to aspekt zarządzania. \n",
" \n",
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
@@ -495,18 +588,54 @@
},
"source": [
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
- "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
- "\n",
+ "W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 2. Organizacja\n",
- "Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz
."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 3. Jakość\n",
- "Trzeba mieć jasno określone
, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
- "\n",
+ "Trzeba mieć jasno określone
, które ma spełniać tworzony produkt."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 4. Plany\n",
- "Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
- "\n",
- "### 5. Ryzyko\n",
+ "Zespół projektowy powinien znać **plan** całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ " ### 5. Ryzyko\n",
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany
\n",
" \n",
"
Ryzyko
\n",
- "Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
+ "
Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
"
\n",
" \n",
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
@@ -538,8 +667,17 @@
},
"source": [
"### 6. Zmiana\n",
- "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
- "\n",
+ "Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
"### 7. Postępy\n",
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i
na bieżąco decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
]
@@ -551,22 +689,12 @@
"slide_type": "slide"
}
},
- "source": [
- "## Procesy Prince2"
- ]
- },
- {
- "cell_type": "markdown",
- "metadata": {
- "slideshow": {
- "slide_type": "subslide"
- }
- },
"source": [
"
\n",
" \n",
- "
Proces
\n",
- "Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
+ "3.3. Procesy Prince2
\n",
+ " \n",
+ " Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
" \n",
""
]
@@ -581,88 +709,11 @@
"source": [
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
- " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
- " * znany jest zakres projektu\n",
- " * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
- " * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
- " * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
- " \n",
- "### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
- " CEL: Zapewnienie, że:\n",
- " * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
- " * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
- " * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
- " \n",
- "### 3. Inicjowanie projektu\n",
- " CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
- " * czas wykonania\n",
- " * koszt wykonania\n",
- " * oczekiwana jakość\n",
- " * zakres\n",
- " * ryzyko\n",
- " * korzyści\n",
- " \n",
- "### 4. Sterowanie etapem\n",
- " CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
- " * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
- " * praca jest monitorowana\n",
- " * problemy są zgłaszane\n",
- " * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
- " \n",
- "### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
- " CEL: zapewnienie, że\n",
- " * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
- " * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
- " \n",
- "### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
- " CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
- " * czy etap zakończył się sukcesem\n",
- " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
- " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
- " * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
- " \n",
- "### 7. Zamykanie projektu \n",
- " CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
- " * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
- " * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
- " * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
- " * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
- ]
- },
- {
- "cell_type": "markdown",
- "metadata": {
- "slideshow": {
- "slide_type": "slide"
- }
- },
- "source": [
- "## Trzy grupy interesariuszy\n",
- "W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
- "\n",
- " * Biznes\n",
- " * Użytkowników \n",
- " * Dostawców.\n",
- "\n",
- "### Strona reprezentująca Biznes\n",
- "„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
- "\n",
- "### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
- "Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
- "\n",
- "### Strona reprezentująca dostawców\n",
- "Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
- ]
- },
- {
- "cell_type": "markdown",
- "metadata": {
- "slideshow": {
- "slide_type": "slide"
- }
- },
- "source": [
- "## Role w Prince2"
+ " * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,\n",
+ " * znany jest zakres projektu,\n",
+ " * wyznaczono osoby do roli zarządczych,\n",
+ " * zaplanowano prace do inicjacji projektu,\n",
+ " * odrzucono nierozsądne pomysły."
]
},
{
@@ -672,10 +723,164 @@
"slide_type": "subslide"
}
},
+ "source": [
+ "### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
+ " CEL: Zapewnienie, że:\n",
+ " * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,\n",
+ " * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,\n",
+ " * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 3. Inicjowanie projektu\n",
+ " CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
+ " * czas wykonania,\n",
+ " * koszt wykonania,\n",
+ " * oczekiwana jakość,\n",
+ " * zakres,\n",
+ " * ryzyko,\n",
+ " * korzyści."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 4. Sterowanie etapem\n",
+ " CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:\n",
+ " * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,\n",
+ " * praca jest monitorowana,\n",
+ " * problemy są zgłaszane,\n",
+ " * każdy etap jest udokumentowany raportem."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
+ " CEL: zapewnienie, że\n",
+ " * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,\n",
+ " * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
+ " CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić:\n",
+ " * czy etap zakończył się sukcesem,\n",
+ " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,\n",
+ " * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,\n",
+ " * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### 7. Zamykanie projektu \n",
+ " CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
+ " * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,\n",
+ " * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,\n",
+ " * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,\n",
+ " * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "## 3.4. Grupy interesariuszy\n",
+ "W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
+ "\n",
+ " * Biznes,\n",
+ " * Użytkownicy, \n",
+ " * Dostawcy."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### Strona reprezentująca Biznes\n",
+ "„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. \n",
+ "\n",
+ "W Komitecie Sterującym biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
+ "Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. \n",
+ "\n",
+ "W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "### Strona reprezentująca dostawców\n",
+ "Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. \n",
+ "\n",
+ "Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
"source": [
"
\n",
"\n",
- "
Rola
\n",
+ " 3.5. Role w Prince2
\n",
+ " \n",
" Rola to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
"
Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
" \n",
@@ -690,15 +895,97 @@
}
},
"source": [
- "* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
- " * Przewodniczący (Executive)\n",
- " * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
- " * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
- "* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
- "* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
- "* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
- "* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
- "* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
+ "* **Komitet Sterujący** (ang. Project Board), a w nim: \n",
+ " * Przewodniczący (Executive),\n",
+ " * Główny Użytkownik (Senior User),\n",
+ " * Główny Dostawca (Senior Supplier)."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* **Kierownik Projektu** (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. \n",
+ "\n",
+ "Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: \n",
+ "\n",
+ "- czas, \n",
+ "- koszt, \n",
+ "- jakość, \n",
+ "- zakres, \n",
+ "- ryzyko,\n",
+ "- korzyści."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* **Kierownik Zespołu** (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. \n",
+ "\n",
+ "Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* **Nadzór Projektu** (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów)."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* **Wsparcie Projektu** (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "subslide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "* **Obsługa Zmian** - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
+ ]
+ },
+ {
+ "cell_type": "markdown",
+ "metadata": {
+ "slideshow": {
+ "slide_type": "slide"
+ }
+ },
+ "source": [
+ "# Podsumowanie\n",
+ " * Metodologie zarządzania projektami można podzielić na:\n",
+ " * tradycyjne (sekwencyjne)\n",
+ " * zwinne (adaptacyjne, iteracyjne)\n",
+ " * Prince2 zaliczana jest do metodologii sekwencyjnych. \n",
+ " * Metodologia Prince2 jest bardzo często stosowana w projektach badawczo-rozwojowych finansowanych przez instytucje, gdyż oczekują one:\n",
+ " * wymiernych produktów,\n",
+ " * ciągłego raportowania,\n",
+ " * umiejętności zarządzania ryzykiem.\n",
+ " * W rzeczywistych projektach stosuje się najczęściej kompilację przeróżnych metodologii.\n",
+ " "
]
}
],
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb
index 972dc70..4555d1b 100644
--- a/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb
+++ b/materiały na PPB (wykład)/04_metodologia_Prince2.ipynb
@@ -405,7 +405,11 @@
},
"source": [
"### Kanban\n",
- "Nazwa pochodzi z języka japońskiego (kan: widoczny ban: kartka papieru). \n",
+ "Nazwa pochodzi z języka japońskiego: \n",
+ " * Znak 看(kan)występuje w złożeniach z innymi znakami oraz w czasownikach 看る(miru)- doglądać, zajmować się czymś, opiekować; a także 看す(mesu)- rządzić, zarządzać. \n",
+ " * Znak 板(ita, w złożeniach czytany jako \"han\" i \"ban\")funkcjonuje także poza złożeniami, i oznacza deskę, tablicę. \n",
+ " * Rzeczownik 看板(kanban)będący nazwą metodologii, sam w sobie oznacza także: znak, billboard, tablicę informacyjną.\n",
+ "\n",
"**Kanban** jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
]
},
diff --git a/materiały na PPB (wykład)/09_testowanie_integracyjne_i_systemowe.ipynb b/materiały na PPB (wykład)/09_testowanie_integracyjne_i_systemowe.ipynb
index 1bab75c..008bdea 100644
--- a/materiały na PPB (wykład)/09_testowanie_integracyjne_i_systemowe.ipynb
+++ b/materiały na PPB (wykład)/09_testowanie_integracyjne_i_systemowe.ipynb
@@ -432,6 +432,13 @@
" * ale oszczędza czas samego procesu testowania.\n",
" * Niezależnie od typu testowania, jest to czynność, którą należy starannie zaplanować."
]
+ },
+ {
+ "cell_type": "code",
+ "execution_count": null,
+ "metadata": {},
+ "outputs": [],
+ "source": []
}
],
"metadata": {