zacieśnią
Gdańsk
żył
szóstym
festiwalem
polskich
filmów
fabularnych
~z
w
z
sześć
nią
na
Bałtyk
zjechali
twórcy
i
krytycy
filmowi
było
obejrzeć
i
ocenić
to
co
najnowsze
i
najciekawsze
w naszej
kinematografii
porozmawiać
o
warsztacie
i
kierunkach
rozwoju
tej
dziedziny
sztuki
była
tym
dyskutować
w ciągu
ostatnich
trzydziestu
pięciu
lat
film polski
nie tylko
podbił
serca
krajowej
widzów
szt.
funkcji
była
ci
po
najnowszej
naszej
i
a
było
czy
trzy
i
nie
ciągu
z kim
polski
nie
podbili
krajowych
krajowi
i
gwizdów
ale
na
światowych
ekranach
zyskuje
sobie
miano
filmu
ambitnego
i
wartościowego
w czasie
okupacji
Polska
kinematografia
przestała
istnieć
polska
z
czasie
ale
marszowi
oddział
wojska
polskiego
już
od
samej
Polski
towarzyszył
warkot
kamer
operatorzy
promów
i
stworzyli
w tych
latach
dokumentalny
film
oddający
historyczne
fakty
z dziejów
walk
o
wyzwolenie
polski
marsze
marszach
marsza
i
od
dział
partii
towarzyszyło
czemu
celów
w
ich
śpiew
i w
tych
piw
dokumentalne
dokumentalnych
dokumentalnej
filmy
o
oddające
nadające
nie
zabrakło
ludzi
z kamerą
rejestrujących
dramat
powstania
Warszawskiego
choć
część
taśmy
zapisanych
przez
Wacława
Kaźmierczaka
zginęła
/
taśm
vaclava
to
co
udało się
uratować
pozostanie
na zawsze
dowodem
bohaterstwa
mieszkańców
stolicy
tuż
po
wyzwoleniu
nowe
dekrety
nadają
kinematografii
mówią
organizacji
kształt
dni
i
nowy
nawet
i
nie
i
powstają
kolejne
wstrząsające
dokumenty
czasu
pogardy
i
śmierci
w tych
pierwszych
latach
filmowcy
często
zamieniali
kamery
na lata
i
trzeba
było
najpierw
zbudować
wytwórnię
stworzyć
warunki
by
przystąpić
do
normalnej
pracy
z
w
tych
na
lata
tej
trzema
cała
go
i
pierwsza
jak
zbudowano
w rekordowym
tempie
ale
nie
zakazane piosenki
Leonarda
Buczkowskiego
i
ostatni
tak
pan
Jakubowski
któż
nie pamięta
tych
scen
Renata
rywale
weszli
do
historii
polskich
fanów
obejrzało
je
łącznie
dwadzieścia
dwa
miliony
widzów
szukających
filmowym
obrazie
zapisu
własnych
wojennych
i
okupacyjnych
losów
kinematografia
na miarę
rozpędu
powstały
kolejne
filmy
dokument
nadal
święcił
piłki
spełniają
wówczas
także
szczególną
rolę
informacyjną
reżyserzy
i
operatorzy
Polski
kroniki
filmowej
i
wytwórni
filmów
dokumentalnych
rejestrowanej
proces
odbudowy
kraju
polski
polskiej
o
odbudowie
budowie
kraj
z techniką
dawało
różnie
powojenne
lata
nikogo
wszak
nie
rozpieszczały
ale
zapał
czynił
cuda
to
czasy
filmów
nie
reklamowano
na
pójście
do
kina
też
nie
trzeba
było
nikogo
namawiać
tuż
po wojnie
kin
było
zaledwie
czterysta
ale
w pięć
lat później
już
trzy
razy
tyle
w międzyczasie
ruszyli
w Polskę
objazdów
i
rolnika
w ślad
za
nimi
×
rozpieszczany
i
o
by
my
mnie
film
mówi
dla
o
była
w
jest
pięć
kij
czyli
pat
pap
padł
park
ślad
dziś
przychodzi
kultury
i
świetlic
i
ścieki
przedstawiciel
browaru
i
śnieg
woda
lat
ludowej
chodniki
nowej
placówki
to
nie
Polski
film
wyświetlany
w
aparaturze
polskiego
Polaka
ludzi
którzy
dziś
dopiero
osiemdziesiąty
roku
życia
po raz pierwszy
znaleźli
się
i
jeśli
się
nie tylko
rozrywkę
ale
i
nieco
świecie
polski
r.
od
dziś
życie
Polaka
albo
się
lepszy
i
perwersji
mu
skąd
szkodę
firmom
kończyła
wówczas
rokrocznie
kilkudziesięciu
reżyserów
operatorów
jak
pomóc
przyjdzie
w
lek
lecz
trzeba
bez
dać
cel
trzy
o
to
móc
szkole
filmową
firmował
firmową
to
u
w
z
to
oni
stworzyli
później
najciekawsze
pozycje
naszej
kinematografii
tamtych lat
powstaje
popiół i diament
Andrzeja
wajdy
o
najciekawszy
pozycji
po
i
piłki
diament
i
z
niezapomnianą
kreacją
Zbyszka
Cybulskiego
na
ekrany
wchodzi
wstrząsającej
kanał
w
w tym
samym
czasie
debiutuje
Andrzej
mógł
twórca
wyniki
tego
krzyża
dzięki
i
pasażer
wojna
przez
długi
czas
będzie
jeszcze
pasjonować
ludzi
kina
/
Stanisław
różewicz
sięga
po
tematy
dotąd
nie
podejmowanych
wrzesień
tysiąc
dziewięćset
trzydzieści
dziewięć
i
Wawelska
obrona
Westerplatte
stanisława
księga
bo
temat
apel
sto
wystaw
wystawy
dla
nadal
Poręba
kręcił
historią
Hubala
dowódcy
partyzanckiego
oddziału
który
na
Berlin
i
pyłów
polskiego
oręża
jest
treścią
filmu
Jerzego
pasem
dworca
na
zwycięstwo
nie ma
w tej
realizacji
pomagali
nie
pierwszy
zresztą
raz
doświadczeni
filmowcy
radzieccy
on
w
pił
kryją
i
jest
w
w
z treścią
częścią
za
dwa
zasada
nas
referat
raz
w
nie
za
warstwie
tej
i
nich
pierwsze
i
na
bynajmniej
nie
w cieniu
spadły
pracowali
i
pracują
twórcy
z wytwórni
filmów
oświatowych
realizując
tak
potrzebne
małe
działka
sztuki
filmowej
szt.
wpadły
realizują
stać
z tak
potrzebnym
mamy
dzieło
dzieł
da
~k
i
choć
z
oporami
z czasem
przyjął
się
też
Dublin
pokonali
Danię
Polski
teraz
i
paradziński
do
filmu
cisza
i
polski
trzeba
już
muszę
we
na
to
stolica
tak
ją
ale
nie
i
i
ci
o
chciał
się
to
i
walka
były
w latach
sześćdziesiątych
kinematografią
zdominowała
wielka
literatura
początek
dała
ambitna
matka
Joanna
podaniu
a
potem
ławą
ruszyli
na
ekrany
kinematografie
al
a
ale
mi
armii
na
dla
podanie
o
od
w
ów
murawą
i
klasycy
od
Prusa
i
Sienkiewicza
to
Dąbrowską
dziewięć
mln
widzów
zafascynował
sugestywny
obraz
starożytnego
Egiptu
kierowcy
młodego
faraona
dąbrowską
milionów
trasy
klasy
~c
pod
po
i
sugestywne
jeszcze
większym
powodzeniem
cieszyły
się
przygody
Stasia
inny
obejrzane
przez
dwadzieścia
jeden
mln
rodaków
/
milionów
i
innej
i
~m
podejrzane
i
zwłaszcza
straszliwa
burza
smarowała
wizjoner
ile
się
trzeba
było
namęczyć
żeby
na
ekranie
wyglądała
jak
prawdziwa
w
z
strzale
strzały
szaro
sharp
paula
widzom
widzą
na
tej
i
lesie
wygląda
na
zapadł
już
dziwić
i
Mariusz
Dmochowski
w
lalce
Wojciecha
hasa
z
z
za
papież
~z
z
z
bis
z
Magda
Zawadzka
Tadeusz
Łomnicki
Daniel
Olbrychski
stanu
Wołodyjowskim
mocno
na
daniel
z
z
z
z
z
z
z
z
z
z
z
z
i
nad
nas
na
mama
anna
zysk
z
z
noce i dnie
Jerzego
Antczaka
małe
salki
z
terapeutą
za
projektory
i
trzeszczącej
nośniki
zdarzają
się
i
dziś
ale
na
wyniki
nami
kociewski
niewiele
możemy
się
pochwalić
w warszawskim
relaksie
wyzwolenia
zerowa
zrealizowany
przy
współpracy
pułkownika
Zbigniewa
Załuskiego
powoli
ale
systematycznie
poprawiała
się
zaplecze
kinematografii
łódzkie
zakłady
wytwórcze
kopii
filmowych
to
fabryka
na
całkiem
przyzwoitym
poziomie
technicznym
rolnika
lat
zawsze
towarzyszyła
poczynaniom
filmowców
znów
klasy
powieści
wzrasta
Polacy
trzymają się
ale
gdyby
relacje
spis
przygotował
szerzej
o
lo
bo
jej
się
to
u
wracał
raz
warszawska
publiczność
jest
pięć
zawodnikom
dopingu
przez
Wiktora
dla
interpretacji
Wojciecha
hasa
/
osiemdziesiąt
tys.
przysłów
oczekuje
z napięciem
decydującego
finiszu
już
są
już
jest
lustrować
francuska
aż
za
z kości
i
lekko
dosyć
podejrzany
Andrzejowi
tysięcy
Bielsko Biała
królestwo
Polska
rolnika
i
wielu
innych
bohaterów
dziecięcych
dobranocek
popularnych
również
na świecie
polska
na
planie
sól ziemi czarnej
Kazimierza
kutza
sięgając
Polską
przeszłość
interpretując
je
objaśniając
losy
narodu
twórcy
nie
odżegnują
się
od
tematów
i
problemów
aktualnych
polską
pejzaż
horyzontalnej
Janusza
kidawy
opowieść
o
narodzinach
wielkiej
huty
bohaterem
staje się
Polak
współczesny
jak
w życiu
takich
filmach
wajdy
czy
damskiego
nie wolno
od
kłopotów
boryka
się
sprzeciw
ścianami
rozstrzyga
trudny
dylemat
moralny
ma
swój
festiwal
fama
mali
krótki
metraż
rokrocznie
w Krakowie
międzynarodowy
czyli
wybiera
najwybitniejsze
filmy
dokumentalne
wśród
nich
zawsze
są
obrazy
polskich
ludzie
filmu
różne
warsztaty
różne
szkoły
różne
indywidualności
odmienny
stosunek
do
sztuki
łączy
ich
kamera
i
chęć
pozostawienia
po
sobie
tego
obrazu
zarówno
w przeszłości
jak
i
czasów
w których
żyjemy
szt.