zacieśnią Gdańsk żył szóstym festiwalem polskich filmów fabularnych ~z w z sześć nią na Bałtyk zjechali twórcy i krytycy filmowi było obejrzeć i ocenić to co najnowsze i najciekawsze w naszej kinematografii porozmawiać o warsztacie i kierunkach rozwoju tej dziedziny sztuki była tym dyskutować w ciągu ostatnich trzydziestu pięciu lat film polski nie tylko podbił serca krajowej widzów szt. funkcji była ci po najnowszej naszej i a było czy trzy i nie ciągu z kim polski nie podbili krajowych krajowi i gwizdów ale na światowych ekranach zyskuje sobie miano filmu ambitnego i wartościowego w czasie okupacji Polska kinematografia przestała istnieć polska z czasie ale marszowi oddział wojska polskiego już od samej Polski towarzyszył warkot kamer operatorzy promów i stworzyli w tych latach dokumentalny film oddający historyczne fakty z dziejów walk o wyzwolenie polski marsze marszach marsza i od dział partii towarzyszyło czemu celów w ich śpiew i w tych piw dokumentalne dokumentalnych dokumentalnej filmy o oddające nadające nie zabrakło ludzi z kamerą rejestrujących dramat powstania Warszawskiego choć część taśmy zapisanych przez Wacława Kaźmierczaka zginęła / taśm vaclava to co udało się uratować pozostanie na zawsze dowodem bohaterstwa mieszkańców stolicy tuż po wyzwoleniu nowe dekrety nadają kinematografii mówią organizacji kształt dni i nowy nawet i nie i powstają kolejne wstrząsające dokumenty czasu pogardy i śmierci w tych pierwszych latach filmowcy często zamieniali kamery na lata i trzeba było najpierw zbudować wytwórnię stworzyć warunki by przystąpić do normalnej pracy z w tych na lata tej trzema cała go i pierwsza jak zbudowano w rekordowym tempie ale nie zakazane piosenki Leonarda Buczkowskiego i ostatni tak pan Jakubowski któż nie pamięta tych scen Renata rywale weszli do historii polskich fanów obejrzało je łącznie dwadzieścia dwa miliony widzów szukających filmowym obrazie zapisu własnych wojennych i okupacyjnych losów kinematografia na miarę rozpędu powstały kolejne filmy dokument nadal święcił piłki spełniają wówczas także szczególną rolę informacyjną reżyserzy i operatorzy Polski kroniki filmowej i wytwórni filmów dokumentalnych rejestrowanej proces odbudowy kraju polski polskiej o odbudowie budowie kraj z techniką dawało różnie powojenne lata nikogo wszak nie rozpieszczały ale zapał czynił cuda to czasy filmów nie reklamowano na pójście do kina też nie trzeba było nikogo namawiać tuż po wojnie kin było zaledwie czterysta ale w pięć lat później już trzy razy tyle w międzyczasie ruszyli w Polskę objazdów i rolnika w ślad za nimi × rozpieszczany i o by my mnie film mówi dla o była w jest pięć kij czyli pat pap padł park ślad dziś przychodzi kultury i świetlic i ścieki przedstawiciel browaru i śnieg woda lat ludowej chodniki nowej placówki to nie Polski film wyświetlany w aparaturze polskiego Polaka ludzi którzy dziś dopiero osiemdziesiąty roku życia po raz pierwszy znaleźli się i jeśli się nie tylko rozrywkę ale i nieco świecie polski r. od dziś życie Polaka albo się lepszy i perwersji mu skąd szkodę firmom kończyła wówczas rokrocznie kilkudziesięciu reżyserów operatorów jak pomóc przyjdzie w lek lecz trzeba bez dać cel trzy o to móc szkole filmową firmował firmową to u w z to oni stworzyli później najciekawsze pozycje naszej kinematografii tamtych lat powstaje popiół i diament Andrzeja wajdy o najciekawszy pozycji po i piłki diament i z niezapomnianą kreacją Zbyszka Cybulskiego na ekrany wchodzi wstrząsającej kanał w w tym samym czasie debiutuje Andrzej mógł twórca wyniki tego krzyża dzięki i pasażer wojna przez długi czas będzie jeszcze pasjonować ludzi kina / Stanisław różewicz sięga po tematy dotąd nie podejmowanych wrzesień tysiąc dziewięćset trzydzieści dziewięć i Wawelska obrona Westerplatte stanisława księga bo temat apel sto wystaw wystawy dla nadal Poręba kręcił historią Hubala dowódcy partyzanckiego oddziału który na Berlin i pyłów polskiego oręża jest treścią filmu Jerzego pasem dworca na zwycięstwo nie ma w tej realizacji pomagali nie pierwszy zresztą raz doświadczeni filmowcy radzieccy on w pił kryją i jest w w z treścią częścią za dwa zasada nas referat raz w nie za warstwie tej i nich pierwsze i na bynajmniej nie w cieniu spadły pracowali i pracują twórcy z wytwórni filmów oświatowych realizując tak potrzebne małe działka sztuki filmowej szt. wpadły realizują stać z tak potrzebnym mamy dzieło dzieł da ~k i choć z oporami z czasem przyjął się też Dublin pokonali Danię Polski teraz i paradziński do filmu cisza i polski trzeba już muszę we na to stolica tak ale nie i i ci o chciał się to i walka były w latach sześćdziesiątych kinematografią zdominowała wielka literatura początek dała ambitna matka Joanna podaniu a potem ławą ruszyli na ekrany kinematografie al a ale mi armii na dla podanie o od w ów murawą i klasycy od Prusa i Sienkiewicza to Dąbrowską dziewięć mln widzów zafascynował sugestywny obraz starożytnego Egiptu kierowcy młodego faraona dąbrowską milionów trasy klasy ~c pod po i sugestywne jeszcze większym powodzeniem cieszyły się przygody Stasia inny obejrzane przez dwadzieścia jeden mln rodaków / milionów i innej i ~m podejrzane i zwłaszcza straszliwa burza smarowała wizjoner ile się trzeba było namęczyć żeby na ekranie wyglądała jak prawdziwa w z strzale strzały szaro sharp paula widzom widzą na tej i lesie wygląda na zapadł już dziwić i Mariusz Dmochowski w lalce Wojciecha hasa z z za papież ~z z z bis z Magda Zawadzka Tadeusz Łomnicki Daniel Olbrychski stanu Wołodyjowskim mocno na daniel z z z z z z z z z z z z i nad nas na mama anna zysk z z noce i dnie Jerzego Antczaka małe salki z terapeutą za projektory i trzeszczącej nośniki zdarzają się i dziś ale na wyniki nami kociewski niewiele możemy się pochwalić w warszawskim relaksie wyzwolenia zerowa zrealizowany przy współpracy pułkownika Zbigniewa Załuskiego powoli ale systematycznie poprawiała się zaplecze kinematografii łódzkie zakłady wytwórcze kopii filmowych to fabryka na całkiem przyzwoitym poziomie technicznym rolnika lat zawsze towarzyszyła poczynaniom filmowców znów klasy powieści wzrasta Polacy trzymają się ale gdyby relacje spis przygotował szerzej o lo bo jej się to u wracał raz warszawska publiczność jest pięć zawodnikom dopingu przez Wiktora dla interpretacji Wojciecha hasa / osiemdziesiąt tys. przysłów oczekuje z napięciem decydującego finiszu już już jest lustrować francuska za z kości i lekko dosyć podejrzany Andrzejowi tysięcy Bielsko Biała królestwo Polska rolnika i wielu innych bohaterów dziecięcych dobranocek popularnych również na świecie polska na planie sól ziemi czarnej Kazimierza kutza sięgając Polską przeszłość interpretując je objaśniając losy narodu twórcy nie odżegnują się od tematów i problemów aktualnych polską pejzaż horyzontalnej Janusza kidawy opowieść o narodzinach wielkiej huty bohaterem staje się Polak współczesny jak w życiu takich filmach wajdy czy damskiego nie wolno od kłopotów boryka się sprzeciw ścianami rozstrzyga trudny dylemat moralny ma swój festiwal fama mali krótki metraż rokrocznie w Krakowie międzynarodowy czyli wybiera najwybitniejsze filmy dokumentalne wśród nich zawsze obrazy polskich ludzie filmu różne warsztaty różne szkoły różne indywidualności odmienny stosunek do sztuki łączy ich kamera i chęć pozostawienia po sobie tego obrazu zarówno w przeszłości jak i czasów w których żyjemy szt.