archSpeechReco/resources/pcssTranscript/arm2/5df3e63d4c0402698d7843a8.txt

1 line
6.7 KiB
Plaintext
Raw Normal View History

2020-08-05 21:19:36 +02:00
we wrześniu gdańsk żył szóstym festiwalem polskich filmów fabularnych nad bałtyk zjechali twórcy i krytycy filmowi było obejrzeć i ocenić to co najnowsze i najciekawsze w naszej kinematografii porozmawiać o warsztacie i kierunkach rozwoju tej dziedzinie sztuki było o czym dyskutować w ciągu ostatnich trzydziestu pięciu lat film polski nie tylko podbił serca krajowych widzów ale na światowych ekranach zyskuje sobie miano filmu ambitnego i wartościowego w czasie okupacji polska kinematografia przestała istnieć ale marszowi oddziałów wojska polskiego już od samej oki towarzyszył warkot kamer operatorzy czołówki stworzyli w tych latach dokumentalne filmy oddający historyczne fakty z dziejów walk o wyzwolenie nie zabrakło ludzi kamerą rejestrujących dramat powstania warszawskiego choć część taśm zapisanych przez vaclava kaźmierczaka zginęła to co udało się uratować pozostanie na zawsze dowodem bohaterstwa mieszkańców stolicy tuż po wyzwoleniu nowe dekrety nadają kinematografii nowy organizacyjny kształt powstają kolejne wstrząsające dokumenty czasów pogardy i śmierci <unk> <unk> <unk> a <unk> <unk> <unk> o <unk> w tych pierwszych latach filmowcy często zamieniali kamery na łopaty trzeba było najpierw zbudować wytwórnie i stworzyć warunki by przystąpić do normalnej pracy pierwszy atelier zbudowano w rekordowym tempie na planie zakazane piosenki leonarda buczkowskiego i ostatni etap wandy jakubowskiej którzy nie pamięta tych scen które na trwałe weszli do historii polski fabuły obejrzało je łącznie dwadzieścia dwa miliony widzów szukających filmowym obrazie zapisu własnych wojennych i okupacyjnych losów kinematografia nabiera rozpędu powstawały kolejne filmy <unk> <unk> <unk> dokument nadal święcił triumfy spełniając wówczas także szczególną rolę informacyjną reżyserzy i operatorzy polskiej kroniki filmowej i wytwórni filmów dokumentalnych rejestrowali proces odbudowy kraju z technikum bywało różnie powojenne lata nikogo wszak nie rozpieszcza ale zapału czynił cuda to były czasy filmów nie reklamowano na pójście do kina też nie trzeba było nikogo namawiać tuż po wojnie kin było zaledwie czterysta ale w pięć lat później już trzy razy tyle w międzyczasie ruszyć w polskę objazdówki a konika w ślad za nimi wieś przychodzi kultura świetlica i ścieki przedstawiciel prawa i serdecznie podziękować partii ludowej za uruchomienie nowej placówki kulturalne w programie polski film czarci wyświetlany na aparaturze polskiej produkcji nie brak polaka ludzi którzy dziś dopiero po się w dziesiątym roku życia po raz pierwszy znaleźli się w kinie się wsi nie tylko rozrywkę ale i wiedzy o świecie od dziś życie staje się lepsze i weselsze w szkole firmową kończynie wówczas rokrocznie kilkudziesięciu reżyserów operatorów i aktorów to oni stworzyli później najciekawsze pozycję naszej kinematografii tamtych lat powstaje popiół i diament andrzeja wajdy z niezapomnianą kreacją zbyszka cybulskiego na ekrany wchodzi wstrząsający kanał w tym samym czasie debiutuje andrzej mógł twórca błękitnego krzyża eroiki i pasażerki wojna przez długi czas będzie jeszcze pasjonować ludziki nam stanisław różewicz księga bo temat dotąd nie podejmowany wrzesień tysiąc dziewięćset trzydzieści dziewięć i bohaterska obrona westerplatte bogdan poręba kręci historią hubala dowódcy partyzanckiego oddziału szturm na berlin i triumph polskiego oręża jest treścią filmu jerzego passendorfera zwycięstwo nie ma w tej realizacji pomagali pierwszy zresztą oraz doświadczenie filmowcy radzieccy <unk> bo bynajmniej nie w cieniu fabuły pracowali i pracują twórcy z wytwórni filmów oświatowych realizując tak potrzebny małe dzieła sztuki filmowej <unk> <unk> <unk> <unk> oporami z czasem przyjął się też dami po to nagranie polskiej wersji do radzieckiego filmu cisza energicznie bardziej że muszę zostawić a palenie liści o myślę to dość i uwaga w latach sześćdziesiątych kinematografię z