we
wrześniu
gdańsk
żył
szóstym
festiwalem
polskich
filmów
fabularnych
nad
bałtyk
zjechali
twórcy
i
krytycy
filmowi
było
obejrzeć
i
ocenić
to
co
najnowsze
i
najciekawsze
w
naszej
kinematografii
porozmawiać
o
warsztacie
i
kierunkach
rozwoju
tej
dziedzinie
sztuki
było
o
czym
dyskutować
w
ciągu
ostatnich
trzydziestu
pięciu
lat
film
polski
nie
tylko
podbił
serca
krajowych
widzów
ale
na
światowych
ekranach
zyskuje
sobie
miano
filmu
ambitnego
i
wartościowego
w
czasie
okupacji
polska
kinematografia
przestała
istnieć
ale
marszowi
oddziałów
wojska
polskiego
już
od
samej
oki
towarzyszył
warkot
kamer
operatorzy
czołówki
stworzyli
w
tych
latach
dokumentalne
filmy
oddający
historyczne
fakty
z
dziejów
walk
o
wyzwolenie
nie
zabrakło
ludzi
kamerą
rejestrujących
dramat
powstania
warszawskiego
choć
część
taśm
zapisanych
przez
vaclava
kaźmierczaka
zginęła
to
co
udało
się
uratować
pozostanie
na
zawsze
dowodem
bohaterstwa
mieszkańców
stolicy
tuż
po
wyzwoleniu
nowe
dekrety
nadają
kinematografii
nowy
organizacyjny
kształt
powstają
kolejne
wstrząsające
dokumenty
czasów
pogardy
i
śmierci
<unk>
<unk>
<unk>
a
<unk>
<unk>
<unk>
o
<unk>
w
tych
pierwszych
latach
filmowcy
często
zamieniali
kamery
na
łopaty
trzeba
było
najpierw
zbudować
wytwórnie
i
stworzyć
warunki
by
przystąpić
do
normalnej
pracy
pierwszy
atelier
zbudowano
w
rekordowym
tempie
na
planie
zakazane
piosenki
leonarda
buczkowskiego
i
ostatni
etap
wandy
jakubowskiej
którzy
nie
pamięta
tych
scen
które
na
trwałe
weszli
do
historii
polski
fabuły
obejrzało
je
łącznie
dwadzieścia
dwa
miliony
widzów
szukających
filmowym
obrazie
zapisu
własnych
wojennych
i
okupacyjnych
losów
kinematografia
nabiera
rozpędu
powstawały
kolejne
filmy
<unk>
<unk>
<unk>
dokument
nadal
święcił
triumfy
spełniając
wówczas
także
szczególną
rolę
informacyjną
reżyserzy
i
operatorzy
polskiej
kroniki
filmowej
i
wytwórni
filmów
dokumentalnych
rejestrowali
proces
odbudowy
kraju
z
technikum
bywało
różnie
powojenne
lata
nikogo
wszak
nie
rozpieszcza
ale
zapału
czynił
cuda
to
były
czasy
filmów
nie
reklamowano
na
pójście
do
kina
też
nie
trzeba
było
nikogo
namawiać
tuż
po
wojnie
kin
było
zaledwie
czterysta
ale
w
pięć
lat
później
już
trzy
razy
tyle
w
międzyczasie
ruszyć
w
polskę
objazdówki
a
konika
w
ślad
za
nimi
wieś
przychodzi
kultura
świetlica
i
ścieki
przedstawiciel
prawa
i
serdecznie
podziękować
partii
ludowej
za
uruchomienie
nowej
placówki
kulturalne
w
programie
polski
film
czarci
wyświetlany
na
aparaturze
polskiej
produkcji
nie
brak
polaka
ludzi
którzy
dziś
dopiero
po
się
w
dziesiątym
roku
życia
po
raz
pierwszy
znaleźli
się
w
kinie
się
wsi
nie
tylko
rozrywkę
ale
i
wiedzy
o
świecie
od
dziś
życie
staje
się
lepsze
i
weselsze
w
szkole
firmową
kończynie
wówczas
rokrocznie
kilkudziesięciu
reżyserów
operatorów
i
aktorów
to
oni
stworzyli
później
najciekawsze
pozycję
naszej
kinematografii
tamtych
lat
powstaje
popiół
i
diament
andrzeja
wajdy
z
niezapomnianą
kreacją
zbyszka
cybulskiego
na
ekrany
wchodzi
wstrząsający
kanał
w
tym
samym
czasie
debiutuje
andrzej
mógł
twórca
błękitnego
krzyża
eroiki
i
pasażerki
wojna
przez
długi
czas
będzie
jeszcze
pasjonować
ludziki
nam
stanisław
różewicz
księga
bo
temat
dotąd
nie
podejmowany
wrzesień
tysiąc
dziewięćset
trzydzieści
dziewięć
i
bohaterska
obrona
westerplatte
bogdan
poręba
kręci
historią
hubala
dowódcy
partyzanckiego
oddziału
szturm
na
berlin
i
triumph
polskiego
oręża
jest
treścią
filmu
jerzego
passendorfera
zwycięstwo
nie
ma
w
tej
realizacji
pomagali
pierwszy
zresztą
oraz
doświadczenie
filmowcy
radzieccy
<unk>
bo
bynajmniej
nie
w
cieniu
fabuły
pracowali
i
pracują
twórcy
z
wytwórni
filmów
oświatowych
realizując
tak
potrzebny
małe
dzieła
sztuki
filmowej
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
oporami
z
czasem
przyjął
się
też
dami
po
to
nagranie
polskiej
wersji
do
radzieckiego
filmu
cisza
energicznie
bardziej
że
muszę
zostawić
a
palenie
liści
o
myślę
to
dość
i
uwaga
w
latach
sześćdziesiątych
kinematografię
zdominowała
wielka
literatura
początek
dala
ambitna
matka
joanna
od
aniołów
a
potem
oławą
ruszyli
na
ekrany
klasycy
pod
prusa
i
sienkiewicza
po
dąbrowską
dziewięć
milionów
widzów
zafascynował
sugestywne
obraz
starożytnego
egiptu
ilosc
młodego
faraona
<unk>
<unk>
jeszcze
większym
powodzeniem
cieszyły
się
przygody
stasia
i
meryl
obejrzane
przez
dwadzieścia
jeden
milionów
rodaków
zwłaszcza
straszliwa
burza
z
szarpała
widzą
nerwy
ile
się
trzeba
było
namęczyć
żeby
na
ekranie
wyglądała
jak
prawdziwa
beata
tyszkiewicz
i
mariusz
dmochowski
w
lalce
wojciecha
hasa
z
z
magda
zawacka
tadeusz
słomnicki
i
daniel
olbrychski
stanu
wołodyjowskim
osmana
z
z
noce
i
dnie
i
jerzego
antczaka
mamy
salki
terkoczącym
projektory
i
trzeszczące
głośniki
zdarzają
się
i
dziś
ale
nowymi
kinami
choć
jest
ich
niewiele
możemy
się
pochwalić
warszawskim
relaksie
wyzwolenie
o
zerowa
zrealizowane
przy
współpracy
pułkownika
zbigniewa
załuskiego
powoli
ale
systematycznie
poprawiało
się
zaplecze
kinematografii
ludzkie
zakłady
przetwórcze
kopii
filmowych
to
fabryka
na
całkiem
przyzwoitym
poziomie
technicznym
monika
jak
zawsze
towarzyszy
na
poczynaniom
filmowców
i
znów
na
trasy
tym
po
wyścigu
wzrasta
polacy
trzymają
się
ale
gdyby
relacje
z
wyścigu
przygotował
jerzy
kawalerowicz
się
o
<unk>
rano
o
<unk>
i
na
<unk>
o
<unk>
i
wracamy
na
trasę
warszawska
publiczność
nie
szczędzi
zawodnikom
dopingu
w
wiktorowa
w
interpretacji
wojciecha
hasa
tam
bo
osiemdziesiąt
tysięcy
widzów
oczekuje
z
napięciem
decydującego
finiszu
już
są
już
zniknął
do
mety
znów
prowadzi
francuz
twarz
zanim
z
mość
bułgar
bobek
dalsze
losy
wiśle
pomieszany
andrzejowi
wajdzie
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
a
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
a
<unk>
bielsko-biala
królestwo
bolka
i
lolka
i
wielu
innych
bohaterów
dziecięcych
dobranocek
popularnych
również
na
świecie
<unk>
na
planie
sól
ziemi
czarnej
kazimierza
kutza
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
<unk>
sięgając
z
polską
przeszłość
interpretując
i
objaśniające
losy
narodu
twórcy
nie
odżegnuje
się
od
tematów
i
problemów
aktualnych
pejzaż
horyzontalny
janusza
kidawy
opowieść
o
narodzinach
wielki
huty
bohaterem
staje
się
polak
współczesny
jak
w
życiu
takich
filmach
wajdy
czy
zanussiego
nie
wolno
od
kłopotów
boryka
się
z
przeciwnościami
rozstrzyga
trudne
dylematy
moralne
w
belgii
ma
swój
festiwal
fabula
ma
i
krótki
metraż
rokrocznie
w
krakowie
międzynarodowe
żyli
wybiera
najwybitniejszy
filmy
dokumentalne
wśród
nich
zawsze
są
obrazy
polskie
że
ludzie
z
filmu
różne
warsztaty
różne
szkoły
różne
indywidualności
odmienny
stosunek
do
sztuki
łączy
ich
kamera
i
chęć
pozostawienia
posłowie
twórczego
obrazu
zarówno
przeszłości
jaki
czasów
w
których
żyjemy
<unk>