{ "cells": [ { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "# Informacje ogólne" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "## Prowadzący\n", "\n", "mgr Ryszard Staruch\n", "\n", "Kontakt: mail (ryssta@amu.edu.pl) lub przez Teamsy\n", "\n", "\n", "## Literatura\n", "Polecana literatura do przedmiotu:\n", "\n", "- Koehn, P. (2009). Statistical Machine Translation. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511815829\n", "- Philipp Koehn. \"Neural Machine Translation\". 2020.\n", "- https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/3.pdf\n", "- Jacob Devlin, Ming-Wei Chang, Kenton Lee, Kristina Toutanova. 2019. BERT: Pre-training of Deep Bidirectional Transformers for Language Understanding. North American Association for Computational Linguistics (NAACL).\n", "- Colin Raffel, Noam Shazeer, Adam Roberts, Katherine Lee, Sharan Narang, Michael Matena, Yanqi Zhou, Wei Li, Peter J. Liu. 2020. Exploring the Limits of Transfer Learning with a Unified Text-to-Text Transformer. Journal of Machine Learning Research vol 21, number 140, pages 1-67.\n", "- Radford, Alec and Wu, Jeff and Child, Rewon and Luan, David and Amodei, Dario and Sutskever, Ilya. 2019. Language Models are Unsupervised Multitask Learners\n", "- https://jalammar.github.io/illustrated-transformer/\n", "- https://www.youtube.com/watch?v=-9evrZnBorM&ab_channel=YannicKilcher\n", "- https://www.youtube.com/watch?v=u1_qMdb0kYU&ab_channel=YannicKilcher\n", "\n", "\n", "## Gorąco polecane materiały uzupełniające (praktyczna strona przedstawiona w zrozumiały sposób)\n", "\n", "https://www.coursera.org/learn/nlp-sequence-models?specialization=deep-learning#modules - kurs prowadzony przez prof. Andrewa Ng ze Stanfordu\n", "https://www.youtube.com/watch?v=kCc8FmEb1nY - 2 godzinny szczegółowy kurs zbudowania modelu języka opartego na architekturze transformer - prowadzony przez byłego pracownika OpenAI\n", "\n", "\n", "## Artykuły naukowe\n", "* (2003) A Neural Probabilistic Language Model https://www.jmlr.org/papers/volume3/bengio03a/bengio03a.pdf\n", "* (2013) Efficient Estimation of Word Representations in Vector Space https://arxiv.org/pdf/1301.3781.pdf\n", "* (2017) Attention Is All You Need https://arxiv.org/pdf/1706.03762.pdf\n", "\n", "\n", "## Podział materiału\n", "\n", "Materiał — zarówno na wykładzie, jak i na laboratoriach — podzielony jest\n", "na trzy, mniej więcej równe objętością, działy:\n", "\n", "1. Podstawy modelowania języka.\n", "2. Neuronowe modele języka (bez sieci Transformer).\n", "3. Sieci Transformer.\n", "\n", "\n", "## Zasady zaliczenia laboratoriów\n", "\n", "Zaliczenia z laboratoriów uzyskujemy przez zdobywanie punktów za zadania (oraz ewentualny projekt). \n", "Punkty zdobywamy poprzez wykonywanie zadań na bieżąco na ćwiczeniach lub najpóźniej 6 dni od dnia przeprowadzonych zajęć (czyli jeżeli zajęcia były przeprowadzone dnia 05.04.2024 to rozwiązanie należy przesłać najpóźniej do 11.04.2024 do godziny 23:59). Jeśli rozwiązania do zadań zostaną przesłane po terminie będzie za nie do zdobycia mniej punktów (około 75-80% całkowitej liczby punktów za dany zestaw zadań)\n", "\n", "\n", "Przelicznik punktów na ocenę:\n", "* 0-299 — 2\n", "* 300-349 — 3\n", "* 350-399 — 3+\n", "* 400-449 — 4\n", "* 450-499 — 4+\n", "* 500- — 5\n", "\n", "Technicznie rozwiązania zadań zgłaszamy na platformie Teams.\n", "\n", "W celu zdobycia dodatkowych punktów (maksymalnie 250 punktów) będzie można wykonać projekt w formie zgłoszenia rozwiązania w wyzwaniu https://gonito.net/challenge/challenging-america-word-gap-prediction Swoje rozwiązanie należy zaprezentować na ostatnich zajęciach przed grupą (około 5 minut - co się zrobiło, jaki wynik się uzyskało, co pomogło/przeszkodziło w uzyskaniu najlepszego wyniku). Ilość punktów będzie zależała od:\n", "* uzyskanego wyniku\n", "* wykorzystanych narzędzi\n", "* prezentacji\n", "\n", "\n", "Łącznie (za zadania oraz projekt) do zdobycia będzie co najmniej 600 punktów.\n", "\n", "ocena z ćwiczeń 5 = przepis z egzaminu\n", "\n", "## Obecność na zajęciach\n", "\n", "Obecność na zajęciach jest **obowiązkowa**. Nieobecność może być usprawiedliwiona w przypadku choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim. Dopuszczalne są maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Jeżeli kogoś nie było na zajęciach to tak jak było wspomiane wyżej - jest 6 dni na wykonanie zadań od dnia, w którym odbywały się dane zajęcia." ] } ], "metadata": { "language_info": { "name": "python" } }, "nbformat": 4, "nbformat_minor": 2 }