Translation to polish
This commit is contained in:
parent
de210b571d
commit
21431af191
@ -92,6 +92,8 @@
|
||||
* `shuffle args` – tasuje elementy `args`:
|
||||
- `args` – powinna być to tablica;
|
||||
|
||||
* `sim` – #TODO
|
||||
|
||||
* `sort args` – sortuje elementy `args`:
|
||||
- `args` – powinna być to tablica;
|
||||
|
||||
|
@ -6,10 +6,9 @@ author: Robert Bendun <robben@st.amu.edu.pl>
|
||||
|
||||
# Wprowadzenie do języka Musique
|
||||
|
||||
W poniższej dokumentacji obowiązują następujące konwencje:
|
||||
W dalszej części tekstu przyjmujemy następujące konwencje:
|
||||
|
||||
`>` jest to [znak zachęty](https://pl.wikipedia.org/wiki/Znak_zach%C4%99ty) i wskazuje gotowość programu Musique do wprowadzania tekstu.
|
||||
Indykuje on obecność w sesji programu Musique.
|
||||
`>` – jest to [znak zachęty](https://pl.wikipedia.org/wiki/Znak_zach%C4%99ty) i wskazuje gotowość programu Musique do wprowadzania tekstu. Jeżeli widzisz taki znak, oznacza to, że jesteś w programie Musique.
|
||||
|
||||
Przykładowo:
|
||||
|
||||
@ -19,12 +18,12 @@ Przykładowo:
|
||||
>
|
||||
```
|
||||
|
||||
prezentuje efekt wpisania tekstu `3 + 4` oraz potwierdzenia przyciskiem `ENTER`, na co Musique zareagowało wynikiem tej operacji.
|
||||
W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTERM, w zwrocie otrzymując – w tym konkretnym przypadku – wynik operacji.
|
||||
|
||||
Jeśli przykład terminala nie przedstawia interaktywnej sesji, a zawartość pliku to znak zachęty nie występuje na początku linii.
|
||||
Nie ma różnic pomiędzy wykonywaniem komend języka Musique z pliku lub z sesji interaktywnej, różnią się tylko wygodą użytkownika.
|
||||
Nawiasem mówiąc – przykłady w tym wprowadzeniu mogą rozpoczynać się od `>` – oznacza to, że polecenia wprowadzono w sesji interaktywnej, lub bez tego znaku – wtedy traktujemy przykład jako zapisany plik z poleceniami.
|
||||
Nie ma różnic pomiędzy wykonywaniem poleceń języka Musique zawartych w pliku, a poleceniami wprowadzanymi w sesji interaktywnej – wybór pozostawiamy użytkownikowi.
|
||||
|
||||
Można wykonać polecenia rozpisane na kilka linijek w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii.
|
||||
Można wykonać złożone polecenia (które w pliku rozstałby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii.
|
||||
|
||||
## Nuty, pauzy, akordy
|
||||
|
||||
@ -44,7 +43,7 @@ Możesz zagrać inną nutę jak E:
|
||||
> play e
|
||||
```
|
||||
|
||||
lub wiele nut rozdzielając je przecinkiem:
|
||||
lub wiele nut po kolei – należy umieścić je w nawiasach okrągłych, rozdzielone przecinkami:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> play (c, e, g)
|
||||
@ -61,15 +60,15 @@ pozwala to przykładowo tworzyć:
|
||||
- `c##` - dźwięk d
|
||||
- `eb` - dźwięk dis
|
||||
|
||||
Aby dźwięk został odtworzony w odpowiedniej oktawie można podać ją zaraz przy dźwięku - `c4` to dźwięk c w 4 oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8 oktawie.
|
||||
Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk c w 4 oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8 oktawie, itp.
|
||||
|
||||
```
|
||||
> play (c4, c5, c6)
|
||||
```
|
||||
|
||||
Aby dźwięk trwał określoną długość należy podać jako parametr pożądaną długość:
|
||||
Aby dźwięk trwał określoną długość należy podać jako dodatkowy parametr pożądaną wartość, przykładowo:
|
||||
|
||||
Sekwencja złożona z: ćwierćnuty c w 4 oktawie, półnuty d w 5 oktawie oraz całej nuty e w 4 oktawie wygląda następująco:
|
||||
Sekwencja złożona z dźwięku C w 4 oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5 oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4 oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> play (c4 (1/4), d5 (1/2), e4 1)
|
||||
@ -91,7 +90,7 @@ Można zapis uprościć korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków:
|
||||
| `dsn` | szesnastka z kropką | `3/32` |
|
||||
| `tn` | trzydziestkadwójka | `1/32` |
|
||||
|
||||
Korzystając z tych długości możemy uprościć powyższy przykład:
|
||||
Korzystając z tych długości możemy powyższy przykład zapisać równoważnie w ten sposób:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> play (c4 qn, d5 hn, e4 1)
|
||||
@ -99,7 +98,7 @@ Korzystając z tych długości możemy uprościć powyższy przykład:
|
||||
|
||||
### Pauzy
|
||||
|
||||
Pauzy stosuje się poprzez zastąpienie nazwy dźwięku literą `p`.
|
||||
Pauzy stosuje się poprzez użycie litery `p`:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> play (c4 hn, p qn, c4 hn, p qn, c4 hn)
|
||||
@ -107,13 +106,13 @@ Pauzy stosuje się poprzez zastąpienie nazwy dźwięku literą `p`.
|
||||
|
||||
### Akordy
|
||||
|
||||
Aby odegrać akord należy umieścić sekwencję dźwięków na niego się składających w wywołaniu funkcji `chord`:
|
||||
Aby odegrać akord należy umieścić symbole dźwięków, z których miałby się składać, w wywołaniu funkcji `chord`:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> play (chord (c, e, g))
|
||||
```
|
||||
|
||||
W utworze możemy chcieć częściej używać tych samych akordów bądź sekwencji dźwięków. Możemy zachować je pod nową nazwą:
|
||||
W utworze możemy chcieć częściej używać tych samych akordów czy sekwencji. Przypisanie ich do wybranej nazwy wyglądałoby tak:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> sekwencja := (c, e, g)
|
||||
@ -121,9 +120,9 @@ W utworze możemy chcieć częściej używać tych samych akordów bądź sekwen
|
||||
(c, e, g)
|
||||
```
|
||||
|
||||
(wpisanie samego wyrażenia takiego jak nazwa pozwala zobaczyć jej zawartość).
|
||||
Wpisanie samej nazwy pozwala zobaczyć co się pod nią znajduje.
|
||||
|
||||
Z utworzonej sekwencji możemy stworzyć akord:
|
||||
Zapisaną sekwencję możemy przerobić na akord, ponownie wykorzystując funkcję `chord`:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> C := chord sekwencja
|
||||
@ -137,7 +136,7 @@ i następnie go odtworzyć:
|
||||
> play C
|
||||
```
|
||||
|
||||
należy zwrócić uwagę, że Musique rozróżnia wielkość liter. Ponadto nazw będących oznaczeniami dźwięków jak `c` bądź `cffff` nie można używać jako nazw dla zmiennych.
|
||||
Należy zwrócić uwagę, że Musique rozróżnia wielkość liter. Ponadto nazw będących oznaczeniami dźwięków jak `c` bądź `cffff` nie można używać jako nazw dla zmiennych.
|
||||
|
||||
## Metody tworzenia sekwencji
|
||||
|
||||
@ -169,13 +168,15 @@ Funkcja `pick` pozwala na wybór losowego elementu z sekwencji. Można użyć je
|
||||
> play (c4 (pick qn hn))
|
||||
```
|
||||
|
||||
W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4 zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty.
|
||||
|
||||
### Losowe ustawienie elementów sekwencji
|
||||
|
||||
Funkcja `shuffle` pozwala na tworzenie sekwencji z losową kolejnością elementów, np:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> shuffle (c, e, f, g)
|
||||
(c, g, e, f)
|
||||
(f, g, e, c)
|
||||
```
|
||||
|
||||
### Generowanie sekwencji w oparciu o liczbę półtonów
|
||||
@ -187,7 +188,7 @@ Funkcja `shuffle` pozwala na tworzenie sekwencji z losową kolejnością element
|
||||
(c4, c#4, d4, d#4)
|
||||
```
|
||||
|
||||
lub krócej wykorzystując funkcję `up`.
|
||||
Podobny efekt można uzyskać funkcję `up` jako generator wartości liczbowych:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> up 5
|
||||
@ -197,7 +198,7 @@ lub krócej wykorzystując funkcję `up`.
|
||||
> play (c4 + up 4)
|
||||
```
|
||||
|
||||
lub jeśli chcemy zagrać w odwrotnej kolejności funkcję `down`:
|
||||
Analogicznie działa funkcja `down`, generująca wartości liczbowe w kierunku zera:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> down 5
|
||||
@ -207,7 +208,7 @@ lub jeśli chcemy zagrać w odwrotnej kolejności funkcję `down`:
|
||||
> play (c4 + down 5)
|
||||
```
|
||||
|
||||
możemy złączyć sekwencje przy pomocy operatora `&`:
|
||||
Możemy złączyć sekwencje przy pomocy operatora `&`:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> up 5 & down 5
|
||||
@ -215,7 +216,7 @@ możemy złączyć sekwencje przy pomocy operatora `&`:
|
||||
> play (c4 + up 5 & down 5)
|
||||
```
|
||||
|
||||
jeśli przeszkadza nam podwójnie zagrana nuta `e4` możemy ją wyeliminować funkcją `uniq` która usuwa sąsiadujące ze sobą duplikaty:
|
||||
Jeśli przeszkadza nam podwójnie zagrana nuta `e4` możemy ją wyeliminować funkcją `uniq`, która usuwa sąsiadujące ze sobą powtórzenia:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> uniq (up 5 & down 5)
|
||||
@ -223,26 +224,29 @@ jeśli przeszkadza nam podwójnie zagrana nuta `e4` możemy ją wyeliminować fu
|
||||
> play (c4 + uniq (up 5 & down 5))
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
## Metody odtwarzania sekwencji
|
||||
|
||||
Musique posiada trzy główne metody otwarzania sekwencji:
|
||||
Musique posiada trzy główne metody odtwarzania sekwencji:
|
||||
|
||||
- `play` które odtwarza kolejne dźwięki po kolei
|
||||
- `play` które odtwarza dźwięki w kolejności
|
||||
- `par` które odtwarza pierwszy dźwięk równocześnie z pozostałymi
|
||||
- `sim` który odtwarza każdą podaną mu sekwencję równocześnie
|
||||
|
||||
Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością
|
||||
wypełni tą wartość według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4 oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta).
|
||||
Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4 oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta).
|
||||
|
||||
Wartości domyślne można ustawiać przy pomocy funkcji `oct`, `len` oraz `bpm`.
|
||||
Wartości domyślne można ustawiać przy pomocy funkcji `oct`, `len` oraz `bpm`. Poniższy przykład ustawia domyślną oktawę na 5, domyślną długość na półnutę oraz domyślne tempo na 100 uderzeń na minutę:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> oct 5
|
||||
> len hn
|
||||
> bpm 100
|
||||
```
|
||||
|
||||
### `play`
|
||||
|
||||
`play` przechodzi kolejno przez kolejne elementy sekwencji. `play` kończy wykonanie po odtworzeniu
|
||||
wszystkich dźwięków na niego się składających.
|
||||
`play` przechodzi kolejno przez elementy sekwencji i kończy się po odtworzeniu wszystkich dźwięków.
|
||||
|
||||
Jeśli chcemy wykonać kilka `play` po sobie, możemy to osiągnąć rozdzielając je przecinkami - identycznie jak wcześniej tworzone sekwencje:
|
||||
Jeśli chcemy wykonać kilka `play` po sobie, możemy to osiągnąć rozdzielając je przecinkami – analogicznie do wspomnianych wcześniej sekwencji:
|
||||
|
||||
```
|
||||
play (c qn, e qn, g hn),
|
||||
@ -250,7 +254,9 @@ play (16 * (f sn)),
|
||||
play (c qn, e qn, g hn),
|
||||
```
|
||||
|
||||
można zapisać prościej poprzez:
|
||||
Uwaga – powyższy przykład reprezentuje polecenia zapisane w pliku (stosujemy konwencję rozszerzenia `.mq`) – wskazuje na to brak znaku zachęty `>`.
|
||||
|
||||
Można ten zapis uprościć:
|
||||
|
||||
```
|
||||
play (
|
||||
@ -260,16 +266,13 @@ play (
|
||||
),
|
||||
```
|
||||
|
||||
gdzie wcięcia i entery zostały dodane dla poprawy czytelności.
|
||||
gdzie wcięcia i nowe linie zostały dodane dla poprawy czytelności.
|
||||
|
||||
### `par`
|
||||
|
||||
`par` umożliwa wykonanie pierwszego argumentu przez całą długość trwania pozostałych -
|
||||
niezależnie od tego jak dźwięk został określony zostanie dopasowany do drugiej części.
|
||||
`par` umożliwa wykonanie pierwszego argumentu przez całą długość trwania pozostałych - niezależnie od tego jaka długość dźwięku została określona dla pierwszego z nich, zostanie dopasowany do sumy długości pozostałych dźwięków.
|
||||
|
||||
Przykład inspirowany Odą do Radości, w którym akord trwa przez całą długość odtwarzania
|
||||
sekwencyjnie pozostałych dźwięków. Wcześniej ustawiamy domyślną oktawę jako piątą,
|
||||
by nie musieć powtarzać jej przy każdym dźwięku:
|
||||
Przykład inspirowany Odą do Radości, w którym akord trwa przez całą długość odtwarzania sekwencyjnie pozostałych dźwięków. Wcześniej ustawiamy domyślną oktawę jako 5, by nie musieć powtarzać jej przy każdym dźwięku:
|
||||
|
||||
```
|
||||
oct 5,
|
||||
@ -278,15 +281,15 @@ par (chord c3 g3 c4) (e, e, f, g)
|
||||
|
||||
### `sim`
|
||||
|
||||
`sim` umożliwia wykonywanie równocześnie kilku sekwencji:
|
||||
`sim` umożliwia wykonywanie równocześnie kilku sekwencji.
|
||||
|
||||
Brutalna metoda stworzenia akordu poprzez równocześne odtworzenie dźwięków c, e, g:
|
||||
Poniżej "niepoprawna" metoda stworzenia akordu poprzez równocześne odtworzenie dźwięków c, e, g:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> sim c e g
|
||||
```
|
||||
|
||||
Trzy ćwierćnuty c4 oraz równocześnie po ćwierćnutowej pauzie 4 szesnastki d5:
|
||||
Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w piątek oktawie o długości szesnastki:
|
||||
|
||||
```
|
||||
> sim (3 * c qn) (p qn, 4 * (d5 sn))
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user