diff --git a/doc/wprowadzenie.md b/doc/wprowadzenie.md index efd495c..afec799 100644 --- a/doc/wprowadzenie.md +++ b/doc/wprowadzenie.md @@ -18,12 +18,12 @@ Przykładowo: > ``` -W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTERM, w zwrocie otrzymując – w tym konkretnym przypadku – wynik operacji. +W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTEREM, w zwrocie otrzymując – w tym konkretnym przypadku – wynik operacji. Nawiasem mówiąc – przykłady w tym wprowadzeniu mogą rozpoczynać się od `>` – oznacza to, że polecenia wprowadzono w sesji interaktywnej, lub bez tego znaku – wtedy traktujemy przykład jako zapisany plik z poleceniami. Nie ma różnic pomiędzy wykonywaniem poleceń języka Musique zawartych w pliku, a poleceniami wprowadzanymi w sesji interaktywnej – wybór pozostawiamy użytkownikowi. -Można wykonać złożone polecenia (które w pliku zostałby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii. +Można wykonać złożone polecenia (które w pliku zostałyby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii. ## Nuty, pauzy, akordy @@ -51,8 +51,8 @@ lub wiele nut po kolei – należy umieścić je w nawiasach okrągłych, rozdzi Dostępne dźwięki bazowe to kolejno: `c`, `d`, `e`, `f`, `g`, `a`, `b`. Można je modyfikować poprzez znaki: -- `#` lub `s` podwyższający wysokość dźwięku o pół tonu (**s**harp) -- `b` lub `f` obniżający wysokość dźwięku o pół tonu (**b**mol, **f**lat) +- `#` lub `s` podwyższający wysokość dźwięku o pół tonu (krzyżyk, **s**harp) +- `b` lub `f` obniżający wysokość dźwięku o pół tonu (**b**emol, **f**lat) pozwala to przykładowo tworzyć: @@ -60,7 +60,7 @@ pozwala to przykładowo tworzyć: - `c##` - dźwięk D - `eb` - dźwięk Dis -Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk c w 4 oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8 oktawie, itp. +Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk c w 4. oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8. oktawie, itp. ``` > play (c4, c5, c6) @@ -68,13 +68,13 @@ Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku Aby dźwięk trwał określoną długość należy podać jako dodatkowy parametr pożądaną wartość, przykładowo: -Sekwencja złożona z dźwięku C w 4 oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5 oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4 oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco: +Sekwencja złożona z dźwięku C w 4. oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5. oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4. oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco: ``` > play (c4 (1/4), d5 (1/2), e4 1) ``` -Można zapis uprościć korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków: +Można uprościć zapis korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków: | nazwa | czas trwania | liczbowo | | :-: | :-: | :-: | @@ -168,7 +168,7 @@ Funkcja `pick` pozwala na wybór losowego elementu z sekwencji. Można użyć je > play (c4 (pick qn hn)) ``` -W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4 zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty. +W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4. zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty. ### Losowe ustawienie elementów sekwencji @@ -232,7 +232,7 @@ Musique posiada trzy główne metody odtwarzania sekwencji: - `par` które odtwarza pierwszy dźwięk równocześnie z pozostałymi - `sim` który odtwarza każdą podaną mu sekwencję równocześnie -Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4 oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta). +Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4. oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta). Wartości domyślne można ustawiać przy pomocy funkcji `oct`, `len` oraz `bpm`. Poniższy przykład ustawia domyślną oktawę na 5, domyślną długość na półnutę oraz domyślne tempo na 100 uderzeń na minutę: @@ -289,7 +289,7 @@ Poniżej "niepoprawna" metoda stworzenia akordu poprzez równocześne odtworzeni > sim c e g ``` -Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w piątek oktawie o długości szesnastki: +Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w 5. oktawie o długości szesnastki: ``` > sim (3 * c qn) (p qn, 4 * (d5 sn))