1yrvfqtk\n", + "* https://www.quora.com/What-do-the-lyrics-mean-in-Vienna-by-Billy-Joel" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.2. Praca w nadgodzinach\n", + "\n", + "Najlepsi pracownicy biorą nadgodziny, ale tylko wtedy, kiedy mogą.\n", + "Pozostali to...pracoholicy." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.3. Pracocholicy\n", + " * Pracoholik, to ktoś, kto bierze nadgodziny. \n", + " * Praocholik poświęca swoje życie dla pracy.\n", + " * Pracoholik ... w końcu się wypala i odchodzi." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 2.4. Nacisk na zwiększenie wydajności pracy\n", + "\n", + "\"Skuteczne\" (w cudzysłowie) metody zwiększenia wydajności pracy:\n", + " * Wywiera się nacisk, by ludzie pracowali dłużej.\n", + " * Mechanizuje się proces tworzenia.\n", + " * Obniża się jakość produktu.\n", + " * Wprowadza się procedury postępowania.\n", + " \n", + "**Wszystko to powoduje, że praca przestaje sprawiać przyjemność.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## WNIOSEK:\n", + "\n", + "**Ludzie pod presją czasu nie pracują lepiej, a jedynie szybciej.\n", + "Czynią to kosztem jakości produktu i satysfakcji z pracy.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 3. Prawo Parkinsona - mit czy rzeczywistość?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Prawo Parkinsona

\n", + " \n", + ">Praca będzie się rozrastać, aby wypełnić cały czas na nią przewidziany. \n", + " \n", + "Cyril Northcote Parkonson - brytyjski historyk, pisarz, doradca konserwatywnych rządów Wielkiej Brytanii.\n", + "\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## 3.1. Kto najlepiej szacuje czas przewidziany na pracę?\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacował? Jaką osiagnięto wydajność?
Kierownik 6,6
Kierownik w konsultacji z programistą 7,8
Programista 8,0
\n", + "\n", + " **Wniosek 1. Programista pracuje bardziej wydajnie, gdy musi wypełnić własne oczekiwania niż wymagania swojego szefa.** \n", + " * Ten fakt potwierdza prawo Parkinsona: gdy szef zarezerwuje za dużo czasu, to pracownik to wykorzysta i zmniejszy wydajność. Ale...\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacował? Jaką osiagnięto wydajność?
Programista 8,0
Osobna z zewnątrz 9,5
\n", + "\n", + " **Wniosek 2. Programista zwiększa wydajnośc w odpowiedzi na oczekiwania z zewnątrz, które motywują go silniej niż oczekiwania przełożonego. Ale...**\n", + " \n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Kto szacował? Jaką osiagnięto wydajność?
Osoba z zewnątrz 9,5
Nikt 12,0
\n", + "\n", + "**Wniosek 3. Programista to z natury osoba pracowita, którą najmocniej motywuje wewnętrzna chęć jak najszybszego ukończenia zadania.**" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "
\n", + "

Wniosek końcowy

\n", + "Prawo Parkinsona odnosi się do organizacji formalnych typu biurokratycznego. \n", + "\n", + "Prawo Parkinsona nie stosuje się do pracy programistycznej.\n", + "
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 4. Siedem syrenich śpiewów...\n", + "## ...czyli o pokusach w zarządzaniu, które prowadzą na manowce\n", + "\n", + " * 1. Jest jakaś magiczna sztuczka, którą przeoczyłeś.\n", + " \n", + " * 2. Inni menadżerowie mają sposoby na to, by gwałtownie zwiększyć wydajność.\n", + " \n", + " * 3. Technika zmienia się tak szybko, że zostajesz w tyle.\n", + " \n", + " * 4. Zmiana języków programowania przyniesie Ci ogromne korzyści.\n", + " \n", + " * 5. Ze względu na zaległości musisz od razu podwoić wydajność.\n", + " \n", + " * 6. Automatyzować można dosłownie wszystko - można więc zredukować zespół programistów. \n", + " \n", + " * 7. Twoi ludzie będa lepiej pracować, gdy będziesz wywierał na nich większa presję.\n" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# 5. Jakie czynniki faktycznie wpływają na lepszą pracę informatyków?" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Gry wojenne w programowaniu\n", + "W celu wykrycia czynników faktycznie wpływających na wydajność pracy informatyków przeprowadzono eksperyment nazwany \"Gry wojenne\". Oto zasady eksperymentu:\n", + "\n", + " * Uczestnicy dostają zadania polagające na programowaniu i debugowaniu swojego kodu.\n", + " * W grze biorą udział pary programistów z jednej firmy. Każdy z nich pracuje na własną rękę.\n", + " * Zapisywany jest czas wykonania poszczególnych zadań.\n", + " * Produkty pracy poddawane są standardowemu testowi odbioru.\n", + " * Uczestnicy pracują w swoim środowisku pracy: miejsce pracy, ulubione języki, narzędzia, swoje terminale i komputery." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "## Wyniki eksperymentu" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Porównanie wydajności pracy programistów\n", + "\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Porównanie między... Stosunek wydajności
Najlepszy a średni 2,5 : 1
Najlepszy a najgorszy 10 : 1
" + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Czynniki, ktore nie mają wpływu na wydajność pracy\n", + "\n", + " * Język programowania\n", + " * wyjątkiem są języki niskiego poziomu (np. assmbler) - w takim przypadku wydajność jestbyła wyraźnie niższa.\n", + " * Doświadczenie programisty\n", + " * Co zaskakujące, nie stwierdzono wysokiej korelacji między doświadczeniem, a wydajnością.\n", + " * Wyjątek: słabsze wyniki uzyskiwali ci, którzy mieli mniej niż 6-miesięczne doświadczenie z danym językiem programowania.\n", + " * Liczba popełnianych błędów\n", + " * Liczba błędów popełnionych w pierwszej wersji programu nie ma znaczącego wpływu na wydajność.\n", + " * Wynagrodzenie pracowników\n", + " * Indywidualne różnice w płacach były bardzo duże.\n", + " * Nie przekładały się one na wydajność." + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "### Czynniki, ktore mają wpływ na wydajność pracy\n", + "\n", + " * Zespół ludzki, w którym pracujemy\n", + " * Jeśli jedna osoba w parze miała dobre wyniki, to druga też (i na odwrót).\n", + " * W przeciętnej parze różnica wydajności wyniosła zaledwie 21%.\n", + " * Firma, w której pracujemy\n", + " * Najbardziej wydajni programiści zbierają się w jednej firmie.\n", + " * Najlepsza firma pracowała 11,2 razy szybciej niż najgorsza.\n", + " * Środowisko pracy\n", + " * Środowisko pracy ma decydujący wpływ na wydajność.\n", + " * Wniosek ten wyciągnięto na podstawie ankiety, w której porównano odpowiedzi programistów najbardziej wydajnych (1. kwartyl pod względem wydajności) i najmniej wydajnych (4. kwartyl pod względem wydajności):\n", + "\n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + " \n", + "
Czynnik środowiska 1. kwartyl 4. kwartyl
Jaką masz powierzchnię do dyspozycji 7 m kw. 4 m kw.
Czy jest dostatecznie cicho? TAK: 57% TAK: 29%
Czy masz zapewnioną prywatność? TAK: 62% TAK: 19%
Czy możesz wyłączyć telefon? TAK: 52% TAK: 10%
Czy ludzie niepotrzebnie odrywają Cię od pracy? TAK: 38% TAK: 76%
\n", + " " + ] + }, + { + "cell_type": "markdown", + "metadata": {}, + "source": [ + "# Podsumowanie\n", + "## 1. W lepszym miejscu pracy ludzie pracują wydajniej. \n", + "## 2. Wydajni pracownicy grawitują ku firmom, które zapewniają lepsze warunki pracy.\n", + "## 3. Jeśli kierujesz ludźmi, których praca polega na myśleniu, to Twoim głównym zadaniem jest zapewnienie właściwego środowiska pracy." ] } ], diff --git a/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czynnik ludzki.jpg b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czynnik ludzki.jpg new file mode 100644 index 0000000..6c99920 Binary files /dev/null and b/materiały na PPB (wykład)/obrazy/czynnik ludzki.jpg differ