Music theory background needed for chord literals #17

Closed
opened 2022-05-22 14:55:42 +02:00 by robben · 4 comments
robben commented 2022-05-22 14:55:42 +02:00 (Migrated from engi.evolpe.it)

Zadanie

Potrzebuję następującej wiedzy muzycznej:

  1. Jakie liczby mogą się pojawić w literale akordu? Jeśli potencjalnie nieskończenie wiele, to jaki algorytm je wyznacza?
  2. Jakie przekształcenia mogą się pojawić wewnątrz akordu? W jaki sposób ' / ',' modifikuje wartość dzwiękową? (np dodaje półton? w tym stylu odpowiedzi oczekuję)
  3. Jakie operacje na akordach powinny istnieć i jak wyglądają one algorytmiczne? (lista kroków / pseudokod / Python)

Jak będzie działać przechowywanie dźwięków, akordów, sekwencji?

By dać Ci intuicję na temat możliwych algorytmów i operacji.

Generalnie dźwięki (w tym kolekcje dźwięków jak akordy czy sekwencje) będę reprezentować w dwóch formach:

  • reprezentacji generycznej jako równanie base + offset wraz z generyczną długością, gdzie offset to aktualny dźwięk, a base to domyślna oktawa, która jest rozwiązywana dopiero w momencie zagrania lub ustawienia oktawy wprost. Ta reprezentacja pozwala na zapisy mówiące "dźwięk C dwie oktawy niżej".
  • reprezentacji konkretnej, w której przechowujemy wprost dźwięk jako krotkę (nr midi, długość).

Reprezentacja generyczna może być częściowo wypełniona, tzn. może mieć konkretną długość grania, ale nieustaloną oktawę.

# Zadanie Potrzebuję następującej wiedzy muzycznej: 1. Jakie liczby mogą się pojawić w literale akordu? Jeśli potencjalnie nieskończenie wiele, to jaki algorytm je wyznacza? 2. Jakie przekształcenia mogą się pojawić wewnątrz akordu? W jaki sposób `'` / ',' modifikuje wartość dzwiękową? (np dodaje półton? w tym stylu odpowiedzi oczekuję) 3. Jakie operacje na akordach powinny istnieć i jak wyglądają one algorytmiczne? (lista kroków / pseudokod / Python) # Jak będzie działać przechowywanie dźwięków, akordów, sekwencji? By dać Ci intuicję na temat możliwych algorytmów i operacji. Generalnie dźwięki (w tym kolekcje dźwięków jak akordy czy sekwencje) będę reprezentować w dwóch formach: - reprezentacji generycznej jako równanie `base + offset` wraz z generyczną długością, gdzie `offset` to aktualny dźwięk, a `base` to domyślna oktawa, która jest rozwiązywana dopiero w momencie zagrania lub ustawienia oktawy wprost. Ta reprezentacja pozwala na zapisy mówiące "dźwięk C dwie oktawy niżej". - reprezentacji konkretnej, w której przechowujemy wprost dźwięk jako krotkę `(nr midi, długość)`. Reprezentacja generyczna może być częściowo wypełniona, tzn. może mieć konkretną długość grania, ale nieustaloną oktawę.
robben commented 2022-05-22 14:55:42 +02:00 (Migrated from engi.evolpe.it)

changed due date to May 22, 2022

changed due date to May 22, 2022
robben commented 2022-05-22 14:55:42 +02:00 (Migrated from engi.evolpe.it)

assigned to @matpia

assigned to @matpia
matpia commented 2022-05-22 17:33:53 +02:00 (Migrated from engi.evolpe.it)
  1. Co do zasady w literale akordu mogą pojawić się wszystkie liczby naturalne, a wyznacza je kreatywność muzyka (bo to koniec końców muzyk decyduje, z których dźwięków chce zbudować akord). Praktyczne zastosowanie to wartości do liczby 13.

  2. Dźwięk w akordzie możę być obniżony o pół tonu(,)/cały ton(,,), podniesiony o pół tonu(')/ cały ton(''), usunięty z akordu (sugeruję *-, gdzie za * wstaw literał dźwięku) oraz podtrzymany( analogicznie, poponuję *+), tj. dźwięk wybrzmiewa dłużej niż pozostałe dźwięki akordu (przyjmijmy, że o ósemkę).

  3. Jako, że dla mnie operacje i przekształcenia w tym kontekście są tym samym, to uzupełnię tylko o przewrót, bo o ile działania z punktu 2 są operacjami stosowanymi wprost, o tyle przwrót działa nieco inaczej.

Zacznijmy od tego, że w teorii muzyki istnieje po prostu "przewrót". Co do zasady działa zawsze tak samo, tj. w zależności od tego "który" jest to przewrót, konkretny dźwięk z akordu musi być najniższy.

  • Przewrót I - najniższa jest tercja (trzeci dźwięk akordu);
  • Przewrót II - najniższa jest kwinta (piąty dźwięk akordu);
  • Przewrót IV - najniższa jest tercdecyma (13-ty dźwięk akordu)

Uwaga: tercja w akordzie [c,e,g] to 'e'. Dlaczego? W gamie C-dur 'e' jest trzecim dźwiękiem (c, d, e, f, g, a, h).
W takiej sytuacji pierwszy przewrót akordu c-dur to dźwięki (w naszej notacji) [e, g, c'], a drugi przewrót to [g, c'. e']. Kolejnych przewrótów ten akord nie posiada - w jego skład nie wchodzą inne dźwięki ze skali.

Osobiście proponuję 'naszą' interpretację tego czym w muzyce jest przewrót (chociaż bliżej temu raczej do inspiracji).

Ująłem to tak:

Niech >^* będzie operatorem przewrotu w górę.
Niech A będzie dowolnym akordem postaci [a1, a2, ..., an], gdzie n jest liczbą dźwięków w akordzie.

Przewrotem w górę będzie działanie A >^i = A', gdzie A' = [ai+1, ai+2, ...,an-1, an, a'1, a'2, ..., a'i], a a'j to dźwięk aj z akordu A podniesiony o oktawę.

Przewrotem w dół natomiast będzie działanie A <^i = A., gdzie A. = [a.n-i+1, a.n-i+2, ..., a.n, a1,a2, ..., an-i], gdzie a.j to dźwięk aj z akordu A obniżony o oktawę.

W tym kontekście 'naszym' przewrotem 'w górę' jest klasycznie rozumiany przewrót w muzyce, natomiast przewrót 'w dół' byłby operacją quasi-odwrotna, np:

  • Przewrót w dół I - najwyższym dźwiękiem jest tercja;
  • Przewrót w dół II - najwyższym dźwiękiem jest pryma

Od razu widać (w mojej opinii lepiej niż w klasycznym przewrocie), że nie do wszystkich akordów można zastosować wszystkie przewroty 'w dół'.

Wizualizacja:

A = [c, d, e]
A >> = [e, c', d']
A << = [d,, e,, c]

Zapraszam do dyskusji.

1. Co do zasady w literale akordu mogą pojawić się wszystkie liczby naturalne, a wyznacza je kreatywność muzyka (bo to koniec końców muzyk decyduje, z których dźwięków chce zbudować akord). Praktyczne zastosowanie to wartości do liczby 13. 2. Dźwięk w akordzie możę być obniżony o pół tonu(,)/cały ton(,,), podniesiony o pół tonu(')/ cały ton(''), usunięty z akordu (sugeruję *-, gdzie za * wstaw literał dźwięku) oraz podtrzymany( analogicznie, poponuję *+), tj. dźwięk wybrzmiewa dłużej niż pozostałe dźwięki akordu (przyjmijmy, że o ósemkę). 3. Jako, że dla mnie operacje i przekształcenia w tym kontekście są tym samym, to uzupełnię tylko o przewrót, bo o ile działania z punktu 2 są operacjami stosowanymi wprost, o tyle przwrót działa nieco inaczej. Zacznijmy od tego, że w teorii muzyki istnieje po prostu "przewrót". Co do zasady działa zawsze tak samo, tj. w zależności od tego "który" jest to przewrót, konkretny dźwięk z akordu musi być najniższy. - Przewrót I - najniższa jest tercja (trzeci dźwięk akordu); - Przewrót II - najniższa jest kwinta (piąty dźwięk akordu); - - - - Przewrót IV - najniższa jest tercdecyma (13-ty dźwięk akordu) Uwaga: tercja w akordzie [c,e,g] to 'e'. Dlaczego? W gamie C-dur 'e' jest trzecim dźwiękiem (c, d, *e*, f, g, a, h). W takiej sytuacji pierwszy przewrót akordu c-dur to dźwięki (w naszej notacji) [e, g, c'], a drugi przewrót to [g, c'. e']. Kolejnych przewrótów ten akord nie posiada - w jego skład nie wchodzą inne dźwięki ze skali. Osobiście proponuję 'naszą' interpretację tego czym w muzyce jest przewrót (chociaż bliżej temu raczej do inspiracji). Ująłem to tak: ``` Niech >^* będzie operatorem przewrotu w górę. Niech A będzie dowolnym akordem postaci [a1, a2, ..., an], gdzie n jest liczbą dźwięków w akordzie. Przewrotem w górę będzie działanie A >^i = A', gdzie A' = [ai+1, ai+2, ...,an-1, an, a'1, a'2, ..., a'i], a a'j to dźwięk aj z akordu A podniesiony o oktawę. Przewrotem w dół natomiast będzie działanie A <^i = A., gdzie A. = [a.n-i+1, a.n-i+2, ..., a.n, a1,a2, ..., an-i], gdzie a.j to dźwięk aj z akordu A obniżony o oktawę. ``` W tym kontekście 'naszym' przewrotem 'w górę' jest klasycznie rozumiany przewrót w muzyce, natomiast przewrót 'w dół' byłby operacją quasi-odwrotna, np: - Przewrót w dół I - najwyższym dźwiękiem jest tercja; - Przewrót w dół II - najwyższym dźwiękiem jest pryma Od razu widać (w mojej opinii lepiej niż w klasycznym przewrocie), że nie do wszystkich akordów można zastosować wszystkie przewroty 'w dół'. Wizualizacja: ``` A = [c, d, e] A >> = [e, c', d'] A << = [d,, e,, c] ``` Zapraszam do dyskusji.
robben commented 2022-05-24 21:54:34 +02:00 (Migrated from engi.evolpe.it)

Wraz z dzisiejszą rozmową na Teams wszystkie wątpliwości rozwiązane

Wraz z dzisiejszą rozmową na Teams wszystkie wątpliwości rozwiązane
Sign in to join this conversation.
No Label
bug
enhancement
No Milestone
No project
No Assignees
1 Participants
Notifications
Due Date
The due date is invalid or out of range. Please use the format 'yyyy-mm-dd'.

No due date set.

Dependencies

No dependencies set.

Reference: s416496/musique#17
No description provided.