<unk> <unk> <unk> polska żegluga na odrze obchodzi swe pietnastolecie nasz reportaże zaczynamy w koźlu to drugi co do wielkości port rzeczny w europie baza przeładunkowa towarów na górny i dolny śląsk przyszła ze szczecina kanadyjska pszenica i pakistańska utah obok dźwigów pracują w koźlu urządzenia do przeładunku masowego węgiel piasek żwir to typowe transporty rzeczy na odrzańskich barkach żyje i pracuje półtora tysiąca ludzi to ich domy rodzinne często nie mają żadnych na lądzie gdy dzieci do rosną też zostaną na odrze wodna autostrada między śląskiem a bałtykiem paliwa po nich sześćdziesiąt holowników i dwieście pięćdziesiąt barek przewożą rocznie ponad miliony ton towarów poprzez niemieckie kanały barki odrzańskie docierają do hamburga i amsterdamu wkrótce będą do szwajcarii wodne progi i zbiorniki dziesiątki śluz różnice lustra wody sięgają kilkunastu metrów port we wrocławiu to znajduje się nasza największa stocznia rzeczna buduje teraz nowoczesne barki motorowe gdy dwieście nowych barek wyruszy na nurt odry coraz rzadsze będą tak dziś typowe widoki pociągów rzecznych sznurów barek ciągnięty przez jeden holownik kolejny weiss ze śląska do bałtyku dobiega końca to już szczecin na ładunek przywiezionych odrą czekają sporcie statki pełnomorskie z bieżącym pięciolecie wielkie fundusze przeznaczono na dalsze zagospodarowanie i wykorzystanie odry największej i najtańszej drogi wodnej w polsce <unk>