comparison cheatsheet with new syntax

This commit is contained in:
Robert Bendun 2022-10-31 18:02:46 +01:00
parent 79da98e058
commit 1a7fdf06cc

View File

@ -1,11 +1,13 @@
TITLE Porównanie Musique z typowymi językami programowania
BEGIN CSS
table, tr, td {
font-size: 12pt;
border: 1pt solid #DDDDDD;
border-collapse: collapse;
vertical-align: top;
tab-size: 2;
}
td, th {
@ -29,13 +31,13 @@ p Python
r Ruby (SonicPi)
c Komentarz
n Deklaracja
n Deklaracja zmiennej
m x := 0
p x = 0
r x = 0
c Zmienne należy zadeklarować by móc z nich korzystać
n Aktualizacja
n Aktualizacja wartości zmiennej
m x = 1
r x = 1
p x = 1
@ -47,15 +49,15 @@ r x = 10 * 30 - 40 ** 2
c Zarówno Python, Ruby jak i Musique posiadają operator potęgi **
n Funkcja anonimowa
m add := [x y | x + y]
m add := (x y | x + y)
p add = lambda x, y: x + y
r add = ->(x, y) { x + y }
n Deklaracja funkcji
m add := [x y |
m say x y;
m add := (x y |
m say x y,
m x + y
m ]
m )
p def add(x, y):
p print(x, y)
p return x + y
@ -72,7 +74,7 @@ r add 1, 3
n Wywołanie funkcji
n nie przymujących argumentów
m constant := [ say 42; 10 ];
m constant := (say 42, 10);
m say (call foo)
p def constant():
p print(42)
@ -86,8 +88,8 @@ r puts constant
n Instrukcja warunkowa
m if (n == 42)
m [ say 1 ]
m [ say 2 ]
m (say 1)
m (say 2)
p if n == 42:
p print(1)
p else:
@ -97,13 +99,9 @@ r puts 1
r else
r puts 2
r end
c Musique nie posiada instrukcji warunkowej, a funkcję if,
c która przyjmuje wartość logiczną i dwa bloki (funkcje anonimowe)
c - jeden z nich zostanie wykonany jeśli warunek jest prawdziwy,
c a drugi jeśli jest fałszywy.
n Wyrażenie warunkowe
m x := if (n == 42) [1] [2]
m x := if (n == 42) 1 2
p x = 1 if n == 42 else 2
r x = n == 42 ? 1 : 2
@ -116,14 +114,14 @@ r Ruby (SonicPi)
c Komentarz
n Tablice
m x = [1; 2; 3; 4]
m x = (1, 2, 3, 4)
p x = [1, 2, 3, 4]
r x = [1, 2, 3, 4]
c W Musique funkcja anonimowa nie przyjmująca argumentów
c jak i tablica są tożsame.
n Nty element tablicy
m x.n
m x[n]
p x[n]
r x[n]
@ -159,22 +157,21 @@ c Musique pozwala zmienić dowolny operator w funkcję
c poprzez zapis 'operator jak '* w przykładzie
n Iteracja po elementach tablicy
m for (up 5) [ i | say i ]
m for (up 5) (i | say i)
p for i in range(5):
p print(i)
r (0..4).each do |i|
r puts i
r end
c Podobnie jak w przypadku instrukcji warunkowej, Musique używa funkcji.
n Sortowanie tablicy
m xs := sort [1; 5; 3; 3; 2]
m xs := sort (1, 5, 3, 3, 2)
p xs = sorted([1, 5, 3, 3, 2])
r xs = [1, 5, 3, 3, 2].sort
n Sortowanie wielu tablic w jedną
m xs := sort [1; 5; 3; 3; 2]
m [3; 4; 5] 1 2 3
m xs := sort (1, 5, 3, 3, 2)
m (3, 4, 5) 1 2 3
p xs = sorted(itertools.chain(
p [1, 5, 3, 3, 2], [3, 4, 5],
p [1], [2], [3]
@ -207,20 +204,19 @@ c w SonicPi domyślna oktawa
c jest ustalona jako 4
n C w 4 oktawie
m play (c 4)
m play c4
r play 60
n Akord C-dur
m play (c47 4)
m lub oct 4; play c47
m lub play [oct 4; c & e & g]
m play (c & e & g)
m lub play (chord c e g)
r play :C4
r play :E4
r play :G4
r lub play chord(:C4, :major)
n Akord C-dur w 8 oktawie
m play (c47 8)
m play (c8 & e8 & g8)
r play :C8
r play :E8
r play :G8
@ -234,15 +230,15 @@ r play 60, sustain: 2
c w SonicPi możliwa jest kontrola obwiedni ADSR za pomocą
c parametrów attack, delay, sustain i release
n Sekwencja C, E i G w oktawie 4, półnuty, zagrane jedno po drugim
m play [oct 4; len 1/2; c e g]
n Sekwencja C, E i G w oktawie 4, półnuty, <br />zagrane jedna po drugiej
m play (len (1/2), c4 e4 g4)
r [:C4, :E4, :G4].each do |i|
r play i, sustain: 2
r sleep 2
r end
n Sekwencja C, D, E, F, G, z nutą A graną przez cały czas trwania sekwencji
m par A [c; d; e; f; g]
n Sekwencja C, D, E, F, G,<br/>z nutą A graną przez cały czas trwania sekwencji
m par a (c, d, e, f, g)
r in_thread do
r [:C4, :D4, :E4, :F4, :G4].each do |i|
r play i
@ -254,7 +250,7 @@ r play :A4, sustain: 5
r end
n Dwie melodie grane współbieżnie
m sim [c 4; c 3; c 2] [e 4; e 3; e 2]
m sim (c 4 c 3 c 2) (e 4 e 3 e 2)
r in_thread do
r [:C4, :C3, :C2].each do |i|
r play i
@ -269,21 +265,21 @@ r end
r end
n Zagranie losowej nuty spośród C, E, G
m play (shuffle [c; e; g]).0
m play (pick (c e g))
r play choose([:C, :E, :G])
n Zagranie sekwencji nut C, E, G w losowej kolejności
m play (shuffle [c; e; g])
m play (shuffle (c e g))
r [:C, :E, :G].shuffle().each do |i|
r play i, sustain: 1
r sleep 1
r end
n Zagranie sekwencji C, E, G od tyłu
m play (reverse [c; e; g])
m play (reverse (c e g))
r [:C, :E, :G].reverse.each do |i|
r play i, sustain: 1
r sleep 1
r END
r end
END TABLE